Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ik vond dit in een of andere catalogus over Dammar:

Talens Dammar vernis glanzend. Natuurhars opgelost

in terpentijn.Geelt iets na en kan craqueleren. Na

droging vrij gemakkelijk te verwijderen.

Doel: Traditioneel slotvernis, geeft een egale glans.

Eigenschappen: Slotvernis, droogt in enkele uren. Kan

verouderingsverschijnselen vertonen zoals vergelen en

craquelures.

Kijk dat het gaat vergelen is niet zo erg. Maar dat craqueluren? Lijkt me niet fijn als dat op een speaker zit.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig wat je aan klankverschil mag verwachten als je zoiets op je tweeter aanbrengt...

Ik vond dit in een of andere catalogus over Dammar:

Talens Dammar vernis glanzend. Natuurhars opgelost

in terpentijn.Geelt iets na en kan craqueleren. Na

droging vrij gemakkelijk te verwijderen.

Doel: Traditioneel slotvernis, geeft een egale glans.

Eigenschappen: Slotvernis, droogt in enkele uren. Kan

verouderingsverschijnselen vertonen zoals vergelen en

craquelures.

Kijk dat het gaat vergelen is niet zo erg. Maar dat craqueluren? Lijkt me niet fijn als dat op een speaker zit.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig wat je aan klankverschil mag verwachten als je zoiets op je tweeter aanbrengt...

Een schilder zet veel meer Damar op zijn doek dan een tweaker op zijn papieren conus.

Bij de schilder ligt het erop en bij de spieker tweaker wordt de papieren conus verzadigd , gaat er in.

Van craqueleren is dan geen sprake.

De conus eenmaal dun lakken. Laten drogen. Dit zuigt de conus snel op en is vrij snel droog.

Daarna een tweede laag aanbrengen.

Deze tweede laag enkele weken laten drogen , niet mee gaan spelen! De Damar moet goed uitharden , dit geeft een absoluut beter resultaat .

Vanzelfsprekend de suspension niet coaten!!!!!!! Je zal de eerste niet zijn die een stel units verziekt.

Een kevlar conus is al gecoat, dat geldt ook voor de dome van een tweeter. Het is maar de vraag of de originele hars of coating wel goed combineert met de damar of C37. Ik zou het uitproberen op de achterkant of het geen mislukking wordt of dat je een chemische reactie tussen de twee materialen krijgt met vervelende bijverschijnselen zoals een kleverig membraan.

Een kevlar conus is al gecoat, dat geldt ook voor de dome van een tweeter. Het is maar de vraag of de originele hars of coating wel goed combineert met de damar of C37. Ik zou het uitproberen op de achterkant of het geen mislukking wordt of dat je een chemische reactie tussen de twee materialen krijgt met vervelende bijverschijnselen zoals een kleverig membraan.

Kevlar cones zijn niet gecoat maar geimpregneerd (doordrenkt) met epoxy hars, deze epoxy harsen zijn dusdanig stabiel dat ze tegen vrijwel alle chemische stoffen kunnen en zullen geen reactie aangaan met zo`n coating.

Alleen betwijfel ik of het hecht aan de epoxy/kevlar conus omdat epoxy als het uitgehard is behoorlijk glad en dicht is (niet poreus)

Marcel

Kevlar conus , niet behandelen.

Alleen papieren conussen coaten.

de middentoner behuizingen zijn klaar :)

ik heb veel enge dingen gedaan in mijn leven , maar een monacor 135 kep in de draaibank zetten en daarna de beitel ertegen om de bevestigingsoortjes eraf te draaien , is echt eng!! :o

gelukkig is aluminium niet magnetisch , dus kon ik ze na het afdraaien gemakkelijk schoonblazen.

de mids zitten nu mooi zonder schroefjes in de behuizing,

een 5mm draadeind trekt de boel aan de achterkant vast.

ke45.jpg

ke48.jpg

om de woofer komt ook nog een ring van zwarte stof die de schroefjes waarmee de woofer vast zit moet afdekken en gelijk de rand afwerkt

Jeetje Erik! Gaaf!

Wat zal je vrouw blij zijn :lol:

Hoe had je nu precies dat draadeind bevestigd?

Groetjes, Jeroen

hoi jeroen,

ik heb de faseplug losgeschroefd (deze zit met een boutje m5 met kruiskop vast)

ik heb toen een draadeind in dat gat gestoken en daarmee de faseplug weer vastgezet dmv een moertje achter tegen de magneet.

achter in de druppelbehuizing heb ik een gaatje geboord , en daar heb ik het draadeind doorgestoken.

en toen een moertje erop , en zo trek ik in feite aan de faseplug de speaker in de behuizing ;)

Jeetje Erik! Gaaf!

Wat zal je vrouw blij zijn :lol:

Hoe had je nu precies dat draadeind bevestigd?

Groetjes, Jeroen

hoi jeroen,

ik heb de faseplug losgeschroefd (deze zit met een boutje m5 met kruiskop vast)

ik heb toen een draadeind in dat gat gestoken en daarmee de faseplug weer vastgezet dmv een moertje achter tegen de magneet.

achter in de druppelbehuizing heb ik een gaatje geboord , en daar heb ik het draadeind doorgestoken.

en toen een moertje erop , en zo trek ik in feite aan de faseplug de speaker in de behuizing ;)

Je hebt hopelijk toch wel 'n aluminium of RVS draadstang gebruikt..... anders is je magnetisch veld n.l. ook veranderd.???

Verder... niks dan HULDE...

:)

ja het blijft toch lijken op een fixatie of selectief gehoor.

ik sleutel ook graag aan mijn luidsprekers, heb de mid en hoog ook uitgelijnd met de bas, en speel met filters (band-spoelen, Mundorf zilver-olie en meer geks), en hoor dat allemaal heel erg goed. maar ook verschillen tussen cd spelers.

ga met wat je nou aan het bouwen ben maar eens luisteren naar een CD-speler van een paar klassen meer dan je gewend bent. je zou ineens spontaan verschil kunnen horen ....

groet

ja het blijft toch lijken op een fixatie of selectief gehoor.

ik sleutel ook graag aan mijn luidsprekers, heb de mid en hoog ook uitgelijnd met de bas, en speel met filters (band-spoelen, Mundorf zilver-olie en meer geks), en hoor dat allemaal heel erg goed. maar ook verschillen tussen cd spelers.

ga met wat je nou aan het bouwen ben maar eens luisteren naar een CD-speler van een paar klassen meer dan je gewend bent. je zou ineens spontaan verschil kunnen horen ....

groet

beste rob :D

ik heb in de schuur een paar esl's staan , die klinken veel beter dan wat ik nu aan het bouwen ben. ;):D

en toch konden die mij ook geen verschillen laten horen :)

ik heb in de schuur een paar esl's staan , die klinken veel beter dan wat ik nu aan het bouwen ben. ;):D

Van mij mogen de muizen ze op eten :D want wat je nou aan het bouwen bent ziet er veel mooier uit :lol:;)

Mijn complimenten.

Marcel

ik heb in de schuur een paar esl's staan , die klinken veel beter dan wat ik nu aan het bouwen ben. ;)  :D

Van mij mogen de muizen ze op eten :D want wat je nou aan het bouwen bent ziet er veel mooier uit :lol:;)

Mijn complimenten.

Marcel

En klinkt mi ook veeeeeeeeeeeeeel beter. :)