Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Erik,

Is die ESL ook een zelfbouw?

BTW,

Laatst zag ik op marktplaats een luidspreker te koop.

De verkoper heette Gerbrand Feenstra.

??????????

Zou het dan toch weer goed gekomen zijn met die 2.

Ook een mislukt project kan leerzaam zijn.

Het kan bovendien onderdelen opleveren voor het volgende project.

Veel succes en doorzettingsvermogen.

Hans

Het kan bovendien onderdelen opleveren voor het volgende project.

Puin om de tuin op te hogen? :lol:

Maar moet zeggen je hebt wel lef Erik om een stel van die onverplaatsbare kasten te gaan knutselen. Over de klank hoeven we ons geen zorgen te maken, velen hebben al met succes iets dergelijks gemetseld.

Veel succes Erik,

;)

zo ,

de buitenbekisting is af

hij bestaat uit een plaat multiplex als bodem en als front,

de achterkant/zijkant is van plaatijzer .

hij is 80cm hoog en 50cm diep en 45cm breed .

KE1.JPG

KE2.JPG

morgenavond ga ik nog zo'n bekisting maken maar dan aan alle zijden 3.6cm kleiner .

dat word dan de binnenbekisting.

die zet ik erin .

word vervolgd........ :)

morgenavond ga ik nog zo'n bekisting maken maar dan aan alle zijden 3.6cm kleiner .

dat word dan de binnenbekisting.

die zet ik erin .

Is 3,6 cm niet wat weinig voor zo'n kast Erik? Zo kun je bijna geen wapening kwijt. Neem aan dat je hem gaat gieten ...

Is 3,6 cm niet wat weinig voor zo'n kast Erik? Zo kun je bijna geen wapening kwijt. Neem aan dat je hem gaat gieten ...

Erik had het toch ooit over kippenveren als wapening? Zal vast prima werken.

Anders kun je er altijd nog kippengaas in verwerken: en als hij niet voldoet als luidsprekerbox kun je er een kippenhok van maken. :D

idd

er komen kippeveren door het beton heen en ik zet er nog kippegaas in .

(waar kippen al niet goed voor zijn :D )

door de ronde achterkant word die sterker .

ook zal hij minder trillen (als ie dat al niet doet )

de baffle word aan de binnekant nog voorzien van een plaat 12mm mdf die ik erop kit .

verder spuit ik de binnenkant van de betonnen behuizing, in met een laag carosseriekit van ongeveer 5mm.

Geweldig! Straks actieve x-over en Crown K2 erachter en het wordt genieten geblazen :D

Groeten,

Bas

nee, nee ,nee!!

:D

geen geklooi met electronica

ik was van plan , om de woofer direkt aan de versterker te hangen zonder filter (net als bij de PP king )

de esl maak ik zelf, en zet ik in op het punt dat de woofer uit zijn eigen afvalt.(2khz)

voor de esl zet ik alleen een condensator .

zo heb ik de voordelen van een tweeweg (bijna geen filters)

de woofer heeft de volledige dempingsfactor van de versterker.

de esl komt in een behuizing (geen dipoolgeluid )

door de esl hoog in te zetten kan ik het rendement opschroeven (kleine statorafstand.)

of het klinkt is vraag twee . :)

Geweldig! Straks actieve x-over en Crown K2 erachter en het wordt genieten geblazen :D

Groeten,

Bas

nee, nee ,nee!!

ik was van plan , om de woofer direkt aan de versterker te hangen zonder filter (net als bij de PP king )

de esl maak ik zelf, en zet ik in op het punt dat de woofer uit zijn eigen afvalt.(2khz)

door de esl hoog in te zetten kan ik het rendement opschroeven (kleine statorafstand.)

Beste Eric,

Met actieve filtering heb je dezelfde (en nog veel meer) voordelen. Dan maakt ook de versterker direct contact met de unit, dus optimale dempignsfactor. Een ongefilterde subwoofer klinkt verschrikkelijkm dat kan ik je nu al voorspellen. Maargoed we zullen zein :D. Heel veel bouw plezier in iedergeval :D

Groeten,

Bas

Beste Eric,

Las nog ergens over heen. ESL in gesloten behuizing?....... De ESL fabrikanten hebben hun ESL's echt niet dipool gemaak omdat ze zo graag een dipool weergver wilde. Integendeel zelfs. De eigenschappen van dipool's zijn ook voor hun een groot nadeel. Echter een foliemembraam van een ESL is zo flinterdun, dat wanneer deze in een gesltoten kast geplaatst wordt klakkeloos de uit fase reflecties van de achterzijde van het membraam (via de itnerne kast) doorlaten.

Infinity heeft later met de IRS Omega, IRS Sigma en IRS Epsilon wel een goede oplossing bedacht. Een aan de zij en achterkanten open kast, maar 100% gedempt met platen glaswol. Zo krijg je een veel mindere dipoolwerking, maar voorkom je ook grotendeels dat uitfase golven door het membraam naar buiten komen.

Groeten,

Bas

Groeten,

Bas

nee, nee ,nee!!

2 kHz uit een 30 cm woofer....????

Ik ben nou wel errug benieuwd hoe dat gaat klinken.

:confused:

Erik,

geluid zal er natuurlijk altijd uit komen. En met jouw kwalitatief hoogwaardige "front-end" zal het niet eens extreem beroerd klinken. Maaaaaarrrrr ....

Zelfs Monacor beveelt aan om de scheidingsfrequentie bij deze unit niet hoger dan 1000 Hz te leggen. Ik neem aan vanwege de enorme partij ellende die vanaf ongeveer 3 kHz zijn intrede doet ...

We zullen zien :)

Paul.

Beste Eric,

Las nog ergens over heen. ESL in gesloten behuizing?....... De ESL fabrikanten hebben hun ESL's echt niet dipool gemaak omdat ze zo graag een dipool weergver wilde. Integendeel zelfs. De eigenschappen van dipool's zijn ook voor hun een groot nadeel. Echter een foliemembraam van een ESL is zo flinterdun, dat wanneer deze in een gesltoten kast geplaatst wordt klakkeloos de uit fase reflecties van de achterzijde van het membraam (via de itnerne kast) doorlaten.

Infinity heeft later met de IRS Omega, IRS Sigma en IRS Epsilon wel een goede oplossing bedacht. Een aan de zij en achterkanten open kast, maar 100% gedempt met platen glaswol. Zo krijg je een veel mindere dipoolwerking, maar voorkom je ook grotendeels dat uitfase golven door het membraam naar buiten komen.

Groeten,

Bas

beste bas ,

een esl in een behuizing moet kunnen volgens mij .

zeker als hij pas ingezet word boven de 2khz.

de fres speelt dan geen rol meer .

het achterwaarst gestraalde geluid komt bij een kevlar middentoner ook ongenadig hard weer naar buiten via de kevlar conus .

een kwestie van dempen en een goede ronde behuizing, denk ik .

de beveridge tekeningen heb ik eens goed bestudeerd en mijn lering eruit getrokken .

als ik de esl goed demp aan de achterzijde (met een laag vilt of baf of combinaties) en ik demp ook de behuizing nog eens , moet het lukken denk ik .

het voordeel van een esl in een behuizng is volgens mij dat je geen last meer hebt van het dipool geluid in je kamer (daar valt nl weing aan te dempen )

ook denk ik dat hij dynamischer zal klinken .

de woofer is geen probleem tot 2khz .

ik heb hem meerdere malen beluisterd in de PPking , en het viel mij niet eens op dat hij doorliep tot 2khz.

ook de rest van de luisteraars die hier aanwezig waren tijdens de twee king sessies hadden geen moment het idee dat ze naar een woofer luisterde die doorliep tot het einde .

ik wil nl geen filters (ook niet aktief )

het moet een faserein geheel worden , waarbij ik evt fasefouten oplos door stomweg de esl tov de woofer te verschuiven op de kast .(noemen ze dit niet het fisiek corrigeren van looptijdverschillen ??)

ik zet gewoon een 2khz toon op en schuif de esl van voor naar achter net zo lang totdat ie zuiver klinkt (zelfde als bij het stemmen van orgelpijpen :) )

of het allemaal zo simpel is weet ik nog niet . :rolleyes:

ik hoor het vanzelf . ;)

Wat ik het leuke vind, Erik, is dat je gewoon uitprobeert wat je in je hoofd hebt, wat ze ook zeggen. Soms pakt het goed uit als je eigenwijs bent, soms niet, dat zul je achteraf pas weten.

Of het nou wat wordt of niet, het is in ieder geval een leuk project. ;)