Hans van Liempd Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 beste allemaal, ik ben de laatste twee weken nog wat aan het tweaken en tunen geweest. het laag was me nog niet helemaal naar de zin, ik heb voor de woofer een trafospoel van 6.8 mh 0,15 ohm staan, de middentoner full range, de middentoner heb ik gemeten en die loopt door tot 200 hz . op aanraden van KF heb ik de middentoner ontlast dmv een 100uf condensator . maar , ik kreeg toen een dip bij 200 hz, (9 db) toen ik de woofer ompoolde was ie minder , maar nog niet helemaal weg! (waarschijnlijk krijg ik door de 6db afval van de C en de natuurlijke afval van de mid een soort 2e orde filter vandaar dat ik de woofer moest ompolen? maar , ik hou niet van uit fase staande systemen, dus heb ik de mid weer full range ingezet en de alles weer in fase (electrisch dan) toch vond ik het laag nog steeds dun , ik ben toen eens gaan meten op mijn luisterplaats (de eerste keer meette ik de mid op 1 meter afstand) op de luisterplaats viel de middentoner echter bij 400hz al af !! bij 300 hz zat ie op -6db bij 250 op -9db en dan blijft ie even recht om vervolgens bij 180 hz helemaal weg te vallen. hieruit blijkt dus dat de mid op de luisterplaats minder 'diep'gaat dan op 1 meter. dus moet ik mijn woofer wat verder laten doorlopen. dat heb ik nu gedaan dmv een 10mh 0,8 ohm spoel paralel aan de trafokern te zetten. dit resulteert in een 4,0mh , 0,12 ohm spoel. na enig luisteren moet ik zeggen dat ik z Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 Beste Erik, Je queeste is nog niet ten einde, vrees ik. Of lees ik verkeerd? Ik meen te begrijpen dat er in de huidige opstelling nog steeds een dip is bij 400 Hz. Klopt dat? Als dat inderdaad het geval is, moeten de woofer en de middentoner elkaar in dat gebied nog steeds tegenwerken: op zichzelf zijn ze allebei uiterst lineair. (...) De bassspeaker door laten lopen is dan een prima oplossing. Een 30 cm woofer moet mi toch tot 400 Hz kunnen doorlopen. Zeker als ie aan de voorkant zit.... (...) Hallo Hans, Die basspeaker kan dat zeker: type SPH-300KE bereikt ongefilterd zijn -3 dB punt pas bij 2200 Hz. Maar dan bundelt hij al flink. Als Erik heel erg graag faserecht wil, kan hij de woofer full-range naar achteren laten wooferen. Achter de woofer kan hij dan een akoestische demper neerzetten om het ongewenste wooferhoog te dempen. Een zak langharige wol, bijvoorbeeld. In Engeland dempen ze daar al sinds de Middeleeuwen de Speaker (Lord Chancellor) van het Hogerhuis mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 8 juni 2005 Report Share Posted 8 juni 2005 maar , ik hou niet van uit fase staande systemen, dus heb ik de mid weer full range ingezet en de alles weer in fase (electrisch dan)Dat is meer een gevoelskwestie dan iets anders. Alleen electrisch in fase zegt niet veel.toch vond ik het laag nog steeds dun ,ik ben toen eens gaan meten op mijn luisterplaats (de eerste keer meette ik de mid op 1 meter afstand) op de luisterplaats viel de middentoner echter bij 400hz al af !! bij 300 hz zat ie op -6db bij 250 op -9db en dan blijft ie even recht om vervolgens bij 180 hz helemaal weg te vallen. hieruit blijkt dus dat de mid op de luisterplaats minder 'diep'gaat dan op 1 meter. Wat je ziet is bafflestep in werking. Overigens heeft ook je woofer daar last van. Hier kun je lezen wat het is en wat je eraan zou moeten doen:http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/ http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm http://sound.westhost.com/bafflestep.htm dus moet ik mijn woofer wat verder laten doorlopen.dat heb ik nu gedaan dmv een 10mh 0,8 ohm spoel paralel aan de trafokern te zetten. dit resulteert in een 4,0mh , 0,12 ohm spoel. na enig luisteren moet ik zeggen dat ik z Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 juni 2005 Author Report Share Posted 9 juni 2005 toch vond ik het laag nog steeds dun ,ik ben toen eens gaan meten op mijn luisterplaats (de eerste keer meette ik de mid op 1 meter afstand) op de luisterplaats viel de middentoner echter bij 400hz al af !! bij 300 hz zat ie op -6db bij 250 op -9db en dan blijft ie even recht om vervolgens bij 180 hz helemaal weg te vallen. hieruit blijkt dus dat de mid op de luisterplaats minder 'diep'gaat dan op 1 meter. Wat je ziet is bafflestep in werking. Overigens heeft ook je woofer daar last van. Hier kun je lezen wat het is en wat je eraan zou moeten doen:http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/ http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm http://sound.westhost.com/bafflestep.htm aha! weet ik dat ook weer, ik heb er wel eens een uitleg over gehad van jeroen , maar ik het is me nu helemaal duidelijk. Je trekt de verkeerde conclusie: je hebt het filter compleet op z'n kop gezet. Het resultaat klinkt kennelijk strakker dan het was, maar dat heeft natuurlijk helemaal niets nada noppes met 0.03ohm verschil in DCR te maken hoe bedoel je het filter op zijn kop? het enige wat ik heb veranderd is de extra spoel paralel. dat zorgde ervoor dat de woofer verder doorloopt tot 300 hz het rare is wanneer ik de woofer direkt aanstuur , of met een hele lage ohmse spoel aanstuur, dat het laag minder aanwezig lijkt dan wanneer ik een hoogohmige spoel ervoor zet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 juni 2005 Author Report Share Posted 9 juni 2005 Beste Erik, Je queeste is nog niet ten einde, vrees ik. Of lees ik verkeerd? Ik meen te begrijpen dat er in de huidige opstelling nog steeds een dip is bij 400 Hz. Klopt dat? nee, dat klopt niet, de mid is tot 400hz recht, de woofer zit bij 400 hz nu op -3db. meet ik ze samen (gewoon op de luisterplaats) dan is de curve tussen 40hz en 10khz recht. 32 hz en 25 hz staan op plus 3-6 db. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 hoe bedoel je het filter op zijn kop?het enige wat ik heb veranderd is de extra spoel paralel. dat zorgde ervoor dat de woofer verder doorloopt tot 300 hz Klopt. Ik zat ook met de wijziging van de midunit in m'n hoofd, maar die had je weer teruggedraaid...het rare is wanneer ik de woofer direkt aanstuur , of met een hele lage ohmse spoel aanstuur, dat het laag minder aanwezig lijkt dan wanneer ik een hoogohmige spoel ervoor zet.Wat is hoogohmig? Als je het echt over 1ohm of hoger hebt, dan zul je dat best wel merken: DCR haalt tenslotte het gehele geluidsniveau van de unit naar beneden. Een kleine wijziging in het basgebied kan de balans aanmerkelijk doen veranderen. Het kan ook met de interactie met de midunit te maken hebben. Moeilijk te zeggen wat er precies gebeurt zonder metingen. Als rond 80-120Hz het niveau een paar dB stijgt, kan de indruk gewekt worden dat het laag veel meer aanwezig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 juni 2005 Author Report Share Posted 9 juni 2005 het rare is wanneer ik de woofer direkt aanstuur , of met een hele lage ohmse spoel aanstuur, dat het laag minder aanwezig lijkt dan wanneer ik een hoogohmige spoel ervoor zet.Wat is hoogohmig? Als je het echt over 1ohm of hoger hebt, dan zul je dat best wel merken: DCR haalt tenslotte het gehele geluidsniveau van de unit naar beneden. Een kleine wijziging in het basgebied kan de balans aanmerkelijk doen veranderen. Het kan ook met de interactie met de midunit te maken hebben. Moeilijk te zeggen wat er precies gebeurt zonder metingen. Als rond 80-120Hz het niveau een paar dB stijgt, kan de indruk gewekt worden dat het laag veel meer aanwezig is. nou , laat ik het zo uitleggen. ik heb het idee dat wanneer ik een laagohmige spoel voor de woofer zet (of de woofer direkt aanstuur), dat het net lijkt of de woofer minder laag produceert doordat ie strakker in de hand word gehouden. in principe zou een spoel van bijv. 1 ohm ervoor , moet zorgen dat het laag minder word door de weerstand van de spoel . maar het tegendeel blijkt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 (...) Als je het echt over 1ohm of hoger hebt, dan zul je dat best wel merken: DCR haalt tenslotte het gehele geluidsniveau van de unit naar beneden. Een kleine wijziging in het basgebied kan de balans aanmerkelijk doen veranderen. (...) Beste DIY-Freak, Hier stuit je toch echt op een onderscheid tussen kwantiteit (gemakkelijk meetbaar) en kwaliteit (aanmerkelijk minder gemakkelijk meetbaar). Kwantitatief is bijvoorbeeld een origineel KEF DN-12 filter, met z'n "hoogohmige", dundradige ferrietkernspoelen en z'n "Elcap" electrolytische condensatoren, prima in orde. Rechte curve aan een laagvermogen (1 W standaard) sinussweep geen enkel probleem! Dus aan de deebee's ligt het niet... Als je de ferrietkernspoelen vervangt door mooie dikke trafokernspoelen, en de elco's door MKP's, meet je vrijwel precies dezelfde curve. Maar de weergave van muziek en spraak is dan stukken beter geworden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 (...) Als je het echt over 1ohm of hoger hebt, dan zul je dat best wel merken: DCR haalt tenslotte het gehele geluidsniveau van de unit naar beneden. Een kleine wijziging in het basgebied kan de balans aanmerkelijk doen veranderen. (...) Beste DIY-Freak, Hier stuit je toch echt op een onderscheid tussen kwantiteit (gemakkelijk meetbaar) en kwaliteit (aanmerkelijk minder gemakkelijk meetbaar). Kwantitatief is bijvoorbeeld een origineel KEF DN-12 filter, met z'n "hoogohmige", dundradige ferrietkernspoelen en z'n "Elcap" electrolytische condensatoren, prima in orde. Rechte curve aan een laagvermogen (1 W standaard) sinussweep geen enkel probleem! Dus aan de deebee's ligt het niet... Als je de ferrietkernspoelen vervangt door mooie dikke trafokernspoelen, en de elco's door MKP's, meet je vrijwel precies dezelfde curve. Maar de weergave van muziek en spraak is dan stukken beter geworden! Kwaliteit... ik weet het niet hoor. Laagohmig zou wonderen doen voor de dempingsfactor. Kan. Ik vermoed dat het grootste verschil komt door de verandering van Q. Die wordt hoger bij een hogere DCR, dus meer 'bult' voordat die begint af te vallen in het laag en een lagere SPL boven de resonantiefreq (want DCR heeft tenslotte bar weinig invloed rond Fs op de spl) MKP's en luchtspoelen komen m.i. pas echt tot bloei in middentoners en tweeters. Bij bas is het voor zover ik kan overzien kennelijk grotendeels de wijziging in DCR. Maar of deze verandering nu direct een betere bas oplevert, is de vraag. Een paar liter extra in de kast en je hebt weer hetzelfde freq verloop als voor de situatie met extra DCR. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 (...) Een paar liter extra in de kast en je hebt weer hetzelfde freq verloop als voor de situatie met extra DCR. Beste DIY-Freak, Een hardnekkig misverstand, dus: "hetzelfde freq. verloop" is niet gelijk aan "dezelfde weergavekwaliteit". Er zijn zat luidsprekers met vrijwel dezelfde frequentiekarakteristiek (aan 1 W sinussweep), die bij weergave van muziek totaal verschillend klinken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 (...) Een paar liter extra in de kast en je hebt weer hetzelfde freq verloop als voor de situatie met extra DCR. Beste DIY-Freak, Een hardnekkig misverstand, dus: "hetzelfde freq. verloop" is niet gelijk aan "dezelfde weergavekwaliteit". Er zijn zat luidsprekers met vrijwel dezelfde frequentiekarakteristiek (aan 1 W sinussweep), die bij weergave van muziek totaal verschillend klinken! Dat is een open deur. Maar die deur kun je ook sluiten door eens wat meer metingen te doen naast die ene nietszeggende on-axis meting. Echter in het voorbeeld hierboven betwijfel ik ten sterkste dat een kast met een paar extra liter niet nagenoeg hetzelfde klinkt als iets kleinere kast en wat extra DCR. Dat is gewoon meer een kwestie van basafstemming en niet zo zeer een kwestie van 'kwaliteit'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 juni 2005 Report Share Posted 9 juni 2005 (...) Dat is een open deur. Maar die deur kun je ook sluiten door eens wat meer metingen te doen naast die ene nietszeggende on-axis meting. Echter in het voorbeeld hierboven betwijfel ik ten sterkste dat een kast met een paar extra liter niet nagenoeg hetzelfde klinkt als iets kleinere kast en wat extra DCR. (...) Beste DIY-Freak, JIJ was degene die er van uitging dat luidsprekers met gelijk "freq. verloop" hetzelfde zouden klinken. IK weet wel beter! IK doe ook inderdaad de metingen waar jij kennelijk over twijfelt... En IK heb overeenkomstige luidsprekersystemen met verschillende kastvolumes en afstemmingen vergeleken. En overeenkomstige luidsprekersystemen van verschillende bouwmaterialen. JIJ ook? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 JIJ was degene die er van uitging dat luidsprekers met gelijk "freq. verloop" hetzelfde zouden klinken. IK weet wel beter! IK doe ook inderdaad de metingen waar jij kennelijk over twijfelt...Daar twijfel ik helemaal niet aan... zoals ik al zei:Echter in het voorbeeld hierboven betwijfel ik ten sterkste dat een kast met een paar extra liter niet nagenoeg hetzelfde klinkt als iets kleinere kast en wat extra DCR.In dit geval is het helemaal niet van belang om meerdere metingen te doen. In het basbereik is met name tonaliteit van belang, terwijl bij hoge frequenties juist het impulsgedrag belangrijker is. Daarom is het verschil tussen een woofer met extra DCR en dezelfde woofer in een iets grotere kast waardoor het freq verloop gelijk is, knap academisch. Je bent ook helemaal niets veranderd met die flauwe manier van 'discussieren' waar je woorden van de ander omdraait en zinnen uit het verband trekt. En overeenkomstige luidsprekersystemen van verschillende bouwmaterialen. JIJ ook?Ja. Maar waarom is er bij jou zo weinig informatie blijven hangen na al dat geexperimenteer, behalve dan een heleboel gedoe over fase... Zo, het was weer gezellig... of zoals de Iraeliers zo mooi kunnen zeggen: 'It's been a blast, got to run. Ciao!' Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 (...) In het basbereik is met name tonaliteit van belang, terwijl bij hoge frequenties juist het impulsgedrag belangrijker is. (...) Beste DIY-Freak, Jouw "freq. verloop" zegt maar heel weinig over weergavekwaliteit. Natuurlijk moet een luidsprekersysteem recht zijn, binnen een paar deebee... Maar dat is nog maar het begin van het begin voor een goed ontwerp! Impulsverwerking is bij lage frequenties juist van uiterst groot belang: het is een ramp wanneer de kastpanelen het werk van membranen gaan overnemen! Aan standaard 1 W sinussweep kan een speakersysteem in een slappe (MDF) kast dezelfde resultaten leveren als hetzelfde systeem in een stevige (multiplex) kast, of in een enorm stijve en zware (speksteen o.i.d.) kast. Maar onder dynamische omstandigheden (muziek) blijken de voordelen van de steviger constructie. Wie dat verschil wil meten, moet dat op hoog vermogen doen m.b.v. breedbandige ruisbursts en in tijdplakjes. En verder is tonaliteit grotendeels afhankelijk van de fasecoherentie van formanten (grondtonen en harmonischen). Dit alles weten sommigen al sinds medio jaren 70, beste DIY-Freak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Dit alles weten sommigen al sinds medio jaren 70, beste DIY-Freak.Je bent een schatje m'n beste Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 Je bent een schatje m'n beste Spido Beste DIY-Freak, Voor het eerst beweer je iets dat ik niet hoef te bestrijden... Maar we zouden het hear over luidsprekers hebben, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 10 juni 2005 Report Share Posted 10 juni 2005 We hebben het inderdaad over Hardschreeuwers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 (...) Dat is een open deur. Maar die deur kun je ook sluiten door eens wat meer metingen te doen naast die ene nietszeggende on-axis meting. Echter in het voorbeeld hierboven betwijfel ik ten sterkste dat een kast met een paar extra liter niet nagenoeg hetzelfde klinkt als iets kleinere kast en wat extra DCR. (...) Beste DIY-Freak, JIJ was degene die er van uitging dat luidsprekers met gelijk "freq. verloop" hetzelfde zouden klinken. IK weet wel beter! IK doe ook inderdaad de metingen waar jij kennelijk over twijfelt... En IK heb overeenkomstige luidsprekersystemen met verschillende kastvolumes en afstemmingen vergeleken. En overeenkomstige luidsprekersystemen van verschillende bouwmaterialen. JIJ ook? En Spido is weer bezig hoor, laat mij nu eens zien waar DIY-freak schrijft dat luidsprekers met gelijk "freq. verloop" hetzelfde zouden klinken. Hou er nou eens mee op om andermans uitspraken te verdraaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 (...)Wat je ziet is bafflestep in werking. Overigens heeft ook je woofer daar last van. (...) Beste Erik, Baffle step betekent vermindering van luidheid bij lage frequenties, doordat de woofer zijn energie in dat gebied niet speciaal op jou richt, maar alle kanten op l*lt. Okay, het zij zo. En het is onontkoombaar, tenzij je de ene betonnix ombouwt tot terrasgrill en de andere tot konijnenhok (een prima combinatie: je zou zelfs de twee functies in Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 (...) En Spido is weer bezig hoor, laat mij nu eens zien waar DIY-freak schrijft dat luidsprekers met gelijk "freq. verloop" hetzelfde zouden klinken. Hou er nou eens mee op om andermans uitspraken te verdraaien. Beste Steks, In dit stukje, bijvoorbeeld, impliceert DIY-Freak dat gelijk freqentieverloop overeenkomt met gelijke weergavekwaliteit (9 juni, 23:15:42). Bij bas is het voor zover ik kan overzien kennelijk grotendeels de wijziging in DCR. Maar of deze verandering nu direct een betere bas oplevert, is de vraag. Een paar liter extra in de kast en je hebt weer hetzelfde freq verloop als voor de situatie met extra DCR. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 11 juni 2005 Report Share Posted 11 juni 2005 In dit stukje, bijvoorbeeld, impliceert DIY-Freak dat gelijk freqentieverloop overeenkomt met gelijke weergavekwaliteit (9 juni, 23:15:42).Bij bas is het voor zover ik kan overzien kennelijk grotendeels de wijziging in DCR. Maar of deze verandering nu direct een betere bas oplevert, is de vraag. Een paar liter extra in de kast en je hebt weer hetzelfde freq verloop als voor de situatie met extra DCR. Tjongejongejonge... Spido toch... wat kun jij goed quoten!... Tijd erbij en alles... Helemaal zelf gedaan? Ik heb de stukken waar je moedwillig overheen blijft lezen maar even voor je vetgedrukt. Niet omdat ik denk dat je gewouwel dan ophoudt, maar omdat ik met al dat quote geweld natuurlijk niet achter kan blijven In het basbereik is met name tonaliteit van belang, terwijl bij hoge frequenties juist het impulsgedrag belangrijker is. door eens wat meer metingen te doen naast die ene nietszeggende on-axis meting. Echter in het voorbeeld hierboven betwijfel ik ten sterkste dat een kast met een paar extra liter niet nagenoeg hetzelfde klinkt als iets kleinere kast en wat extra DCR. Daarom is het verschil tussen een woofer met extra DCR en dezelfde woofer in een iets grotere kast waardoor het freq verloop gelijk is, knap academisch.Dus ja, als je met een tandenborstel zoekt, zit er verschil in de genoemde speakers. Maar dat heeft bijzonder weinig met hoorbare kwaliteit te maken. Wat goed van je dat je inziet dat de speaker van Erik in een... houd je vast... kamer staat met... o jee... wanden... Goeie hemel, wat nu?!? Maar goed dat we jouw scherpzinnigheid hebben om ons door deze complexe materie van knopen en buiken heen te slepen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 (...) Niet omdat ik denk dat je gewouwel dan ophoudt, maar omdat ik met al dat quote geweld natuurlijk niet achter kan blijven (...) Beste DIY-Freak, Het is gewauwel, of geouweneel. Let daar goed op: het staat erg slordig wanneer je niet foutloos kunt omschrijven waar je mee bezig bent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Beste Ravon, Bedoel je Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Beste Ravon, Ik heb je al meermalen uitgelegd dat luidsprekermembranen niet stilstaan tijdens het weergeven van blokgolven. Als ze w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 juni 2005 Report Share Posted 12 juni 2005 Beste Ravon, Ik heb je al meermalen uitgelegd dat luidsprekermembranen niet stilstaan tijdens het weergeven van blokgolven. Als ze w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts