Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Hoe kom je daar nou bij? Ik moet de eerste dynamische luidspreker nog horen die zo'n grote sweetspot heeft...

ik heb het even opgezocht in het boek van fikier .

een stralingsdiagram van de esl 63 .

de 8khz begint op 20 graden af te vallen , en zit op 35 graden op -10db.

2khz begint bij 25 graden af te vallen en zit op 50 graden op -10 db .

niet slecht voor een esl. :rolleyes:

maar nu wat anders :o

vanavond ben ik driftig aan het draden spannen geweest ,.

zaterdag had ik ook al wat gedaan , maar dat was niet naar mijn zin , dus heb ik de hele boel weer uitelkaar getrokken , en overnieuw gedaan.

ik heb nu de vier statorhelften af .

30cm hoog en 4 cm breed waarvan 3 cm stator .

KE19.JPG

de gele draad doe ik aan de voorkant , en de witte aan de achterkant.

ik kwam erachter dat wanneer je de beide statoren op elkaar drukt en zorgt dat de draden tussen elkaar vallen , dat je mooi kunt zien of de draden evenwijdig lopen , en of de openheid 50% is .

want wanneer ik ze opelkaar druk met de draden tussen elkaar in dan zie je geen licht meer er doorheen.

als afstandstukken gebruik ik drie lagen dubbelzijdig tape van 0.8mm per laag.

dat geeft 2.4mm minus de draaddikte van 1,1 is 1,3mm stator/membraam afstand .

lijkt me een veilige afstand met 5000volt hoogspannig .

morgen wil ik de folie gaan spannen en coaten .

spannend allemaal :rolleyes::D

De power respons in die diagrams waar je naar verwijst heeft niets vandoen met de verhouding rechtstreeks/gereflecteerd signaal.

Het gaat daar trouwens wel oa over dipole luidspreker met gewone tweeter.

Het gaat daar nergens over een lijnbron.

Hoi Geert,

De power response heeft er volgens mij juist alles mee te maken. Die verminderde power response in het hoog is een maatstaf voor bundeling van het geluid. Die bundeling zorgt voor een betere verhouding tussen direct en gereflecteerd geluid in huiskamers, waar we de luidsprekers niet oneindig ver van de wanden kunnen zetten. Ik wilde slechts laten zien dat de bundeling niet extreem groot is, dit heeft te maken met de golflengtes waar we het hier over hebben. Grappig, als ik dan post dat die bundeling pas echt groot wordt bij een ESL of lijnbron bij de hoogste frequenties (nog groter dan in de grafiekjes van Kreskovsky), wordt dat door een ander weer ontkent door de ESL63 aan te halen die dat juist probeert tegen te gaan. Tadadadada.

Groet, Jeroen

De power respons in die diagrams waar je naar verwijst heeft niets vandoen met de verhouding rechtstreeks/gereflecteerd signaal.

Het gaat daar trouwens wel oa over dipole luidspreker met gewone tweeter.

Het gaat daar nergens over een lijnbron.

Hoi Geert,

De power response heeft er volgens mij juist alles mee te maken. Die verminderde power response in het hoog is een maatstaf voor bundeling van het geluid. Die bundeling zorgt voor een betere verhouding tussen direct en gereflecteerd geluid in huiskamers, waar we de luidsprekers niet oneindig ver van de wanden kunnen zetten. Ik wilde slechts laten zien dat de bundeling niet extreem groot is, dit heeft te maken met de golflengtes waar we het hier over hebben. Grappig, als ik dan post dat die bundeling pas echt groot wordt bij een ESL of lijnbron bij de hoogste frequenties (nog groter dan in de grafiekjes van Kreskovsky), wordt dat door een ander weer ontkent door de ESL63 aan te halen die dat juist probeert tegen te gaan. Tadadadada.

Groet, Jeroen

Dag Jeroen,

De ESL 63 is GEEN lijnbron , maar een virtuele puntbron. Dit oa door het specifieke ontwerp van de vertragingslijn. De ESL63 simuleert dus door zijn ontwerp en ringen met vertragingslijn een puntbron.

Hij heeft inderdaad een behoorlijk brede sweet spot ( weinig bundeling)

Het is een dipool, maar geen lijnbron.

En wat het eerste betreft, lees aub het door jou aangehaalde artikel nog eens heel goed.

De rode lijn behelst een dipole speaker (puntbron) met een forward firing tweeter (dus NIET dipole tweeter).

Nogmaals DIT HEEFT NIETS VANDOEN MET DE RESPONSE VAN EEN ESL LIJNBRON.

en bij ESL's kan er nog onderscheid gemaakt worden tussen een spanningsgestuurde en een stroomgestuurde lijnbron.

Je kan uit die grafieken niets concluderen ivm het afstralingspatroon van een ESL lijnbron.

Verder heeft de mate van bundeling bij een paneelluidspreker alles te maken met de breedte van het paneel.

Een paneel van 30cm breed dat niet gesegmenteerd is zal behoorlijk gaan bundelenin de hoge frequenties.

groet

Geert

ze doen het !!!!!!!

:D:D:D:D

KE21.JPG

en hoe !!!!!!

gewoon goed!!!!

echt , ik heb even met tranen in mijn ogen gestaan, toen de eerste muziekklanken zich lieten horen door mijn inelkaar gefrutselde eslletjes :rolleyes:

echt leuk , echt hartstikke mooi .

geen kleine sweetspot meer .

een mooie spreiding .

een knalharde dynamiek .

een heerlijke sound .

Dat meen je niet!

Ik schoot bijna in de lach toen ik die kleine vliegenmeppers zag. Die zijn toch niet in verhouding tot de geluidsdruk die de betonnixen produceren?

Ik geloof er niks van.

echt waar .

ze staan te spelen als een gek man !!

ik heb wel de hoogspanning wat moeten verlagen dmv een aftakking ergens halverwege de cascade , want 5000volt ging niet werken .

de membramen werden instabiel en kleefden tegen

Typisch weer een opmerking van jou Andre. Ik wacht nog steeds met smart op jou zelfbouw project......... :D

Groeten,

Bas

Oh leuk, wat ga ik zelf bouwen? :unsure:

Zo leer ik ook eens iets via een ander over mezelf :D

Andr

Blitz hoor!!

Die woofers zijn mooi geworden en grappig dat je zo'n esl zelf bouwt!

Petje af!!!

En uiteraard heel veel luister plezier!

Groeten Simon