Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Dat zijn details Spido, het blijft een conusspeaker met een spider die hem stabiliseert. Een dome is alleen aan de rand opgehangen. Dat gaat aleen goed bij een klein doompje als in een tweeter. Bij grotere domes wordt zoiets instabiel (gaat wiebelen) wat je al ziet gebeuren bij 5 cm middomes, laat staan bij een diameter van een woef.

;)

Ik heb zelf een paar 30 jaar oude Dual speakers bij de computer gehad met een 5cm middome en deze was na dertig jaar nog steeds stabiel, en ik heb in een eigen ontwerp ook al eens de G50FFL van Visaton gebruikt ook geen probleem mee gehad.

Als een dome driver niet stabiel is dat dan geen ontwerpfout?

Marcel

Hallo Marcel,

Zei ook niet dat ze gaan beschimmelen ofzo of dat je na een tijdje met de dome om je oren zit. Maar de middomes die ik tot nu toe gehoord heb beginnen bij een beetje luid spelen toch aardig te vervormen en/of dicht te lopen kwa geluid. Iig veel sneller dan een ordentelijke conus-midspeaker. Zo'n ding alleen op de randophanging uitbalanceren is vrijwel onmogelijk, hij gaat altijd een heel klein beetje scheef hangen. Bij een beetje volume gaat dat zwabberen.

;)

Dat zijn details Spido, het blijft een conusspeaker met een spider die hem stabiliseert. Een dome is alleen aan de rand opgehangen. Dat gaat aleen goed bij een klein doompje als in een tweeter. Bij grotere domes wordt zoiets instabiel (gaat wiebelen) wat je al ziet gebeuren bij 5 cm middomes, laat staan bij een diameter van een woef.

;)

Beste Pjotr,

Als je mijn uitleg had gelezen - of gelezen en begr

Van instabiliteit bij 5 cm units is mij nooit iets gebleken. Maar ja, ik ken ook alleen maar de produkten van goede fabrikanten... De zelfcentrerende exemplaren met ferrofluid zouden een dergelijke instabiliteit zelf opheffen.

Beste Spido,

Welke fabrikaten/typen middomes vind je dan wel goed klinken en die ook mooi blijven klinken bij een beetje volume? Op laag volume klinken ze verder meestal wel ordentelijk

;)

Spido en Pjotr, kan het zijn dat, hetgeen wat Pjotr stoort bij een dome midden, kan worden veroorzaakt door de scheidingsfrequentie? Ik heb het nooit gekonstateerd bij mijn Phillipsen AD2160, maar een veel voorkomende scheidingsfrequentie tussen laag en mid is 500 Hz. Zou het schelen als je die freq. zou verhogen naar bv 1000 Hz? De meeste woofers kunnen dat dacht ik wel bijsloffen.

Sietse

zeg,

wat gebeurt er als je twee spoelen parallel zet?? :rolleyes:

Dan moet je eerst de units slopen om dat voor elkaar te krijgen :lol:

Elektrisch gezien zou ik 2 verschillende spoelen niet letterlijk parallel zetten :blink:

Om het naar auto's door te trekken, zet eens een dynamo van een Bmw 700 serie parallel aan een van een Fiat Panda, welke van de 2 zou het overleven :rolleyes:

Andr

wat gebeurt er als je twee spoelen parallel zet?

@ Erik, als de impedantie van die twee gelijk zijn, dan wordt die impedantie gehalveerd.

Als de impedantie niet gelijk is, bereken je dat als volgt: Rv= R1xR2 gedeeld door R1+ R2. R is dan de impedantie zoals je wel snapt.

De versterker ziet dat en moet meer vermogen leveren. Maar een beetje versterker zal dat worst wezen.

Waarom vraag je dat ?

Nog een vraag, ben je van plan om tzt actief te gaan met drie eindtrappen ? Zou best kunnen dat je het ergens hebt verteld, maar dan ben ik dat even kwijt.

Sietse

ik heb de middentoner unit nu helemaal volgestopt met zand.

de inhoud is nu zo klein dat de magneet er net inpast.

het beetje ruimte wat er nog is heb ik opgevuld met wol.

voor de woofer staan nu twee spoelen parallel.

1 van 6,8 mh 0,26 ohm

1 van 10mh 0,8 ohm .

dit geeft 4,16 mh 0,19 ohm. (goeie spoel toch????) :)

het crossover punt komt daarmee op 300 hz.

en dit is precies waar de mid nu (vanwege zijn kleine behuizing ) afvalt.

ik zal eens gaan luisteren....... :rolleyes::unsure:

voor de woofer staan nu twee spoelen parallel.

1 van 6,8 mh 0,26 ohm

1 van 10mh 0,8 ohm .

dit geeft 4,16 mh 0,19 ohm. (goeie spoel toch????) :)

Is een enkele trafokernspoel van 3,9Mh / 1.8mm / 0.16 Ohm niet goeier? :cool2:

... hij gaat altijd een heel klein beetje scheef hangen. Bij een beetje volume gaat dat zwabberen.

Door de buiggolven in het membraan van een dome zullen de beweging van het centrum meestal niet in fase zijn met de beweging aan de rand. Je krijgt dan een effect wat Manger gebruikt in zijn MSW.

Guest muziekfreak
Zojuist toch nog even conusjes zitten drukken voor alle zekerheid, want ik ben natuurlijk wel een beetje eigenwijs. Ik heb mij inderdaad vergist... ;)

Cursus figuur poepen voor beginners? :blink:

Zou anders niet misstaan op die site van je:

http://www.pietjebell.com/

:lol:;)

Ik wist geneens dat ik een pagina had. :blink:

Aangezien jij niet het patent hebt op die naam....ik zie allemaal kinderen ineens :lol:

Conus induwen andere die eruit komt..duh gesloten kast lijkt me nogal logisch lucht kan er niet uit endus verplaats je de lucht in de kast zo dusdanig dat de bovenste eruit komt en vice versa. Maar dat hoef ik niemand tevertellen lijkt mij :blink:

En dat tweeter verhaal tja wie weet als je harder duwt klinkt het geluid ook ineens anders :D

Gewoon met je fikken vanaf blijven...en gewoon een cd opzetten

Die van mij trillen dan beide...raar :blink::P

(...) Conus induwen andere die eruit komt.. duh gesloten kast lijkt me nogal logisch lucht kan er niet uit en dus verplaats je de lucht in de kast zo dusdanig dat de bovenste eruit komt en vice versa. Maar dat hoef ik niemand te vertellen lijkt mij :blink: (...)

Beste Muziekfreak,

Ja, als alles zo eenvoudig was..!

Maar dat is 't dus ni

:D Hallo Erik,

Hoe klinkt ie nou met een kleinere middentoner kast ? Toch niet te "honky tonky" hoop ik ?  :lol:;)

klinkt heel goed jerry!!

en zeker nu ik twee spoelen parallel heb staan op de woofer

het laag is super!!

kben vanmiddag twee bandtweeters op wezen halen bij Marp.

Mc farlow s-line st 4/60 :rolleyes:

ik ga ze lekker beluisteren, :)

ps: wat me opvalt is dat bij deze bandtweeters de baflles wel gelijk met de mid moeten staan om ze in fase te krijgen op het overgangs gebied.

bij de dome tweeters stonden deze een stapje naar achteren zeg maar ,

hoe zou dat komen??

wat me opvalt is dat bij deze bandtweeters de baflles wel gelijk met de mid moeten staan om ze in fase te krijgen op het overgangs gebied.

bij de dome tweeters stonden deze een stapje naar achteren zeg maar ,

hoe zou dat komen??

Weet je zeker dat de plaatsing van je andere tweeter nog wel juist was? Het kan namelijk wel eens zo zijn dat het fasegedrag van je middentoner is veranderd a.g.v. mechanische tegenwerking.

Ben overigens erg benieuwd hoe de bandtweeter integreert in jouw opstelling. :rolleyes:

beste spido,

ik schrik me rot van jouw verhaal :D

heb gisteren avond nog wat orgelwerk in vol ornaat aangeboden aan het 13,5 cm midentonertje, orgel werk, inclusief een hele grote 32voet bombarde. :o

maar gelukkig doet ie het nog. ;)

en ook hoor ik niks van de problemen die jij vertelde.

maar misschien is mijn gehoor niet gevoelig voor verbrande en verkreukelde spreekspoelen :)

affijn , ik zal de zak met zand wat leeg laten lopen , zodat ik weer uitkom op 3,5 liter inhoud.

daarna zal ik weer de 6,8 mh spoel monteren

ps: wie kent de Mc farlow bandtweeters?

ik kan nergens wat vinden over die dingen (rendement etc...)

Beste Erik,

Anders dan meestal wordt beweerd en soms zelfs pseudo-wetenschappelijk wordt bewezen (meestal door een andere tweeter te richten op een tweeterbehuizing), speelt diffractie geen enkele rol voor een tweeterbehuizing.

Bekijk de spreidingsdiagram van een tweeter (afgezien van rondomstralende plasma's of pi