Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste Erik,

Je moet maar durven! Maar wie niet waagt, die niet wint...

Gelukgewenst met dit resultaat!

Betekent dit nu dat je de (nieuwe) eigen rolloff van de woofer gaat gebruiken door hem weer ongefilterd / "full-range" aan te sluiten?

Goh, wat een merkwaardige situatie. Die Kings spelen toch ook ongefilterd met dezelfde woofers? Dan moeten die toch ook die 3 KHz fluittoon laten horen? En die zou de ontwerper in al die jaren gehoord noch gemeten hebben? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

Beste Joboton,

Ja! En dan nog al die recensenten, audiojournalisten, demonstratiebezoekers, forumleden e.d. die zulke enthousiaste kritieken gaven... :o

Kennelijk valt het toontje niet op, als het complete systeem aan 't werk is.

Goh, wat een merkwaardige situatie. Die Kings spelen toch ook ongefilterd met dezelfde woofers? Dan moeten die toch ook die 3 KHz fluittoon laten horen? En die zou de ontwerper in al die jaren gehoord noch gemeten hebben? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.
Beste Joboton,

Ja! En dan nog al die recensenten, audiojournalisten, demonstratiebezoekers, forumleden e.d. die zulke enthousiaste kritieken gaven... :o

Kennelijk valt het toontje niet op, als het complete systeem aan 't werk is.

Beste Spido,

dat is een onlogische conclusie... Bovendien waren de kritieken beslist niet uitsluitend positief.

Beste DIY Freak,

"Onlogisch"?? Sinds wanneer wordt hear waarde gehecht aan logische argumentatie? :D

Dezelfde Erik die nu valt over een resonantiepiekje bij 3 kHz, zette destijds zijn Acoustat electrostaten in het schuurtje omdat hij overrompeld was door de "echtheid" van de Kings... met ongefilterde SPH-300KE's, dus.

Ongefilterd toepassen van de SPH-300KE biedt voordelen - m.n. door het uitbannen van faserotaties in het vocale gebied - , die m.i. groter zijn dan de voordelen die filtering biedt.

Het middel kan erger zijn dan de kwaal.

Maar 't zij toegegeven: 't piekje is een realiteit, en een probleempje.

We kenden het al heel lang: ook in de productinformatie van de fabrikant wordt het onderkend. Neemt niet weg, overigens, dat de SPH-300KE o.i. nog steeds de beste woofer ter wereld is.

Simultaan met Eriks mechanische modificatie wordt door KF een experiment uitgevoerd met een 24 dB/oct. Riley/Linkwitz filter op 120 Hz - dus theoretisch vrij onschadelijk t.a.v. de fasecoherentie in het vocale bereik. We zullen je vermoeien en ergeren met de resultaten! Erik en Klaas zijn van plan hun respectieve resulaten te vergelijken en evalueren, en laten zich niet weerhouden die te publiceren.

Neemt niet weg, overigens, dat de SPH-300KE o.i. nog steeds de beste woofer ter wereld is.
Je lof voor je eigen ontwerpkeuzes kent geen grenzen :P

Ach als je nog nooit een andere woofer gezien/gehoord hebt zal het wel waar zijn :D

Marcel

Beste DIY-Freak & Marcel,

Deze woofer werd niet door mij, maar door de ontwerper van de Perfect Performer geselecteerd.

En die kent alle luidsprekerunits die van belang zijn.

De Monacor bas- en middentonenunits werden niet gekozen vanwege het ontzag dat de merknaam in kringen van audiofielen al dan niet inboezemt - met namen als SEAS, Davis, Mivoc e.d. lukt dat bij suggestibele audioten veel gemakkelijker - maar vanwege de hoorbare en meetbare kwaliteiten. Dat de units relatief goedkoop zijn, is alleen maar een voordeel. Een voordeel dat tot uitdrukking komt in de gunstige verkoopprijs van het systeem.

DIY-Freak: (...) Bovendien waren de kritieken beslist niet uitsluitend positief. (...)

De commentaren op de weergavekwaliteit van de King waren unaniem gunstig - wat nogal verwonderlijk was, aangezien de beoordelaars zelf heel verschillende luidsprekers hadden gekozen: electrostaten (Acoustat, Quad), foil transducers (Magnepan), hybrides (Infinity "Beta"), moving coil systemen.

De enige negatieve commentaren hadden betrekking op het uiterlijk ("lomp") en op de afwerking van de verlijmde verstevigingsbalken in een nog onderhanden kast (uitgeharde polyurethaanlijm zichtbaar). Commentaar, dus, dat niet relevant is ten aanzien van weergavekwaliteit.

Beste Erik,

Die ring dient ongetwijfeld vooral voor de stevigheid (bevestiging van de conus), maar draagt ongetwijfeld ook bij tot de (lucht)koeling van de spreekspoeldrager.

Heb jij nagegaan of de aluminium ring erg heet wordt, bij een partijtje orgeldraaien voor twee

DIY-Freak: (...) Bovendien waren de kritieken beslist niet uitsluitend positief. (...)
De commentaren op de weergavekwaliteit van de King waren unaniem gunstig - wat nogal verwonderlijk was, aangezien de beoordelaars zelf heel verschillende luidsprekers hadden gekozen: electrostaten (Acoustat, Quad), foil transducers (Magnepan), hybrides (Infinity "Beta"), moving coil systemen.

De enige negatieve commentaren hadden betrekking op het uiterlijk ("lomp") en op de afwerking van de verlijmde verstevigingsbalken in een nog onderhanden kast (uitgeharde polyurethaanlijm zichtbaar). Commentaar, dus, dat niet relevant is ten aanzien van weergavekwaliteit.

Sorry voor de hoge offtopic content Erik...

Wat Spido hier beweert is onwaar. <_< Ik ga m'n tijd niet verspillen aan het zoeken naar referenties. Iedereen die alleen al het Hear forum doorzoekt op 'Klaas' kan in diverse threads lezen dat de geluidskwaliteit bepaald niet door iedereen positief beoordeeld is. Iedere speaker heeft z'n tekortkomingen, zeker in deze prijsklasse en zeker met de ontwerpkeuzes die Spido zo hartstochtelijk verdedigt.

Ik zou Klaas willen voorstellen ook een 3de orde BW filter te proberen naast LR4 in het aankomende experiment. En niet te hoog filteren in verhouding tot de unitafstanden.

Beste DIY-Freak,

"Je vergist je", zal ik maar zeggen... en ik heb een file vol positieve beoordelingen van de weergavekwaliteit door forummers e.a. om dat aan te tonen.

(Let wel: we hebben het over de King in de definitieve uitvoering, en niet over een destijds nog niet uitgebalanceerd prototype van de latere SoundStone 20.)

Het is aardig van je dat je suggesties doet ter verbetering. Maar in het beginstadium hebben reeds allerlei filterconfiguraties de toets der kritiek niet kunnen doorstaan, waaronder derde orde filters (Butterworth

Je hebt gelijk DIY freak. Ook ik kan mij herinneren dat de commentaren niet onverdeeld positief waren. Een file vol verzamelde en uit verband gerukte positieve opmerkingen verandert daar niets aan.

helemaal waar,

maar NIEMAND maar dan ook NIEMAND van degene die de "King" heeft mogen beluisteren heeft ook maar enig idee gehad dat er een woofer full range stond te spelen. :D

en we hebben toch allemaal zulleke goede oren ,

we horen onderscheid tussen gouden en koperen kabels tussen eenen en nullen , en eenen en nullen, tussen netsnoer van diverse diktes , maar niemand hoort het als er een 30cm woofer full range staat te spelen. :)

ik ook niet ,

of eerlijk gezegd , het was mij niet opgevallen,

ik kwam er pas achter toen ik een A-B vergelijking deed met een Bayer Dynamic hoofdtelefoon van Sota Jerry,

toen hoorde ik opeens dat de stem van Eric Clapton iets kleurde .

op dit moment heb ik allebei de woofers voorzien van een vilt/schuim centrum.

vanavond ga ik meten ,

eens kijken hoe het uitpakt ,

;)

ik ook niet ,

ik kwam er pas achter toen ik een A-B vergelijking deed met een Bayer Dynamic hoofdtelefoon van Sota Jerry,

Dat zegt toch genoeg :D

ik ook niet ,

Dat zegt toch genoeg :D

idd :)

het zegt genoeg over onze oren,

die schijnen kleuring niet eens erg te vinden,

het valt ze niet eens op

(vandaar dat sommige audiofielen naar draaitafels en buizenversterkers luisteren, en ze nog mooi vinden klinken ook) ;)

Nou heren

Ik heb die recensies van die luistersessies nog eens doorgelezen (wat een hoop - en leuk- leesvoer zeg) en ik kan niet anders dan concluderen dat over het middengebied voortdurend opmerkingen gemaakt werden. En ik heb nog nooit een luistersessie meegemaakt waarin iets geroepen werd over de overneemfrequentie van de woofers. Nee, je luistert naar het klinkend resultaat en daar vorm je een oordeel over.

Nou heren

Ik heb die recensies van die luistersessies nog eens doorgelezen (wat een hoop - en leuk- leesvoer zeg) en ik kan niet anders dan concluderen dat over het middengebied voortdurend opmerkingen gemaakt werden. En ik heb nog nooit een luistersessie meegemaakt waarin iets geroepen werd over de overneemfrequentie van de woofers. Nee, je luistert naar het klinkend resultaat en daar vorm je een oordeel over.

Daar sluit ik me geheel bij aan.

(vandaar dat sommige audiofielen naar draaitafels en buizenversterkers luisteren, en ze nog mooi vinden klinken ook) ;)

Kijk, daar is men nu audiofiel voor. :D

Op de postzegelbeurs heb ik nog nooit iemand over dropveters of mc-elementen horen zanikken. Raar he. :D

Ga morgen eens kijken op een suikerzakjesruilbeurs. ;)

Op de postzegelbeurs heb ik nog nooit iemand over dropveters of mc-elementen horen zanikken. Raar he. :D

oh, :o

dan zit ik al jaren op het verkeerde forum dus,

ik dacht al , waar hebben ze het hear toch steeds over :D;)

oh, :o

dan zit ik al jaren op het verkeerde forum dus,

ik dacht al , waar hebben ze het hear toch steeds over :D;)

Gebruikers nr.: 530

Daar kom je wel erruuuuuuuuuuuuuuug langzaam achter Erik.

:P:lol:

Nou heren

Beste Joboton,

Je probeert me nu toch echt voor leugenaar te zetten, h