leobus Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Beste Erik, Ik zie dat je een 2,2 ohm weerstand v Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 februari 2005 Author Report Share Posted 16 februari 2005 Beste Erik, Ik zie dat je een 2,2 ohm weerstand v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Beste Erik, Ik zie dat je een 2,2 ohm weerstand v Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 februari 2005 Report Share Posted 16 februari 2005 Leobus zou gelijk hebben wanneer het een hogere orde filter betrof. Maar nu (eerste orde) maakt het inderdaad niet uit in welke volgorde de C en de R staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 februari 2005 Author Report Share Posted 16 februari 2005 Leobus zou gelijk hebben wanneer het een hogere orde filter betrof.Maar nu (eerste orde) maakt het inderdaad niet uit in welke volgorde de C en de R staan. en die paralel weerstand?? ps: kan bijv het hoog filter , het mid filter beinvloeden??(door diverse paralel staande componenten en zo ja : dan zou er wat moeten veranderen met bi-ampen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 februari 2005 Author Report Share Posted 16 februari 2005 25 februari...??? dan kom ik terug, dus we kunnen de week erna doen , vrijdag avond 4 maart?? ik hoor het wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 februari 2005 Report Share Posted 17 februari 2005 Beste Erik, Bij hogere orde filters wordt de spanningsdeler (serieweerstand, gevolgd door een parallelweerstand) altijd als laatste onderdeel van het netwerk voor de betreffende unit geplaatst. Het filter "ziet" dan een impedantie die samengesteld is uit de gezamenlijkheid van de unit plus spanningsdeler. Bij jouw eerste orde filter maakt het niet uit, maar elke belezen speakerbouwer zou het als vanzelfsprekend doen op de manier die Leobus aangeeft. Nu ik je toch spreek: Heb jij het gevoel of de ervaring dat de seriespoel (2,2 mH bij 0,15 Ohm) invloed heeft op het impulsgedrag? Ten nadele of ten voordele? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 februari 2005 Author Report Share Posted 25 februari 2005 Beste Erik, Bij hogere orde filters wordt de spanningsdeler (serieweerstand, gevolgd door een parallelweerstand) altijd als laatste onderdeel van het netwerk voor de betreffende unit geplaatst. Het filter "ziet" dan een impedantie die samengesteld is uit de gezamenlijkheid van de unit plus spanningsdeler. Bij jouw eerste orde filter maakt het niet uit, maar elke belezen speakerbouwer zou het als vanzelfsprekend doen op de manier die Leobus aangeeft. Nu ik je toch spreek: heb jij het gevoel of de ervaring dat de seriespoel (2,2 mH bij 0,15 Ohm) invloed heeft op het impulsgedrag. Ten nadele of ten voordele? beste spido, de spoel die klaas me gaf , heeft goede invloed op het laag vind ik. het 'slome' laag wat ik hoorde met de andere spoel is weg, ook zijn bijv. harde klappen op een pauk of grote trom echt knallen ipv dreunen. het is voor mij een moeilijke beslissing aan het worden. het jeroen filter , of 'mijn' filter . ik moet hier echt een paar weken omstebeurt naar luisteren voor dat ik echt kan beslissen. maar vrijdagavond 4 maart zullen we met een paar forumleden vast wat oordelen geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 februari 2005 Report Share Posted 26 februari 2005 Ik heb Jerry een mailtje gestuurd, mij komt het wel uit a.s. vrijdag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 februari 2005 Report Share Posted 27 februari 2005 Jerry kan vrijdag ook, dus wij zijn er...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 maart 2005 Author Report Share Posted 1 maart 2005 mooi!! willen jullie trouwens lekker wat eigen muziek meenemen? hoor ik ook weer eens wat anders.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 maart 2005 Report Share Posted 1 maart 2005 mooi!! willen jullie trouwens lekker wat eigen muziek meenemen? hoor ik ook weer eens wat anders.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 1 maart 2005 Author Report Share Posted 1 maart 2005 mooi!! willen jullie trouwens lekker wat eigen muziek meenemen? hoor ik ook weer eens wat anders.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 maart 2005 Report Share Posted 4 maart 2005 Waarom weten wij nog st Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Waarom weten wij nog st Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2005 Author Report Share Posted 5 maart 2005 Waarom weten wij nog st Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Geen keet, geen herrie, geen ruzie? Geen diepgevoelde verschillen van mening, opinie of inzicht? Geen onherstelbare scheuring in het forum? Was het wel gezellig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Geen keet, geen herrie, geen ruzie?Geen diepgevoelde verschillen van mening, opinie of inzicht? Geen onherstelbare scheuring in het forum? Was het wel gezellig? Heel erg.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Ja, 't was idd. heel gezellig! Heel gezellig. Voor herhaling vatbaar ! Maar intussen is het voor Erik nog moeilijker geworden om te kiezen. Na de eerste luistersessies waren we het met bepaalde dingen meteen eens betreffende voornamelijk het hoog en laag. Bij het filter van Jeroen is de hoogweergave van de muziek duidelijk beter dan bij de filter van Erik. En na correctie v/e soldeerfoutje van Erik op het filter van Jeroen(middentoners deden bijna niks),was de balans(klankopbouw) van het laag weer oke.(33+15uF// was keihard geshunt over de middentoners ).Gelukkig dat Jeroen dit al gauw doorhad na commentaar bij de eerste luistersessies. Zo zie je maar weer,hoe belangrijk het is om met meer "oren" een luistertest te doen. Hierna weer allemaal geluisterd,en opvallend was toen hoe het klankkarakter van de beide filters in laag en midden heel erg op mekaar leken op de Betonnixen. Goeie fase-samenhang dus.Filter van Erik heeft iets meer "punch" in 't laag/midden . Dus nu zal er waarschijnlijk een hybride komen van beide filters met behoud van fase-reinheid? In ieder geval is de filter van Jeroen een goeie referentie als er nog meer veranderingen komen met een ander filter ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2005 Author Report Share Posted 5 maart 2005 hoi jerry het is idd iets moeijkker geworden ja, toch is in het filter van jeroen nie tzo heel veel veranderd na het herstellen van de soldeerfout. het laagmidden is kwalitatief iets beter geworden. ik kreeg van jeroen een mailtje: Hoi Erik, Ik heb even gekeken waarnaar we in eerste instantie hebben geluisterd. Het was geen hele erge dip, maar wel een behoorlijke andere karakteristiek in het midden. Bij 300 Hz 1.5 dB te weinig en bij 1000 Hz 1.5 dB teveel... in principe was ik vanmiddag zover dat ik geen keus meer kom maken. het jeroen filter was wat puntiger en helderder in het hoog , het klaas/erik filter was wat strakker in het laag en wat milder in het hoog , ook vond ik het Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Hallo Erik, Dat bundelen van die middentoners is inderdaad een nadeel bij het weergeven van orgel, piano en dergelijke breed- of rondom-stralende instrumenten, maar het is weer een voordeel bij trompet, saxofoon en andere "richtende" instrumenten.... Hoe dan ook, de SoundStone 30 die je onlangs beluisterde, was tot vierwegsysteem uitgegroeid juist vanwege die bundeling: de 5 cm titaniumdome voor het hogere middengebied spreidt meer, en is iets puntiger in de transients. Misschien moet jouw betonnix systeem ook in die richting evalueren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2005 Author Report Share Posted 5 maart 2005 hmmm, weet je wat het is? ik heb bij mijn bundelende esl's ook eigenlijk nooit problemen gehad met orgelopnames m.b.t. de plaatsing van het instrument. de meeste orgels worden van vrij dichtbij opgenomen ivm ongewenste reflecties. daardoor klinken deze orgels erg kamerbreed stereo. ik vind dat niet mooi, en met de bundelende esl's had ik hier minder last van . het orgel hing mooi tussen de twee speakers in. en dat is nu weer het geval Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 maart 2005 Report Share Posted 5 maart 2005 Hallo Erik, Je bakt dus een broodje-speciaal voor jezelf! Het probleem is echter, dat een orgel zo veelzijdig is. Sommige registers vragen om een brede spreiding en diffuse weergave, andere registers zijn weer gebaat bij een duidelijke puntbron. Een orgel is een orkest-op-zich... En de interactie met je kamer (reflecties e.d.) is natuurlijk ook van belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 maart 2005 Author Report Share Posted 5 maart 2005 beste spido, over een poosje ga ik mono spelen, en dan bekleed ik mijn kamer met badkamer tegels. heerlijk , Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 maart 2005 Report Share Posted 7 maart 2005 (...) ik kreeg van jeroen een mailtje:Hoi Erik, Ik heb even gekeken waarnaar we in eerste instantie hebben geluisterd. Het was geen hele erge dip, maar wel een behoorlijke andere karakteristiek in het midden. Bij 300 Hz 1.5 dB te weinig en bij 1000 Hz 1.5 dB teveel... (...) Beste Erik, Je onthoudt bij dit alles toch wel dat "rechtheid" weinig zegt over "echtheid"? Een rechte karakteristiek is maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts