Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

maar , wat heb jij er op tegen ravon, als spido zegt dat een speaker blokgolven moet kunnen weergeven (oftewel een fase rein signaal moet reproduceren)

ben je daarmee eens ??

Daar gaat het dus helemaal niet om in deze discussie. Ravon zegt dat je geen laagfrequente blokgolven kunt meten met een microfoon en daarin heeft ie gewoon gelijk, omdat een conus stilstaat/stil zou moeten staan tussen de opgaande en neergaande flanken van een blokgolf. Dan is er dus geen verandering van druk, dus houdt de drukgolf daar op te bestaan. En spido beweert juist dat de speaker dan nog allerlei sinussen of andere signalen staat uit te poepen. Daar gaat de discussie over...

Kleine aanpassing: Je kunt laagfrequente akoestische blokgolven met een drukmetende (omnidirectionele) microfoon wel meten maar je kunt ze met een luidspreker niet produceren.

Ok... Je bedoelt dan, neem ik aan, dat luidsprekers ze niet akoestisch kunnen produceren. De conussen kunnen wel (zoals jij het al zegt) als een servo het signaal volgen. Alleen stoppen ze met druk geven op het moment dat de top van de blokgolf is bereikt...

Ik heb nogsteeds geen antwoord van Sipdo waarom blokgolven van belang zijn!!! <_< Mijn stelling is dat het niks zegt over de kwaliteit van de luidspreker, omdat ze niks te maken hebben met natuurlijk geluid. Graag eindelijk antwoord anders moet ik eerlijk toegeven dat ik Spido / Klaas (ooit toch ook nog Kermit?) ook niet meer serieus kan nemen. En dat zou jammer zijn. :(

duidelijk! :)

nu de discussie over blokgolven wat vast loopt heb ik gelijk nog een vraag.

vind jij dat een luidspreker faserein moet zijn gebouwd??

ik heb hier ook vershillende meningen over gehoord.

(zelf denk ik dat ik het hoor; een niet fasereine speaker heeft het voor mij meestal n

Ik heb nogsteeds geen antwoord van Sipdo waarom blokgolven van belang zijn!!! <_< Mijn stelling is dat het niks zegt over de kwaliteit van de luidspreker, omdat ze niks te maken hebben met natuurlijk geluid. Graag eindelijk antwoord anders moet ik eerlijk toegeven dat ik Spido / Klaas (ooit toch ook nog Kermit?) ook niet meer serieus kan nemen. En dat zou jammer zijn. :(

ho ho , beste jeroen,

spido heeft heel vaal aangetoont waaron blokgolven van belang zijn.

een speaker die blokgolven kan weergeven is faserein.

de meeste esl's kunnen dat dus.

het probleem is het lage gebied (dat heeft ravon duidelijk gemaakt)

nu zit ik ook te bedenken dat wanneer we (toen we de meting bij mij thuis hebben gedaan op mijn esl's) de generator lager dan 250 hz zette, de blokgolven nergens meer op leken.

wij dachten toen dat het kwam doordat de esl daaronder te veel afviel in het laag. ;)

Ik heb nogsteeds geen antwoord van Sipdo waarom blokgolven van belang zijn!!!  <_< Mijn stelling is dat het niks zegt over de kwaliteit van de luidspreker, omdat ze niks te maken hebben met natuurlijk geluid. Graag eindelijk antwoord anders moet ik eerlijk toegeven dat ik Spido / Klaas (ooit toch ook nog Kermit?) ook niet meer serieus kan nemen. En dat zou jammer zijn.  :(

ho ho , beste jeroen,

spido heeft heel vaal aangetoont waaron blokgolven van belang zijn.

een speaker die blokgolven kan weergeven is faserein.

de meeste esl's kunnen dat dus.

het probleem is het lage gebied (dat heeft ravon duidelijk gemaakt)

nu zit ik ook te bedenken dat wanneer we (toen we de meting bij mij thuis hebben gedaan op mijn esl's) de generator lager dan 250 hz zette, de blokgolven nergens meer op leken.

wij dachten toen dat het kwam doordat de esl daaronder te veel afviel in het laag. ;)

Volgensmij is het helemaal niet waar dat als en speaker niet goed blokgolven kan weergeven hij niet fase rein (genoeg) kan zijn voor normale muziek signalen. Leg eens uit?

Als fasereinheid al iets zegt over de kwaliteit van een speaker. Mensen zijn erg slecht in het horen van faseverschillen buiten de 300- 3000hz. Eigenlijk zou je dus erg blij moeten zijn met de score van je ESL tot 250 hz............... <_<

(...) Ravon zegt dat je geen laagfrequente blokgolven kunt meten met een microfoon en daarin heeft ie gewoon gelijk, omdat een conus stilstaat/stil zou moeten staan tussen de opgaande en neergaande flanken van een blokgolf. (...)

Beste Henrie,

Daar heeft Ravon dus he-le-m

Spido, je roept nu al de hele tijd dat de woofer niet stil staat bij het weergeven van een blokgolf. Maar je hebt het nog geen een keer uitgelegd. Je zegt steeds dat ie de sinussen weergeeft, die in het blokgolfsignaal zitten. Alle oneven harmonischen dus. Dat is ook zo, maar die vormen samen (in een faserein systeem) toch weer een blokgolf (dat is het hele idee achter Fourier transformatie), en dus staat de woofer stil tussen de flanken van de blokgolf in. In theorie althans. Of ie ook echt stil staat, ligt aan de tijd die hij nodig heeft om uit te dempen en aan de frequentie van de blokgolf. Volgens Ravon is die 8,33ms al ruim voldoende. Maar goed, ik weet verder niet veel van woofers af, dus ik neem dit maar van hem aan. En het zal ook aan de versterker liggen neem ik aan... Maar in theorie moet de woofer wel stil staan. Voor alle duidelijkheid: ik heb het hier over (het theoretische geval van) een enkele woofer die in z'n eentje de hele blokgolf weergeeft (wat niet mogelijk is, dat weet ik). Ik heb het dus niet over een meerweg systeem, waar elke unit wel iets doet. Want dan zou je het ook zo kunnen maken (in theorie) dat elke unit 1 sinus weergeeft. Alleen heb je dan wel gruwelijk veel units nodig en knappe filters om een hele blokgolf weer te geven...

En nog iets: hoe kan een stilstaande woofer in hemelsnaam druk opbouwen? :blink:

Als ie dan ook nogeens mooie en goedklinkende luidsprekers maakte zonder al die vervelende kritiek.. dan geloofde ik wel in zijn theorie.

Dit is gewoon zo nep.. ;)

Beste Sherwin,

Zo langzamerhand zijn jij en Ravon ongeveer de enigen op het forum die niet weten hoe goed de luidsprekers van KF klinken.

Dat maakt je kritiek nog ongeloofwaardiger dan die al door het gebrek aan argumenten was...

Als je nog eens tijd hebt, neem dan wat AES journals door.

Kun je lachen, jongen!

In "Loudspeakers - the Missing Link" (Paper of the 50th Convention) staan bijvoorbeeld blokgolven van 100, 250, 500, 750, 1000 en 2000 Hz, die ze zogenaamd met een microfoon (ha, ha, ha!) hebben gemeten bij "Filler Line" uniphase luidsprekers... en al die geleerde stomkoppen van de Audio Engineering Society trapten er in (boehoeha-ha!!)!!

Nou, gelukkig weet jij dat zoiets helemaal niet k

(...) en dus staat de woofer stil tussen de flanken van de blokgolf in. In theorie althans. Of ie ook echt stil staat, ligt aan de tijd die hij nodig heeft om uit te dempen en aan de frequentie van de blokgolf.(...)

Beste Henrie,

Nee, blokgolven zijn gewoon verzamelingen van fasecoherente sinussen.

Er zijn helemaal geen momenten van stilstand.

De blokvorm van de golf ontstaat door de de bijdrage van de harmonischen.

Die vullen de sinusvorm van de grondtoon

Als ie dan ook nogeens mooie en goedklinkende luidsprekers maakte zonder al die vervelende kritiek.. dan geloofde ik wel in zijn theorie.

Dit is gewoon zo nep..  ;)

Beste Sherwin,

Zo langzamerhand zijn jij en Ravon ongeveer de enigen op het forum die niet weten hoe goed de luidsprekers van KF klinken.

Dat maakt je kritiek nog ongeloofwaardiger dan die al door het gebrek aan argumenten was...

Als je nog eens tijd hebt, neem dan wat AES journals door.

Kun je lachen, jongen!

In "Loudspeakers - the Missing Link" (Paper of the 50th Convention) staan bijvoorbeeld blokgolven van 100, 250, 500, 750, 1000 en 2000 Hz, die ze zogenaamd met een microfoon (ha, ha, ha!) hebben gemeten bij "Filler Line" uniphase luidsprekers... en al die geleerde stomkoppen van de Audio Engineering Society trapten er in (boehoeha-ha!!)!!

Nou, gelukkig weet jij dat zoiets helemaal niet k

jongens!! :D

vannacht kon ik niet slapen!.

ik heb liggen denken aan blokgolven,

ik heb ze ook liggen beredeneren . :o

en ik kwam erachter dat spido gelijk heeft.

mijn (onze) fout is dat wij blokgolven zien als haakse sinussen!

wij zien ze als een puls pauze signaal.

maar dat zijn ze niet.

want waren ze dat wel dan kon geen enkele speaker een blokgolf reproduceren , want hij kan de druk niet vasthouden om het 'dak' recht te houden.

een blokgolf zou er uit gaan zien als een zaagtand.

eerst de drukopbouw, en als de conus in uitgschoven positie blijft staan, de drukdaling wat een schuine kant aan de rechterflank zou geven.

maar een blokgolf is denk ik idd een verzameling sinussen.

de linkerflank word veroorzaakt door de grondtoon.

die duwt hem steil omhoog.

alles wat rechts daarvan zit zijn de harmonischen ,

ze duwen allemaal hun eigen gebiedje in de hoogte .

op die manier blijft het 'dak' van de blokgolf plat (in de meest iedeale omstandigheden)

vandaar dat wanneer een middentoner uit fase staat bijv. dat een deel van het dak van de blokgolf instort.

of wanneer een speaker geen laag kan weergeven de linker flank niet zo steil de lucht in schiet.

(mag ik zeggen dat het dak van een blokgolf een soort specrumanalysrer is die ook de fase meet??? :unsure: )

dus ravon : ik moet je teleurstellen, spido zit goed volgens mij. :)

Ik snap er zowieso geen potjandriedubbeltjes van...vond de laatste CD van blokgolven dan ook niet zo best... :D

Kom ik zet weer eens een lekker muziekje op, altijd beter dan blokgolven...

P.S. Spido, ik zou graag een keer bij klaas langskomen om wat van zijn speakers te beluisteren, maar dan wel met muziek, geen blokgolven a.u.b. Ik zal je een PB sturen..

Groet Frans

Eerst maar weer even op de reactie van Ravon wachten. Tot nu toe staat hij als het om kwaliteit van zijn argumentatie gaat ver voor op Spido en Erik. Hij onderbouwd de meeste van zijn beweringen. :)

Eerlijkgezegd denk ik dat het dak van de blokgolf door een speaker benaderd wordt door zo snelmogelijk pulseren van de unit(s). Een zo licht mogelijk membraam heeft dan weer grote voordelen. En wie is nu de koning van de lichte membramen voor lage tonen?........ :P

Die onzin over filteren heeft niet veel met blokgolven te maken, omdat je dan per blokgolf (grondtoon) een andere filterverdeling moet hebben om de golf goed weer te geven (spreiden over units|), dus kom ik weer bij dynamisch filter per grondtoon met een oneindig aantal identieke breedbanders die het gehele spectrum kunnen weergeven en ieder een harmonische pakken. Heeft niets meer met muziek te maken, maar lijkt meer op een industrie

Beste Erik,

Nee, de flanken van de blokgolven worden gevormd door de korte, pulsvormige hogere harmonischen.

De grondtoon-sinus vormt de kern van de blokgolf.

Als de blokgolf mooi rechtop staat, maar afgeronde toppen heeft, betekent dit dat de fasecoherentie goed is, maar dat er verlies is aan hoge tonen. Door massatraagheid (inwendige demping in het membraan).

Als de grondtoon van de blokgolf hoog wordt gekozen, schiet de hogetonenweergave van de speaker al gauw te kort om de dan erg hoge harmonischen weer te geven.

De meeste electrostaten en dometweeters gaan tot ca. 22 kHz mooi recht door; bandjes, air motion transformers en plasma-units halen soms wel 50 kHz... maar er is geen oor en vrijwel geen microfoon die dat kan controleren.

Wanneer de delen die horizontaal moesten zijn schuin staan, betekent dit dat er fasefouten optreden.

Wanneer die delen wat opgedrukt zijn, betekent dit dat de grondtoon te luid wordt weergegeven (bass boost).

Wanneer die delen ingezakt zijn, wordt de grondtoon te zwak weergegeven.

Verder kun je eigenschappen op gebieden als overshoot en demping vaststellen.

Beste Jeroen KV,

Ik hoef eigenlijk niet te argumenteren!

Iedere deskundige weet hoe een blokgolf is opgebouwd.

Het verhaal van Ravon is net zo wetenschappelijk als de steeds weer opduikende bewijzen dat de aarde plat is.

Het verhaal van het pluutje

Een jong pluutje - hij was nog maar net gemaakt - kreeg bezoek van een vriendelijke meneer die hem vertelde dat hij zodadelijk getest zou gaan worden.

"Get

Beste Erik,

Nee, de flanken van de blokgolven worden gevormd door de korte, pulsvormige hogere harmonischen.

De grondtoon-sinus vormt de kern van de blokgolf.

Als de blokgolf mooi rechtop staat, maar afgeronde toppen heeft, betekent dit dat de fasecoherentie goed is, maar dat er verlies is aan hoge tonen. Door massatraagheid (inwendige demping in het membraan).

Als de grondtoon van de blokgolf hoog wordt gekozen, schiet de hogetonenweergave van de speaker al gauw te kort on de dan erg hoge harmischen weer te geven.

De meeste electrostaten en dometweeters gaan tot ca. 22 kHz mooi recht door, bandjes halen soms wel 50 kHz... maar er is geen oor en vrijwel geen microfoon die dat kan controleren.

Wanneer de delen die horizontaal moesten zijn schuin staan, betekent dit dat er fasefouten optreden. Wanneer die delen wat opgedrukt zijn, betekent dit dat de grondtoon te luid wordt weergegeven (bass boost). Wanneer die delen ingezakt zijn, wordt de grondtoon te zwak weergegeven.

Verder kun je eigenschappen op gebieden als overshoot en demping vaststellen.

Beste Jeroen KV,

Ik hoef eigenlijk niet te argumenteren! Iedere deskundige weet hoe een blokgolf is opgebouwd.

Het verhaal van Ravon is net zo wetenschappelijk als de steeds weer opduikende bewijzen dat de aarde plat is.

Het verhaal van het pluutje

Een jong pluutje - hij was nog maar net gemaakt - kreeg bezoek van een vriendelijke meneer die hem vertelde dat hij zodadelijk getest zou gaan worden.

"Get