Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Dat meen je niet!

Ik schoot bijna in de lach toen ik die kleine vliegenmeppers zag. Die zijn toch niet in verhouding tot de geluidsdruk die de betonnixen produceren?

Ik geloof er niks van.

echt waar .

ze staan te spelen als een gek man !!

maar nu speelt het .

en ik ben heel blij :D

ps: een tweeter is nog veel kleiner , en die kan het ook . ;)

Wauw, knap dat je zoiets zo snel voor elkaar krijgt.

Idd een tweeter heeft een veel kleiner werkzaam oppervlak.

Als ik vragen mag, wat gaat zoiets nu kosten aan onderdelen??

En wat als een een electrostaat zou willen die vanaf 200 Hz de boel overneemt?? (Rendement hoeft niet zo hoog, 88 db is mooi). Hoe groot wordt zoiets?

Dat meen je niet!

Ik schoot bijna in de lach toen ik die kleine vliegenmeppers zag. Die zijn toch niet in verhouding tot de geluidsdruk die de betonnixen produceren?

Ik geloof er niks van.

echt waar .

ze staan te spelen als een gek man !!

maar nu speelt het .

en ik ben heel blij :D

ps: een tweeter is nog veel kleiner , en die kan het ook . ;)

Wauw, knap dat je zoiets zo snel voor elkaar krijgt.

Idd een tweeter heeft een veel kleiner werkzaam oppervlak.

Als ik vragen mag, wat gaat zoiets nu kosten aan onderdelen??

En wat als een een electrostaat zou willen die vanaf 200 Hz de boel overneemt?? (Rendement hoeft niet zo hoog, 88 db is mooi). Hoe groot wordt zoiets?

Proficiat Eric,

Ik wacht met ongeduld op een totale frequentierespons op 1 versterker.

Hou er rekening mee, dat de eerste dagen of zelfs weken, de mechanische spanning, die het membraan heeft nog wat kan afnemen. Vanwege rek, vanwege afschuifkrachten dubbelzijdige tape of lijm.

Dus, het kan dat je de HS wat moet aanpassen om het membraan stabiel te houden. Ik regel dat met een potmetertje bij.

Verder kan het rendement sterk afnemen bij heel erg droge lucht. Dat voel je vooral bij vriesweer. Maar dat zal het voorlopig wel niet doen :rolleyes:

Voor Duck:

020524-003.jpg

groeten

Geert

Zo'n grote zal wel een stukje meer werk zijn.

Bestaan er geen apparaatjes die de luchtvochtheid kunnen regelen (desnoods een pan kokend water ;) )

Dag Duck,

Als DIY er telt de hoeveelheid werk uiteraard niet.

Als je de moeite ziet, die Eric aan zijn betonkasten gespendeerd heeft....

Het fijne eraan is dat het ernaar uit ziet dat het resultaat die moeite waard is. :D

Er bestaan ook coatings die minder hygroscopisch, of vochtgevoelig zijn.

Alleen is een coating heel erg moeilijk te beoordelen.

Je ondervindt het resultaat of de kwaliteit vaak pas na maanden of jaren.

Gee

een strijd tegen de natuurkundige wetten is het . :(

gisteravond nog wat aan het pielen geweest  maar ik kon er niet meer dan 2000volt hoogspanning op zetten , want anders ging het membraam gelijk tegen

En als je die electrostaatjes nou 'ns in een betonnen hoorntje zou zetten?

(Geen gevouwen hoorntje, bedoel ik... maar iets als zo'n recht midden/hoog hoorntje, zoals die vaak voor PA worden gebruikt.)

dat ga ik zeker proberen .

als deze esl,s goed klinken ga ik compleet nieuwe bouwen , maar dan netjes en met goede matrialen .

dit ijn de prototypes zeg maar .

met deze kan ik naderhand lekker knutselen .

in een behuizing bijv.

of een hoorn .

of een basreflexje :D

Hallo Erik,

Ben een ouwe audioot die vroeger techneut was bij de eerste en waarschijnlijk de laatste echte sota-studio die in de benelux bestaan heeft .Om een lang (heel laaaang) verhaal kort te maken,deze studio heeft maar 1 jaar bestaan,van 1980 t/m 1981 ! Een v/d luidsprekers die wij hadden was de Beveridge 2SW-1 electrostaat met 2 sub woofers (cross-over:70Hz),met een ingebouwde buizen amp d.c. gekoppeld aan de membraan (zoals het hoort,helaas niet altijd mogelijk ) en een solid-state amp voor het laag. Ze stonden loodrecht tegenover elkaar geplaatst,en als je deze dingen gehoord hebt,zit er een informatie in je hoofd opgeslagen als referentie voor de rest van je leven !Ik heb tot heden de dag nog geen betere systeem gehoord.Ja ja denk je nu .En terecht.In deze tijd van zoveel informatie en onbekende fields en mensen met weinig echte keiharde praktijkervaring, vaak meer theoretisch dan praktisch,weet je niet meer wat voor jezelf echt een verbetering is.En als theorie en praktijk 100 % kloppen,is er echt iets mis ! Maar misschien heb je er wat aan om je electrostaten te laten werken zoals Bev dat deed,namelijk met een soort akoestische lens,de voordelen hiervan zijn voortreffelijk! Enfin, klik aan op beveridge-audio.com en ga naar beveridge audio,en dan naar "technology",en "white paper. Interessant is de uitleg over het audio gebeuren zowel van de mens als de weergever. Succes,en have fun! P.S : Let niet op mijn Dutch,ik ben half english .

Beste,

Ik wordt steeds nieuwsschieriger naar Beveridge.....

Groeten,

Bas

ik heb er al eens een topic over geopend .

ik heb al de witte papieren doorgelezen , en het is idd een mooi ontwerp .

binnenkort kan ik hem gaan beluisteren , want ik weet zo,n systeem te staan.

maar eerst mijn betonnix an het klinken krijgen .

en dat is nog veel moeilijker dan stoppen met roken . ;)

Beste,

Ik wordt steeds nieuwsschieriger naar Beveridge.....

Groeten,

Bas

Beveridge klinkt voortreffelijk: heel schoon, helder, analytisch, zuiver... Zoiets als Colgate Super Fluor+ Extra Whitening... De Ivoren Toren... De Eeuwige Maagd... De Onaantastbare Verhevene... De Serene Zuiverheid... Zo helder, zo analytisch, zo zuiver... dat je er op den duur vermoedelijk hardstikke impotent van kunt worden.

Jij vindt de 800 matrix toch prima? Nou, dan kom je van een heel kouwe kermis thuis wanneer je die Bevs hebt gehoord. Want die laten je details horen waar jouw B&W's volledig aan voorbijgaan. De kans is groot dat je die 800s meteen aan de Inbrengwinkel geeft. En pas veel later kom je er achter dat die Bevs je toch ook nog belazeren, want al die prachtige geluiden komen heel helder, zuiver en schoon van allerlei helemaal verkeerde kanten. Net zoiets als car-hifi surround. Maar het kan zijn dat je dat voor lief neemt. Want zoals ik zei: heel schoon, helder, analytisch, zuiver... Maar drive, slam, kortom... al die dingen die jou een kick geven? Nee, zeg. Diep onderkoeld en ongeneeslijk frigide, die Bevs. Let niet op mijn nederlands, want ik ben half fries.

(...)

Zoiets als Colgate Super Fluor+ Extra Whitening...Zo helder, zo analytisch, zo zuiver... dat je er op den duur vermoedelijk hardstikke impotent van kunt worden.

(...)

Diep onderkoeld en ongeneeslijk frigide,

(...)

Dag Spido,

Tijd voor relatietherapie begrijp ik :P:P:P

Met opgewekte groet van opa die altijd Prodent gebruikt,

:rolleyes: Beste Allemaal,

leuke reakties,en ik geloof ook Spido als hij vertelt wat hij gehoord heeft bij DIE Bev. Maar bij de sota studio waar ik en nog een paar anderen De echte Bev. vaker hoorden,en wij zijn allemaal muzikanten,klonk het echt niezo.Als ik voor de Marhall BAS Bin sta van Andy, mijn ouwe bassist,en hij slaat z'n dikke aan,dan wapperen m'n broekspijpen,en waarschijnlijk nog een paar andere dingen,maar goed,dit hoeft niet in een woonkamer.Dus ka-plok,ka-tsjing ting en Cassisssssss,(lust ik ook)waren toen niet te horen. Ik hoop dat Spido dezelfde type LS van Bev geh. heeft,dus die met twee aparte bev -subw,en met vier ingeb e.vs. Dus alleen een stuurbron nodig die 1V levert en laagohmig is < 1k,tip voor Bas,neem a.u.b. je eigen stuurbron (en muz. opn.) mee als je die mag aansluiten.Als 't dan zwaar tegenvalt, heeft de eigenaar een groot probleem,de ls of een hele slechte akoestiek.Ik heb jullie site gelezen Bas, proficiat,that's the way to do it ! En jij houdt ook van Slams,body,punch,(ook lekker)of sorry ka-boem en kloenk!Ik hou ook van dynamiek,al is het op een andere niveau in de luisterkamer.En dit is ook wat ERIK wil,gecombineerd met plaatsing in 't st.beeld.Daarom dacht ik dat die ak lens van bev hem ergens mee op weg kon helpen qua spreiding dan.EN dat in de woonkamer een 70 mans orkest niet geplaatst kan worden snapt iedereen,maar waarom kan ons gehoor onze harses toch laten zeggen van :luister daar staat het maar dan iets kleiner(nee,geen Smurf orkestje of piepkl.stem)Wetensch. onderz etc. heeft dit al voor ons uitgez.(Manus,zie jou verslag graag tegemoet) heeft blijkbaar met onze perceptie vermogen te maken en we "horen" ook b.v. met ons gezicht(vangt ook trillingen op,jammer voor de koptel. )ZIE het zo, maar dan voor geluid,ga op een afstand staan van een orkest of een performer en luister. Onze harses zegt: ei,ze klinken verder maar niet "kleiner".Hou nu een krant met twee kleine gaatjes waar je net doorheen kan kijken op je face en kijk door de gaatjes heen.Is het orkest of de performer kleiner geworden in het echt; "live"dus, nee toch, maar dit is wel wat we "zien",een vliegtuig in de lucht b.v.Wat ik probeer te zeggen is dat je met minder akoestisch vermogen in je woonkamer dus wel een soort "live"reproductie van muziekspel of zang kan neerzetten.Oke,sommge solo's of akoestische dingen kunnen we idd. op een bijna realistisch niveau neerzetten.(of groter??!) als de opname dit toelaat.Het streven hiernaar en alles wat hiermee samenhangt is onze hobby of vak.Leuk toch? En ik zou het ook te gek vinden als ik ook lief en leed mag samendelen met anderen hier in dit forum of ergens anders, betreffende onze hobby.Ik heb geen comm. deleinden,ben gewoon part. En ik heb nooit beweerd dat Beveridge DE Referentie is,of alleenzaligmakend.Wel een soort ref. als elektrst.En een paar jaar later de Infinity RS-1, ja, die met 12 woofers, 16emits en 12 emims !De details van de muziek waren nog meer "live" aanwezig dan bij de Bev.En ook meer geluidsdruk!Tot slot nog effe vermelden,als ik zeg half ned en half eng. bedoel ik: ik probeer beide kanten te begrijpen.But just for the record:ik ben half holl.en half indo,en lijk op een soort chinees.Echt! Love you all !Groetjes,S.O.T.A Jerry.