Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Erik, voor een hoog rendement moet je veel dichter bij de folie zitten.

Met een smalle speaker moet dat best kunnen. Zeker als frequenties beneden 2kHz worden afgefilterd.

Bij een modelbouwzaak zijn er messing of koperen staafjes te koop van 5x5 mm.

Die kun je met speciaal teflontape prima isoleren.

3M tape

Een mooie constructie is om de folie ophanging en de statoren 'onafhankelijk' te maken zodat je kan experimenteren met afstand dmv isolerende fillers gemaakt van stroken kunstof om de afstand in te stellen.

Erik, voor een hoog rendement moet je veel dichter bij de folie zitten.

Met een smalle speaker moet dat best kunnen. Zeker als frequenties beneden 2kHz worden afgefilterd.

Bij een modelbouwzaak zijn er messing of koperen staafjes te koop van 5x5 mm.

Die kun je met speciaal teflontape prima isoleren.

3M tape

Een mooie constructie is om de folie ophanging en de statoren 'onafhankelijk' te maken zodat je kan experimenteren met afstand dmv isolerende fillers gemaakt van stroken kunstof om de afstand in te stellen.

hoi frank .

als ik dichter op de folie ga ben ik bang dat ie al gaat knetteren zonder dat ik er muziek op zet .

het membraam staat op 5000 volt , dus neem ik dan de normale doorslagspanning (3000 volt/mm) dan zou ik met 1mm al een probleem hebben .

maar ik gok op de isolatie om de draad en het feit dat de kern van de draad op 1,3mm ligt .

mijn afstandstukken worden drie lagen dubbelzijdig tape van 0.8mm per laag , dus krijg ik 2,4 mm afstand - 1,1mm draad is 1,3 mm .

daarnaast ga ik ook nog eens bouten en moeren door het frame zetten waarmee ik het dubbelzijdig tape in elkaar kan drukken en zodoende de statoren dichter op het membraam kan zetten door de moeren iets aan te draaien .

al met al een leuk experiment .

maar ik denk dat ik 6 paar esl,s verder ben voordat het goed werkt . :D

gelukkig heb ik 5 meter folie , dus ik kan effe vooruit,

Erik,

Met die teflontape heb ik tot 25kV geen doorslag gehad bij 2mm stator membraan afstand.

Overigens is de statorspanning niet 'doorslaggevend' :) wat een probleem kan vormen is eventuele oversturing op de statoren door een te hoge spanning uit de audiotrafo. Beter voor het frequentiebereik is om uit te gaan van 1:50 en niet 1:100.

Gewoon bouwen en uitproberen of de afstand niet te klein word. Een halve mm is zeker haalbaar. Vanaf 2kHz maakt het membraan nog maar nauwelijks uitslag.

QUOTE=erik klijnsmit,22 Apr 2004, 20:13:03] beste geert ,

ik heb eerst geprobeerd een draadstator te maken van massief koperdraad wat ik van een spoel af heb gewikkeld .

maar dat werkt niet goed ,

je krijgt het niet goed strak getrokken en daardor lopen de draden niet mooi vlak .

Dag Eric,

Voor mooie strakke draden werk ik als volgt.

Ik maak de twee frames klaar, die de beide statorhelften zullen vormen.

ik leg het frame vlak op mijn werkblad, zet het vast in het midden (aan weerszijden met een lijmklem.)

Vervolgens steek ik onder de bovenzijde en de onderzijde een latje (om het even), waardoor het frame in een boog komt te liggen. (in het midden plat op de tafel en aan weerszijden iets omhoog)

Nu ga ik hierop de draden aanbrengen, mooi spannen echter zonder veel kracht, ze moeten nog niet echt strak zijn.

Als dit gebeurd is, maak ik de lijmklemmen los, en veert het frame weer naar een vlakke stand, terwijl het de draden heel erg strak trekt.

Sowieso blijft het door de draadspanning echter nog in een lichte boog staan.

Vervolgens leg ik nu (door gewichten op boven en onderzijde ofwel weer lijmklemmen) het frame met draden perfect vlak op mijn werktafel, en lijm de draden vast op de tussen afstandshoudertjes.

Na uitharden van de lijm maak je het frame los. Het zal vermoedelijk nog steeds een iets mindere lichte boogvorm hebben , door de draadspanning.

Dat is geen probleem.

ALs je de tweede statorhelft, identiek maakt, zal ie dezelfde lichte boogvorm en draadspanning hebben.

Als je nu die twee tegen elkaar schroeft met de mylar ertussen, krijg je een perfect rechte stator, met strakke draden (zelfs als het vaste draad is)

De ene stator is "(" en de andere is ")". Tegen elkaar wordt het " || ".

De kunst is om hierin niet te overdrijven, zodat je de draden nu ook weer niet "overrekt "

IM000064.JPG

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt.

FrankD heeft inderdaad gelijk dat voor het frequentiebereik, een lage stepup absoluut beter is.

Echter, Veel hangt af van de kwaliteit en de manier waarop een trafo gewikkeld is.

Het is absoluut niet onmogelijk om tot 1/100 een trafo te hebben met een grote bandbreedte.

Mogelijkheden: Vb de amplimo's: 1/75 ringkernen, goede hoogweergave, ideaal voor hybride, mijns insziens niet geschikt voor full range (hoewel ze hiervoor soms ingezet worden). Ik heb hier echter ook een door een collega ontwikkelde trafo met stepup 1/100 die een heel grote bandbreedte heeft en zelfs full range kan ingezet worden. Dat is voor jou echter niet nodig.

Vergeet niet dat een hoge step up ook een groter rendement zal geven.

Echter, Ik zou ook eerst gebruik maken van de trafo's die ik heb in jou plaats, die dingen zijn namelijk nogal duur. Het zit er dik in dat het daarmee heel goed lukt.

Groeten

Geert

Als je voor smal gaat heb je met draden een relatied grote afstand en relatief weinig oppervlakte. Dat betekend direct dat er minder krachten op het membraan werken. Het 'rendement' blijft dan vrij laag vrees ik.

Met een constructie van vierkante balkjes messsing of koper geisoleerd met tape heb je veel meer oppervlak en je kunt dichter op de folie. Ik schat dat de uitgeoefende kracht dan ca 6..8 maal hoger uitkomt. Hierdoor kun je met een lagere trafo verhouding uitkomen wat de piekspanning over de statoren flink beperkt. Dus doorslag problemen zijn dan onwaarschijnlijk.

(Die teflontape is overigens formidabel wat dat betreft)

Stel je hebt 5000 Volt voorspanning dan is het verstandig om niet hoger aan te sturen dan 10000V over de statoren.

Bij een 1:100 trafo is dat 100Vpp aansturing (= ongeveer uitgangsspannning van een versterker van 150W aan 8 ohm)

Als je voor smal gaat heb je met draden een relatied grote afstand en relatief weinig oppervlakte. Dat betekend direct dat er minder krachten op het membraan werken. Het 'rendement' blijft dan vrij laag vrees ik.

Met een constructie van vierkante balkjes messsing of koper geisoleerd met tape heb je veel meer oppervlak en je kunt dichter op de folie. Ik schat dat de uitgeoefende kracht dan ca 6..8 maal hoger uitkomt. Hierdoor kun je met een lagere trafo verhouding uitkomen wat de piekspanning over de statoren flink beperkt. Dus doorslag problemen zijn dan onwaarschijnlijk.

(Die teflontape is overigens formidabel wat dat betreft)

Stel je hebt 5000 Volt voorspanning dan is het verstandig om niet hoger aan te sturen dan 10000V over de statoren.

Bij een 1:100 trafo is dat 100Vpp aansturing (= ongeveer uitgangsspannning van een versterker van 150W aan 8 ohm)

het punt is , dat ik de esl smal wil houden om bundeling te voorkomen .

als de esl te breed word , zal hij bij 2khz al vreselijk gaan bundelen .

ook word de folie minder stabiel .

het rendement heeft volgens mij niks met de oppervlakte te maken , omdat je bij een vlakstraler door de vertikale bundeling (omdat ie lang en smal is ) alleen naar het stukje esl luistert wat ter hoogte van je oor zit .

met messing staven werkt niet denk ik , omdat die een te grote diameter hebben , en er zodoende een te geringe 'openheid 'onstaat .

dus ik ga voor draden met een kleine diameter .

met 4x4 mm staafjes kun je makkelijk een openheid van 50% halen en dat moet ruim voldoende zijn. Je bouwt immers een tweeter waarbij de lucht verplaatsing en membraan uitslaag klein is. (50% is overigens behoorlijk open in vergelijking met andere constructies met geperforeerde platen of dichte draad bespanningen.

Overigens heeft de oppervlakte en de afstand direct te maken met de uitgeoefende kracht en dus de geluidopbrengst.

Groter oppervlak en kleiner afstand levert ook een hogere capaciteit.

Rendement heeft dus ALLES te maken met oppervlak.

Een vlakke kant van een staaf geeft meer capaciteit dan een ronde draad tov een vlak oppervlak.

_______

o o o o o

_______

het rendement heeft volgens mij niks met de oppervlakte te maken , omdat je bij een vlakstraler door de vertikale bundeling (omdat ie lang en smal is ) alleen naar het stukje esl luistert wat ter hoogte van je oor zit .

met messing staven werkt niet denk ik , omdat die een te grote diameter hebben , en er zodoende een te geringe 'openheid 'onstaat .

Niet echt consequent erik. Je vindt zelf dat hij nu uitstekend klinkt. Bovendien combineer je met een 30 cm unit die doorloopt tot 2 kHz. Waarom moet dan de elektrostaat plotseling niet bundelen bij die frequentie? En o jee, lees eens wat meer theorie. Dan zou je weten dat je echt wel naar het gehele oppervlak luistert en dat het oppervlak rechtstreeks verband houdt met het rendement. Hij mag dan wel niet meer horizontaal bundelen, maar vertikaal doet ie dat nog steeds. Maximaal als je luistert ter hoogte van het midden van de elektrostaat waar je dan ook de grootste amplitude zal hebben <_<

Groet, Jeroen

Jeroen,

Met 'rendement' bedoel ik in dit verband opgebrachte geluidsdruk bij aangelegde ingangsspanning.

Rendement is eigenlijk niet het juiste woord ivm de capacitive belasting.

Een electrostaat gebruikt in feite nauwelijks vemogen door de fase verschuiving tussen aangelegde spanning en stroom.

Wat het betreft het bundelen. Dit is iets wat je echt niet wilt bij geluidsweergave vanwege interferentie verschijnselen in het toch al hele kleine overlappings gebiedje, genaamd luisterplek, bij stereo weergave. Alles vanaf 2kHz gaat daar enorm last van krijgen.

Ik denk dat dat klopt Frank wat betreft het bundelen. Je hebt helemaal gelijk als je het op de nog veel hogere tonen betrekt dan 2 kHz. Daar had ik even niet aan gedacht :(

Wat betreft het rendement heb je niet helemaal gelijk denk ik. Als je er spanning op zet gaat er stroom lopen. Blindstroom en blindvermogen is net zo belangrijk en net zo aanwezig als vermogen door een zuivere weerstand. Voor het rendement moet je daarom uitgaan van de totale impedantie die een resultante is van de re

Niet echt consequent erik. Je vindt zelf dat hij nu uitstekend klinkt. Bovendien combineer je met een 30 cm unit die doorloopt tot 2 kHz. Waarom moet dan de elektrostaat plotseling niet bundelen bij die frequentie? En o jee, lees eens wat meer theorie. Dan zou je weten dat je echt wel naar het gehele oppervlak luistert en dat het oppervlak rechtstreeks verband houdt met het rendement. Hij mag dan wel niet meer horizontaal bundelen, maar vertikaal doet ie dat nog steeds. Maximaal als je luistert ter hoogte van het midden van de elektrostaat waar je dan ook de grootste amplitude zal hebben <_<

Groet, Jeroen

beste jeroen ,

de esl mag niet (horizontaal) bundelen , omdat ik dan een hele kleine sweetspot heb . ;)

vertikaal bundelen mag hij wel , graag zelfs , ik hab dan nl minder last van vloer en plafond reflecties .

en bij een esl (lijnbron) luister je echt alleen maar naar het stukje ter hoogte van je oor.

anders zou je looptijd verschillen gaan horen tussen de bovenkant en het midden van de esl.

en het rendement word echt niet hoger , als ik hem langer maak.

mijn vorige esl,s heb ik wel eens met 1 , 2 en 3 panelen aangesloten .

qua rendement in het mid/hoog maakte het niks uit .

het laag werd wel forser .

als ik de esl te breed maak , kan ik de stator niet dicht genoeg op het membraam zetten omdat een brede esl minder stabiel funktioneert en zodoende de folie snel naar

(...) en bij een esl (lijnbron) luister je echt alleen maar naar het stukje ter hoogte van je oor.

anders zou je looptijd verschillen gaan horen tussen de bovenkant en het midden van de esl.(...)

Beste Erik,

Bedoel je hier werkelijk te zeggen dat jij alleen de weergave hoort van een dichtbijzijnd segment van de electrostaat, omdat jij die w

(...) en bij een esl (lijnbron) luister je echt alleen maar naar het stukje ter hoogte van je oor.

anders zou je looptijd verschillen gaan horen tussen de bovenkant en het midden van de esl.(...)

Beste Erik,

Bedoel je hier werkelijk te zeggen dat jij alleen de weergave hoort van een dichtbijzijnd segment van de electrostaat, omdat jij die w

als ik naar mijn esl paneel luister , en ik laat mijn hoofd zakken tot onder de onderste zijde van het paneel , dan hoor ik de esl nog maar half zo zacht .

oftwel , als ik nu onderuit gezakt op de bank ga ziten , hoor ik alleen de woofer maar .

dit is de eigenschap van een lijnbron .

Klopt Erik, die bundeling in het verticale vlak is echt aanwezig maar vergeet niet dat deze bundeling ontstaat doordat je het effect van alle delen van de lijnbron hoort. Die werkt dus als een soort antenne met versterking. Hoe langer je de bron maakt, hoe meer versterking dus (oftewel hoger rendement). Dit verhaal gaat overigens alleen op als je niet te dichtbij zit, vooral bij een lange lijnbron van 1,5 meter of meer. Anders zit je namelijk niet in het verre veld, waar de bundeling nog niet optimaal werkt.

Die extra panelen, sloot je die parallel of in serie aan? Dat maakt natuurlijk wel veel uit voor het rendement dat je ervaart.

Groet, Jeroen

Beste Erik,

Geerdie, maak je niet dik. Wijk af naar grasveldjes en slootkantjes. Allemaal in afwachting van nieuws van Erik over de betonnix.

Kermit, nog steeds legendarisch die ESL63. Maar het blijft een kleine sweet spot t.o.v. dome tweeters.

:lol::lol::lol: