Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

(...) Je geeft geen antwoord.

Beste Ravon,

Welles. Beter lezen!

Maar okay...ik zal je helpen, want ik begrijp dat je me niet begrijpt...

Natuurlijk moeten de samenstellende frequenties van de blokgolven allemaal door bewegende membranen worden geactiveerd! Daarom zetten we een compleet luidsprekersysteem in.

Elke unit in dat systeem neemt een deel van de blokgolf voor zijn rekening.

En als de units perfect samenwerken, krijg je als resultante een perfect akoestisch gereproduceerde blokgolf te zien.

(Natuurlijk moet je meetmicrofoon daarvoor wel in staat zijn perfecte akoestische blokgolven om te zetten in perfecte elektrische blokgolven...)

(...) Hoe denk jij te bereiken dat de druk gedurende het vlakke deel van de blokgolf constant blijft? Dat is alleen mogelijk als het membraan niet tot stilstand komt.

Je maakt toch niet de denkfout te veronderstellen dat de vlakke (horizontale) delen een soort gelijkstroomperiodes voorstellen, h

(...) Je geeft geen antwoord.

Beste Ravon,

Welles. Beter lezen!

Maar okay...ik zal je helpen, want ik begrijp dat je me niet begrijpt...

Natuurlijk moeten de samenstellende frequenties van de blokgolven allemaal door bewegende membranen worden geactiveerd! Daarom zetten we een compleet luidsprekersysteem in.

Elke unit in dat systeem neemt een deel van de blokgolf voor zijn rekening.

En als de units perfect samenwerken, krijg je als resultante een perfect akoestisch gereproduceerde blokgolf te zien.

(Natuurlijk moet je meetmicrofoon daarvoor wel in staat zijn perfecte akoestische blokgolven om te zetten in perfecte elektrische blokgolven...)

(...) Hoe denk jij te bereiken dat de druk gedurende het vlakke deel van de blokgolf constant blijft? Dat is alleen mogelijk als het membraan niet tot stilstand komt.

Je maakt toch niet de denkfout te veronderstellen dat de vlakke (horizontale) delen een soort gelijkstroomperiodes voorstellen, h

Beste Ravon,

L'oeuil se trompe. Wat er op de scoop uitziet als horizontale lijntjes (de bovenzijden en de onderzijden van de blokgolven), zijn in werkelijkheid de toppen van een grote massa samengepakte sinussen.

En al die sinussen kunnen door een luidsprekersysteem worden verklankt. Door een breedbander, maar ook door een meerwegsysteem.

En als dat goed gebeurt, is het resultaat weer een hoorbare en (via microfoon en scoop) zichtbare blokgolf.

Natuurlijk schiet een luidspreker al gauw te kort: er is massatraagheid, resonantie, parallax en interferentie van de div. units in een meerwegsysteem, en het hogetonenbereik is al gauw niet toereikend.

Overigens moet ik een waarschuwing geven aan iedereen die nu meteen blokgolven op zijn speakers wil loslaten: wees voorzichtig!

Blokgolven zijn notoire tweeterkillers. Vergeleken met normale signalen (muziek, spraak, ruis) worden de hogetonenweergevers veel zwaarder belast.

Testen op flinke, realistische luidheid is altijd prima... behalve met blokgolven. Doe dat maar zachtjes. (Ze zijn trouwens ook akelig om te horen.)

Leuk, gaan we het hebben over Laplace transformaties, tijdconstantes en dat soort stof.. kom op Spido, zet je schrap!

Niks ervan. Als Spido zijn beweringen over blokgolven niet onderbouwt met meetgegevens en een duidelijke uitleg van de fysica is deze discussie wat mij betreft afgelopen.

Dan kom je er nog achter hoe Spido is. Of hij heeft het laatste woord, of hij negeert het vanaf dit moment en gaat zich weer met een ander onderwerp bemoeien - zolang de namen K.Feenstra en Piedje Performer maar aan bod komen is ie helemaal in zijn nopjes. Dit gaat nu al 4 jaar aan een stuk zo.

Mvgr

Overigens moet ik een waarschuwing geven aan iedereen die nu meteen blokgolven op zijn speakers wil loslaten: wees voorzichtig!

Blokgolven zijn notoire tweeterkillers. Vergeleken met normale signalen (muziek, spraak, ruis) worden de hogetonenweergevers veel zwaarder belast.

Testen op flinke, realistische luidheid is altijd prima... behalve met blokgolven. Doe dat maar zachtjes. (Ze zijn trouwens ook akelig om te horen.)

Na deze uitspraak van Spido is de relevantie van blokgolven redelijk verdwenen? <_<

Beste SolidState,

Voor verwijzingen zie http://www.hififorum.nl/index.php?topic=64...g20406#msg20406

Zoals ik al dacht, je hebt klakkeloos iets overgenomen zonder na te denken/controleren of het wel klopt.

Je verwijst naar een paar links in een ander forum waar in een van beide gewoon fouten in staan. De tweede link staat het nl correct "de oneven domineren" en niet zoals de eerste "oneven ontbreken"

nog twee pagina's discusseren mensen !

dan heb ik denk ik ook door wat blokgolven nu precies inhouden :)

(ik wist het tot voor kort niet)

Spido op een achterbakse wijze aanmoedigen? Dat is:

A. Roze lakschoentjes gedrag

B. Kinderachtig

Mvgr

Even Breem bezocht:

Blokgolf, Zaagtand, Harmonischen.

Deze paragraaf is nog in bewerking.

Er word hard misschien wel keihard ? Aan gewerkt. :D

B. Kinderachtig

Mvgr

deze keer niet Sherwin, <_<

ik probeer hier echt wat te leren,

en dat kan heel goed als twee geleerden discusseren. :)

B. Kinderachtig

Mvgr

deze keer niet Sherwin, <_<

ik probeer hier echt wat te leren,

en dat kan heel goed als twee geleerden discusseren. :)

'geleerden' ...

Erik, ik heb je altijd al gemogen.. en nu nog steeds (jij mij misschien niet zo - virtueel .. onthoud dat), maar kijk alsjeblieft ook eens verder, of denk eens na over de manieren waarop dit alles is uitgegroeid.

Daar kan ik mezelf nog steeds over kwaad maken, of ik moet gewoon mijn internetverbinding opzeggen :rolleyes:

Mvgr

Daar heb jij gedeeltelijk gelijk in Erik, onbekend maakt onbemind, maar voor KF gaat het dus helaas niet op. Dat komt natuurlijk ook door zijn spelletje..

zoals een paar posts beschreven werdt  :o  gezegd.

Mvgr, Sherwin

Hier kan ik echt niet tegen Sherwin :rolleyes:

Als spido hear zit te narren, dan rijdt ie tenminste niet met z'n virtuele intruder tegen een paar takken aan :lol:

Andr

(...) zie je dat de spanning gedurende de ene halve periode een constante positieve waarde heeft en gedurende de andere halve periode een constante negatieve waarde (...)

Beste Ravon,

Je heeft zelf al aan waar jouw vergissing op berust: "zie je...".

Gezichtsbedrog.

Misschien had ik moeten schrijven "l'oeuil TE trompe.."

Tussen zien en inzicht bestaat bij jou een groot verschil.

Je denkt een constante positieve waarde te zien - dus inderdaad, zoals ik al vreesde, een gelijkstroompje van enige duur - terwijl dat in feite een verzameling halve sinussen is: de helft, dus, van een groot aantal wisselspanninkjes.

Het is een denkfout wanneer je veronderstelt dat het luidsprekermembraan c.q. de luidsprekermembranen stilstaat/stilstaan gedurende de positieve en negatieve fasen (de horizontale delen) van de blokgolven. Dat doen ze niet: ze zijn dan druk bezig heel complexe toonstructuren weer te geven. Grondfrequentie plus een groot aantal oneven harmonischen.

Net zoals ze doen bij het weergeven van de klank van een klarinet, bijvoorbeeld. Of van een gedekte orgelpijp.

Overigens verzoek ik je om denigrerende persoonlijke opmerkingen achterwege te laten.

Het moet toch mogelijk zijn om op beschaafde toon van inzicht te verschillen?

Tenslotte: van mijn opleiding kun jij helemaal niets weten. Wat je wel denkt te weten, berust kennelijk op verwarring met iemand anders... die jij vermoedelijk evenmin kent.

(...) zie je dat de spanning gedurende de ene halve periode een constante positieve waarde heeft en gedurende de andere halve periode een constante negatieve waarde (...)

Beste Ravon,

Je heeft zelf al aan waar jouw vergissing op berust: "zie je...".

Gezichtsbedrog.

Misschien had ik moeten schrijven "l'oeuil TE trompe.."

Tussen zien en inzicht bestaat bij jou een groot verschil.

Je denkt een constante positieve waarde te zien - dus inderdaad, zoals ik al vreesde, een gelijkstroompje van enige duur - terwijl dat in feite een verzameling halve sinussen is: de helft, dus, van een groot aantal wisselspanninkjes.

Het is een denkfout wanneer je veronderstelt dat het luidsprekermembraan c.q. de luidsprekermembranen stilstaat/stilstaan gedurende de positieve en negatieve fasen (de horizontale delen) van de blokgolven. Dat doen ze niet: ze zijn dan druk bezig heel complexe toonstructuren weer te geven. Grondfrequentie plus een groot aantal oneven harmonischen.

Net zoals ze doen bij het weergeven van de klank van een klarinet, bijvoorbeeld. Of van een gedekte orgelpijp.

Overigens verzoek ik je om denigrerende persoonlijke opmerkingen achterwege te laten.

Het moet toch mogelijk zijn om op beschaafde toon van inzicht te verschillen?

Tenslotte: van mijn opleiding kun jij helemaal niets weten. Wat je wel denkt te weten, berust kennelijk op verwarring met iemand anders... die jij vermoedelijk evenmin kent.

Wat jij als echte blokgolf ziet is niet een schte blokgolf, een echte blokgolf heeft oneindig stijle flanken en een constante positieve danwel negatieve waarde. Waar jij het over hebt is een verzameling van veschillende sinussen die gezamnelijk iets produceren wat een blokgolf benadert. Dat is heel iets anders, dat zal je zelf ook toegeven.

Zolang het niet duidelijk wordt gemaakt of het over een echte lokgolf gaat of een samengestled signaal wat een blokgolf benadert is deze discussie volstrekt zinloos.

:confused: Een serieuze reactie van mij op een post van Spido? Ik wist niet dat dat in me zat :D

Volgens mij maakt het dan nog niet uit. Een blokgolf ('echt' of 'niet echt') bestaat in principe uit veel verschillende sinussen. Maar samen vormen ze een blokgolf. Biedt je dit signaal aan een woofer aan, dan zou ie volgens mij alleen de resultante van al die sinussen (proberen te) weergeven. En dat is dus een blokgolf. Een woofer gaat toch niet al die harmonischen apart weergeven? En dan nog, volgens mij resulteert dat dan automatisch weer in een blokgolf. Dus een stilstaande woofer, tussen de 2 vlanken in...

(...) een echte blokgolf heeft oneindig stijle flanken en een constante positieve danwel negatieve waarde. Waar jij het over hebt is een verzameling van veschillende sinussen die gezamnelijk iets produceren wat een blokgolf benadert. Dat is heel iets anders, dat zal je zelf ook toegeven.

Zolang het niet duidelijk wordt gemaakt of het over een echte lokgolf gaat of een samengestled signaal wat een blokgolf benadert is deze discussie volstrekt zinloos (...)

Beste Steks,

Een blokgolf bestaat uit tenminste