Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Toch is volgens mij deze bouwmethode beter:

- Framewerk van spanten maken, van MDF of staak (bv in een eivorm)

- Bekleden met minstens 3 lagen gaas

- Hoogwaardig betonmengsel met bepaalde toevoegingen om elasticiteit te verhogen

- Op spatel/plankje beton van de buitenkant in het gaasdrukken en uitsmeren

- Aan de binnekant egaliseren (voor het droog is)

Zo worden (werden) met name in Nieuw Zeeland altijd ferrocement schepen gemaakt. Bijvoorbeeld zeewaardige jachten van een meter of 15. Qua sterkte doen ze niet onder voor stalen schepen (wel iets zwaarder). Dat soort schepen hebben een wanddikte van circa 3 cm.

Voordeel, je kunt nagenoeg ierder vorm maken en het is enorm sterk.

Een kern van polystyreenschuim (tempex) kun je ook met bekleden met een cementmortel. De olifanten bij Almere zijn ook zo opgebouwd. Door het Woofergat kun je het schuim er weer uit pulken. De binnenkant zou ik ruw laten, dit is beter voor de verstrooiing van de korte geluidsgolven.

Een kern van polystyreenschuim (tempex) kun je ook met bekleden met een cementmortel. De olifanten bij Almere zijn ook zo opgebouwd. Door het Woofergat kun je het schuim er weer uit pulken. De binnenkant zou ik ruw laten, dit is beter voor de verstrooiing van de korte geluidsgolven.

Sterker nog bij een mallenmakerij kun je prachtige blokken speciaal purschuim krijgen die heel makkelijk te beweken zijn en niet gaan brokkelen. Bekleden met een laag ferrocement en daarop kippengaas, weer een laag ferrocement, kippengaas, enz. tot de juiste dikte. Mijn vrouw is beeldhouwer en heeft zo veel gewerkt. Ipv kippengaas heeft ze ook veel met stroken linnen gewerkt. Maakt het ook sterk en vormt makkelijker.

Die kippengaas wapening heb je nodig om de trekspanningen veroorzaakt door de druk in de box op te vangen. Het wordt zo een veel stijvere constructie dan met kippenveren. Die kippenveren zullen best wel het beton dempen maar of dat bij een woef nou relevant is :confused:

Maar ach Erik is nu al bezig. Laten we eerst zijn resultaat maar afwachten.

;)

(...) Een kennis van mij heeft ooit gewerkt bij een of andere Siciliaanse organisatie. Hij is erg bedreven in het gieten van beton. Als je mij even je schoenmaat doorgeeft zal ik hem eens een prijsopgave vragen ...(...)

Caro Paolo,

Sei prudente, mio amice!! Wij zouden hier niet spreken over... eh... familiezaken, toch??! :cool2: