s.o.t.a jerry Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Jongens, Is dit de fore-runner van informatie om een nieuw type weergever te rechtvaardigen die op de markt binnenkort te koop aangeboden wordt ? Peter, is die baspomp vlak tot 6Hz nog ergens te beluisteren (voelen) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Peter, is die baspomp vlak tot 6Hz nog ergens te beluisteren (voelen) ? Welke bedoel je? Deze: Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Hallo, Ik had aan Spido gevraagd of ie commentaar wil geven op de hierbijgevoegde MANGER bijlage. Graag stel ik die vraag nog eens opnieuw. (Ook aan de anderen uiteraard) Volgens mij is het heel relevant in deze discussie. Vooral de metingen van de diverse luidsprekers. Een blokgolf op lage frequentie is een steeds terugkerende stepfunctie. De metingen tonen duidelijk wat er in een akoustische omgeving gebeurt ,als je een elektrische stepfunctie aanbied aan een luidspreker . Het aangeboden elektrisch signaal is bij deze meting een signaal dat van 0 naar vb 1V springt en daar blijft. (Dus de eerste opgaande flank van de blok) De akoustische uitgang (wat de luidspreker via drukmeting laat opmeten) ziet er heel anders uit: Die gaat in het ideale geval direkt naar zijn maximum en keert dan langzaam terug naar 0 . Dat manger en ESL63 dat ideaal meest benaderen en sommige andere monitors er een zootje van maken is hier nu even niet relevant. Wat ik wil duidelijk maken is dat de akoustische weergave (drukmeting in het akoustische vrije veld) van een aangereikte stepfunctie (en dus ook een blokgolf met voldoende lage frequentie), nooit een blokgolf zal zijn. Wordt de frequentie van de blokgolf hoger, dan zal (bij een ideale weergever) dit wel leiden tot een blokgolf achtig signaal. Geert. http://www.audiocircuit.com/A-PDF/AA-Proje...esponsestep.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 De momentopname die je vlak bij het midden van een membraan van een fasecoherente luidspreker hebt opgenomen (bijvoorbeeld een Acoustat electrostaat) lijkt heel veel op het oorspronkelijke muzieksignaal zoals dat uit de versterker kwam. Maar de momentopname die je van een normaal drie- of vierwegsysteem hebt gemaakt, wijkt sterk af van het oorspronkelijke signaal.Dat komt door de fasedraaiingen van harmonischen ten opzichte van grondtonen. Die fasedraaiingen worden vooral veroorzaakt door het wisselfilter. Weer een goede rede om een ESL te nemen Erik!! Deze keer van Spido!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Inderdaad Ravon, Ik gaf in een vorige post al aan dat ik me kan vinden in jouw uitleg. Niet dat ik de discussie wil aanwakkeren (ik hou niet zo van welles nietes), maar ik vind anderzijds wel dat Spido een punt heeft dat het voeden van blokgolven aan een systeem en de bijhorende akoustische meting , relevante info kan geven over de kwaliteit van de luidspreker ( mits goed geinterpreteerd uiteraard). Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Inderdaad volgt de luidspreker "het muzieksignaal". Alle onderdelen van de audioketen kunnen tegenwoordig behoorlijke blokgolfresultaten leveren. We komen ergens. Daarom vroeg ik jou naar het type versterker, waarmee jij die fantaaaaastische blokgolven produceert. Beste Ravon, Nee, zolang jij stepfunctietests en fasecoherentietests door elkaar blijft gooien, en blokgolven met gelijkstroompulsen blijft verwarren, komen wij samen nergens. Dat wil zeggen: jij komt nergens, en ik ben al lang waar ik wezen moet. Ik test fasecoherentie van luidsprekers met blokgolven vanaf ca. 100 Hz. Lager hoeft niet. K Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Beste GVY, De uitleg van Manger gaat eigenlijk over pulse response, en dan m.n. over na-ijling. Heel interessant. Vooral aardig om te zien dat Altec Lansing als enige full-range luidspreker in het gezelschap een redelijk figuur slaat. (De Manger en de ESL63 zijn eigenlijk middentoners.) Maar dit verhaal gaat niet over fasecoherentie van grondtonen en harmonischen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Beste Ravon, Jammer dat ik daar niet bij zal kunnen zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2005 Author Report Share Posted 24 mei 2005 We zouden eens een blokgolftest kunnen organiseren. Met publiek uiteraard. leuk! ik zorg voor de soep , met vierkante gehaktballetjes uiteraard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 We zouden eens een blokgolftest kunnen organiseren. Met publiek uiteraard. leuk! ik zorg voor de soep , met vierkante gehaktballetjes uiteraard Bovenste brave borst lees dat nu eens terug........................................................................... ................................................................................. ................................................................................. ................................................................................. ..................................................................Vierkante ballen.......................................................................... ................................................................................. ................................................................................. ................................................................................. ......................................................................ben jij lid van de zaaduien telers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Zoals U leest ......................... de mogelijkheden zijn schier onbegrensd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 We zouden eens een blokgolftest kunnen organiseren. Met publiek uiteraard. leuk! ik zorg voor de soep , met vierkante gehaktballetjes uiteraard Liever zonder Haar dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Kleine Bloemlezing uit het Voorafgaande: ravon: Ik zie ik wel vaker dat onbenullen hun gebrek aan expertise trachten te compenseren door zich te omringen met dure apparatuur. ravon: Ik ben zeer tevreden over mijn meetapparatuur en mijn opdrachtgevers zijn zeer tevreden over de manier waarop ik die apparatuur inzet. Uiteindelijk gaat het erom dat je weet wat je met je apparatuur w Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnbo Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Wat wil je nou? Dat ik mij tot jouw nivo verlaag? Vergeet het maar. Volgens mij heb je dat al gedaan. (sorry, normaal lees ik alleen, maar ik kon het niet laten te reageren). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 (...) Misschien kun je beter eens proberen om inhoudelijk te reageren. Beste Ravon, Al vele keren heb ik uitgelegd wat blokgolven zijn, en waar je ze voor kunt gebruiken. Dat doe ik niet nog een keer. Zo langzamerhand krijg ik een gevoel alsof ik goniometrie sta uit te leggen aan een regenwurm. Heeft geen zin, dus. Heb je nu zelf niet in de gaten dat jij jezelf zo langzamerhand genoeg belachelijk hebt gemaakt? En dan nog dat gescheld erbij, en die beledigingen... Als je dan echt zo goed weet wat blokgolven zijn, hoe ze zijn samengesteld, en hoe ze gebruikt kunnen worden om fasecoherentie in de weergave van luidsprekersystemen te testen, hoe komt het dan dat jij niet verder komt dan het handmatig opwekken van gelijkstroompulsen in oudedagsneuktempo, in plaats van betrouwbare, geijkte blokgolven in de audioband vanuit een gecalibreerde generator? Fourierreeksen zijn inderdaad bruikbaar voor spectrale analyse van toonstructuren. Niemand ontkent dat. En wat bruikbaar is voor analyse, is in principe ook toe te passen bij synthese. Ook dat zal niemand tegenspreken. Maar waarom zouden we ons daar hear druk over maken? Het gaat hier helemaal niet over trigonometrische reeksen, maar over de praktische toepassing van betrouwbare blokgolven bij het testen van luidsprekers. Met Fourierreeksen kun je geen luidsprekers testen: met een goede blokgolfgenerator en een dubbelstraalsscoop kan dat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Beste Ravon, Jammer dat ik daar niet bij zal kunnen zijn! Dan gaat ie Klaas toch lastig vallen, in naam van jou Sukkel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Beste Sherwin, Klaas praat nooit over wiskunde, andere sukkel! Hij praat alleen over muziek en over weergave van muziek... "Maths is by far too serious a subject ever to talk seriously about it!" (vrij naar Oscar Wilde) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Beste Erik, Op dit moment filter jij in de laagsectie het hoog af met een 6,8 mH trafokernspoel, nietwaar? En de middentoner laat je full range spelen: aan beide uiteinden ongefilterd, dus. In principe zet de versterker dan steeds weer een enorme stress op het middentonertje, als hij opdrachten krijgt die hij toch niet kan uitvoeren (te klein van formaat en te klein gehuisvest) en die zijn grote collega veel beter aankan. Zou je die middentoner in 't laag (beneden 200 Hz) toch niet liever wat willen ontlasten, zodat hij de handen wat meer vrij heeft voor 't gebied wat-ie aankan? Probeer eens een paar 100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Zo langzamerhand krijg ik een gevoel alsof ik goniometrie sta uit te leggen aan een regenwurm.Heeft geen zin, dus. Heb je nu zelf niet in de gaten dat jij jezelf zo langzamerhand genoeg belachelijk hebt gemaakt? En dan nog dat gescheld erbij, en die beledigingen... Pot verwijt de ketel..... je hebt ons al voor van alles uitgemaakt Spido!! Het verbaast mij hoe lang Ravon netjes blijft, na al die insinuaties en scheldwoorden van jou kant. Je bent zwaar beledigend en je geeft geen antwoord op vragen, duidelijk geen gewenst gedrag op een forum!! Ik ga er vanuit dat je het goed bedoelt. Hopelijk neem je deze waarschuwing ter harte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Beste Jeroen KV, Zullen we even terugkijken om te zien wie er begon(nen) met beledigen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Beste Jeroen KV, Zullen we even terugkijken om te zien wie er begon(nen) met beledigen? Doe niet zo mal Spido, dat is jaren geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Beste Jeroen KV, Zullen we even terugkijken om te zien wie er begon(nen) met beledigen? Ik zeker niet en Ravon hield het erg lang netjes. Graag geen respectloos gedoe meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 "Spido wil graag de splinter uit Ravons oog halen maar heeft niet door dat ie zelf een enorme balk in z'n oog heeft (lees: bord voor z'n kop)..." Vrij naar 'de Bijbel'... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Beste Sherwin, Klaas praat nooit over wiskunde, andere sukkel! Hij praat alleen over muziek en over weergave van muziek... "Maths is by far a too serious subject ever to talk seriously about it!" (vrij naar Oscar Wilde) Dat zal ook wel zijn grootste probleem zijn. Hij praat er veel te veel over. Niet lullen maar poetsen. Het doet mij veel genoegen om te constateren dat Sherwin en Spido een gemeenschappelijke factor hebben gevonden in het sukkel-wezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 het sukkel-wezen het sukkelwezen of het sukkel zijn ?????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts