SpeedyAndr Posted 10 november 2005 Report Share Posted 10 november 2005 Ik zie Spido nog wel eens 4e orde filters gebruiken. Beste Pinobot, Als je goed had opgelet, wist je dat hij die al h Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 11 november 2005 Report Share Posted 11 november 2005 De enige luidsprekers die ik gehoord heb die zonder filtering konden waren papierconussen en units zo klein dat het eigenlijk gewoon kleine middentoners waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 december 2005 Author Report Share Posted 20 december 2005 het is even stil geweest rond de bouw van de betonnix, das een goed teken, want zodra ik weer ga prutsen is er iets niet naar mijn zin. nu dus ik vind de onderkant letterlijk afgezaagd, hier ga ik dus een mooie glimmend zwarte voetplaat voor maken. ik zaag een plaat MDF van 32mm net iets groter dan de omtrek van de betonnix, ik frees er een mooi randje aan , en spuit hem hoogglans zwart op die plaat zet ik de betonnix in het midden van de plaat zaag ik nog een cirkel van 20cm zodat de basreflexpoort niet tegen de MDF plaat staat de balzen maar gewoon weer op het tapijt. de ruimte tussen de bodem van de speaker en de vloer zal dus 32mm groter worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 het is even stil geweest rond de bouw van de betonnix, das een goed teken, want zodra ik weer ga prutsen is er iets niet naar mijn zin. nu dus ik vind de onderkant letterlijk afgezaagd, hier ga ik dus een mooie glimmend zwarte voetplaat voor maken. ik zaag een plaat MDF van 32mm net iets groter dan de omtrek van de betonnix, ik frees er een mooi randje aan , en spuit hem hoogglans zwart op die plaat zet ik de betonnix in het midden van de plaat zaag ik nog een cirkel van 20cm zodat de basreflexpoort niet tegen de MDF plaat staat de balzen maar gewoon weer op het tapijt. de ruimte tussen de bodem van de speaker en de vloer zal dus 32mm groter worden. Hoezo "streven naar perfectie"!!! Wanneer denk je echt helemaal klaar te zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Zolang we leven zijn we nooit klaar! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 december 2005 Report Share Posted 28 december 2005 (...) zodra ik weer ga prutsen is er iets niet naar mijn zin (...) Beste Erik, Heel filosofisch! Menigeen zou zeggen: "zodra er iets niet naar mijn zin is, ga ik weer prutsen". Maar het is precies zoals jij 't hebt opgeschreven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 januari 2006 Author Report Share Posted 6 januari 2006 tsja , na maanden voorbereiding en plannen ben ik gisteravond met een zelfbouw project begonnen . een betonnen wooferbehuizing met daarin een 30cm woofer , daarop een midhoog esl van 4cm bij 30 cm in een behuizing het geheel passief gefilterd met slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 6 januari 2006 Report Share Posted 6 januari 2006 -ps3: wat zal ik nu eens gaan bouwen? Gefeliciteerd. Ze zien er schitterend uit. Ideetje voor je volgende project: een zelfde paar voor links- en rechtsachter en daarna een center. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 januari 2006 Report Share Posted 7 januari 2006 -ps3: wat zal ik nu eens gaan bouwen? Gefeliciteerd. Ze zien er schitterend uit. Ideetje voor je volgende project: een zelfde paar voor links- en rechtsachter en daarna een center. En een grotere, als subwoofer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 januari 2006 Report Share Posted 7 januari 2006 (...) Ze zien er schitterend uit. (...) ...en dat is dan nog maar b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 januari 2006 Report Share Posted 7 januari 2006 .. Ik herken de meester in zijn werk! De verslaglegging van al het onderzoek en de experimenten zijn ook erg interessant geweest om te volgen. Vooral de sloop van de stofkap van de woofer om het ringeltje te kunnen dempen is iets wat denk ik niet veel mensen zouden durven ondernemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 7 januari 2006 Report Share Posted 7 januari 2006 (...) Ze zien er schitterend uit. (...) ...en dat is dan nog maar b Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 januari 2006 Report Share Posted 7 januari 2006 Erik, ik heb hear laatst gezegd, dat ik niets van wat jij zegt serieus neem maar dit neem ik z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 januari 2006 Report Share Posted 8 januari 2006 't zijn toch net echte.... Alleen klinken DEZE beter..... Het laag van die 801 heeft mij n.l. nooit kunnen bekoren. Maar nu....?? 'n heel jaar lang niet hobbyen....?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 januari 2006 Report Share Posted 8 januari 2006 Damn Erik, heb je in je eentje die kasten op zijn kant gelegd?? Als ik mijn kisten (circa 80 kilo) op de rug leg en ze moeten daarna overeind, dan schiet er zowat een hernia in. Die van jou zijn 2 keer zo zwaar (okay, mn conditie is niet meer wat het geweest is, sportschool is lang niet meer bezocht). Stevig tafeltje moet dat geweest zijn. Wat next?? Twee suggesties: Een goede pre maken. Ik heb voor $165 deze kit bestelt van een Pass X-Bosoz http://www.twistedpearaudio.com/ (site is momenteel even plat ivm problemen met de provider http://www.diyaudio.com/forums/showthread....&threadid=67448 Actief wisselfilterje maken (opties zat) en het laag een eigen versterker geven (bv een Hypex UcD400) .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 8 januari 2006 Report Share Posted 8 januari 2006 tsja , na maanden voorbereiding en plannen ben ik gisteravond met een zelfbouw project begonnen . een betonnen wooferbehuizing met daarin een 30cm woofer , daarop een midhoog esl van 4cm bij 30 cm in een behuizing het geheel passief gefilterd met slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 8 januari 2006 Report Share Posted 8 januari 2006 Prachtig resultaat Erik! En mocht er ooit ingebroken worden, je kan er vrij zeker van zijn dat je in ieder geval je luidsprekers nog terug zal vinden... Waarschijnlijk samen met een paar inbrekers met rugklachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 8 januari 2006 Report Share Posted 8 januari 2006 Diep respect voor dit project, ik heb het proces van begin tot einde met veel plezier gevolgd...hulde Erik!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansr Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Erik, Super mooie speakers! Krijgen we binnenkort ook een review te lezen over de klank en de beleving? Ben zeer benieuwd. Heb je misschien ook enig idee wat de totale kosten voor dit ontwerp exclusief arbeid is geweest? Iemand al enthousiast om deze speakers na te bouwen??? 150 kg per stuk?? Nog even over filtering. Ik weet niet of je het al hebt geprobeerd maar als je een Behringer ultracurve gebruikt kun je het een en ander nog een beetje rechttrekken Of je maakt de speakers actief met een actief filter. Ik ben er wel voor om een simpel filter te gebruiken. 1ste orde simpel 6db filter. nog even een vraagje: Geeft het geen problemen om die midden speaker ongefiltert te gebruiken? Als de basspeaker en midden speaker elkaar in een groot bereik steeds overlappen/samen de zelfde frequenties spelen, krijg je dan geen rare resonanties of fase problemen? Succes met tweaken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Hoi hansr, Zowel uit metingen als simulaties blijkt dat de slechts met een spoel gefilterde woofer en de ongefilterde mid uitstekend met elkaar samenwerken. Afgezien van wat rippel door diffractie is het faseverloop recht als een lineaal. Het enige nadeel is dat de mid niet zo heel hoog belastbaar is in deze opzet. Maar dat is betrekkelijk hoor, hij wordt en hoeft niet gecorrigeerd te worden met bafflestep compensatie vanwege de woofer die het laagmidden ook voor zijn rekening neemt. Daardoor komt de Betonnix toch probleemloos boven de 100 dB, zonder daarbij buiten zijn lineaire bereik te raken. En met dat afspeelvolume is Erik prima tevreden naar het schijnt. Je komt trouwens in een niet al te grote luisterruimte vaak niet eens boven de 95 dB. Mijn enige probleem is het ongefilterde hoog van de mid. Ofschoon de 135KEP heel mooi meet tot 10 kHz brengt het Kevlar toch een bepaald klankkarakter met zich mee. Ik vind een tweeter in dat gebied echter en neutraler klinken. Maar dat moet je dan wel heel zorgvuldig verder afstemmen omdat Erik een heel rustig klinkende box wilt. En die heeft ie nu, want de ongefilterede middentoner klinkt zeker mooi rustig en met een enkele condensator en weerstand is het dan eenvoudig om de tweeter naadloos te laten aansluiten. Daarbij heeft hij de akoestische centra van mid en tweeter mooi in lijn gebracht. Het wat omfloerste en te donker klinkende mid heeft ie nu met de Behringer UC in balans gebracht. Al met al een fraai resultaat! Erik, mooie finishing touch die zwarte rand aan de onderkant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Hulde Erik! Voorlopig ben je klaar met de speakers. Wat word het volgende? En die "plechtige belofte".........tsja Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2006 Report Share Posted 20 maart 2006 Beste Erik, Heb je nog overwogen om een mooie seriecondensator voor de middentoner te plaatsen? We hebben diverse filterconcepten (ook hogere orden) A-B kunnen vergelijken (SPH-300KE en SPH-135KEP in PP SoundStone 30 systemen, omschakelbaar via "speakers A" en "speakers B" op de Leak Sereo 70 versterker), en hebben (voorlopig...) vastgesteld dat een seriespoel voor de woofer van 6,8 mH (0,1 ohm) in combinatie met een 100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 maart 2006 Author Report Share Posted 21 maart 2006 hoi spido, dat heb ik uiteraard geprobeerd, ik heb 3 condensatoren van 33uF parallel gezet voor de middentoner, maar, dat gaf een dip in het laag rond de 150?-250? hz. zou het kunnen dat de middentoner een 180 graden fase draaiing doet omdat ie Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 maart 2006 Report Share Posted 21 maart 2006 Beste Erik, Was die geluidsmeting niet erg "afstandsgevoelig"? (microfoon - luidspreker; luidspreker - kamerwanden) Jij gebruikt overigens momenteel een wat kleinere seriespoel voor de woofer, nietwaar? Was 't niet 4 mH of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 maart 2006 Author Report Share Posted 21 maart 2006 Beste Erik, Was die geluidsmeting niet erg "afstandsgevoelig"? (microfoon - luidspreker; luidspreker - kamerwanden) Jij gebruikt overigens momenteel een wat kleinere seriespoel voor de woofer, nietwaar? Was 't niet 4 mH of zo? beste spido, ik heb de meting bij iedere luidspreker gedaan, ook heb ik een soort a-b schakelingetje gemaakt zodat ik ruisende weg om kon schakelen. en ik heb de metingen op diverse afstanden gedaan, en ik heb nog even als referentie meting de woofer full range aangesloten (de curve moet dan recht zijn tot 2000hz) en telkens kwam de dip opdagen . ps; ik heb een 6.8mH spoel voor de woofer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts