Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

hoe gaan we nu verder??

wie weet er nog een paar geschikte mid en hoog speakers?? :):rolleyes:

ps: voor op deze speakers?

KE13.JPG

Wat mag het kosten? Wat moet het rendement zijn? Hoe wil je filteren?

Persoonlijk zou ik zeggen <100 Hz aankoppelen aan de betonnix dus dan ben je opzoek naar een 17-18 cm midbas in een gesloten kast die zelf al afvalt rond 100 Hz voor het mid. Met daarboven een 25-28mm dome tweeter of een laag aan te koppelen bandtweeter en of magnetostaat. In dat geval maak je geen echte 3 weg maar een 2 weg met een 'subwoofer'.

Kandidaten genoeg, echter als het op een koopje moet dan blijven eigenlijk alleen de units van Vifa, Peerless of Seas over.

... dus dan ben je opzoek naar een 17-18 cm midbas in een gesloten kast die zelf al afvalt rond 100 Hz voor het mid. Met daarboven een 25-28mm dome tweeter of een laag aan te koppelen bandtweeter en of magnetostaat.

Een compromis: de SPH 135 KEP of SPH 165 KEP in een open baffle met een Visaton magnetostaat voor het hoog?

... dus dan ben je opzoek naar een 17-18 cm midbas in een gesloten kast die zelf al afvalt rond 100 Hz voor het mid. Met daarboven een 25-28mm dome tweeter of een laag aan te koppelen bandtweeter en of magnetostaat.

Een compromis: de SPH 135 KEP of SPH 165 KEP in een open baffle met een Visaton magnetostaat voor het hoog?

wat is het voordeel van een middentoner in een open baffle ?

Geen backwave, die in een kast door vervormend inwendig dempingsmateriaal opgegeten moet worden wat niet volledig lukt en waarbij vervorming optreedt. Het residu komt inclusief vervorming door de conus van je mooie middentoner weer naar buiten. En dan heb ik het nog niet over de paneelresonanties van de kast gehad. Doordat bij een open baffle geen inwendige druk wordt opgebouwd heb je hier ook minder last van. Behalve natuurlijk als je voor de middentoner een mini betonnix maakt :D

Door gebruik van de open baffle vermijd je dit alles en wordt het geluid net zo mooi open als je ESL met bovendien meer dynamiek.

Groetjes, Jeroen

Geen backwave, die in een kast door vervormend inwendig dempingsmateriaal opgegeten moet worden wat niet volledig lukt en waarbij vervorming optreedt. Het residu komt inclusief vervorming door de conus van je mooie middentoner weer naar buiten. En dan heb ik het nog niet over de paneelresonanties van de kast gehad. Doordat bij een open baffle geen inwendige druk wordt opgebouwd heb je hier ook minder last van. Behalve natuurlijk als je voor de middentoner een mini betonnix maakt :D

Door gebruik van de open baffle vermijd je dit alles en wordt het geluid net zo mooi open als je ESL met bovendien meer dynamiek.

Groetjes, Jeroen

OK,

maar is het dipool geluid geen minpunt dan??

de mid heeft dan een ander afstraal gedrag als de sub en de tweeter

Je vroeg naar het voordeel.

Maar je hebt volledig gelijk, het andere afstraalgedrag t.o.v. de woofer is een nadeel. Ook krijg je een dip in de power response. Als je het overnamepunt niet te laag neemt, ik schat ergens tussen 500 en 1000 Hz bij gebruik van een 13 cm middentoner, dan valt dit allemaal wel mee. Kan je zelfs een meer uniforme power response krijgen dan bij een box, juist doordat het naar achteren gestraalde geluid ook meedoet. Niet doen als je de baffle niet minimaal 1.2 m van de achterwand kan zetten. Waarschijnlijk geen probleem voor een ESL fanaat :D

Groetjes, Jeroen

Ja, dat kan met de tweeters die ik noemde. Het is dan wel aan te bevelen om de impedantie bij de eigenresonantie (550 Hz bij de millennium) vlak te trekken met een RLC netwerk.

Eigenlijk moet ik een kanttekening bij mijn advies plaatsen. Je woofer is bij 2000 Hz behoorlijk sterk aan het bundelen. Combineren met een rondstralende tweeter vind ik dan niet ideaal. In die zin is het nog zo gek niet om aan het originele concept van de perfect performer vast te houden, dan blijf je namelijk over de hele frequentieband bundelen. Het is kiezen: of je bundelt zoveel mogelijk over de hele frequentieband, of je probeert zoveel mogelijk te blijven rondstralen over de hele frequentieband. Als je bij 2000 Hz wil overnemen met de 30 cm woofer kies je voor het eerste concept. Vul dan aan zoals het gebeurt bij de perfect performer King. Daar wordt de 13 cm middentoner pas ingezet op het moment dat hij begint te bundelen. Voor de tweeter geldt hetzelfde. Maar eigenlijk zou de ontwerper zelf je dit veel beter kunnen uitleggen ;)

Groetjes, Jeroen

Ja, dat kan met de tweeters die ik noemde. Het is dan wel aan te bevelen om de impedantie bij de eigenresonantie (550 Hz bij de millennium) vlak te trekken met een RLC netwerk.

Eigenlijk moet ik een kanttekening bij mijn advies plaatsen. Je woofer is bij 2000 Hz behoorlijk sterk aan het bundelen. Combineren met een rondstralende tweeter vind ik dan niet ideaal. In die zin is het nog zo gek niet om aan het originele concept van de perfect performer vast te houden, dan blijf je namelijk over de hele frequentieband bundelen. Het is kiezen: of je bundelt zoveel mogelijk over de hele frequentieband, of je probeert zoveel mogelijk te blijven rondstralen over de hele frequentieband. Als je bij 2000 Hz wil overnemen met de 30 cm woofer kies je voor het eerste concept. Vul dan aan zoals het gebeurt bij de perfect performer King. Daar wordt de 13 cm middentoner pas ingezet op het moment dat hij begint te bundelen. Voor de tweeter geldt hetzelfde. Maar eigenlijk zou de ontwerper zelf je dit veel beter kunnen uitleggen ;)

Groetjes, Jeroen

Ik houd niet zo van bundelen. Als je dan een keer op een andere plaats luisterd klopt er van de hele muziekpresentatie niks.

:(

Dat kan als je een bak IM vervorming op de koop toe neemt bij wat luider spelen. Vergeet niet dat de conusuitslag bij 1e orde filteren met 6 dB/okt blijft toenemen tot Fs en daar zijn ze niet op gemaakt, hoe mooi die tweeters ook zijn.

;)

Ik houd niet zo van bundelen. Als je dan een keer op een andere plaats luisterd klopt er van de hele muziekpresentatie niks.

Je hebt gelijk, maar het voordeel is dat er op die eng bepaalde luisterplaats een erg scherp gestoken geluidsbeeld kan ontstaan, je hebt immers weinig last van reflecties die dit beeld vertroebelen.

Dat kan als je een bak IM vervorming op de koop toe neemt bij wat luider spelen. Vergeet niet dat de conusuitslag bij 1e orde filteren met 6 dB/okt blijft toenemen tot Fs en daar zijn ze niet op gemaakt, hoe mooi die tweeters ook zijn.

;)

Dan zet je toch gewoon 2, 4 of 8 tweeters boven elkaar. :rolleyes:

;)

Een grotere conus is bijna altijd beter. Deze tweeter vervormd echter erg weinig. Als je er een 1ste orde filter op zet bij 2KHz, met impedantiecorrectie, dan resulteert dat in een 3de orde akoestisch verloop, waarmee de conusuitslag afneemt vanaf pak 'm beet 1,5KHz en lager. Linkwitz past deze tweeter met veel succes toe met een LR 4de orde filter op 1,4KHz.

Ik ken geen tweeters die beter geschikt zouden zijn in dit geval. Nou ja, misschien de R3 ($$$ k-tjing ;) )

Als je er een 1ste orde filter op zet bij 2KHz, met impedantiecorrectie, dan resulteert dat in een 3de orde akoestisch verloop, waarmee de conusuitslag afneemt vanaf pak 'm beet 1,5KHz en lager.

De Qt van die tweeter is wel laag maar toch niet zo laag dat dat opgaat Hans. Je blijft er m.i. nog steeds meer laag in stoppen dan goed voor hem is. Het kan heel goed klinken op gemiddeld niveau, maar bij luid spelen wat Erik graag doet ... ??? Dan denk ik dat je toch beter bij 5 KHz zit met een eerste orde filter.

Je kan ze idd erg laag filteren maar dan wel minimaal 2e orde zoals Linkwitz doet.

;)

Ik weet alleen dat de TC25002 een beest van een tweeter is die die soort filtering normaal gesproken moet kunnen hebben. Ik denk dat je met 5KHz iets te voorzichtig ben, maar aan de andere kant, ik ken de luistervolumes van Erik niet :) Misschien moeten we het in dit geval in de PA hoek zoeken? Of toch uitwijken naar een 3-weg...

• 2 weeks later...

OK,

kheb er weer zin in ,

het volgende idee kwam in mij op.

ik bouw de B&W nautilus 801 na.

gewoon omdat ik het een schitterend model is :D

large_black.jpg

het beton daar trek ik buigtriplex omheen, en dat beits ik netjes.

ook die oplopende 'kraag' bouw ik na .

maar nu , de behuizing voor de middentoner.

hoe maak ik die ??

detail_large_two.jpg

ik heb al zitten denken aan een stenen kruik of vaas, en die een beetje met gips bewerken . :rolleyes:

oh ja, ik zoek nog een mooi tweetertje ;)