spido Posted 9 oktober 2005 Report Share Posted 9 oktober 2005 Beste Erik, Als je wilt nagaan of bij bepaalde lage frequenties de woofer en de middentoner in- of uit-fase werken - dus of ze samenwerken of elkaar tegenwerken - kun je heel goed een sinusgenerator (of test-CD met sinustonen) en een geluidsdrukmeter (of microfoon en VU-meter van tape- of cassettedeck) gebruiken. Dit kan je helpen na te gaan hoe het komt dat er een dip of piek ontstaat. (Je kunt echter aan de resultaten geen absolute waarden toekennen: reflecties en staande golven spelen een grotere rol bij deze metingen dan bij ruisanalyse met de spectrumanalyzer.) P.S. Is eerste orde filtering op 200 Hz bij de Betonnix echt voldoende om middentonengekrakeel in (en uit) de betonnen baskast te voorkomen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Beste Erik, P.S. Is eerste orde filtering op 200 Hz bij de Betonnix echt voldoende om middentonengekrakeel in (en uit) de betonnen baskast te voorkomen? beste spido, het middentonengekrakeel is niet zo'n probleem denk ik, de betonen behuizing is opgevuld met BAF, tegen de binnenwand zit een laag PU kit , met daarop een laag tapijt gelijmd, op de buitenkant zitten stroken lood en stroken bitumen , en daaromheen zit de plaat buigtriplex gelijmd. al met al een lekker boeltje matrialen die moeilijk in een eigenresonatie raken die in het middengebied ligt. ps: heb jij de stofkap modificatie al uitgevoerd?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 beste spido, ik ben toch nog even aan het meten geweest vanmiddag. ik kon het niet laten, de vorige keer zaten de middentoners nog in de stenen kruik met een iets te grote inhoud. nu zitten ze in een houten druppel van 3,5 liter bruto. als ik nu meet , dan lopen ze wel door tot 200hz, (0db) ik heb ze op diverse punten in mijn kamer gelegd, en ook op diverse afstanden gemeten , om evt kamerinvloeden uit te sluiten. dus dat betekent dat ik de extra spoel van 10mh die ik parallel aan de 6.8mh had staan weer weg heb gehaald. ik filter de woofer nu dus gewoon weer met 6.8mh trafokern (is 200 hz) dit zorgt gelijk voor een wat minder vol geluid, maar wel weer transparanter en helderder. ps: dit is het 531e compromis wat ik heb gesloten , en dan vinden sommige het gek dat ik geen waarde hecht aan kabeltjes ps 2: ik heb nog even een totale frequentie spectrum analyse gemaakt vanaf mijn luisterstoel: het resultaat is bevredigend. Beste Erik, Alleen jammer van die piek tussen 80 en 100 Hz. Die zal zeer waarschijnlijk kamer gerelateerd zijn, en die verstoord een hoop. Ik heb zelf ook altijd een piek rond de 100Hz. gehad, en ik ben zo blij dat die weg is na kamer correctie Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 oktober 2005 Author Report Share Posted 12 oktober 2005 beste bas, ik heb aan de orgelcomissie van Maassluis gevraagd of ze met het stemmen van het grote orgel rekening willen houden met mijn 'piek tussen 80-100 hz' als antwoord stuurden ze me het programma boekje van de concerten voor volgend jaar, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 beste bas, ik heb aan de orgelcomissie van Maassluis gevraagd of ze met het stemmen van het grote orgel rekening willen houden met mijn 'piek tussen 80-100 hz' als antwoord stuurden ze me het programma boekje van de concerten voor volgend jaar, Bofkont. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Beste Erik, Nee, ik heb geen stofkap-amputatie uitgevoerd! Jij bent veel dapperder dan ik, wat dat soort dingen betreft... De ringing bij 2,5 kHz Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 De dB schakelaar staat op 3dB, dus je ziet sprongen van 3dB (ik heb die meter ook thuis gehad ). Zo recht is de meting dus niet, bij 1dB stapjes past het niet meer op het display denk ik Het valt me mee dat de 2KHz piek die anderen met die meter hadden er nu niet is Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 oktober 2005 Author Report Share Posted 13 oktober 2005 Beste Erik, Nee, ik heb geen stofkap-amputatie uitgevoerd! Jij bent veel dapperder dan ik, wat dat soort dingen betreft... De ringing bij 2,5 kHz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 de spectrum analyse is voor mij alleen balangrijk in het gebied boven de 300hz,daaronder is in een huiskamer van 7meter bij 4 meter en 2.6 meter hoog, het laag een zooitje, het is net een bak vol klotsend water , met bulten en dalen knopen en buiken. als ik 10cm naar voren ga met de microfoon dan word de bult een dal en het dal een bult, alles veranderd bij de minste beweging van de microfoon, als je wat ervaring opdoet met de rta meter dan hecht je dus geen waarde meer aan het gebied onder de 300 hz. (straks in de grote lerarenkamer in Oud-beijerland ga ik ook wat meten, mischien is dat redelijker.) Onder de 250 Hz valt werkelijk niks te meten in een huiskamer. Wanneer je perse wilt meten kun je dat beter buiten doen. De speaker in het gras ver van muren. Die grotere kamer geeft alleen maar andere pieken. Dat is ook geen probleem, want natuurlijke instrumenten pieken in een andere ruimte ook. kennelijk kunnen onze oren daar goed mee overweg. Vervelender wordt het wanneer het laag in een piekerige kamer is opgenomen, en daarna in een anders piekende ruimte wordt afgespeeld. Voor mij een reden om dichtbij opgenomen muziek (ook) mooi te vinden. Zeker in het geval van een klein combo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 oktober 2005 Author Report Share Posted 18 oktober 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Dat ziet er goed uit zeg, vakwerk!, netjes gedaan die "poor mans N801" . Is die nou helemaal klaar of moet er nog steeds getuned worden aan het filter ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 ERG mooi! WAnneer is de eerste luister walk-in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Hey Erik, Dat ziet er erg goed uit zeg! mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Nou Erik, ik moet toegeven... ziet er zeer fraai uit! Sterker nog...aangezien ik eerst naar de foto's keek, en toen pas naar de text, dacht ik heel even:"Verrek, heeft Erik B&W N801's gekocht !? Petje af. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Beste Erik, Nou, daar kunnen ze bij B&W nog een puntje aan zuigen! Overigens: als je ruis gebruikt en je meetmicrofoon (richtmicrofoon: kogelkarakteristiek) dicht bij woofer plaatst (max. 1 m), kun je ook in een huiskamer behoorlijk betrouwbare (deel)spectrumanalyses maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Hardstikke mooi.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 de spectrum analyse is voor mij alleen balangrijk in het gebied boven de 300hz, daaronder is in een huiskamer van 7meter bij 4 meter en 2.6 meter hoog, het laag een zooitje, het is net een bak vol klotsend water , met bulten en dalen knopen en buiken. als ik 10cm naar voren ga met de microfoon dan word de bult een dal en het dal een bult, alles veranderd bij de minste beweging van de microfoon, als je wat ervaring opdoet met de rta meter dan hecht je dus geen waarde meer aan het gebied onder de 300 hz. (straks in de grote lerarenkamer in Oud-beijerland ga ik ook wat meten, mischien is dat redelijker.) Onder de 250 Hz valt werkelijk niks te meten in een huiskamer. Wanneer je perse wilt meten kun je dat beter buiten doen. De speaker in het gras ver van muren. Die grotere kamer geeft alleen maar andere pieken. Dat is ook geen probleem, want natuurlijke instrumenten pieken in een andere ruimte ook. kennelijk kunnen onze oren daar goed mee overweg. Vervelender wordt het wanneer het laag in een piekerige kamer is opgenomen, en daarna in een anders piekende ruimte wordt afgespeeld. Voor mij een reden om dichtbij opgenomen muziek (ook) mooi te vinden. Zeker in het geval van een klein combo. Er valt onder de 250 Hz juist heel veel te meten, weliswaar niet als je de luidsprekerkarakteristiek sec wilt weten maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 oktober 2005 Author Report Share Posted 18 oktober 2005 hier staat trouwens de samenvatting van het project >>>KLIK<<< hij is overgens nog niet helemaal klaar hoor, Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Nou Erik, als ze klinken zoals ze er uit zien, dan wordt dan zeker genieten in Oud Beijerland. Het hout gaat dan toch niet verkleuren van al die geflitste foto's aldaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Wat wil je meten aan frequentiekarakteristiek wanneer je door kamerinvloeden zomaar 10 dB verschil meet.... Zullen we dat in een nieuw draadje bespreken? Ik vind dat die luidsprekers van Erik hier op de voorgrond horen te staan. Dat heeft ie wel verdiend na zoveel noeste arbeid. Beste Ravon, Jij hebt m.i. weinig recht van spreken, in dit opzicht! Jij was immers degene die dit topic wekenlang vervuilde met zijn domheden over blokgolven, nadat er ten huize van Erik blokgolfmetingen hadden plaatsgevonden? Relevante tests met de betonnix maken essentieel deel uit van dit topic, en dienen dus hier besproken te worden. In het geval van de betonnix komt het mij voor, dat er nog verbetering mogelijk zou kunnen zijn in het basgebied: m.n. wat de overname- en samenwerkingseigenschappen van woofer en middentoner betreft. Mij dunkt dat ruisanalyses - van de units apart en gezamenlijk - veel licht op de zaak kunnen werken, ook al is er sprake van spiegelreflecties en staande golven die de lineariteit verstoren. Die verstoringen kun je immers in de conclusies verdisconteren. Ik geef Erik in overweging om Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 oktober 2005 Author Report Share Posted 19 oktober 2005 Ik geef Erik in overweging om Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts