Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste Jeroen,

Beide versies van het derde-ordefilter (ca. 275 Hz) hebben hun vuurdoop ondergaan. Voorlopig alleen nog maar met muziek, om (met ongerustheid in 't bange hart) te horen of nu bij luide weergave nog steeds dat ongecontroleerde dreunen zou optreden.

Maar neen!

Zelfs bij een naar audiofiele normen & waarden opzienbarend geluidsniveau - "liggen er nog st

Leuk! Dat de gehoormatige verschillen klein zijn is te verwachten en kun je al aan de voorspelde grafieken zien. Op frequenties tot 200 Hz wordt het natuurlijk ook erg door de kamerakoestiek bepaald. En natuurlijk speelt de midwoofer ook mee en dat kan de hoorbare verschillen nog kleiner maken. Het zou aardig zijn om dit filter met het 6 dB van Erik te vergelijken. Een 3de orde laagdoorlaatfilter voor de woofer hadden we nog niet geprobeerd.

Hallo Jeroen,

Het triootje kwam prima uit de verf, vannacht. En zelfs de Japanse trom - dat brute bewijs van vele eeuwen culturele zelfoverschatting - bleef onder controle.

Het oor tegen de spekstenen wand gedrukt, vangt nu vrijwel geen geroezemoes uit het inwendige van de behuizing meer op.

Van de low-pass filtering vreesde ik tenminste twee nadelige effecten:

Waar zet je dit filter nu eigenlijk precies op? De soundstone 30 met woofer naar opzij? Dan zou je zelfs kunnen overwegen om die kleine 1 mH spoel helemaal weg te laten. Verbetert het impulsgedrag, je maakt gebruik van het enigszins aflopen van de woofer indien van opzij beluisterd. Laat de oren maar beslissen.

• 2 weeks later...

Hoi spido,

Als je de combinatie met 3de orde laagdoorlaat en 1ste orde hoogdoorlaat wilt maken met deze speakers, dan verwacht ik dat 100uF de optimale waarde is. Maar toch denk ik dat deze combinatie niet een ideale optelling op het overnamepunt geeft. Ik neem aan dat je met de 6.8mH, 100uF, 2.2mH laagdoorlaatvariant speelt. Ervaar je nu geen dip van enkele dB's rond 450 Hz? Het kan meevallen in je luisterruimte, maar in een akoestisch gedempte kamer zou deze dip zeker te meten moeten zijn.

Theoretisch zijn combinaties van ongelijke ordes beslist niet ideaal. In combinatie met de akoestische respons van de drivers kan het in de praktijk echter vaak juist w

beste spido,

hoe lang hinken wij nog op twee gedachten?? :rolleyes:

ik heb intussen de knoop doorgehakt,

mijn filter blijft dit:

erik1.JPG

de weerstanden bij de tweeter zijn wel wat veranderd,

die zijn 3 ohm serie en 10 ohm parallel geworden,

het tweetertje deed iets te veel zijn best dus vandaar.

waarom zet jij een 100uf voor de mid,?

hij valt toch vanzelf af?

en overbelasten doe je hem volgens mij niet , want bij mij spelen ze nog steeds.... :)

ps: zou Klaas het leuk vinden om zaterdag 5 november naar Oud-Beijerland te komen?

kan ie gelijk mijn betonnixen horen, en gezellig wat bijkletsen met Hear forumleden. :o;)

Over filters gesproken: ik heb nog wel een paar speakers die Spido zouden moeten aanspreken. Een paar Akai-speakers van m'n midiset. Er zit namelijk welgeteld 1 condensator in, als wisselfilter! ;):D

Ps. Voor de rest klinken die speakers kut. Misschien de elco ff vervangen door een MKP of MKT (of zoiets) dat het dan beter gaat klinken... ;)

Erik, zonder die 100uF klopt de fasehuishouding niet meer in combinatie met het 3de orde laagdoorlaat en wordt die dip die ik noemde bijna een 'nul'. Tenzij je de woofer in tegenfase zet.....

-edit- sorry. foutje bedankt. ik was vergeten dat die woofer een eind naar achteren staat tov de middentoner doordat ie aan de zijkant zit. Erik heeft gelijk. Je kunt die 100uF net zo goed weglaten en de woofer gewoon in fase laten. Zou n

aha!,

ik snap hem ,

doordat ik maar 6 db filtert blijft ie terugkomen.

P.S.2 het zou me niets verbazen wanneer mijn monitor uitstekend klinkt samen met de betonnix woofer. De afstemming die ik heb lijkt sterk op die van jouw middentonerbehuizing en het rendement van de drivers is ook vrijwel identiek.

we kunnen eens over en weer gaan sjouwen met onze mid/hoog behuizingen.

kom ik naar jou toe met de druppels,

kom jij een keer naar mij met jouw hoorn constructies ;) (ik hou jouw project helemaal bij ) :)

affijn , eerst deed ik het met 6.8 geloof ik (190hz) maar de middentoner trok het niet tot die frequentie.

ik kreeg nl een dipje tussen 200 en 400 hz.

zo zie je maar , ik rommel lekker wat aan. :)

Wat een ontboezemingen Erik. Pikt je vrouw dat zo maar?

:D;)

(...) affijn , eerst deed ik het met 6.8 geloof ik (190hz) maar de middentoner trok het niet tot die frequentie.

ik kreeg nl een dipje tussen 200 en 400 hz. (...)

Beste Erik,

Heb je die middentoner ook alleen gemeten? Bij mij staan twee SS13.5 mieniespiekertjes (model "Pukkie", dus) geweldig te bassen... met dezelfde unit (SPH-135KEP) voor bas en midden die jij als breedbandmiddentoner gebruikt.

Kan het niet zijn dat de 30 cm en de middentoner elkaar daar tegenwerken, door akoestische fasetegenstelling? Treedt die dip ook op als je de middentoner ompoolt?

Nou ja, ik vr

(...) affijn , eerst deed ik het met 6.8 geloof ik (190hz) maar de middentoner trok het niet tot die frequentie.

ik kreeg nl een dipje tussen 200 en 400 hz. (...)

Beste Erik,

Heb je die middentoner ook alleen gemeten? Bij mij staan twee SS13.5 mieniespiekertjes (model "Pukkie", dus) geweldig te bassen... met dezelfde unit (SO-135KEP) voor bas en midden die jij als breedbandmiddentoner gebruikt.

Kan het niet zijn dat de 30 cm en de middentoner elkaar daar tegenwerken, door akoestische fasetegenstelling? Treedt die dip ook op als je de middentoner ompoolt?

Nou ja, ik vr

(...) (men noemde dit baffle step??) :unsure: (...)

Beste Erik,

Ja, mensen die er geen andere (en meer plausibele) verklaring voor kunnen vinden, noemen dit "baffle step" of zo.

Maar alleen in een kogelronde kamer is het verhaal van baffle step steekhoudend, en dan moet je de speaker nog precies in het middelpunt zetten ook...

Ik houd het erop, dat je kruik te klein is. Voor baswerk, tenminste.

Als je de SPH-135KEP in een 8 liter reflexkastje zet, met een pijpje van 5 cm

beste spido,

ik ben toch nog even aan het meten geweest vanmiddag.

ik kon het niet laten, ;)

de vorige keer zaten de middentoners nog in de stenen kruik met een iets te grote inhoud.

nu zitten ze in een houten druppel van 3,5 liter bruto.

als ik nu meet , dan lopen ze wel door tot 200hz, (0db)

ik heb ze op diverse punten in mijn kamer gelegd, en ook op diverse afstanden gemeten , om evt kamerinvloeden uit te sluiten.

dus dat betekent dat ik de extra spoel van 10mh die ik parallel aan de 6.8mh had staan weer weg heb gehaald.

ik filter de woofer nu dus gewoon weer met 6.8mh trafokern (is 200 hz)

dit zorgt gelijk voor een wat minder vol geluid, maar wel weer transparanter en helderder.

ps: dit is het 531e compromis wat ik heb gesloten , en dan vinden sommige het gek dat ik geen waarde hecht aan kabeltjes :P;):rolleyes:

ps 2: ik heb nog even een totale frequentie spectrum analyse gemaakt vanaf mijn luisterstoel:

het resultaat is bevredigend. :)

ke58.jpg