spido Posted 26 september 2005 Report Share Posted 26 september 2005 Beste Jeroen, Beide versies van het derde-ordefilter (ca. 275 Hz) hebben hun vuurdoop ondergaan. Voorlopig alleen nog maar met muziek, om (met ongerustheid in 't bange hart) te horen of nu bij luide weergave nog steeds dat ongecontroleerde dreunen zou optreden. Maar neen! Zelfs bij een naar audiofiele normen & waarden opzienbarend geluidsniveau - "liggen er nog st Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 26 september 2005 Report Share Posted 26 september 2005 Leuk! Dat de gehoormatige verschillen klein zijn is te verwachten en kun je al aan de voorspelde grafieken zien. Op frequenties tot 200 Hz wordt het natuurlijk ook erg door de kamerakoestiek bepaald. En natuurlijk speelt de midwoofer ook mee en dat kan de hoorbare verschillen nog kleiner maken. Het zou aardig zijn om dit filter met het 6 dB van Erik te vergelijken. Een 3de orde laagdoorlaatfilter voor de woofer hadden we nog niet geprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 september 2005 Report Share Posted 27 september 2005 Hallo Jeroen, Het triootje kwam prima uit de verf, vannacht. En zelfs de Japanse trom - dat brute bewijs van vele eeuwen culturele zelfoverschatting - bleef onder controle. Het oor tegen de spekstenen wand gedrukt, vangt nu vrijwel geen geroezemoes uit het inwendige van de behuizing meer op. Van de low-pass filtering vreesde ik tenminste twee nadelige effecten: Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 27 september 2005 Report Share Posted 27 september 2005 Waar zet je dit filter nu eigenlijk precies op? De soundstone 30 met woofer naar opzij? Dan zou je zelfs kunnen overwegen om die kleine 1 mH spoel helemaal weg te laten. Verbetert het impulsgedrag, je maakt gebruik van het enigszins aflopen van de woofer indien van opzij beluisterd. Laat de oren maar beslissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Beste Jeroen, Nu draaien de SS30's dus met derde orde filter low-pass op ca. 275 Hz, en de middentoner komt in via een eerste orde high-pass filter: een 100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Hoi spido, Als je de combinatie met 3de orde laagdoorlaat en 1ste orde hoogdoorlaat wilt maken met deze speakers, dan verwacht ik dat 100uF de optimale waarde is. Maar toch denk ik dat deze combinatie niet een ideale optelling op het overnamepunt geeft. Ik neem aan dat je met de 6.8mH, 100uF, 2.2mH laagdoorlaatvariant speelt. Ervaar je nu geen dip van enkele dB's rond 450 Hz? Het kan meevallen in je luisterruimte, maar in een akoestisch gedempte kamer zou deze dip zeker te meten moeten zijn. Theoretisch zijn combinaties van ongelijke ordes beslist niet ideaal. In combinatie met de akoestische respons van de drivers kan het in de praktijk echter vaak juist w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 oktober 2005 Author Report Share Posted 6 oktober 2005 beste spido, hoe lang hinken wij nog op twee gedachten?? ik heb intussen de knoop doorgehakt, mijn filter blijft dit: de weerstanden bij de tweeter zijn wel wat veranderd, die zijn 3 ohm serie en 10 ohm parallel geworden, het tweetertje deed iets te veel zijn best dus vandaar. waarom zet jij een 100uf voor de mid,? hij valt toch vanzelf af? en overbelasten doe je hem volgens mij niet , want bij mij spelen ze nog steeds.... ps: zou Klaas het leuk vinden om zaterdag 5 november naar Oud-Beijerland te komen? kan ie gelijk mijn betonnixen horen, en gezellig wat bijkletsen met Hear forumleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Over filters gesproken: ik heb nog wel een paar speakers die Spido zouden moeten aanspreken. Een paar Akai-speakers van m'n midiset. Er zit namelijk welgeteld 1 condensator in, als wisselfilter! Ps. Voor de rest klinken die speakers kut. Misschien de elco ff vervangen door een MKP of MKT (of zoiets) dat het dan beter gaat klinken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Erik, zonder die 100uF klopt de fasehuishouding niet meer in combinatie met het 3de orde laagdoorlaat en wordt die dip die ik noemde bijna een 'nul'. Tenzij je de woofer in tegenfase zet..... -edit- sorry. foutje bedankt. ik was vergeten dat die woofer een eind naar achteren staat tov de middentoner doordat ie aan de zijkant zit. Erik heeft gelijk. Je kunt die 100uF net zo goed weglaten en de woofer gewoon in fase laten. Zou n Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 oktober 2005 Author Report Share Posted 6 oktober 2005 zeg jeroen, wat krijg jij als je mijn filter simuleert?? ik ben daar wel benieuwd naar Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Een vrijwel ideale optelling, faselineair (g Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 oktober 2005 Author Report Share Posted 6 oktober 2005 Een vrijwel ideale optelling, faselineair (g Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Uiteraard heb ik de 4 mH meegesimuleerd. Ondanks dat, die 3000 Hz piek is dusdanig hard, dat die nog steeds zichtbaar is wanneer ik uitga van de meetdata destijds bij jou opgenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 oktober 2005 Author Report Share Posted 6 oktober 2005 aha!, ik snap hem , doordat ik maar 6 db filtert blijft ie terugkomen. P.S.2 het zou me niets verbazen wanneer mijn monitor uitstekend klinkt samen met de betonnix woofer. De afstemming die ik heb lijkt sterk op die van jouw middentonerbehuizing en het rendement van de drivers is ook vrijwel identiek. we kunnen eens over en weer gaan sjouwen met onze mid/hoog behuizingen. kom ik naar jou toe met de druppels, kom jij een keer naar mij met jouw hoorn constructies (ik hou jouw project helemaal bij ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Beste Erik, Op twee gedachten hinken? Tw Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 7 oktober 2005 Report Share Posted 7 oktober 2005 Maar ik sta open voor alle kritiek: ook die van mijzelf. Respect! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 oktober 2005 Author Report Share Posted 7 oktober 2005 Beste Erik, P.S. Heb jij die waarde van 4 mH van jouw seriespoel berekend [ 1:L totaal = (1:L1) + (1:L2) ] of gemeten? Want je had toch twee spoelen parallel gezet? En heb je nog ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 oktober 2005 Report Share Posted 7 oktober 2005 affijn , eerst deed ik het met 6.8 geloof ik (190hz) maar de middentoner trok het niet tot die frequentie.ik kreeg nl een dipje tussen 200 en 400 hz. zo zie je maar , ik rommel lekker wat aan. Wat een ontboezemingen Erik. Pikt je vrouw dat zo maar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 oktober 2005 Report Share Posted 7 oktober 2005 (...) affijn , eerst deed ik het met 6.8 geloof ik (190hz) maar de middentoner trok het niet tot die frequentie.ik kreeg nl een dipje tussen 200 en 400 hz. (...) Beste Erik, Heb je die middentoner ook alleen gemeten? Bij mij staan twee SS13.5 mieniespiekertjes (model "Pukkie", dus) geweldig te bassen... met dezelfde unit (SPH-135KEP) voor bas en midden die jij als breedbandmiddentoner gebruikt. Kan het niet zijn dat de 30 cm en de middentoner elkaar daar tegenwerken, door akoestische fasetegenstelling? Treedt die dip ook op als je de middentoner ompoolt? Nou ja, ik vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 oktober 2005 Author Report Share Posted 7 oktober 2005 (...) affijn , eerst deed ik het met 6.8 geloof ik (190hz) maar de middentoner trok het niet tot die frequentie.ik kreeg nl een dipje tussen 200 en 400 hz. (...) Beste Erik, Heb je die middentoner ook alleen gemeten? Bij mij staan twee SS13.5 mieniespiekertjes (model "Pukkie", dus) geweldig te bassen... met dezelfde unit (SO-135KEP) voor bas en midden die jij als breedbandmiddentoner gebruikt. Kan het niet zijn dat de 30 cm en de middentoner elkaar daar tegenwerken, door akoestische fasetegenstelling? Treedt die dip ook op als je de middentoner ompoolt? Nou ja, ik vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 oktober 2005 Report Share Posted 7 oktober 2005 (...) (men noemde dit baffle step??) (...) Beste Erik, Ja, mensen die er geen andere (en meer plausibele) verklaring voor kunnen vinden, noemen dit "baffle step" of zo. Maar alleen in een kogelronde kamer is het verhaal van baffle step steekhoudend, en dan moet je de speaker nog precies in het middelpunt zetten ook... Ik houd het erop, dat je kruik te klein is. Voor baswerk, tenminste. Als je de SPH-135KEP in een 8 liter reflexkastje zet, met een pijpje van 5 cm Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 oktober 2005 Author Report Share Posted 8 oktober 2005 beste spido, ik ben toch nog even aan het meten geweest vanmiddag. ik kon het niet laten, de vorige keer zaten de middentoners nog in de stenen kruik met een iets te grote inhoud. nu zitten ze in een houten druppel van 3,5 liter bruto. als ik nu meet , dan lopen ze wel door tot 200hz, (0db) ik heb ze op diverse punten in mijn kamer gelegd, en ook op diverse afstanden gemeten , om evt kamerinvloeden uit te sluiten. dus dat betekent dat ik de extra spoel van 10mh die ik parallel aan de 6.8mh had staan weer weg heb gehaald. ik filter de woofer nu dus gewoon weer met 6.8mh trafokern (is 200 hz) dit zorgt gelijk voor een wat minder vol geluid, maar wel weer transparanter en helderder. ps: dit is het 531e compromis wat ik heb gesloten , en dan vinden sommige het gek dat ik geen waarde hecht aan kabeltjes ps 2: ik heb nog even een totale frequentie spectrum analyse gemaakt vanaf mijn luisterstoel: het resultaat is bevredigend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 8 oktober 2005 Report Share Posted 8 oktober 2005 Tja, het is inderdaad zo dat dat mooie resultaat dat ik met 4mH simuleer gebaseerd is op de meting in de grote kruik. Rond een paar honderd Hz komt het ietsje meer omhoog in de kleinere behuizing van 3,5 liter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 9 oktober 2005 Report Share Posted 9 oktober 2005 ik vind het allemaal reuze interessant en leuk, en spannend , maar ik moet toegeven, dat ik er helemaal niets van snap, van deze analyse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 9 oktober 2005 Report Share Posted 9 oktober 2005 Hallo lui, als het even tussendoor mag, ik probeerde Spido langs deze weg een mail te sturen, maar dat schijnt niet te werken. Ik probeer het nu via een pb. Dank voor uw geduld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts