erik klijnsmit Posted 15 september 2004 Author Report Share Posted 15 september 2004 sommige mensen houden van muf. Geef eerst eens jouw definitie van muf, dat praat wat makkelijker. tsja , dat moet je eigenlijk horen , effe serieus. muf is zeg maar als een breedband conusluidspreker. zonder onderste en bovenste oktaaf. zonder spektakel, zonder impact, doorsnee zeg maar. audi a4 vw golf IV tdi een heleboel mensen zijn hier errug mee in hun sas Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 sommige mensen houden van muf. Geef eerst eens jouw definitie van muf, dat praat wat makkelijker. tsja , dat moet je eigenlijk horen , effe serieus. muf is zeg maar als een breedband conusluidspreker. zonder onderste en bovenste oktaaf. zonder spektakel, zonder impact, doorsnee zeg maar. audi a4 vw golf IV tdi een heleboel mensen zijn hier errug mee in hun sas Aha, dus je bedoelt eigenlijk 'saai' of zo? 'Gewoontjes' misschien? Tsja, als je daar niet van houdt, dan houd het op Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Wat denk je? Uitstekend natuurlijk! http://www.stereophile.com/loudspeakerrevi...16/index11.html Groetjes, Jeroen Tja ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 sommige mensen houden van muf. Geef eerst eens jouw definitie van muf, dat praat wat makkelijker. tsja , dat moet je eigenlijk horen , effe serieus. muf is zeg maar als een breedband conusluidspreker. zonder onderste en bovenste oktaaf. zonder spektakel, zonder impact, doorsnee zeg maar. audi a4 vw golf IV tdi een heleboel mensen zijn hier errug mee in hun sas Geen bovenste octaaf? Houdt zo'n ding al bij de 10 Khz op? Dat kun je toch geen werkelijkheidsweergave meer noemen? Zelfs geen Hifi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 september 2004 Author Report Share Posted 15 september 2004 sommige mensen houden van muf. Geef eerst eens jouw definitie van muf, dat praat wat makkelijker. tsja , dat moet je eigenlijk horen , effe serieus. muf is zeg maar als een breedband conusluidspreker. zonder onderste en bovenste oktaaf. zonder spektakel, zonder impact, doorsnee zeg maar. audi a4 vw golf IV tdi een heleboel mensen zijn hier errug mee in hun sas Geen bovenste octaaf? Houdt zo'n ding al bij de 10 Khz op? Dat kun je toch geen werkelijkheidsweergave meer noemen? Zelfs geen Hifi. de helft van de nederlandse bevolking hoort boven de 10khz toch al niet veel meer , dus kunnen nog heel goed van een esl 63 genieten hoor . Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 de helft van de nederlandse bevolking hoort boven de 10khz toch al niet veel meer , dus kunnen nog heel goed van een esl 63 genieten hoor . Je zou bijna zeggen dat de ESL 63 vooral door 50+ers wordt gekocht, dan maakt het idd wat minder uit dat het hoog en laag bijna ontbreken Aan de andere kant denk ik (nog steeds ) dat de esl's van Erik het hoog benadrukken of heel gericht projecteren. Bijna elke speaker zal wel 'muf' klinken als je +6db hoog gewend bent Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Wat een ongelofelijk flauwe opmerking van Erik Klijnsmit zeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 september 2004 Author Report Share Posted 15 september 2004 Wat een ongelofelijk flauwe opmerking van Erik Klijnsmit zeg. zeg dat , en nog wel over een esl 63 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 september 2004 Author Report Share Posted 15 september 2004 Ok , laten we weer effe verder bakkeleien over de betonnix. de middentoner word een monacor 135 kep (verassing !!! ) over de tweeter ben ik het nog niet eens. ik ga daar wat mee experimenteren. het MOET een kleine tweeter worden eigenlijk ,omdat ik de b&w 801 wil imiteren qua uiterlijk. ik ga eens wat opzoeken hier en daar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 het MOET een kleine tweeter worden eigenlijk ,omdat ik de b&w 801 wil imiteren qua uiterlijk. Een opbouwtweeter uit een auto? Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 het MOET een kleine tweeter worden eigenlijk ,omdat ik de b&w 801 wil imiteren qua uiterlijk. Een opbouwtweeter uit een auto? Als je dan een goeie wilt uit de caraudio en toch betaalbaar: wellicht de Infinity Kappa Perfect tweeter (K Perfect T) of de Infinity Kappa tweeter (Kappa 10.5t)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Ok , laten we weer effe verder bakkeleien over de betonnix. de middentoner word een monacor 135 kep (verassing !!! ) over de tweeter ben ik het nog niet eens. ik ga daar wat mee experimenteren. het MOET een kleine tweeter worden eigenlijk ,omdat ik de b&w 801 wil imiteren qua uiterlijk. ik ga eens wat opzoeken hier en daar. Morel heeft heel mooie tweeters, ook in opbouwvorm of met extra kleine frontplaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Je zou ook de ESL63 kunnen inzetten als middentoon tot het vijfgestreept octaaf . Dat moet te doen zijn met dat duffe ding Daarboven zet je gewoon een of ander wonder ritseldingetje in. Voor het subcontra en contra neem je gewoon een enorme woofer ingebouwd in een enorme kast. En natuurlijk een enorme huiskamer Je zou ook naar muziek kunnen gaan luisteren Ben wel erg benieuwd naar het resultaat met de betonreuzen natuurlijk. Succes met de bouw Sander Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Erik heeft het zelf gemeten, nadat bijna iedereen hier een opmerking over maakte bij luistersessies. Inmiddels zou het verholpen moeten zijn, maar ik heb de meest recente esl van Erik nog niet gehoord ...... De meter die Erik gebruikt lijkt trouwens in meerdere situaties dezelfde dip bij 2 kHz te vertonen, om maar iets te noemen, dus ik vertrouw het apparaat en de meetmicrofoon niet zo .... Misschien moet Erik de instrumenten eens laten kalibreren, dan weet hij tenminste of de metingen juist zijn Of hij doet gelijktijdig metingen met een ander (gekalibreerd) instrument, dan heeft ie een idee van de mogelijke afwijking Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Ik vind dat de ESL-63 in zeker drie opzichten te kort schiet, t.w. basweergave, dynamiek en spreiding. Maar op de sweet-spot laten ze m.i. wel een mooi doortekende en natuurlijke weergave van bijvoorbeeld strijkers (heel moeilijk!) horen, waarbij de toonstructuur opvallend compleet is, en waarvan het karakter niet opvallend muffer of helderder is dan de werkelijkheid. (Veel hifi-liefhebbers vinden de werkelijkheid in de concertzaal tamelijk muf..!) Om maar niet te spreken van oude barokhobo Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Beste Smijnster, En vergeet het Hammerklavier (Piano Forte) niet! Alleen de allerbeste luidsprekers laten de prachtige cantabilteit van zo'n instrument horen. De meeste speakers maken er een honky-tonk-barrelhouse piano van... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 15 september 2004 Report Share Posted 15 september 2004 Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 september 2004 Author Report Share Posted 16 september 2004 op de luisterstoel gemeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkjan_O Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 Ik heb heel wat luidsprekers met elkaar vergeleken die vrijwel identieke weergavekarakteristieken vertoonden - zowel bij ruis als bij sinustoon - en die toch heel verschillend klonken bij het weergeven van muziek en spraak. h Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 Beste Smijnster, En vergeet het Hammerklavier (Piano Forte) niet! Alleen de allerbeste luidsprekers laten de prachtige cantabilteit van zo'n instrument horen. De meeste speakers maken er een honky-tonk-barrelhouse piano van... En dan ook nog eens het verschil kunnen horen tussen een Walter of een Schantz! Spido ga je nu de ESL nog goed praten Ben toch wel benieuwd naar die PP Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 september 2004 Report Share Posted 16 september 2004 Beste Smijnster, Geen enkele luidspreker is volmaakt. Dus de Perfect Performer niet, en de ESL ook niet. Ze hebben allemaal hun sterkere en hun zwakkere punten. Wellicht is, in de juiste akoestiek en met de juiste opstelling, de ESL wel de beste keuze als je bijvoorbeeld teksten wilt noteren van liederen die door een koor worden gezongen. Of wanneer je van een strijkkwartet de cellopartij wilt noteren. Ik noem maar wat. Want analytisch zijn ze wel! Maar als je kippenveltrekkende emoties wilt ondergaan bij dramatische symfonische muziek? Nee, dan is de ESL m.i. niet het geschikte gereedschap. 't Blijft altijd zo klein, zo flets, zo gedistantieerd... Altijd aquarel of pastel. Nooit vette olieverf. (Maajja... da's m'schien heel p'soonlijk!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Beste Smijnster, Geen enkele luidspreker is volmaakt. Dus de Perfect Performer niet, en de ESL ook niet. Ze hebben allemaal hun sterkere en hun zwakkere punten. Wellicht is, in de juiste akoestiek en met de juiste opstelling, de ESL wel de beste keuze als je bijvoorbeeld teksten wilt noteren van liederen die door een koor worden gezongen. Of wanneer je van een strijkkwartet de cellopartij wilt noteren. Ik noem maar wat. Want analytisch zijn ze wel! Maar als je kippenveltrekkende emoties wilt ondergaan bij dramatische symfonische muziek? Nee, dan is de ESL m.i. niet het geschikte gereedschap. 't Blijft altijd zo klein, zo flets, zo gedistantieerd... Altijd aquarel of pastel. Nooit vette olieverf. (Maajja... da's m'schien heel p'soonlijk!) nou dat is dan persoonlijk, ik ervaar tot nu toe de meeste emotie met mijn esl-63... dat is nog niet zo heel veel conus luidsprekers in deze mate gelukt. nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Hoe zou zo'n Heil ESS ding met de betonniks combineren? JE kunt ze rond 2000 hz met 1e orde filter inzetten (wel weer dipool) http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...&category=50597 Gevoelig genoeg @ 2 watt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts