Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

ps: denk je dat met de huidige filterconfiguratie (mid full range , woofer 200hz lowpass 6db)  de middentoner het laag onder de 250 hz kan beinvloeden?

ik bedoel , alles staat netjes in fase,...

Uiteraard. De vraag is hoe...

Als midtoner afvalt als een 1ste orde filter zoals de woofer, telt de boel netjes op tot een rechte lijn op de meetas. Verder geldt wat Spido vertelde: van optelling tot uitdoving en alles wat er tussenin zit. Aangezien de midtoner niet als een 1st orde af kan vallen over het hele bereik dat van belang is, heb je toch te maken met een mengvorm.

Verder is het zo omdat je de midtoner niet gefilterd heb, die unit het volledige spectrum voor z'n kiezen krijgt. Dat betekent meer vervorming in het lage midden/hoge bas dan nodig is. Bovendien neemt de IM vervorming over het hele spectrum van de midtoner toe.

Ik denk niet dat je met je spectrumanalyzer voldoende inzicht kunt krijgen in het precieze verloop. Ik wil best eens binnenkort langswippen met geluidskaart, mic en een knapzakje onderdelen om te kijken wat er precies nu gebeurt en wat er mogelijk is. Tijd genoeg op het moment voor dit soort uitstapjes. Dan kun jij me uitleggen hoe je die bollen zo rete strak heb afgelakt B)

Beste Erik & DIY-Freak,

Wanneer je de ongefilterde-woofer-output als 0-meting gebruikt, kan ruis-spectrumanalyse een boel aan het licht brengen wat de samenwerking van gefilterde woofer met gefilterde middentoner betreft.

Maar hetzelfde kun je ook doen met een sinusgenerator en een decibelmeter (fonometer / geluidsdrukmeter).

(In plaats van een decibelmeter kun je ook een meetmicrofoon en een VU meter van een band- of cassetterecorder gebruiken.)

Dan kun je in feite nog veel preciezer te werk gaan, want je kunt dan bij net zoveel frequenties meten als je zelf wilt.

(Ik hoef het jullie beiden niet uit te leggen, maar sommige andere lezers wisten misschien niet dat een analyzer gemiddelden berekent: meestal over tertsen of octaven.)

Natuurlijk treden bij sinustoon nog grotere onregelmatigheden op t.g.v. reflecties en staande golven (vooral die laatsten, in dit geval), dus is het van belang om vooraf de 0-meting heel nauwkeurig uit te voeren, en steeds goed op het uitsturingsniveau (Pegel) te letten.

Beste Ravon,

Blokgolfmetingen, ook bij lage grondfrequenties, kunnen van zeer groot belang en nut zijn.

Van groter belang en nut dan jij ooit zult kunnen begrijpen.

Ze zijn zelfs van bijna even groot belang als vriendelijkheid en goede manieren! <_<

Deze malloot komt overigens niet uit Appelscha, maar uit Surhuisterveen.

En hij groet je vriendelijk! :)

hier staat trouwens de samenvatting van het project

>>>KLIK<<<

hij is overgens nog niet helemaal klaar hoor,

;)

Het ziet in iedergeval al goed uit. ;)

Ik moest wel even goed kijken wat je nu gedaan had, vanwege de mooie behuizing voor de middentoner en tweeter. :rolleyes:

Ik dacht even dat je een B&W gesloopt/gemod had of zo en voor je eigen ontwerp gebruikt had, maar dat viel mee. :)

Ben benieuwd hoe het eindresultaat eruit komt te zien.

Wat wil je meten aan frequentiekarakteristiek wanneer je door kamerinvloeden zomaar 10 dB verschil meet.... :confused:

Zullen we dat in een nieuw draadje bespreken? Ik vind dat die luidsprekers van Erik hier op de voorgrond horen te staan. Dat heeft ie wel verdiend na zoveel noeste arbeid.

Beste Ravon,

Jij hebt m.i. weinig recht van spreken, in dit opzicht! Jij was immers degene die dit topic wekenlang vervuilde met zijn domheden over blokgolven, nadat er ten huize van Erik blokgolfmetingen hadden plaatsgevonden?

Relevante tests met de betonnix maken essentieel deel uit van dit topic, en dienen dus hier besproken te worden.

In het geval van de betonnix komt het mij voor, dat er nog verbetering mogelijk zou kunnen zijn in het basgebied: m.n. wat de overname- en samenwerkingseigenschappen van woofer en middentoner betreft.

Mij dunkt dat ruisanalyses - van de units apart en gezamenlijk - veel licht op de zaak kunnen werken, ook al is er sprake van spiegelreflecties en staande golven die de lineariteit verstoren. Die verstoringen kun je immers in de conclusies verdisconteren.

Ik geef Erik in overweging om

Beste Erik.

Op het eerste gezicht lijkt 6,8 mH in serie met de woofer, plus een ongefilterde middentoner, en dit dan in gelijke polariteit aangesloten, inderdaad optimaal te zijn.

Echter: de betonnixkast krijgt nu door de woofer nog een hoop middentonen toegediend. Op zichzelf is dat niet zo gunstig.

Bovendien staat de middentoner onder onnodige & ongunstige stress: hij staat op slot vanwege de krappe capaciteit van de behuizing, maar krijgt wel opdrachten tot het volvoeren van grote uitslagen. Daar wezen DIY-Freak en ik al eerder op.

Een high-pass filter voor de middentoner, al is het maar een eerste orde (bijv. een MKP van 68

• 3 weeks later...
Tal van experimentjes met de SS30 (met dezelfde woofer en (laag)middentoner als de Betonnix) hebben er intussen toe geleid dat ik nu toch echt van mijn geloof in de ongefilterde woofer ben gevallen.

He he, eindelijk......

Ik als leek heb de afgelopen paar jaar zelfs nog in de smiezen gekregen dat er met filtering heeele fraaie resultaten zijn te behalen waar ook ik eerst dacht dat het alleen met een minimale filtering kon.

Ik denk dat er nog spectaculaire resultaten zijn te behalen met de PP

(...) Ik denk dat er nog spectaculaire resultaten zijn te behalen met de PP's als er eens iemand met echt verstand van filtering naar zou kijken en er een topfilter in komt. Is misschien een goed seriefilter, zoals Tony Gee ze maakt, iets voor een PP??? Ik ken de eigenschappen van de drivers zo niet maar wellicht sta je zelf ook nog te kijken... (...)

Beste Conqubite,

De PP's (en als offspin ook Eriks Betonnixen) werden van minimale filtering voorzien (eerste orde, of zelfs d