erik klijnsmit Posted 20 november 2004 Author Report Share Posted 20 november 2004 nou , dat was me een leuke middag . tussen half kerstinkopend nederland heb ik vanmiddag een paar mooie terracotta kruiken gekocht . eigenlijk meer pottenbakkersvaten. dik, zwaar, druppelvormig, en met een inhoud van 8 liter denk ik . de opening van de kruiken zijn precies 13,5 cm . hier kan de middentoner mooi ingschroefd worden. de buitenkant ga ik afwerken met plamuur, grondlak en aflak. ik heb weer wat te doen. ps: de middentoner (monacor sph 135 kep) heeft eigenlijk maar 3 liter nodig. is een te grote behuizing een probleem??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2004 Report Share Posted 20 november 2004 ps: de middentoner (monacor sph 135 kep) heeft eigenlijk maar 3 liter nodig.is een te grote behuizing een probleem??? Leuk experiment Erik, maar ik zou die kruiken toch wel eerst volproppen met BAF of Bailey's wool en een dikke laag zacht ondertapijt op de bodem. Een te groot volume hoeft zeker geen probleem te zijn. De Q wordt dan vrij laag maar ze lopen dan wel lager door in frequentie. Zou best wel goed kunnen klinken. En wil je het volume kleiner hebben dan giet je er toch een laag Roodband in ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 20 november 2004 Report Share Posted 20 november 2004 Beste Smijnster, Geen enkele luidspreker is volmaakt. Dus de Perfect Performer niet, en de ESL ook niet. <knip> Mee-eens...het is en blijft altijd een streven die eigenlijk nooit haalbaar is...En over het kippevel gevoel..als je dat niet hebt met andere speakers. Kun je maar beter alles verkopen voordat je tonnen aan spul gaat aanschaffen. Emotie krijg je van mooie muziek...niet van de apparaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 20 november 2004 Report Share Posted 20 november 2004 Hoe zou zo'n Heil ESS ding met de betonniks combineren? JE kunt ze rond 2000 hz met 1e orde filter inzetten (wel weer dipool) http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...&category=50597 Gevoelig genoeg @ 2 watt Creatief geweest met adobe photoshop zo tezien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 20 november 2004 Report Share Posted 20 november 2004 Wat voor tweeter komt erin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 20 november 2004 Report Share Posted 20 november 2004 Beste Smijnster, Geen enkele luidspreker is volmaakt. Dus de Perfect Performer niet, en de ESL ook niet. Ze hebben allemaal hun sterkere en hun zwakkere punten. Wellicht is, in de juiste akoestiek en met de juiste opstelling, de ESL wel de beste keuze als je bijvoorbeeld teksten wilt noteren van liederen die door een koor worden gezongen. Of wanneer je van een strijkkwartet de cellopartij wilt noteren. Ik noem maar wat. Want analytisch zijn ze wel! Maar als je kippenveltrekkende emoties wilt ondergaan bij dramatische symfonische muziek? Nee, dan is de ESL m.i. niet het geschikte gereedschap. 't Blijft altijd zo klein, zo flets, zo gedistantieerd... Altijd aquarel of pastel. Nooit vette olieverf. (Maajja... da's m'schien heel p'soonlijk!) trek mij er maar bij, want dit deel ik 100 procent met jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 november 2004 Author Report Share Posted 20 november 2004 nou , dat was me een leuke middag . tussen half kerstinkopend nederland heb ik vanmiddag een paar mooie terracotta kruiken gekocht . eigenlijk meer pottenbakkersvaten. dik, zwaar, druppelvormig, en met een inhoud van 8 liter denk ik . de opening van de kruiken zijn precies 13,5 cm . hier kan de middentoner mooi ingschroefd worden. de buitenkant ga ik afwerken met plamuur, grondlak en aflak. ik heb weer wat te doen. ps: de middentoner (monacor sph 135 kep) heeft eigenlijk maar 3 liter nodig. is een te grote behuizing een probleem??? Heb ik iets gemist Wat is er van je eerste betonnixproject geworden Erik beste ome henk, de betonnix bestaat uit drie speakers de woofer heb ik klaar (in de betonnen behuizing) de middentoner ben ik nu mee bezig (komt in een stenen kruik op de betonnen wooferkast) ik maak deze speaker een beetje na Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 november 2004 Author Report Share Posted 20 november 2004 Wat voor tweeter komt erin? weet ik nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 21 november 2004 Report Share Posted 21 november 2004 Ik moet toch wel weer smakelijk lachen, Erik. Stenen potten gebruiken, waarom moeilijk doen als ze het al voor je hebben gedaan, groot gelijk! nando Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 november 2004 Author Report Share Posted 22 november 2004 als ik nou de tweeter in een kan doe en de middentoner in een kruik........ dit is hem, de kruik. ik denk dat ik hem aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Als ik zo die foto zie, dan moet ik denken aan de reclame met die Indiase jongen die een auto heeft laten vervormen om op een andere te lijken.. Maar ik vertrouw erop dat het goed komt hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Lijkt me lastig om de tweeter op redelijke afstand van de SPH135KEP te krijgen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Lijkt me lastig om de tweeter op redelijke afstand van de SPH135KEP te krijgen... Die stopt Erik in een soepkom Btw Erik, ipv gips kun je ook papier-mach Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 november 2004 Author Report Share Posted 22 november 2004 Lijkt me lastig om de tweeter op redelijke afstand van de SPH135KEP te krijgen... zat ik ook aan te denken maar ik denk dat ik boven de opening van de kruik gewoon een soort grotje(of een dakkapel) maak waar ik de tweeter in monteer . ps: deze tweeter ga ik eerst maar eens proberen de peerless ndt 53 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Om die kruik stabiel te laten liggen hoef je alleen een ring van plaatstaal o.i.d. maken. Ik denk als je gaat slijpen dat je dan heeeeel veel stukken krijgt. Om op dezelfde manier door te gaan hoef je maar langs een pottenbakker te gaan, die maakt zo een passende tweeterbehuizing. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 november 2004 Author Report Share Posted 22 november 2004 Om die kruik stabiel te laten liggen hoef je alleen een ring van plaatstaal o.i.d. maken. Ik denk als je gaat slijpen dat je dan heeeeel veel stukken krijgt. Om op dezelfde manier door te gaan hoef je maar langs een pottenbakker te gaan, die maakt zo een passende tweeterbehuizing. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Lijkt me lastig om de tweeter op redelijke afstand van de SPH135KEP te krijgen... zat ik ook aan te denken maar ik denk dat ik boven de opening van de kruik gewoon een soort grotje(of een dakkapel) maak waar ik de tweeter in monteer . ps: deze tweeter ga ik eerst maar eens proberen de peerless ndt 53 Goeie keuze Erik! Hierbij het testoordeel uit Hobby Hifi: http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/vergl3hh.htm#ht_neo Niet verbazingwekkend gezien de opbouw van de motor met 'underhung voice coil' en natuurlijk het gebruikelijke gebrek aan resonanties bij Peerless. Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Zou dat slijpen vergeten Erik. Je haalt dan gelijk het mooie natuurlijke verband eruit. Dat ding is juist sterk omdat ie rondom even dik is. Kun je beter een mooi plankje nemen waar je een gat uitzaagt en hem daarop lijmt. Vergeet ook niet dat de reaktiekrachten op het chassis van de mid ergens naar toe moeten. Als je onder het plankje wat dun rubber lijmt ligt ie ook gelijk mooi stevig op de betonnen kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Om die kruik stabiel te laten liggen hoef je alleen een ring van plaatstaal o.i.d. maken. Ik denk als je gaat slijpen dat je dan heeeeel veel stukken krijgt. Om op dezelfde manier door te gaan hoef je maar langs een pottenbakker te gaan, die maakt zo een passende tweeterbehuizing. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 22 november 2004 Report Share Posted 22 november 2004 Een stuk eraf en de boel is uit zijn verband, zoals Peter zegt. Ik zou er op de Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 november 2004 Author Report Share Posted 22 november 2004 OK, ik hou hem heel, tijdens de test opstellingen leg ik hem op een plankje , als de boel klaar is, kit ik hem vast met carroserie kit op de betonnix. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 november 2004 Author Report Share Posted 23 november 2004 een avondje gipsen, ik heb vanmiddag een zak knauf rotband gekocht , en ben vanavond aan het stucadoren gegaan. de nek (hals) van kruik heb ik weggesmeerd zodat de vorm nu echt een druppel is . tevens heb ik de binnenkant van de kruik ingesmeerd met 4 cm gips . dit heb ik lekker met mijn hand op de wand gesmeerd , klieder de kladder, het lijkt wel een maanlandschap van binnen. maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Als je er eerst op klopte, dan klonk ie als een kruik, als je er nu op klopt hoor je "Baf" ? Ik begrijp er niets meer van ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 november 2004 Author Report Share Posted 23 november 2004 ik ook niet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 een avondje gipsen, ik heb vanmiddag een zak knauf rotband gekocht , en ben vanavond aan het stucadoren gegaan. de nek (hals) van kruik heb ik weggesmeerd zodat de vorm nu echt een druppel is . tevens heb ik de binnenkant van de kruik ingesmeerd met 4 cm gips . dit heb ik lekker met mijn hand op de wand gesmeerd , klieder de kladder, het lijkt wel een maanlandschap van binnen. maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts