Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

(...) Daar zul je een hoop van leren. (...)

Beste Ravon,

Eerst een paar vraagjes voor jou:

Hebben "Haar wavelets" jou ertoe gebracht blokgolven te verwarren met gelijkstroompulsen?

Hebben "Haar wavelets" geleid tot jouw "zwakzinnige homebrew" 2 Hz non-blokgolf, die onder betere condities misschien had kunnen dienen voor het testen van de step function, maar die zeker NIET geschikt was voor het bedoelde analyseren van fasecoherentie?

Jongens,

Waar moet dit nu heen? Erik zal er denk ik niet wakker om liggen, maar dit is van oorsprong zijn topic over de bouw van zijn luidsprekers. Ik geef toe dat ook ik mijn steentje heb bijgedragen met het verzieken van dit topic, maar nu heeft het toch wel lang genoeg geduurd. Mensen die willen discussieren over blokgolven, doe dat lekker ergens anders in een eigen topic en niet meer hier aub.

(Bij gebrek aan een adekwaat optredende mod moet iemand het toch doen :P)

Beste Erik,

Op dit moment filter jij in de laagsectie het hoog af met een 6,8 mH trafokernspoel, nietwaar?

En de middentoner laat je full range spelen: aan beide uiteinden ongefilterd, dus.

In principe zet de versterker dan steeds weer een enorme stress op het middentonertje, als hij opdrachten krijgt die hij toch niet kan uitvoeren (te klein van formaat en te klein gehuisvest) en die zijn grote collega veel beter aankan.

Zou je die middentoner in 't laag (beneden 200 Hz) toch niet liever wat willen ontlasten, zodat hij de handen wat meer vrij heeft voor 't gebied wat-ie aankan?

Probeer eens een paar 100

Beste Erik,

Dan zou het midden ook ietsie pietsie strakker/en/of cleaner klinken denk ik zo ;):)

Mvgr, Sherwin

Waarschijnlijk doet de middentoner minder lage tonen dan eerst. Vandaar dat ie minder voelbaar trilt...

Beste Erik,

Dan zou het midden ook ietsie pietsie strakker/en/of cleaner klinken denk ik zo  ;)  :)

Mvgr, Sherwin

Waarschijnlijk doet de middentoner minder lage tonen dan eerst. Vandaar dat ie minder voelbaar trilt...

Dan is ook automatisch de performance in het middengebied wat beter.. dat kun je testen door bijvoorbeeld door het volume eens een keer wat open te schroeven en wat vocale muziek, of een stevig stuk opbouwende blues te draaien ;)

Mvgr, Sherwin

Beste Erik,

Het middentonertje is nu minder gestresst. Het probleem was, dat-ie opdrachten kreeg om grote uitslagen te maken, maar werd geblokkeerd door de kleine luchtmassa in de middentonerbehuizing.

In autotermen: zoiets als in de versnelling gas geven met de rem d'r op.

Zoals Sherwin ook vermoedt, zal hij nu wat schoner kunnen klinken in het middengebied.

Heb je van deze nieuwe situatie al een ruisanalyse gemaakt?

Er mag natuurlijk geen dip ontstaan, rond de 200 Hz.

Wat dipjes en ompoling betreft (en dus ook: wat akoestische fase versus elektrische fase aangaat) bij een nieuw tweewegsysteempje (twee keer SPH-165KEP plus een DT-254 in een prinskast) bleek de output recht te worden bij ompoling van de tweeter! Bij aansluiting van de units in gelijke polariteit - de tweeter via een enkele 3,9

Wat dipjes en ompoling betreft (en dus ook: wat akoestische fase versus elektrische fase aangaat) bij een nieuw tweewegsysteempje (twee keer SPH-165KEP plus een DT-254 in een prinskast) bleek de output recht te worden bij ompoling van de tweeter! Bij aansluiting van de units in gelijke polariteit - de tweeter via een enkele 3,9

(...) ik hou de tweeter dus gewoon in fase staan (we gaan natuurlijk niet naar een faseonrein systeem luisteren :P ) en zet ik hem daarna net zover naar achteren tot de curve recht is. ;)

Beste Erik,

Of gelijke polariteit ("alle minnen aan de min") niet alleen rond de overnamefrequentie, maar over het hele werkingsgebied de juiste akoestische fase oplevert, kan alleen maar in de praktijk blijken. Het tegendeel k

Het zijn inmiddels zoveel reacties geworden, waar zijn foto's van het eindresultaat te bewonderen?

heerlijk spul , dat waterbeits,

snel droog, en makkelijk te verwerken

Heb je buigtriplex gebruikt? Zo ja, zie je dan nog het fijne patroon (een raster van kleine sneetjes) door de beits heenkomen? Hoe heb je de verbinding tussen beton en hout verzorgd?

heerlijk spul , dat waterbeits,

snel droog, en makkelijk te verwerken

Heb je buigtriplex gebruikt? Zo ja, zie je dan nog het fijne patroon (een raster van kleine sneetjes) door de beits heenkomen? Hoe heb je de verbinding tussen beton en hout verzorgd?

ja , het is buigtriplex,

en sneetjes zie ik niet ;)

het zit vastgekit met carosseriekit. :)

beste allemaal,

ik ben de laatste twee weken nog wat aan het tweaken en tunen geweest.

het laag was me nog niet helemaal naar de zin,

ik heb voor de woofer een trafospoel van 6.8 mh 0,15 ohm staan,

de middentoner full range,

de middentoner heb ik gemeten en die loopt door tot 200 hz .

op aanraden van KF heb ik de middentoner ontlast dmv een 100uf condensator .

maar , ik kreeg toen een dip bij 200 hz, (9 db)

toen ik de woofer ompoolde was ie minder , maar nog niet helemaal weg!

(waarschijnlijk krijg ik door de 6db afval van de C en de natuurlijke afval van de mid een soort 2e orde filter vandaar dat ik de woofer moest ompolen? :unsure:

maar , ik hou niet van uit fase staande systemen, dus heb ik de mid weer full range ingezet en de alles weer in fase (electrisch dan)

toch vond ik het laag nog steeds dun ,

ik ben toen eens gaan meten op mijn luisterplaats (de eerste keer meette ik de mid op 1 meter afstand)

op de luisterplaats viel de middentoner echter bij 400hz al af !!

bij 300 hz zat ie op -6db bij 250 op -9db en dan blijft ie even recht om vervolgens bij 180 hz helemaal weg te vallen.

hieruit blijkt dus dat de mid op de luisterplaats minder 'diep'gaat dan op 1 meter.

dus moet ik mijn woofer wat verder laten doorlopen.

dat heb ik nu gedaan dmv een 10mh 0,8 ohm spoel paralel aan de trafokern te zetten.

dit resulteert in een 4,0mh , 0,12 ohm spoel.

na enig luisteren moet ik zeggen dat ik z