Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Uiteraard verminderd die "deurmat" reflecties en maakt daarom het geluid rustiger (denk vooral het geluidsbeeld). Ga je nog een soort bol voor de tweeter maken?

Zou de woofer trouwens gewoon verstoppen achter een rond stukje speakerdoek (met klittenband oid bevestigd)

Tuurlijk en na een tijdje wordt de konus mooi bruin/geel verkleurd oiv daglicht, of de kat klimt er eens in, of iemand stoot per ongelijk de stofzuigerstang erdoor oid.

Stoer, lekker belangrijk.

Ik heb niet zukke grote woofertjes, dus die van mij zitten ook lekker achter het doek te klapperen ;)

wat betreft de 'deurmat': wegwerken van reflecterende oppervlakken op luidsprekers loont altijd. die leuke glimmend gladde kasten doen een forse aanslag op de weergave: de reflecties verstoren de hele boel.

ofwel: altijd bekleden die boel. EN de achterwand waar de eerste muur-reflectie vandaan komt. scheelt een boel veel.

groet

WOW, mooi hoor. I.d.d. zoals Jeroen zegt de bovenkant afwerken met speakerdoek en een mooie zwarte ring om de waffer en het ziet er zeer strak uit. Ga je voor de tweeter ook nog een B&W achtige behuizing maken?

Grt Frans

het druppeltje voor de tweeter is in de maak.

het word het zelfde model als de mid ,

over het tandenschuim span ik zwarte stof,

precies het zelfde als bij de B&W

WOW, mooi hoor. I.d.d. zoals Jeroen zegt de bovenkant afwerken met speakerdoek en een mooie zwarte ring om de waffer en het ziet er zeer strak uit. Ga je voor de tweeter ook nog een B&W achtige behuizing maken?

Grt Frans

Beste Erik,

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe klinkt het?

Groeten,

Bas

Grt Frans

Beste Erik,

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe klinkt het?

Groeten,

Bas

goed :)

effe serieus

ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven.

ik zal het proberen:

pluspunten:

enorme dynamiek,

helder,

gaat enorm laag zonder raar boemerig gedrag,

het geluid slibt nooit dicht hoe hard ik ook draai,

trompetten piano's orgels klinken levensecht.

minpunten:

het laag is op een bepaalde toon wat difuus (is meer een akoestisch probleem denk ik ),

bij hele zachte strijkerpassages verlang ik naar de esl,

bij grote koorwerken gaat het toeterig klinken,

de dynamiek is zo erg dat ik soms een meter loskom vanachter mijn krantje (had ik pas bij een uitvoering van de Carmen suite van Bizet, er gaat dan eerst een vrouw heel weemoedig zingen en daarna gaat het orkest : Pa-ram, pam, BAM!!! :o ) :D

Beste Eric,

Dit klinkt veel belovend. Hoewel ik zelf absoluut geen speakerbouwer ben, en mijn kennis daar ook niet ligt, denk ik wel dat het meest tweaken hem nog in de filters gaat zitten. Ook blijf ik erbij dat je het laag echt actief moet doen. Juist als je zelf een speaker van de grond toe af bouwd heb je daar de mogelijkheid voor.

Groeten,

Bas

Beste Eric,

Dit klinkt veel belovend. Hoewel ik zelf absoluut geen speakerbouwer ben, en mijn kennis daar ook niet ligt, denk ik wel dat het meest tweaken hem nog in de filters gaat zitten. Ook blijf ik erbij dat je het laag echt actief moet doen. Juist als je zelf een speaker van de grond toe af bouwd heb je daar de mogelijkheid voor.

Groeten,

Bas

beste bas,

ik ben ook helemaal geen speakerbouwer , en doe alle dingen gewoon op het gevoel.

even een vraag,

wat is die zwarte vloeistof die in de tweetermagneetspleet zit?

ik kan het er niet uitgieten , maar toch kun je zien dat als de tweeter rechtop staat, dat de vloeistof naar onderen is gezakt.

is dit voor de warmteoverdract van de spoel naar de magneet?

of voor demping van resonanties??

(het id een visaton tweeter g25ffl??)

even een vraag,

wat is die zwarte vloeistof die in de tweetermagneetspleet zit?

ik kan het er niet uitgieten , maar toch kun je zien dat als de tweeter rechtop staat, dat de vloeistof naar onderen is gezakt.

is dit voor de warmteoverdract van de spoel naar de magneet?

of voor demping van resonanties??

Gokje......ferrofluid???? ;)

De rest heb je al goed geraden. :P

dat ffl zegt het al: ferrofluid. Ik meen dat je ze goed kon opwaarderen door een vilten dopje achter de dome op de poolkern te plakken, een passend meubeldopje een beetje uitpluizen maar oppassen dat hij nergens de dome raakt.

aha!

maar toch zit die vloeistof niet helemaal volledig in de spleet,

ik zie nog een opening .

ps: er zit al zwart vilt op de poolkern.

Dan hoef je het zelf natuurlijk niet meer te doen.

De tip stond in een oude uitgave van de K&T (of HobbyHiFi?). Ze lieten er de meetresultaten bij zien; een gemeen piekje in de weergave was na de behandeling verdwenen.

Wat betreft de olie; het kan best zijn dat hij helemaal gevuld is met olie als de spreekspoel er ook in zit. De spreekspoel zelf neemt ook ruimte in de luchtspleet.

Dan hoef je het zelf natuurlijk niet meer te doen.

De tip stond in een oude uitgave van de K&T (of HobbyHiFi?). Ze lieten er de meetresultaten bij zien; een gemeen piekje in de weergave was na de behandeling verdwenen.

Wat betreft de olie; het kan best zijn dat hij helemaal gevuld is met olie als de spreekspoel er ook in zit. De spreekspoel zelf neemt ook ruimte in de luchtspleet.

aha,

maar waarom loopt die olie er eigenlijk niet uit?

komt dit door de capillaire werking van de magneetspleet of is de olie magnetisch?

• 2 weeks later...

beste spido,

ik ben weer wat aan het knutselen geweest ,

n.a.v. het gesprek met onze vriend KF.

als je de woofer(sph300ke) full range laat spelen dan hoor je als je er een roze ruis opzet , zo'n fluitend geluid.

als je gaat meten dan zie je dit (met dank aan Jeroen D) :)

watervalSPH300KE.jpg

het waterval diagram van de woofer,

bij 3khz zie je een enorme rug ,

dit is volgns mij wat je hoort fluiten , en wat je in de muziek terugkrijgt als kleuring.

als ik met mijn spectrumanalyser meet (op 1meter) dan zie je dit

ke53.jpg

je ziet hem wegvallen vanaf 2khz, 2.5khz-6db , maar bij 3.15khz komt ie weer vrolijk terug op 0db

ik heb daarom toch de stofkap er eens afgesneden (het is tenslotte maar een woofer)

en daarachter zat dit:

ke50.jpg

de aluminium bus waar de spoel omheen gewonden zit loopt aan de voorkant een stuk vlak.

en deze aluminium ring staat een vrolijk 3khz deuntje te fluiten.

ik heb hem daarom afgeplakt, met vilt-tape:

ke51.jpg

en daarna heb ik er nog een stukje schuim opgeplakt wat ook weer was voorzien van een stukje vilt (eigenlijk is dit een poets schijfje wat ik gebruik om krasjes in autolakken weg te poetsen)

ke52.jpg

ik ben nog wel even zo slim geweest om de boel te wegen ,

het vilt plus schuim is precies even zwaar geworden als de stofkap nl: 2.4 gram

toen dit erop zat ben ik weer gaan meten (en luisteren)

de fluitton was weg , en de curve zag er beter uit.:

ke54.jpg

hij valt mooi weg bij 2khz en komt niet meer terug. ;)