Jump to content

de K&E betonnix 230


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Wat verwacht je hiervan Erik?

 

Groet C J

geen idee :unsure:

 

tis een experiment .

 

tot nu toe heb ik weinig hoop .

ze klinken nl als een klok (letterlijk ) als ik erop tik met een hamer .

maar misschien veranderd dat als ik het dak heb gestort , en de binnenkant heb voorzien van een laag dakbitumen :rolleyes:

en ik bekleed de buitezijde ook nog met een laag hout .

en misschien nog wat gips

 

het komt goed ...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Tziet er heel goed uit. Zo te zien en te lezen (klinken als een klok) zitten er geen scheuren in.

 

Je wilt ze aan de buitenkant toch nog beplakken met MDF. Als je dit doet met dikke rupsen siliconenkit, is die kastresonantie helemaal weg. Je hebt dan n.l. twee materialen met een verschillende resonantie m.b.v. een dempende laag met elkaar verbonden. Deze dempen dan elkaar uit, en klinken zo dood als een pier.

 

succes verder.... :)

Link to comment
Share on other sites

Tziet er heel goed uit. Zo te zien en te lezen (klinken als een klok) zitten er geen scheuren in.

 

Je wilt ze aan de buitenkant toch nog beplakken met MDF. Als je dit doet met dikke rupsen siliconenkit, is die kastresonantie helemaal weg. Je hebt dan n.l. twee materialen met een verschillende resonantie m.b.v. een dempende laag met elkaar verbonden. Deze dempen dan elkaar uit, en klinken zo dood als een pier.

 

succes verder.... :)

h

Link to comment
Share on other sites

....en de binnenkant heb voorzien van een laag dakbitumen  :rolleyes:

Of bladlood... :)

Is volgens mij een stuk zwaarder(en doder) als dakbitumen. Ach, ik geloof dat het gewicht nu geen rol meer speelt. ;)

welja ,

nog een beetje lood erin . :D

 

ps : ik kan ze nog steeds tillen , en twee meter mee lopen . :huh:

Link to comment
Share on other sites

Tziet er heel goed uit. Zo te zien en te lezen (klinken als een klok) zitten er geen scheuren in.

 

Je wilt ze aan de buitenkant toch nog beplakken met MDF. Als je dit doet met dikke rupsen siliconenkit, is die kastresonantie helemaal weg. Je hebt dan n.l. twee materialen met een verschillende resonantie m.b.v. een dempende laag met elkaar verbonden. Deze dempen dan elkaar uit, en klinken zo dood als een pier.

 

succes verder.... :)

h

Link to comment
Share on other sites

...de buitenzijde wilde ik bekleden met buigtriplex , ik neem dan meerdre lagen van 1mm .

Dat is alleen een goed idee als je het triplex ook 100% verlijmd met het oppervlak van het beton. Als het er maar half op zit of de lijmverbinding tussen het beton en het triplex loslaat heb je het risico dat de bekleding gaat resoneren en is al het werk voor niets is geweest.

Kun je hem niet afwerken met een mooie sierpleisterlaag, er zijn soorten die nauwelijks onderdoen voor fraai natuursteen.

De behuizing heeft door de open onderkant nu min of meer de vorm van een klok, als deze is gesloten zul je een veel massiever geluid krijgen. Vergelijk maar met een glazen schaal, die galmt ook maar een glazen bol nauwelijks.

Link to comment
Share on other sites

Mooi werk Erik maar wat nou bekleden met hout? Je mag er best trots op zijn dat ze zo goed zijn gelukt. Ik zie geen bellen of niks. Netjes oppoetsen en neerzetten. Niks meer aan doen... Jammer alleen dat je nu het dak moet gieten in plaats van de bodem. Ben je niet bang dat de afscheiding/aanhechting zichtbaar gaat worden, afgezien van de afwijkende kleur die je waarschijnlijk gaat krijgen?

Link to comment
Share on other sites

Trek niet te snel conclusies t.a.v. de eigen klank ("als een klok") van de behuizing, die je hoort wanneer je die met een hamer aantikt. Wanneer je het chassis van een woofer met een hamer aantikt, hoor je ook een klank die de woofer zelf nooit zou verzinnen. De woofer - of eigenlijk: het luchtvolume in de behuizing - stoot alle wanden tegelijkertijd en over het volledige oppervlak aan. Dat is heel wat anders dan een tik met een hamer op

Link to comment
Share on other sites

De woofer - of eigenlijk: het luchtvolume in de behuizing - stoot alle wanden tegelijkertijd en over het volledige oppervlak aan. Dat is heel wat anders dan een tik met een hamer op
Link to comment
Share on other sites

(...) Zodra Erik de bovenkant van zijn speaker heeft dichtgemaakt, klinkt ie niet meer als een klok. (...)

Beste Ron,

 

Daar heb je gelijk in. Als het deksel erop zit, zal hij niet meer klinken als een klok.

Maar wel als een hol vat. En je weet het: "holle vaten klinken het hardst".

(Die uitdrukking heb jij vast dikwijls moeten horen, toen jij je door je leerplichtperiode worstelde.)

Link to comment
Share on other sites

(...) Zodra Erik de bovenkant van zijn speaker heeft dichtgemaakt, klinkt ie niet meer als een klok. (...)

Beste Ron,

 

Daar heb je gelijk in. Als het deksel erop zit, zal hij niet meer klinken als een klok.

Maar wel als een hol vat. En je weet het: "holle vaten klinken het hardst".

(Die uitdrukking heb jij vast dikwijls moeten horen, toen jij je door je leerplichtperiode worstelde.)

Beste Spido, naar die overtuiging moet jij vast de Perfect Performer hebben gebouwd... :D

Link to comment
Share on other sites

Hallo Eric

 

Gefeliciteerd, ziet er prachtig uit..

Heb je nog overwogen krimpvrije gietmortel te gebruiken ? dit wordt veel gebruikt in de interieurbouw. Het is wel vrij duur.

 

Wat betreft het drogen: Voor een cement dek vloer geld als droogtijd 1 week per centimeter dikte. Voor het deel dikker dan 4 cm wordt het 2 weken per centimeter (ja dat kan lang duren bij een vloer van 10 cm dik). Het is dan zo droog dat je het kunt coaten, linoleum leggen of een parket leggen.

 

Een heel huis duurt inderdaad langer voordat het droog is , 1 of 2 jaar. Vandaar dat beroemde "bouwbehangetje" dat eerst wordt aangebracht.

 

In jouw geval denk ik dat met enkele weken de beton al door en door droog is het is per slot maar enkele centimeters dik.

 

Groeten Yoyo

Link to comment
Share on other sites

Beste Yoyo,

 

Iemand die verstand van beton heeft, legde mij eens uit dat er een essentieel verschil bestaat tussen het drogen en het uitharden van beton. Bij te snelle droging (door de zon, de wind, bijvoorbeeld) zou het uithardingsproces zelfs niet geheel worden voltooid.

 

Erik heeft zijn baskisten in de huiskamer staan, begrijp ik.

Zou dat probleem hier kunnen optreden?

Zou Erik dat kunnen voorkomen door de binnen- en de buitenkant van de kisten, als die voldoende zijn gedroogd, in te smeren met waterglas o.i.d. ?

Link to comment
Share on other sites

Erik heeft zijn baskisten in de huiskamer staan, begrijp ik.

Zou dat probleem hier kunnen optreden?

Zou Erik dat kunnen voorkomen door de binnen- en de buitenkant van de kisten, als die voldoende zijn gedroogd, in te smeren met waterglas o.i.d. ?

Af en toe besproeien met de plantenspuit en omwikkelen met folie werkt prima. Ze zijn een week geleden gestort, na nog eens drie weken mag je er van uitgaan dat het uithardingsproces klaar is. In werkelijkheid gaat het proces eeuwig door, mits er maar voldoende vocht bechikbaar is.

 

In de wegenbouw maken ze van het 'eeuwige' uithardingsproces gebruik bij het gebruik van betonpuin als funderingsmateriaal. Dit vermalen bouwafval heeft nog steeds voldoende hydraulische eigenschappen om nog een licht gebonden onderlaag onder bijvoorbeeld asfaltverhardingen op te leveren.

Link to comment
Share on other sites

Af en toe besproeien met de plantenspuit en omwikkelen met folie werkt prima.

Als je pas na een week ontkist is zelfs dat niet nodig. Het 'verbranden' van beton is eigenlijk vooral een probleem bij vloeren waar een groot oppervlak onafgedekt aan zon en wind blootgesteld wordt. Hier wordt inderdaad het oppervlak nat gespoten en voorzien van een folie oid.

 

Na de hydraulische bindigsperiode van officieel 28 dagen blijft er vaak nog restvocht over. onder andere afhankelijk van hoeveel water je oorspronkelijk bij het mengsel hebt gedaan.

 

Normaal gesproken trekt dit ongemerkt weg tot er een evenwicht met de omgeving is. Als je echter het oppervlak afsluit met lijm, verf of andere dampdichte lagen (vinyl etc) kun je problemen krijgen met de hechting op de beton. Een en ander afhankelijk van de toegepaste lijm of verf.

 

Ook voor hout dat te snel dicht op de niet gedroogde beton wordt aangebracht (fineer, parket) kan het resulteren in teveel werking zodat het gaat opbollen , schotelen of delamineren. ook hier is de toegepaste lijm weer van belang.

 

Het isoleren van de ondergrond met een vochtscherm kan wel helpen maar daar is enige ervaring bij nodig. Beter is een paar weekjes te wachten, vooral als Eric eerste klas italiaans rozenwortelfineer gaat gebruiken.

 

Groeten Yoyo

Link to comment
Share on other sites

zooo,

 

vanavond heb ik de bovenkant erin gestort .

de behuizing heb ik onderste boven op een plaat gezet , de binnenkant een beetje afgebikt met een beitel , en aangesmeerd met water en pure cement , voor de hechting .

de bovenplaat is 7 cm dik (ik heb alles wat ik heb gemaakt erin gestort en heb blijkbaar iets te ruim gerekend ).

 

wat me gelijk opviel na het storten , is dat de kloenggg klank bijna geheel weg is .

als ik nu op de behuizing sla met een houten hamer hoor je alleen "plok".

in de kist hoor je wel iets van een echotje , maar dit is denk ik te dempen.

 

had richard toch gelijk over zijn voorbeeld van het kristallen glas :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...