erik klijnsmit Posted 21 mei 2005 Author Report Share Posted 21 mei 2005 Erik, mijn beste blokgolfje, Zou je dat nou wel doen. Dat soort plaatjes bezorgen je hoofdpijn en slapeloze nachten. Volgens mij ben jij beter in auto's spuiten. Pas maar op straks spuit je er nog een dambord op. dit vond ik ook nog pjotr, http://www.stats.ox.ac.uk/~lunter/papers/fourier.pdf vooral dat stukje over die nep 32 voeter is leuk (en ik heb er zelf weleens Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 mei 2005 Author Report Share Posted 21 mei 2005 stop!! al die moeite voor niks , beste spido ,ravon, henrie , jeroen kv!! ik vond dit op hifi.nl . Een SACD speler kan bijvoorbeeld blokgolven en de daarboven oneven harmonischen vrijwel perfect weergeven. Een CD speler faalt hierin. dus is het wel leuk als je speaker blokgolven kan weergeven , maar al speel je met een gewone cdspeler heeft het weinig zin. Dat mag ze NOG irrelevanter. Duidelijk dat ze niks met goede muziek weergave te maken hebben. beste jeroen , dat van die cdspeler was een geintje, die gasten op hif.nl snappen er helemaaaal niks van , maar , ik vind dat blokgolven heel relevant zijn. je kan nl zien of je systeem faserein is. en laten we het daar maar op houden. (overgens blijf ik ze bestuderen, misschien bouw ik nog wel eens een blok(beton)golfspeaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2005 Report Share Posted 21 mei 2005 http://www.stats.ox.ac.uk/~lunter/papers/fourier.pdf vooral dat stukje over die nep 32 voeter is leuk (en ik heb er zelf weleens Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 stop!! al die moeite voor niks , beste spido ,ravon, henrie , jeroen kv!! ik vond dit op hifi.nl . Een SACD speler kan bijvoorbeeld blokgolven en de daarboven oneven harmonischen vrijwel perfect weergeven. Een CD speler faalt hierin. dus is het wel leuk als je speaker blokgolven kan weergeven , maar al speel je met een gewone cdspeler heeft het weinig zin. Dat mag ze NOG irrelevanter. Duidelijk dat ze niks met goede muziek weergave te maken hebben. , maar , ik vind dat blokgolven heel relevant zijn. je kan nl zien of je systeem faserein is. en laten we het daar maar op houden. Wel interessant of dat uitmaakt voor bas tonen. Weer een heel ander onderzoek!! Waarom kan een faseonrein systeem dan wel goed zaagtanden weergeven en niet blokgolven? (Woorden van Spido dat de meeste speakers goed zijn in zaagtanden). Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 ik ben er nog niet helemaal uit Is Spido ineens niet meer z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Misschien wordt het de hoogste tijd dat Erik eens een VW Blokgolf gaat spuiten. Maar dan wel eerst even de juiste Fourieranalyses maken voor het beste resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Nou, dan is het bij deze bewezen dat Ravon en ik gelijk hadden Kunnen we nou verder discussieren over de vraag van Erik: is diffractie van belang bij een tweeter? Tja, daar weet ik dan weer niks van. Spido misschien een idee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Ze blijven 't maar niet snappen, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Ik heb laten zien dat je een blokgolf kunt maken zonder dat er een sinus aan te pas komt. Dat is verklaarbaar want de sinussen komen pas in beeld na een wiskundige analyse van het signaal die Fourier analyse heet. Fourier heeft aangetoond dat je een blokgolf kunt opbouwen (benaderen) door hem samen te stellen uit een reeks sinussen. Helaas zijn er mensen op dit forum die de Fourier theorie wel enigszins begrijpen maar die hem niet geheel correct interpreteren. En het hele (overigens puur wiskundige verhaal) van Fourier gaat alleen op voor harmonische signalen. Muziek is geen harmonisch signaal in de betekenis van Fourier. Overigens kun je geen echte blokgolf maken door simpel het optellen van sinussen volgens Fourier. Je krijgt dan altijd een hoge "spike" op de flanken van de blokgolf, die hoger en smaller wordt naarmate je meer hogere harmonischen in je samenstelling betrekt. Zo'n blokgolf is n.l. een echte blokgolf waarover een ideaal rechthoekig filter ligt. Ik heb laten zien dat een luidspreker in principe als servo de blokgolf volgt, als je naar de uitwijking van de konus kijkt. De mate waarin een luidspreker dat precies doet hangt van zijn uitdempkarakteristiek af. Wat bedoel je? Er is de verplaatsing, de snelheid en de versnelling van de konus? De geluidsdruk is evenredig met de versnelling. Daarmee toon ik tegelijkertijd ook aan dat een luidspreker een laagfrequente blokgolf niet kan weergeven als een akoestische blokgolf. Bij stilstand van de konus maakt hij immers geen geluid. Kwestie van verhoudigen. Een luidspreker is fundamenteel een 2e orde hoogdoorlaatfilter. Het hangs dus maar af van het kantelpunt van dat filter en de frequentie van de blokgolf wat je te zien krijgt. En ja door een hoogdoorlaatfilter krijg je geen DC (stilstaande konus). De mensen op dit forum, die nu nog steeds geloven en rondbl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Beste Erik, Zoals jij, JeroenD, DIYfreak en Jerry weten, was Spido niet aanwezig toe er bij jou thuis blokgolfmetingen werden gedaan aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 welke zangeres zingt de mooiste blokgolven, echt dan wel onecht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 welke zangeres zingt de mooiste blokgolven, echt dan wel onecht Wendy Carlos? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 beste solidstate dit kreeg ik uit mijn esl's in deze opstelling. jerry en jeroen hielden de boel vast Nog even een plaatje van 10000000 mailtjes terug. Dit is volgens mij fake. Het gaat me niet om de discussie die hierboven gevoerd wordt en daaruit de intrepetatie van deze meting maar om iets anders. Het signaal wat aangeboden wordt, in het onderste deel van het beeld, is niet het signaal wat op de esl wordt aangeboden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 (...) Nog even een plaatje van 10000000 mailtjes terug.Dit is volgens mij fake. (...) Het signaal wat aangeboden wordt, in het onderste deel van het beeld, is niet het signaal wat op de esl wordt aangeboden. Zet jij hier effetjes Erik Klijnsmit voor leugenaar? En JeroenD, DIYfreak, SOTA Jerry en Klaas Feenstra eigenlijk ook nog? Terwijl jij d'r toen niet eens bij bent geweest? Beste Ravon, Jouw experimentje heeft alleen maar aangetoond dat je er niet in bent geslaagd echte "echte blokgolven" te produceren (en te meten). Niet zo verwonderlijk, als je maar niet kunt snappen wat echte "echte blokgolven" zijn... Koop toch eens "echte" meetapparatuur*! Dan kun je na een tijdje misschien meepraten met de mensen die er echt verstand van hebben. (* Men raadplege de catalogi van Bruel en Kjaer, Hewlett Packard, General Radio e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 (...) Nog even een plaatje van 10000000 mailtjes terug.Dit is volgens mij fake. (...) Het signaal wat aangeboden wordt, in het onderste deel van het beeld, is niet het signaal wat op de esl wordt aangeboden. Zet jij hier effetjes Erik Klijnsmit voor leugenaar? En JeroenD, Audiofreak, SOTA Jerry en Klaas Feenstra eigenlijk ook nog? Terwijl jij d'r toen niet eens bij bent geweest? Leugenaar zijn jou worden, een meetfout daar hou ik het op. Het lijkt me dat het niet met opzet is gedaan. Het onderste signaal is afkomstig van de signaalgenerator of zelfs wat uit de eindversterker komt maar daarna is het nog niet bij de esl unit. Eerst moet het nog de audiotrafo door en het lijkt me zeer, zeer onwaarschijnlijk dat de audiotrafo een dergelijk gemeten signaal oplevert. Iemand die wel eens aan een esl of andere audiotrafo heeft gemeten weet dat dat er dan wel iets anders uitziet (horizontale gedeelten lopen bij dergelijke frequenties al iets schuin af naar de "nul") Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 Beste Ravon, Jouw experimentje heeft alleen maar aangetoond dat je er niet in bent geslaagd echte "echte blokgolven" te produceren (en te meten). Hij heeft juist WEL echte blokgolven geproduceerd. Hij laat dat nota bene nog zien door het signaal in een frequentie-analyzer te stoppen. En wat blijkt, de golf bestaat uit al die mooie sinussen die jij zo graag terugziet in een blokgolf. Dus hoezo geen echte blokgolf? Ik begin zo langzamerhand te denken dat juist JIJ het idee hebt dat er 2 soorten blokgolven bestaan. Namelijk de blokgolven die Ravon heeft opgewekt door tussen 2 spanningsniveaus te schakelen en de blokgolven die gebruik maken van de jou zo geliefde sinussen. En dat terwijl Ravon juist heeft aangetoond dat ook zijn manier in feite sinussen bevatten en dat er dus geen verschil is... Maar goed, ik hou met deze discussie op. Ik heb al meerdere keren een aantal vragen gesteld aan jou, maar antwoorden, ho maar. Het enige wat jij doet is zuigen, flink uit de hoogte doen en steeds opnieuw hetzelfde standpunt verkondigen zonder die verder te onderbouwen... Kortom, er valt niet fatsoenlijk met jou te discussieren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2005 Report Share Posted 22 mei 2005 (...) en steeds opnieuw hetzelfde standpunt verkondigen zonder die verder te onderbouwen... Kortom, er valt niet fatsoenlijk met jou te discussieren... (...) Beste Henrie, Als iets zwart is, dan zal ik zeggen dat het zwart is. En als iets wit is, dan zal ik zeggen dat het wit is. Niemand zal mij ompraten. Wit is wit, en zwart is zwart. Ik heb je heel duidelijk uitgelegd hoe blokgolven zijn opgebouwd. Ik heb verwezen naar diverse bronnen die mijn uitleg ondersteunen. Ik heb verwezen naar wetenschappelijke artikelen, waarin de toepassing van blokgolven voor het testen van de fasecoherentie van luidsprekers wordt beschreven en toegepast. Maar jij wilt dat alles niet van mij aannemen. En ook niet van de genoemde deskundigen (Baekgaard, Colloms, etc.) Nou, jammer dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 zullen we dit onderwerp sluiten , en verder gaan met wat anders?? ik heb 20 pagina's terug een vraag gesteld over diffractie. misschien moeten we daar eens over gaan bakkeleien. ik zit nl met het probleem dat ik de behuizing van mijn tweeter niet groter wil maken dan de diameter van de tweeter. Misschien wordt je vraag eerder beantwoord als je hem niet botweg in andermans discussie dumpt. Als je nou eens je eigen topic opende om het over de Betonnix te hebben? Een halve golflengte bij jouw wisselfrequentie is overigens korter dan 2 cm, dus waarschijnlijk fungeert de tweeterrand al voldoende als baffle. Btw: ik heb me voor het eerst sinds de start afgemeld bij dit topic, want ik ervaar de melding van nieuwe berichten momenteel als heuse spam. Kom wel een keer terug als dat offtopic gedonder hier is afgelopen, en geen vingerwijzingen a.u.b. want daar hebben we Bush al voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 zullen we dit onderwerp sluiten , en verder gaan met wat anders?? ik heb 20 pagina's terug een vraag gesteld over diffractie. misschien moeten we daar eens over gaan bakkeleien. ik zit nl met het probleem dat ik de behuizing van mijn tweeter niet groter wil maken dan de diameter van de tweeter. Misschien wordt je vraag eerder beantwoord als je hem niet botweg in andermans discussie dumpt. Als je nou eens je eigen topic opende om het over de Betonnix te hebben? Een halve golflengte bij jouw wisselfrequentie is overigens korter dan 2 cm, dus waarschijnlijk fungeert de tweeterrand al voldoende als baffle. Btw: ik heb me voor het eerst sinds de start afgemeld bij dit topic, want ik ervaar de melding van nieuwe berichten momenteel als heuse spam. Kom wel een keer terug als dat offtopic gedonder hier is afgelopen, en geen vingerwijzingen a.u.b. want daar hebben we Bush al voor. Beste Erik, Jouw vraag over diffractie had ik al beantwoord. Beste Marp, Maar dit IS Erik's eigen betonnix topic! (Kijk maar naar de titel.) Beste SolidState, Je zei dat het naar de ESL toegevoerde signaal op de foto FAKE was. Fake impliceert bedrog. (Oxford Dictionary: "Make presentable or plausible; alter as to deceive.") En dat was JOUW woord, niet het mijne. Maar goed, je bedoelde het kennelijk dus niet zo erg. Misschien kun je maar beter Nederlands blijven gebruiken. Overigens horen de audiotrafo's bij de ESL: ze maken integraal deel uit van de luidsprekers en worden dus meegetest. Net zoals passieve wisselfilters deel uitmaken van passieve luidsprekers. http://www.stereophile.com/news/121503walker/ (...) Number one was in the spring of 1982, when then-Hi-Fi News & Record Review editor John Crabbe and I had driven up to Huntingdon to hear the prototypes of the ESL-63 loudspeaker and interview Peter for an article that appeared in the July 1982 issue of the magazine. Peter set up a pair of ESL-63s sitting on wooden kitchen chairs and bade us to take turns sitting in the sweet spot. The sound was magic Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Hallo, Volgens mij klopt het verhaal van Ravon en zijn metingen wel degelijk. Ook wat solidstate al aangaf over het normale verloop van een meting wat je kan verwachten als je een blokgolf aanbied is mijns insziens wel correct. Een elektrische blokgolf, die infeite een elektrische stepfuctie is, heeft in een akoustische omgeving (vrije veld wel te verstaan) niet dezelfde vorm. eerst gaat hij naar een druk maximum, en dan ontlaadt hij naar 0 (dat is tenminste als hij de tijd krijgt vooralleer de volgend elektrische step functie er is) Dus frequentieafhankelijk. Op de site van manger is het , vind ik tenminste, mooi uitgelegd en met een aantal voorbeeldmetingen van diverse luidsprekers. We zien hier dat Manger en ook oa Quad dit heel mooi benaderen, (t'is natuurlijk wel reclame h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Ik ben wel akkoord met spido dat een dergelijke meting veel kan zeggen over de kwaliteit van de luidspreker. Het zegt iets over hoe goed een luidspreker blokgolven kan reproduceren. Het zegt niets over hoe goed een luidspreker muziek kan reproduceren. Jammer het is niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste GVY, De luidsprekermembranen komen niet stil te staan, maar zijn voortdurend bezig met het verklanken van sinussen (frequenties). Dat is waar het om gaat. Er is geen "holding stage" of zo. Het idee dat die er w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste Pjotr, Blokgolven zeggen lang niet alles. Er zijn veel meer testmiddelen, die ook van belang zijn. Maar blokgolven zeggen wel veel. Met name over fasecoherentie. Luidsprekers die blokgolven niet goed weergeven, geven ook andere fasecoherente signalen (zoals muziektonen) niet goed weer: ze tasten de klankkleur aan. Maar veel mensen houden wel van een kleurtje, begrijp ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste Spido, Klaas is bij de filtertest van Jeroen en Hans destijds geweest. Ben daar zelf niet bij geweest maar van mensen die daar wel bij zijn geweest heb ik vernomen dat Klaas het verschil tussen wel of niet coherent (wel of niet faserein, of hoe je het ook noemen wil) niet kon horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts