Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

dakbedekking,

echt stinkzooi, dat spul,

ik moest van de week aan pek en veren denken.

dat zou de ideale binnenbekleding zijn van een speaker behuizing :)

ik heb van de week mijn kruiken waar de middentoners in zitten van binnen beplakt met pek.

een rolletje dakbitumen bij de doeland gehaald , daar heb ik vierkantjes uit geknipt van 10 bij 10 cm en die heb ik met een fohn aan

'Echtheid' vind ik een heel moeilijk begrip. Hoog rendementssystemen hebben vaak iets wat je met zo'n begrip zou kunnen aanduiden. Iets heel directs. Het is me ook opgevallen dat die 'echtheid' voor beperkte gebieden aanwezig is. Het ene instrument klinkt heel 'echt' en het andere juist niet, soms zelfs heel 'onecht'. Maar ondanks dat heeft het toch iets wat je grijpt.

tsja ,

na maanden voorbereiding en plannen ben ik gisteravond met een zelfbouw project begonnen .

een betonnen wooferbehuizing met daarin een 30cm woofer ,

Mooi werk! Ik heb zelf sinds kort twee betonnen speakers staan met b-80 hardheid gegoten met zelfverdichtend beton.

Ben er erg tevreden over, ik heb er peerless units ingestopt. Klinken audiophieler dan gedacht, dus ik ben een tevreden man.

succes met je project, (het kost altijd stiekum meer tijd dan gedacht)

Mooi werk! Ik heb zelf sinds kort twee betonnen speakers staan met b-80 hardheid gegoten met zelfverdichtend beton.

Ben er erg tevreden over, ik heb er peerless units ingestopt. Klinken audiophieler dan gedacht, dus ik ben een tevreden man.

Fotootje? Verslagje?

Fotootje? Verslagje?

Ik ben net aangemeld als member, dus heb nog geen ervaring met dit forum, hoe voeg ik fotos in?

'Echtheid' vind ik een heel moeilijk begrip. Hoog rendementssystemen hebben vaak iets wat je met zo'n begrip zou kunnen aanduiden. Iets heel directs. Het is me ook opgevallen dat die 'echtheid' voor beperkte gebieden aanwezig is. Het ene instrument klinkt heel 'echt' en het andere juist niet, soms zelfs heel 'onecht'. Maar ondanks dat heeft het toch iets wat je grijpt.

hoi joboton,

met

Erik als ik al die bakbeesten van jou zie wordt ik behoorlijk nieuwsgierig naar je vrouw. Die van mij gunt mij mijn hobby's maar die van jou moet wel superliberaal zijn.

Groet.

Carl

Beste Erik,

Als het Jeroen-filter voor de overgang tussen deze middentoner en deze tweeter een betere oplossing biedt, dan lijkt het me voor de hand liggen dat je het in die sectie gaat gebruiken.

Maar misschien zul je uiteindelijk de verbetering willen zoeken in een sprongetje voorwaarts, wat de unitbezetting betreft.

Voor laag en laag-midden ben je nu uitstekend voorzien, dunkt me.

Maar voor hoog-midden en hoog zijn er m.i. betere weergevers te vinden dan die je nu gebruikt.

Vandaar deze reactie. Misschien brengt hij je op een idee voor verdere verbetering.

KF was voor zijn PP SS30 uiteindelijk ook niet helemaal tevreden met de natural rolloff van de SPH135-KEP, maar zette voor het overgangsgebied de 5 cm titaniumsome van Visaton in.

Die unit spreidt beter, in dat gebied, en heeft een betere impulsverwerking. Zo werd een gladde overgang naar de "magnetostaat" (de "ribbon" van Visaton) bereikt.

Deze titaniumdome is hetzelfde type dat hij voorheen, met minder groot succes, voor het hele middentonengebied gebruikte. Toen klonk het middengebied soms wat bits. Maar in de huidige bezetting klinken zelfs molto vivaces en prestos van close-mike opgenomen strijkkwartetten nog heerlijk zijig en fris. Maar daarvoor moet de unit voor deze combinatie wel met 6 dB worden teruggenomen.

sjonge ,,

ingewikkeld zeg allemaal :D

ps: hoe is de prijs van het koper op het moment?

als ik een eigenwijze bui krijg , dan heb je nl best kans dat ik heel de kolere zooi eraf gooi en omsmelt, en weer lekker met twee condensators verder ga . :P;)

maar eerst eens een paar dagen naar dit filter luisteren...

oorkramp.... :rolleyes:

gek, vanavond kreeg ik oorkramp.

je weet wel , dat gevoel wanneer je heel lang je oren spitst.

het gebied net voor je oor verkrampt dan.

het is net of ik ergens doorheen moet luisteren.

toch klinkt het heel helder allemaal,

ook op de rta meter is de curve zeer recht.

toch luistert het niet lekker. <_<

niet fluweel.

niet ontspannen,

morgen weer eens luisteren. :)

:) Denk dat Klaas 0,56 mH bedoelt en niet 5,6mH voor de middensectie,en die 5,6 ohm in serie met die 6,8uF // a/d middentoner is idd. een impedantie correctie. ;)

Beste Jerry,

Ja, natuurlijk moet dat 0,56 mH zijn: zoals in de tekening van Erik ook staat aangegeven.

Dank je wel. Ik heb het in mijn tekst verbeterd.

Bij nader inzien is die inductie toch wel wat aan de hoge kant: vermoedelijk wordt de SPH-135KEP er al bij 2500 Hz door weggefilterd, in plaats van bij 3500 Hz. Erik zou beter een seriespoeltje in de orde van 0,35 mH(c/o 3,5 kHz) of 0,3 mH kunnen toepassen (c/o 4 kHz), nietwaar?

even wat tussendoor,

even pauze met die filters,

ik zat te denken: die tweeter die ik nu heb, de peerless wa 10 is een leuke tweeter,

maar, ik heb vanmiddag even een andere tweeter erop gezet,

de Visaton G25 FFL .(mocht ik van Rob alias Telefunken lenen)

klinkt ook heel niet verkeerd :)

maar nu een vraag,

wat voor tweeters zijn de moeite voor mij om te proberen cq aan te schaffen.

tot nu toe heb ik met veel plezier naar de peerless geluisterd , maar ik wil uiteindelijk toch een hele goeie erin hebben.

ik denk dat dat moment nu aangebroken is,

voordat ik verder ga met filters tweaken.

even voor de duidelijkheid ik kan nog twee kanten op:

1- ik ga filteren met 6 db en de tweeter inzetten als de mid uitzichzelf uitdooft (bij plus minus 8-10khz)

2- ik ga stijler filteren en zet de tweeter op de normale 3khz? in .

ik wil dus eigenlijk ook twee voorkeuren qua tweeters van jullie :)

welke is beter voor optie 1

welke is beter voor optie 2

:rolleyes: