Hans van Liempd Posted 30 maart 2004 Report Share Posted 30 maart 2004 Nou nog betonnen ESL's..... Zo... nu eerst een......Ba.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 30 maart 2004 Report Share Posted 30 maart 2004 Ik ben trots op je Erik, wie had dat kunnen denken van een van de acht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 30 maart 2004 Author Report Share Posted 30 maart 2004 Ik ben trots op je Erik, wie had dat kunnen denken van een van de acht... is de missie van klaas toch niet helemaal voor niks geweest nu g aik maffen ,want ik ben helemaal versleten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 30 maart 2004 Report Share Posted 30 maart 2004 Beste Eric, Let maa rop, als je die mooie kasten van je fatsoenlijk actief filterd. Een goede eindtrap achterzet....... moet jij eens opletten hoe goed het wordt! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2004 Report Share Posted 30 maart 2004 Beste Erik, Spannend! Bemoedigend! Enerverend! P.S. Pas op! Bij actief filteren, zoals je van bepaalde zijde wordt geadviseerd, treden dezelfde faserotaties op als bij passief filteren... alleen versterk je die faserotaties dan m Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 ... alleen versterk je die faserotaties dan m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Beste Erik, Spannend! Bemoedigend! Enerverend! P.S. Pas op! Bij actief filteren, zoals je van bepaalde zijde wordt geadviseerd, treden dezelfde faserotaties op als bij passief filteren... alleen versterk je die faserotaties dan m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Jammer dat er geen pics zijn van het verplaatsen van de bakbeesten. Maar ziet er indrukwekkend uit, je hebt hard doorgewerkt (Ikzelf ben doordeweeks ruim 11 uur van huis en heb s avonds nog weinig puf om iets aan mijn speakers te doen.). Kwa filtering zou ik gewoon lekker gaan experimenteren: geen, passief, linelevel, actief, digitaal; 1e, 2e, 3e, 4e, 8e, orde; LR, Bessel, Chebychev, Butterworth etc. etc. Mogelijkheden zat om tot de kerst bezig te zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Beste Eric, Let maa rop, als je die mooie kasten van je fatsoenlijk actief filterd. Een goede eindtrap achterzet....... moet jij eens opletten hoe goed het wordt! Groeten, Bas Wat is het verschil tussen g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Beste Richard, Pjotr en Hans, Of men "last heeft" van faserotaties, hangt af van tenminste twee zaken: - de persoonlijke (over?)gevoeligheid voor faserotatie (faseverschillen tussen twee of meer overnemende luidsprekerunits op en/of rond de overnamefrequentie, en het uit fase draaien van boventonen ten opzichte van grondtonen); - het frequentiegebied waarin de faserotatie plaatsvindt. De Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 maart 2004 Author Report Share Posted 31 maart 2004 zeg hoe werkt een basreflexpoort ? ik bedoel , als ik hem langer maak , wat gebeurt er dan ? en als ik hem korter maak? is het net als bij een orgelpijp , hoe langer hoe lager? vanavond ga ik denk ik maar eens spelen met de br poort. ik zaag een aantal lengtes (10cm,15cm,20cm,25cm) en ga ze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Hij kan best eerst proberen hoe het gaat wanneer hij de units full-range, zonder filter dus, op zijn MF aansluit. (Ik hoop dat die versterker ze kan m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Beste Erik, Over het afstemmen van reflexkasten zijn veel boeiende artikelen geschreven en lezingen gehouden: onder andere voor de AES (Audio Engineering Society). Vooral de bijdragen van de heren Thiele en Small in de eerste helft van de jaren zeventig zijn normgevend geworden. Bij het afstemmen van de kast moet niet alleen rekening worden gehouden met de gewenste poortresonantiefrequentie (als dat wel zo was, dan zou iedere hifi-freak zijn poort op 20 Hz afstemmen, denk ik), maar ook met een aantal elektrische en mechanische eigenschappen van de toegepaste woofer. Die eigenschappen worden uitgedrukt in de "Small/Thiele parameters". De toonhoogte (frequentie) en de sterkte (Q) van de poortresonantie worden zo gekozen dat de eigenresonantie van de ingebouwde woofer goed wordt gedempt, en dat de output - zonder resonantiepiek! - zo diep mogelijk lineair blijft doorlopen en daarna volgens een tevoren bepaalde curve wegvalt. Ik neem aan dat KF je een advies heeft gegeven, dat gebaseerd is op een berekening m.b.v. een specifiek computerprogramma. Het lijkt me niet verstandig daar veel van af te wijken. Overigens is het inderdaad zo dat de afstemfrequentie daalt naarmate de pijp (bij gelijkblijvende doorsnede) langer wordt. (Je gaat natuurlijk t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Beste Erik, Wat Spido zegt klopt in grote lijnen wel. Het handigste zou zijn als je zelf zo'n rekenprogramma'tje hebt. Dan kun je aardig zien hoe het ongeveer uitkomt. Gezien je combinatie met de ESL's is het het mooiste als je enigszins overdempt, dan loopt de kast geleidelijker af. Je kunt met zo'n progje ook aardig zien hoe lang je poort wordt bij een bepaalde diameter. Wordt ie te lang (en past niet meer) dan kun je de diameter vd poort kleiner maken. Het is overigens wel belangrijk dat de speaker EN de poort luchtdicht op de kast aansluiten. Gezien het feit dat he ELS's aardig tot zo'n 100Hz-200Hz doorlopen zie ik eigenlijk niet waarom je de woofer tot 2 KHz door zou laten lopen. Dat gaat dan lekker intfereren in het zo belangrijke gebied tussen de 200Hz en 2KHz. Kun je toch beter woef filteren rond de 100 a 200 Hz en misschien nog wel lager. Dat kun je dan prima doen met een 1e orde filter voor je versterker. Afijn er is nog zat te experimenteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Wordt ie te lang (en past niet meer) dan kun je de diameter vd poort kleiner maken. Of een bocht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 Wordt ie te lang (en past niet meer) dan kun je de diameter vd poort kleiner maken. Of een bocht Of buiten de kast uit laten steken Nu we toch bezig zijn: oprollen kan ook nog Maar die poort gaat wel van het volume van de kast af. Erik, had je niet de opening van de poort in de bodem zitten? In dat geval doet de lucht onder de kast ook enigszins mee vwb de poortafstemming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 maart 2004 Author Report Share Posted 31 maart 2004 gut jongens , ik zit echt tot over mijn oren in de shit nu h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 gut jongens , ik zit echt tot over mijn oren in de shit nu h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 maart 2004 Author Report Share Posted 31 maart 2004 gut jongens , ik zit echt tot over mijn oren in de shit nu h Link to comment Share on other sites More sharing options...
triode Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 als ik echt het idee krijg dat ie woofer roet in het eten gooit doordat hij doorloopt tot 2khz , dan kan ik hem altijd nog filteren , maar ben dan gelijk ook weer terug bij af , nl een fase onrein systeem .en daar hou ik niet van Het lijkt me dat je een woofer altijd moeten af filteren. deze wil je toch laten stoppen bij een 80 @ 120 Hz en dan met 6dB of 12dB vervolgens gaat dan de els zijn werk doen. Anders krijg je volgen mij te veel mit uit de woofer en dat levert pas een fase probleem op. Dan zou ik voor het fase onrein systeem gaan zo als jij dat omschrijft wat is daar trouwens mis mee dacht je nu echt dat je dat op 80@120Hrz zou horen Ook is het niet slim om er geen filter in te bouwen dit om dat je het gehelen verkwent op de woofer los laat, je maakt er zowat een breedbander van. Kan volgens mij niet de bedoeling zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 31 maart 2004 Report Share Posted 31 maart 2004 als ik echt het idee krijg dat ie woofer roet in het eten gooit doordat hij doorloopt tot 2khz , dan kan ik hem altijd nog filteren , maar ben dan gelijk ook weer terug bij af , nl een fase onrein systeem .en daar hou ik niet van Het lijkt me dat je een woofer altijd moeten af filteren. deze wil je toch laten stoppen bij een 80 @ 120 Hz en dan met 6dB of 12dB vervolgens gaat dan de els zijn werk doen. Anders krijg je volgen mij te veel mit uit de woofer en dat levert pas een fase probleem op. Dan zou ik voor het fase onrein systeem gaan zo als jij dat omschrijft wat is daar trouwens mis mee dacht je nu echt dat je dat op 80@120Hrz zou horen Ook is het niet slim om er geen filter in te bouwen dit om dat je het gehelen verkwent op de woofer los laat, je maakt er zowat een breedbander van. Kan volgens mij niet de bedoeling zijn. Helemaal mee eens. Erik, ik geloof dat je geen MLSSA hebt. In dat geval zou je de akoestische fase kunnen nameten. Je zou nog eens onaangenaam verrast kunnen worden over het fasegedrag van de woofer t.o.v. de elektrostaat. Zelfs ongefilterd. Op tijd filteren (laag genoeg dus) met 6 dB geeft een veel grotere kans op een faserein systeem. Alleen dit kun je niet op het gehoor bepalen, je hoort het nl niet Wat je wel heel goed kunt horen zijn pieken en dalen in de amplitude als gevolg van interferentie tussen verschillende drivers, doordat ze verschillend fasegedrag hebben. Maar je hoort dus niet de fasevervorming, wel de amplitudevervorming. Je kunt het systeem 'tunen' zoals je zelf al aangaf door de elektrostaat te gaan verschuiven. Of het dan faserein is weet ik niet, als de fase tussen woofer en ESL maar hetzelfde is, dat is het belangrijkste om pieken en dalen te voorkomen. Als je geluk hebt, lukt het zonder filteren. Dat zou natuurlijk wel het mooiste zijn. Zoals ik al eens eerder heb gezegd, een grote overlap laat deze twee heel verschillende systemen beter integreren. Dus als het kan en de woofer inderdaad zo'n mooi gedrag vertoont als spido aangeeft, zou dat toch het mooiste zijn. Groetjes, Jeroen P.S. ook nog mijn complimenten voor de zeer geslaagde behuizing! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 Zoals ik al eens eerder heb gezegd, een grote overlap laat deze twee heel verschillende systemen beter integreren. Dus als het kan en de woofer inderdaad zo'n mooi gedrag vertoont als spido aangeeft, zou dat toch het mooiste zijn. Groetjes, Jeroen P.S. ook nog mijn complimenten voor de zeer geslaagde behuizing! Dat valt toch ernstig te betwijfelen Jeroen, heb jij daar zo veel ervaring mee dat je dat zo kunt zeggen? Voor het zelfde geld wordt het gehoormatig een ondefinieerbaar zootje. Erik heeft hier een mooie kans om dat eens lekker uit te gaan vogelen. Maar wel de goeie volgorde aanhouden Erik. Eerst op zich het laag van die woefs in orde: Dus ze eerst goed afstemmen met de optimale poortmaat. Aan aparte versterkers voor je ESL's en je woefs ontkom je bijna niet. Het eventueel filteren van je woefs wordt dan een stuk eenvoudiger omdat je dat dan op lijnniveao kan doen en je veel eenvoudiger het volume op elkaar kan afstemmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 gut jongens , ik zit echt tot over mijn oren in de shit nu h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 (...) Of het dan faserein is weet ik niet, als de fase tussen woofer en ESL maar hetzelfde is, dat is het belangrijkste om pieken en dalen te voorkomen. (...) Beste Jeroen, Het gaat er niet in de eerste plaats om dat er geen pieken en dalen mogen zijn. Pieken en dalen moeten weliswaar worden vermeden, maar door onvermijdelijke interferentie en door kamerinvloeden zullen ze er toch wel zijn. En het is een illusie te veronderstellen dat bij elke frequentie de woofer en de esl exact in fase zullen kunnen zijn. Maar wat Erik wel moet proberen te bereiken, is dat de grondtonen en de eerste paar harmonischen van muziek en zang in gelijke fase zijn. SAM-2 KF heeft Erik destijds in overweging gegeven de beide baskasten uit te rusten met een SAM-2: een Subwoofer Active Module. Die levert ruim voldoende vermogen, en is voorzien van alle benodigde (traploze!) regelmogelijkheden: output level, subwoofer cross-over frequentie (50-150 Hz), fase (het hele bereik van 0 tot 180 graden: dus niet stomweg ompolen, zoals gebruikelijk is) en satelliet cross-over frequentie (50-150 Hz). Bovendien zitten er nog een sub-boost frequentie regelaar (30-50 Hz) en een sub-boost volume regelaar (0-6 dB) op. (Speciaal voor mensen die bij lineaire basweergevers toch nog ergens een "gat" menen te horen, of om soelaas te bieden in kommervolle akoestische omstandigheden.) Vooral de faseregelaar lijkt me van groot belang: hij maakt het mogelijk om de woofer op de overnamefrequentie exact in de pas te laten lopen met de esl. Bovendien: Erik zou met een lage wisselfrequentie zijn baskasten echt als sub bij zijn full-range (nou ja...) aangesloten, filterloze electrostaten kunnen gebruiken. Het lijkt mij nog steeds een goed advies. Erik zou ze nu echter als buitenboordmotor moeten monteren, die SAMs. Of hij moet er gaten van 155 x 340 mm voor uitzagen, in dat dikke beton. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 april 2004 Report Share Posted 1 april 2004 ...fase (het hele bereik van 0 tot 180 graden: dus niet stomweg ompolen, zoals gebruikelijk is...) Toe maar! Hak er maar weer in. Een goede suggestie vindt ook al geen genade. Vooral de faseregelaar lijkt me van groot belang: hij maakt het mogelijk om de woofer op de overnamefrequentie exact in de pas te laten lopen met de esl. Dat z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts