spido Posted 4 maart 2004 Report Share Posted 4 maart 2004 En... wat is zwaarder: een kilo beton of duizend gram kippenveren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 maart 2004 Report Share Posted 4 maart 2004 Duizend gram kippeveren natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 4 maart 2004 Report Share Posted 4 maart 2004 Nee, ik denk toch een kilo beton. Als je 1000 gram kippenveren gaat bestellen zul je vast zien dat je een paar gram genaaid wordt. Leer mij ze kennen, die rakkers ... Of je verliest er een paar onderweg ofzo. Je hele weekend naar de kloten, terwijl je startklaar zat om een nieuw dekbed te gaan breien. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 4 maart 2004 Report Share Posted 4 maart 2004 Met de kip er nog aan wegen ze een stuk zwaarder hoor. Die paar veertjes kun je best wel missen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 4 maart 2004 Report Share Posted 4 maart 2004 Nee, ik denk toch een kilo beton. Als je 1000 gram kippenveren gaat bestellen zul je vast zien dat je een paar gram genaaid wordt. Leer mij ze kennen, die rakkers ... Ohja? Kippenveren worden niet verdund met water... Bij beton is er geen haan die daar naar kraait. Mario Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 5 maart 2004 Report Share Posted 5 maart 2004 Kortom, het wordt toch een kilo zoete drop ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 5 maart 2004 Report Share Posted 5 maart 2004 Dat ligt er aan... drop of dronder? Als nu iemand vindt dat we kletsen als kippen zonder kop => Erik zijn schuld!! Erik doet helemaal niets, maar daar komt het ook door. Mario Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 5 maart 2004 Report Share Posted 5 maart 2004 Voorlopig heb ik mijn Monacor SPH 165 KEP's binnen \ Alleen uitgepakt, nog niets mee gedaan. Volgend weekend ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Voorlopig heb ik mijn Monacor SPH 165 KEP's binnen \ Alleen uitgepakt, nog niets mee gedaan. Volgend weekend ... Paul. Beste Paul, Betekent dit dat jij je ook aan het warmlopen bent voor het echte werk: de SPH-300KE's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Nee hoor, ik ben voorlopig meer dan content met de Koolstof Davis woofers in mijn Rogers TL. Deze hebben zich al uitgebreid bewezen. Het plan is om die TL te herbouwen zodra er een min-of-meer definitieve versie van de mid-hoog kastjes is. Dat neemt niet weg dat die Monacor woefs ongetwijfeld zeer interessante speakers kunnen zijn. En misschien ook veel waar voor het geld ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Beste Paul, Als 't nog even off-this-topic mag (Erik laat ons toch maar wachten!): interessant zijn die SPH-165KEPs ook! Je kunt er prima tweewegsystemen mee bouwen: tot wel 6 kHz zijn ze lineair, en ze klinken uitstekend. Combinatie met een mooie 2,5 cm dometweeter (DT-254 + 2 stuks SPH-165KEP? DT-107+ 1 exemplaar SPH-165KEP?) ligt m.i. voor de hand. Hoe ga jij ze toepassen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Laat ik nou onlangs tegen Paul hebben gezegd dat de DT-107 waarschijnlijk mijn 1e keuze zou zijn, als ik bij de SPH-165KEP eveneens een tweeter van Monacor zou gebruiken. Ben nieuwsgierig naar je bevindingen, Paul. Mario Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Spido, Marp: Ik ga de 165KEP's voorlopig toepassen met de DT 252 tweeter van Monacor. Ik heb die laatste hier al in de kastjes zitten met de KE's. De DT254 kon ik ook krijgen, maar ik vond het een maf ding om te zien. Wel een lagere Fres meen ik me te herinneren. De 252 is trouwens duurder (kwartjes werk ....) Uiteindelijk komt er bij de KEP een andere tweeter. Zit te denken aan bijvoorbeeld een Seas NoFerro 650, of hoe heet dat ding. Filteren doe ik momenteel op 2.5 kHz. Dat is relatief laag voor die 252 met z'n Fres van rond de 1700 Hz (even uit mijn hoofd). 2.5 kHz is eigenlijk de door mij beoogde wisselfrequentie indien ik over zo'n NoFerro c.s. zou beschikken. Ik ben er een voorstander van om relatief laag te wisselen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nog niet voldoende heb ge-experimenteerd met de wisselfrequentie. Dat gaat hier overigens heel gemakkelijk met een draai aan een knopje: Ik wissel actief (24 dB/octaaf LR). Ik heb nog niet echt ge-experimenteerd omdat de aandacht voorlopig nog uitgaat naar het bouwen van een goede kast voor het midden. De pyramides bieden enkele voordelen t.o.v. de schoenendozen, maar niet veel. Het plaatje kan anders worden wanneer ik de KE's vevang door de KEp's. Ik verwacht een beetje dat het verschil tussen de pyramides en de schoenendozen iets groter zal worden wanneer ik de KEP's inzet. Het hele weekend weggeweest, dus nog geen tijd hiervoor gehad. Ik hoop er deze week aan toe te komen. Kan iemand mij vertellen wat zo'n Monacor DT 107 is en waarom ik nu pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 P.S. Ik beluister de 165's voorlopig als weergever voor midden EN laag. Uiteindelijk ga ik ze affilteren rond de 100 Hz en wordt het gebied daaronder waargenomen door de Rogers TL met 25 cm Carbon Davis woofer. Die heb ik hier al staan. TL-gat rond de 150 Hz ? Ken ik niet ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Kunnen we niet beter een nieuw topic starten, dit ging toch om beton Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 7 maart 2004 Report Share Posted 7 maart 2004 Kan iemand mij vertellen wat zo'n Monacor DT 107 is en waarom ik nu pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 maart 2004 Report Share Posted 8 maart 2004 Okay Paul... en ik zal 't kort houden. Ik vind dat Monacor een prima prijs/kwaliteitverhouding levert. Vandaar dat ik in eerste instantie deze tweeters noemde. DT-254 is heel lineair, heeft een heel lage fs (900 Hz) en heeft een gemiddeld rendement van 92 dB/1W/1m. Er is geen ferro-fluid, dus is er een impedantiepiek bij fs (20 Ohm). Als je deze unit combineert met twee SPH-165KEPs, hoef je het rendement niet aan te passen. (Ik zou, bij eerste poging, de twee SPH-165KEPs ongefilterd aansluiten, en de DT-254 in dezelfde polariteit via een serie MKP van 2,7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 9 maart 2004 Report Share Posted 9 maart 2004 Okay Paul... en ik zal 't kort houden.Ik vind dat Monacor een prima prijs/kwaliteitverhouding levert. Vandaar dat ik in eerste instantie deze tweeters noemde. DT-254 is heel lineair, heeft een heel lage fs (900 Hz) en heeft een gemiddeld rendement van 92 dB/1W/1m. Er is geen ferro-fluid, dus is er een impedantiepiek bij fs (20 Ohm). Als je deze unit combineert met twee SPH-165KEPs, hoef je het rendement niet aan te passen. (Ik zou, bij eerste poging, de twee SPH-165KEPs ongefilterd aansluiten, en de DT-254 in dezelfde polariteit via een serie MKP van 2,7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 maart 2004 Report Share Posted 9 maart 2004 ojee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 maart 2004 Report Share Posted 9 maart 2004 4 opmerkingen op deze manier cross je wel errug hoog gokje >5 kHz de middentoner gaat bundelen opbreekverschijnselen midbas laag blijft 6dB achter (bafflestep) Beste LaMa, Dit zijn vier van de theoretische argumenten die mij in eerste instantie op de verkeerde weg stuurden, toen ik deze units ging gebruiken. Via conventionele filtering kun je de door jou aangehaalde bezwaren voorkomen. Gehoormatig is die remedie echter bij deze units veel erger dan de kwaal, vind ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 10 maart 2004 Report Share Posted 10 maart 2004 4 opmerkingen op deze manier cross je wel errug hoog gokje >5 kHz de middentoner gaat bundelen opbreekverschijnselen midbas laag blijft 6dB achter (bafflestep) Beste LaMa, Dit zijn vier van de theoretische argumenten die mij in eerste instantie op de verkeerde weg stuurden, toen ik deze units ging gebruiken. Via conventionele filtering kun je de door jou aangehaalde bezwaren voorkomen. Gehoormatig is die remedie echter bij deze units veel erger dan de kwaal, vind ik. Uit mijn ervaring kan ik vertellen dat een speaker zeer iel klinkt als er geen rekening is gehouden met de bafflestep. Of je moet deze speaker tegen de muur aan zetten, meestal corrigeer ik de baffle-step maar voor een gedeelte. En niet de volle 6 dB. Dat de midbas geen opbreekverschijnselen vertoont is een grote pluim voor monacor, echter de gepubliceerde specs lijken heel erg gesmooth. Dat hoog crossen icm met bundelen gaat mi ten kosten van de plaatsing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 10 maart 2004 Report Share Posted 10 maart 2004 Uit mijn ervaring kan ik vertellen dat een speaker zeer iel klinkt als er geen rekening is gehouden met de bafflestep. Of je moet deze speaker tegen de muur aan zetten, meestal corrigeer ik de baffle-step maar voor een gedeelte. En niet de volle 6 dB. Dat de midbas geen opbreekverschijnselen vertoont is een grote pluim voor monacor, echter de gepubliceerde specs lijken heel erg gesmooth. Dat hoog crossen icm met bundelen gaat mi ten kosten van de plaatsing. Hoebedoellu Wat staat hier nou in gewone-mensen-taal Al zouden mijn speakers hier allemaal aan lijden dan ben ik blij dat ik dat dan niet weet. Stel je voor dat ik zou weten dat er met mijn speks was gesmoesd, je moet er toch niet aan denken... Om maar te zwijgen van de bafflestep waar geen rekening mee is gehouden, het zal je toch gebeuren... Praten jullie in het echt ook zo tegen elkaar Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 10 maart 2004 Report Share Posted 10 maart 2004 Uit mijn ervaring kan ik vertellen dat een speaker zeer iel klinkt als er geen rekening is gehouden met de bafflestep. Of je moet deze speaker tegen de muur aan zetten, meestal corrigeer ik de baffle-step maar voor een gedeelte. En niet de volle 6 dB. Dat de midbas geen opbreekverschijnselen vertoont is een grote pluim voor monacor, echter de gepubliceerde specs lijken heel erg gesmooth. Dat hoog crossen icm met bundelen gaat mi ten kosten van de plaatsing. Hoebedoellu Wat staat hier nou in gewone-mensen-taal Al zouden mijn speakers hier allemaal aan lijden dan ben ik blij dat ik dat dan niet weet. Stel je voor dat ik zou weten dat er met mijn speks was gesmoesd, je moet er toch niet aan denken... Om maar te zwijgen van de bafflestep waar geen rekening mee is gehouden, het zal je toch gebeuren... Praten jullie in het echt ook zo tegen elkaar Met opgewekte groet, Doordat lage tonen een langere golflengte hebben, zullen deze golven om de speaker heen krommen en dus in alle richtingen hun geluid uit stralen. Dit betekent dat er minder geluid direct op de luisteraar af komt. Oftewel het laag speelt minder luid. Door de luidspreker tegen de muur aan te zetten, wordt een gedeelte weer de kamer in gereflecteerd en is het verlies dus minder groot. Dit fenomeen treedt sneller op als de speaker niet al te breed is. Dat een fabrikant de prestaties van zijn product mooier voorstelt dan ze in werkelijkheid zijn is niets nieuws. En monacor maakt zich er ook schuldig aan. Opbreken wil zeggen dat het membraam een resonantiefrequentie heeft, op dat punt produceert de unit weinig normale golven. Waar deze frequentie ligt hangt af van het ontwerp en materiaal van de conus, surround en spider van de unit. Kevlar heeft er veel last van. Voor een techneut is het niet meer dan normaal om inhoudelijk op bepaalde zaken in te gaan. Ieder beroepsgroep heeft nu eenmaal zijn jargon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts