Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Nee, blokgolven zijn gewoon verzamelingen van fasecoherente sinussen.

Er zijn helemaal geen momenten van stilstand.

Oh nee? En als je al die sinussen optelt, wat zie je dan? Juist, een rechte lijn. Een stilstaande woofer dus...

De blokvorm van de golf ontstaat door de de bijdrage van de harmonischen.

Die vullen de sinusvorm van de grondtoon

maar henrie,

jij zegt dus dat een speaker geen blokgolven kan weergeven?

(hij staat stil tussen de flanken dus zakt de druk (dus het dak van de golf) in elkaar.)

hoe kan het dan dat ik ze toch heb gezien op de scoop?

en hoe kan het dan dat het kastje van jeroen d (wat het middengebied uit fase zette) duidelijk liet zien dat de blokgolf veranderde

sig_18.gif

quote spido. :rolleyes:

even voor mezelf en anderen wat samengevat. :)

En vooral fabrikanten van luidsprekers hebben het niet over blokgolven.

Want blokgolven laten meedogenloos zien dat hun luidsprekers een slechte fasecoherentie hebben (grondtonen en harmonischen ten opzichte van elkaar in fase verschoven).

En meestal laten ze ook nog zien dat er van alles mankeert aan de volgzaamheid (stijgen, dalen, dempen).

------

Natuurlijk moeten de samenstellende frequenties van de blokgolven allemaal door bewegende membranen worden geactiveerd! Daarom zetten we een compleet luidsprekersysteem in.

Elke unit in dat systeem neemt een deel van de blokgolf voor zijn rekening.

En als de units perfect samenwerken, krijg je als resultante een perfect akoestisch gereproduceerde blokgolf te zien.

(Natuurlijk moet je meetmicrofoon daarvoor wel in staat zijn perfecte akoestische blokgolven om te zetten in perfecte elektrische blokgolven...)

-------

Je maakt toch niet de denkfout te veronderstellen dat de vlakke (horizontale) delen een soort gelijkstroomperiodes voorstellen, h

maar henrie,

(hij staat stil tussen de flanken dus zakt de druk (dus het dak van de golf) in elkaar.)

en hoe kan het dan dat het kastje van jeroen d (wat het middengebied uit fase zette) duidelijk liet zien dat de blokgolf veranderde

Bij lagere frequenties lijkt me het idd onmogelijk om blokgolven goed weer te geven. Bij hogere frequenties kan het wel. Waarom? dat heeft Ravon al eens uitgelegd. Zoek maar op (ik blijf niet bezig ;) )...

Bij jou was het toch ook zo, dat er onder de 250Hz (?) geen fatsoenlijke blokgolf meer uit kwam? En je wilt toch niet zeggen dat die ESL's zelfs al onder de 250Hz niks meer kunnen weergeven...?

maar henrie,

Bij lagere frequenties lijkt me het idd onmogelijk om blokgolven goed weer te geven. Bij hogere frequenties kan het wel. Waarom? dat heeft Ravon al eens uitgelegd. Zoek maar op (ik blijf niet bezig ;) )...

Bij jou was het toch ook zo, dat er onder de 250Hz (?) geen fatsoenlijke blokgolf meer uit kwam? En je wilt toch niet zeggen dat die ESL's zelfs al onder de 250Hz niks meer kunnen weergeven...?

OK :)

ik ben er nog niet helemaal uit :rolleyes:

Tja, maar jij kijkt ook met een roze bril, zullen we maar zeggen...

:D:D

ik heb net jouw weerlegingen nog even zitten lezen , maar ik zie dat jij stiekum ook met wat vragen zit. ;)

zullen we dit onderwerp sluiten , en verder gaan met wat anders?? :)

ik heb 20 pagina's terug een vraag gesteld over diffractie.

misschien moeten we daar eens over gaan bakkeleien.

ik zit nl met het probleem dat ik de behuizing van mijn tweeter niet groter wil maken dan de diameter van de tweeter.

Misschien dat ik het eens aan een leraar vraag of zo...

;)

ik vond dit nog ergens

fourier.jpg

bandwidth.jpg

De breedte van de puls bepaald de bandbreedte van het opgewekte spectrum. Kortere pulsen resulteren in een grotere bandbreedte van het spectrum. De steilheid van de puls bepaald waar het midden van het spectrum in de totale frequentieband ligt. Hoe steiler de flanken hoe hoger de centerfrequentie. Fourier transformatie theorie verklaart hoe het komt dat de bandbreedte breder word als de puls korter word. Een Foerier transformatie verschuift door wiskundige differentiatie een functie van het tijdsdomein naar het frequentiedomein

De theorie zegt dat elk grondpatroon van een puls kan worden benaderd door de totaal gewogen som van passende sinussen. bijv. een blokpuls ( in de praktijk een trein van pulsen) kan worden voorgesteld door een fundamentele sinus (grondgolf) plus sinussen met oneven frequenties (harmonischen) van de grondgolf. Elke toegevoegde harmonische is zwakker dan de vorige, maar de benadering verbetert met elke toevoeging. In principe is toevoeging van een een oneindig aantal harmonischen precies de blokgolf.

Het figuur hiernaast toont de distributie van de energie in de grondgolf en de harmonischen als funtie van hun frequentie. De fourier transformatie laat zien dat smallere blokgolven een hogere fundamentele frequentie nodig hebben (dus steilere flanken) om hetzelfde aantal harmonischen te bevatten en dat de vier getoonde harmonischen een grotere spreiding hebben dan de brede puls.

stop!!

al die moeite voor niks , beste spido ,ravon, henrie , jeroen kv!!

ik vond dit op hifi.nl .

Een SACD speler kan bijvoorbeeld blokgolven en de daarboven oneven harmonischen vrijwel perfect weergeven. Een CD speler faalt hierin.

:o:huh::unsure::(

dus is het wel leuk als je speaker blokgolven kan weergeven , maar al speel je met een gewone cdspeler heeft het weinig zin. :angry:

Misschien dat ik het eens aan een leraar vraag of zo...

;)

ik vond dit nog ergens

fourier.jpg

bandwidth.jpg

De breedte van de puls bepaald de bandbreedte van het opgewekte spectrum. Kortere pulsen resulteren in een grotere bandbreedte van het spectrum. De steilheid van de puls bepaald waar het midden van het spectrum in de totale frequentieband ligt. Hoe steiler de flanken hoe hoger de centerfrequentie. Fourier transformatie theorie verklaart hoe het komt dat de bandbreedte breder word als de puls korter word. Een Foerier transformatie verschuift door wiskundige differentiatie een functie van het tijdsdomein naar het frequentiedomein

De theorie zegt dat elk grondpatroon van een puls kan worden benaderd door de totaal gewogen som van passende sinussen. bijv. een blokpuls ( in de praktijk een trein van pulsen) kan worden voorgesteld door een fundamentele sinus (grondgolf) plus sinussen met oneven frequenties (harmonischen) van de grondgolf. Elke toegevoegde harmonische is zwakker dan de vorige, maar de benadering verbetert met elke toevoeging. In principe is toevoeging van een een oneindig aantal harmonischen precies de blokgolf.

Het figuur hiernaast toont de distributie van de energie in de grondgolf en de harmonischen als funtie van hun frequentie. De fourier transformatie laat zien dat smallere blokgolven een hogere fundamentele frequentie nodig hebben (dus steilere flanken) om hetzelfde aantal harmonischen te bevatten en dat de vier getoonde harmonischen een grotere spreiding hebben dan de brede puls.

Erik..... the sky IS the limit. ;)

Er zijn meer mooi klinkende luidsprekers zonder al teveel 'gemierenneuk' met techniek dan andersom. :)

Mvgr

Erik, mijn beste blokgolfje,

Zou je dat nou wel doen. Dat soort plaatjes bezorgen je hoofdpijn en slapeloze nachten. Volgens mij ben jij beter in auto's spuiten. Pas maar op straks spuit je er nog een dambord op.

B)

stop!!

al die moeite voor niks , beste spido ,ravon, henrie , jeroen kv!!

ik vond dit op hifi.nl .

Een SACD speler kan bijvoorbeeld blokgolven en de daarboven oneven harmonischen vrijwel perfect weergeven. Een CD speler faalt hierin.

:o:huh::unsure::(

dus is het wel leuk als je speaker blokgolven kan weergeven , maar al speel je met een gewone cdspeler heeft het weinig zin. :angry:

Dat mag ze NOG irrelevanter. Duidelijk dat ze niks met goede muziek weergave te maken hebben.