erik klijnsmit Posted 23 juni 2005 Author Report Share Posted 23 juni 2005 Hallo Erik, Zit er al schroefdraad in de achterkant van de magneet dan? In dat geval is dat juist bedoeld om daarmee je speaker extra vast te zetten. Zelf schroefdraad in het eventuele ventilatiegat tappen lijkt mij geen goed idee. De spanen krijg je er nooit uit. ravon en pjotr bedankt, ik heb ook zitten denken om een nieuwe faseplug te draaien met een heel lange draad . dan steek ik die gewoon door de mid heen tot aan de achterzijde van de kruik. ps: als ik helemaal een gekke bui krijg maak ik meerdere fasepluggen, met wat freaky vormen. voor elke muziekstijl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 Beste Erik, De faseplug van jouw middentoner is bevestigd aan de achterste poolplaat van de magneet met behulp van een bout met kruiskop. Wanneer je die bout vervangt door een tapeind en een moer (met plaatje en veerring), kun je het overige deel van het tapeind gebruiken voor bevestiging van de behuizing. Je begrijpt natuurlijk wel dat je door zulke ingrepen de fabrieksgarantie op de luidsprekerunits verspeelt? Wat de "toon" van de blokgolf betreft: de grondfrequentie van een blokgolf van bijvoorbeeld 200 Hz is gewoon een sinus van 200 Hz. Maar behalve die sinus van 200 Hz, bevat de blokgolf ook nog sinussen van 600 Hz, 1000 Hz, 1400 Hz, 1800 Hz, 2200 Hz, 2600 Hz, 3000 Hz, enz., enz. Die sinussen worden door jouw luidsprekersysteem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 Nou Spido, jij snapt het Als ik een sinus van 440 Hz op mijn speakers zet hoor ik een a'. Als ik een blokgolf van 440 Hz op mijn speakers zet hoor ik nog steeds een a' en geen tonen die hoger liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 Tja met die Betonnixen van Erik schiet het niet zo op. Je moet toch wat in die tussentijd heej pjotr, heb jij nog wat tips aangaande de beinvloeding van een magneet? ik bedoel : ik ga in mijn middentoner een draadeind zetten , dat schroef ik achter in de magneet, en daarmee zet ik de mid vast in de behuizing .(aan de achterkant met een moer) beinvloed het draadeind de magneet?? Ontluchting van de magneet niet afsluiten plaats het draadeinde uit het hart. Of beter vrij over het hart, draadeinde heeft zo weinig of geen invloed op de magneet. vast is vast! Demp eventueel het chassis met chilliputty of iets dergelijks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 juni 2005 Author Report Share Posted 23 juni 2005 Nou Spido, jij snapt het Als ik een sinus van 440 Hz op mijn speakers zet hoor ik een a'. Als ik een blokgolf van 440 Hz op mijn speakers zet hoor ik nog steeds een a' en geen tonen die hoger liggen. nee, ik heb eeb blokgolf gehoord van 250hz , en die klonk heel anders dan een sinus van 250 hz. een blokgolf klinkt een beetje als een fagot of zo, of een klarinet. een sinus klinkt meer als een tuba Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 Nou Spido, jij snapt het Als ik een sinus van 440 Hz op mijn speakers zet hoor ik een a'. Als ik een blokgolf van 440 Hz op mijn speakers zet hoor ik nog steeds een a' en geen tonen die hoger liggen. Beste Pjotr, De toonhoogte wordt bepaald door de grondfrequentie. De "rijkdom" of "kleur" van de toon wordt bepaald door de toevoeging van harmonische boventonen. Je kunt op een Weens Hammerklavier bijvoorbeeld een centrale A aanslaan, en je kunt hetzelfde doen op een B Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 (...) Ontluchting van de magneet niet afsluiten plaats het draadeinde uit het hart. Of beter vrij over het hart, draadeinde heeft zo weinig of geen invloed op de magneet. (...) Uit dit advies blijkt onbekendheid met de betreffende middentoner! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 juni 2005 Author Report Share Posted 23 juni 2005 Het verhaal dat de conus komt stil te staan, is gewoon onzin. Bij testsignalen binnen het audiogebied, althans. Helaas begrijpt Spido niet dat het voor de fysica niet uitmaakt of de frequentie 1 Hz is of 100 Hz. Gelukkig zijn er op dit forum genoeg mensen die het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 juni 2005 Author Report Share Posted 23 juni 2005 Nou Spido, jij snapt het Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 (...) Het blijft een toon van 440 Hz. Behalve bij jouw blokgolven, dan toch? Want bij jouw blokgolven komt de conus toch stil te staan, en stilstaan betekent toch "geen geluid", bij jouw blokgolven, toch?? Bij echte blokgolven liggen de zaken gelukkig anders... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 (...) Dat stilstaan gebeurt overigens al bij hogere frequenties, die 1 Hz had ik nodig om het verschijnsel zichtbaar te maken en dat gaat lastig met 20 Hz. Moet ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 juni 2005 Author Report Share Posted 23 juni 2005 Het verhaal dat de conus komt stil te staan, is gewoon onzin. Bij testsignalen binnen het audiogebied, althans. Helaas begrijpt Spido niet dat het voor de fysica niet uitmaakt of de frequentie 1 Hz is of 100 Hz. Gelukkig zijn er op dit forum genoeg mensen die het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 Beste Ravon, Wanneer zul jij nu eens gaan snappen dat "sinus" en "blokgolf" alleen maar schrijfwijzen zijn? Principieel niets anders dan algebra Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 (...) Ik zou er eens aan moeten meten (...) Beste Ravon, Dat zou inderdaad een goed begin zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2005 Report Share Posted 23 juni 2005 (...) Ik zou er eens aan moeten meten (...) Beste Ravon, Dat zou inderdaad een goed begin zijn! Dat zou inderdaad jouw begin zijn: meten zonder dat je enig begrip hebt van wat je aan het doen bent "Geef Spido een hamer en alle problemen lijken op een spijker". Beste Ravon, Als het probleem een spijker is, gebruik ik inderdaad een hamer. En dan liefst een erkende, gekwalificeerde hamer. Ik zal niet een beschrijving van een hamer in algebra Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 (...) De speaker maakt er geen sinus van. De speaker maakt er een akoestische periodieke staprespons van, die afhankelijk van de beschikbare uitdemptijd op een blokgolf/zaagtand/uitdempverschijnsel lijkt. (...) Beste Ravon, Nee, de luidspreker maakt er een complex van sinussen van. (Als je het naar voren en naar achteren uitslaan van membranen tenminste als een sinus wilt beschrijven...) Een samengestelde toon, dus. Bestaande uit een grondfrequentie plus oneven harmonischen, in de juiste sterkte- en faseverhouding. En het werk wordt bij een meerwegsysteem keurig over de units verdeeld. Bij een fasecoherente luidspreker wordt het akoestisch product daarvan behoorlijk gelijkvormig aan de input-blokgolf. Het is van belang te onthouden dat een golf zowel een positieve als een negatieve periode heeft. Blokje omhoog plus blokje omlaag, dus. Beide periodes worden door de versterker gestuurd en gecontroleerd. Ik meen te kunnen constateren dat jouw aandacht gefixeerd is op positieve pulsjes. Met "single ended" gelijkstroompulsjes (zoals aanvankelijk met jouw debiele schakelaartje) kun je in principe wel tonen opwekken - als er frequentie en amplitude (voorwaarts) is, is er ook wel een toon - maar het geeft geen realistisch beeld van het gedrag van de luidspreker bij het weergeven van muziek. De handelingssnelheid van een luidspreker is niet in de eerste plaats afhankelijk van het uit eigen beweging terugkeren in de rusttoestand (onder invloed van de mechanische ophanging), maar van de push & pull opdrachten van de versterker. (Wie wel eens de conus van een gesloten luidsprekersysteem naar binnen heeft gedrukt, weet wel hoe moeizaam dat gaat. En wie vervolgens heeft gezien hoe langzaam die conus weer naar zijn uitgangspositie teruggaat, weet dat er een ijzeren houdgreep van de versterker nodig is om zo'n membraan te dwingen twintig of dertig keer per seconde heen-en-weer te bewegen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 Spido jongen, Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff................ Het is veel te warm om je zo druk te maken. Dat van die golven zal ik straks aan het strand eens checken. Ben ook wel benieuwd naar die negatieve golven. Eens kijken of ik negatief zeewater kan ontdekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 juni 2005 Author Report Share Posted 24 juni 2005 Spido jongen, Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff................ Het is veel te warm om je zo druk te maken. Dat van die golven zal ik straks aan het strand eens checken. Ben ook wel benieuwd naar die negatieve golven. Eens kijken of ik negatief zeewater kan ontdekken. ik lag gistermiddag lekker in het Spui te zwemmen, en ik moest zowaar aan blokgolven denken stel je voor dat de golven in het water blokgolven zouden zijn , je zou er een knap zere bast van krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 Dacht dat Ravon een wisselschakelaar gebruikte die beurtelings twee gelijkspanningsbronnen aan/uit schakelde;waarvan samen van een de + en v/d ander de- met elkaar geknoopt waren. Dus t.o.v dit gemeenschappelijk "nulpunt" zowel een pos. als neg. flank opwekte gedurende een bepaalde tijd ? Maar goed,ik heb nou ook een "permanent wave" in m'n kapsel, ook opgewekt door op en neergaande bewegingen v/d kapper . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 Die Ravon houdt wel van antieke jukeboxen Let je wel op dat je er ouderwetse Hollandse kwartjes in gooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 juni 2005 Author Report Share Posted 24 juni 2005 volgens mij snapt Ravon Spido niet ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 Ravon snapt niet dat de verticale zijden ("flanken") van de blokgolf door andere (hogerfrequente) sinussen worden bepaald dan de horizontale zijden (topzijde, bodemzijde) ervan. En dat, bij een blokgolf van 200 Hz bijvoorbeeld, de verticale zijden ("flanken") van de blokgolf door de tweeter worden gereproduceerd, terwijl de woofer (en evt. middentoner) zich voornamelijk met de - bij wijze van spreken - "centrale vulmassa" van de blokgolf bezighouden: de grondfrequentie en de eerste paar harmonischen. Waarom zou de woofer stilstaan? Nergens voor nodig! En de opdracht daartoe krijgt hij ook helemaal niet van de versterker. De woofer verklankt gewoon sinussen van bijvoorbeeld 200 Hz (de grondfrequentie van de blokgolf in ons voorbeeld) en - zij het, door zijn wisselfilter, wat minder luid - 600 en 1000 Hz (de derde en de vijfde harmonischen van 200 Hz). Intussen verklankt de middentoner - zij het wat verzwakt - eveneens 600 en 1000 Hz: en als de woofer en middentoner dat samen keurig in de pas doen, en net zo luid als gewenst, hoor je niet dat er een scheidingsfrequentie wordt genomen. Verder verklankt de middentoner frequenties ("sinussen") van 1400, 1800, 2200, 2600, 3000, 3400, 3800, 4200, 4600, 5000, 5400 Hz. En misschien nog wel meer, maar dat hangt van de scheidingsfrequentie af. Want we komen nu in het gebied waarin de tweeter het werk van de middentoner gaat overnemen: en als de middentoner en de tweeter dat samen keurig in de pas doen, en net zo luid als gewenst, hoor je ook hier niet dat er een scheidingsfrequentie wordt genomen. En zo verklankt de tweeter samen met de middentoner de hogere bestanddelen van de 200 Hz blokgolf: eerst nog verzwakt de 4600, 5000 en 5400 Hz., maar op volle luidheid de 5600, 6000, 6400, 6800, 7200, 7600 en 8000 Hz. Bij de meeste toongeneratoren houdt het wel op bij de vijftiende of twintigste oneven harmonische. Wil je dus een compleet beeld krijgen, dan doe je een paar elkaar aanvullende (en deels ook overlappende) tests. Je test bijvoorbeeld eerst met een grondfrequentie van 100 Hz om het fasegedrag tot ongeveer 4 kHz na te gaan, en vervolgens met een grondfrequentie van 1 kHz om dat in de rest van het audiobereik te controleren. In principe produceert een goede generator dan betrouwbare oneven harmonischen tot ca. 40 kHz: vermoedelijk ruim boven het bereik van de meetmicrofoon en ook van je tweeter (tenzij je ribbons o.i.d. gebruikt). Hoe een blokgolf is opgebouwd uit sinussen, kun je zien op de plaatjes die Erik hier reproduceerde uit de gebruiksaanwijzing van een TRIO-oscilloscoop (fig. 28, 29, 30). Je kunt 't je op deze manier haast stoffelijk voorstellen. Het is echter maar "een manier van voorstellen": een grafische manier. Een manier van voorstellen, die het voordeel heeft dat je je haast kunt voorstellen hoe de woofer de grote sinus van de grondfrequentie ("fundamental frequency") verwerkt, terwijl de tweeter heel kleine sinusjes verwerkt die een groot aantal keren precies binnen die grote grondfrequentie-sinus passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 24 juni 2005 Report Share Posted 24 juni 2005 (edited) Edited 21 oktober by Sherwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 juni 2005 Author Report Share Posted 25 juni 2005 Waarom zou de woofer stilstaan? Nergens voor nodig! En de opdracht daartoe krijgt hij ook helemaal niet van de versterker. Als die woofer geen opdracht van de versterker krijgt om te bewegen komt de konus na enige uitslingertijd tot stilstand. Dat stilstaan kan alleen als dV/dt gelijk is aan nul. Oftewel: als de woofer DC aangeboden krijgt. En aangezien een echte blokgolf schakelt tussen twee nivo's DC is dat stilstaan een kwestie van de frequentie laag genoeg kiezen en van de juiste apparatuur om dat zichtbaar te maken. Dat zichtbaar maken kan met iedere blokgolfgenerator die lage frequenties kan produceren. Nogmaals: ik heb dit hier laten zien en omdat jij mijn meetresultaten niet gelooft kom ik het jou graag eens persoonlijk laten zien maar daarvoor zou jij je identiteit moeten prijsgeven en omdat jou dat een enorm gezichtsverlies zou opleveren durf je dat niet. Waar ben je bang voor, Spido? beste ravon, ik ben nu zover dat ik spido beter snap dan jouw, en dat ik niet snap dat jij spido niet snapt. zijn verklaring (en de andere verklaringen over blokgolven) hebben voor mij een bepaalde logica. ik begrijp wat ze bedoelen als ze het hebben over een faserein systeem dat blokgolven kan weergeven. ik snap niet helemaal wat jij bedoelt als jij het hebt over gelijkstroompulsen die een woofer stil doen staan. neem jij de blokgolf niet te letterlijk? want wij hebben het hier toch helemaal niet over wisselende gelijkstroompulsen , maar we hebben het toch over grondtonen en hun harmonischen die samen een blokgolf vormen. Peter Walker van QUAD heeft toch zeker niet voor niets heel trots laten zien waar zijn esl 57's toe in staat waren. ps: misschien dat ik jou verkeerd begrijp , of mijn verstand is niet toereikend om jouw te begrijpen , maar: wat is jouw samenvattende kritiek op hetgeen Spido ons hear probeert te vertellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 juni 2005 Author Report Share Posted 25 juni 2005 ik ben nu zover dat ik spido beter snap dan jouw, en dat ik niet snap dat jij spido niet snapt. Praat voor jezelf. Je laat merken dat je essenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts