jeroen_d Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Hi Erik, Is toch allemaal logisch joh. Die mid van jou ziet nauwelijks baffle en heeft dus een natuurlijke akoestische afval. Bij spido zit die mid midden op een brede baffle. Hij moet die afval elektronisch, met die 100uF C, creeren. Heeft inderdaad het nadeel dat jouw systeem wat minder hoog belastbaar is. Maar het gaat bij jou thuis toch allemaal vrij moeiteloos en hoe minder componenten hoe beter niet waar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Hi Jeroen-D, Minder componenten is in principe inderdaad beter. Maar als je kunt voorkomen dat de eigenresonantie van een unit wordt aangesproken, levert dat zeker minder vervorming op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 22 maart 2006 Report Share Posted 22 maart 2006 Die C filtert alleen fatsoenlijk in het gebied waar de mid redelijk ohms is en doet vrijwel niets aan filtering van de mid juist bij die eigenresonantie omdat de C daar een grote impedantieopslingering tegenkomt. De elektrische filtering van de C werkt pas op dat punt indien je de impedantiepiek dempt met een zorgvuldig afgestemd LCR-netwerk parallel aan de middentoner. Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben, maar bij mijn weten worden er door jullie niet dergelijke impedantiecorrecties gebruikt. Als ik Erik was zou ik het gewoon lekker zo laten want van die eigenresonantie heb je ongefilterd geen last in een goed afgestemde behuizing. En ja, het vervormt wat meer maar dat is allemaal theorie, Erik laat zijn oren het finale verdict vellen. Toch, Erik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Beste Jeroen, De kleine middentonenbehuizing van de betonnixen is op te vatten als een pneumatische capaciteit; als een mechanische condensator, zeg maar. En dat zie je ongetwijfeld terug in de impedantie. Zie jij helemaal geen voordelen in het toepassen van een "echte" serie-C om voor deze unit laagfrequent (tot vrijwel gelijkstroom) enigszins te blokkeren? Beste Erik, Zo'n LCR-netwerkje kan ik door m'n computer laten uitrekenen, op basis van de Monacor database. Zal ik dat voor je doen? Of vind je 't, zoals Jeroen vermoedt, wel goed genoeg zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 Gezien de onbetrouwbaarheid in de Thiele Small parameters en de invloed van de hoeveelheid dempingsmateriaal aangebracht in de behuizing door Erik, zal een simulatie het LCR-netwerk niet voldoende nauwkeurig kunnen voorspellen. Een goede impedantiemeting van de middentoners in hun huidige behuizing is hiervoor noodzakelijk. En dan nog: het ontbreken van de baffle zorgt voor een natuurlijke afval. Het toevoegen van de C maakt dat er teveel afval komt en dan ontstaat er een dip, tenzij je de spoelwaarde van 6.8 mH weer gaat verlagen zodat het kantelpunt voor de woofer stijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 23 maart 2006 Report Share Posted 23 maart 2006 en nog meer bundeling onstaat van de woofer, en de kans op een fatsoenlijke afbeelding in het stereobeeld wordt verkleind ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 maart 2006 Report Share Posted 24 maart 2006 Beste LaMa, Vind jij ook niet dat spreidingskarakteristiek van de luidspreker(s) en de akoestiek van de luisterruimte (m.n. de hardheid) zo nauw met elkaar verband houden, dat deze opmerking wat t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Beste LaMa, Vind jij ook niet dat spreidingskarakteristiek van de luidspreker(s) en de akoestiek van de luisterruimte (m.n. de hardheid) zo nauw met elkaar verband houden, dat deze opmerking wat t Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 (...) Spido, je krijgt van mij een lekker pilsje aangeboden (...) Beste Sherwin, Heb je d'r nog eentje Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 (...) Een goede impedantiemeting van de middentoners in hun huidige behuizing is hiervoor noodzakelijk.(...) Beste Jeroen, Je hebt natuurlijk gelijk. Impedantiemeting (Z = R) is zelfs niet genoeg, wanneer je echt zelotisch te werk wilt gaan: je zult ook het faseverloop van de impedantie nodig hebben, nietwaar? Impedantie-analyse, dus. Wat een leuke hobby, toch! (O Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 25 maart 2006 Report Share Posted 25 maart 2006 Impedantiemeting (Z=R), Een goede impedantiemeting geeft inderdaad als functie van de frequentie zowel de amplitude als fase van de impedantie. Ik zal je een tip geven. Sluit je toongenerator met uitgangsspanning ingesteld op 10V via een 1000 ohm weerstand aan op je SS30 middentoner en bepaalt met je scoop de frequentie waar de impedantie maximaal is. Bij dit maximum is de faseverschuiving 0 graden en is Z=Rmax. Bepaal nu ook de waarde van Rmax door de gemeten spanning op de scoop af te lezen. Elke 10mV komt overeen met 1 ohm, je zult al gauw een paar honderd millivolt meten. De R in je LCR netwerk moet nu gelijk zijn aan Rdc x Rmax/(Rmax-Rdc). Neem dan een L en C die samen een resonantiefrequentie fo hebben die hetzelfde is als de freqeuntie die bij Rmax hoort. Daarbij is fo=1/2πsqrt(LxC). Fiets met je toongenerator weer eens door de frequenties heen en kijk hoeveel het zaakje nog hobbelt. Door L groter te maken en C evenredig kleiner, of dit juist net andersom, kun je het zaakje mooi vlak trekken zonder dat je een fasemeting nodig hebt. Maar dit wist je natuurlijk allemaal al. Dan is dit stukje tekst vast nuttig voor wie het nog niet wist... P.S. pilsje smaakt goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 26 maart 2006 Report Share Posted 26 maart 2006 P.S. 2: vergeet niet voor je scope een hoogohmige probe te gebruiken, met 50 ohm het zaakje belasten gaat natuurlijk geen goede meting opleveren. Overigens zou het ook met een goede multimeter moeten kunnen die tot een paar kHz komt en ook netjes hoogohmig is bij het meten van wisselspanning. Bij de SPH135KEP toen die nog in de stenen vaas zat, zou ik uitgekomen zijn op L=10mH, C=560uF en R=6,8ohm. Om het helemaal goed te krijgen zonder opslingering met een 100uF ervoor als filter, is dan ook nog een zobel nodig van 6,8ohm en 22uF. Maar liefst zes componenten dus voor een volledig correct 1ste orde filter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2006 Report Share Posted 27 maart 2006 Beste Jeroen-D, Bedankt voor je degelijke reactie! Met Z = R bedoelde ik de simplificatie van impedantie tot "schijnweerstand". Een niet eens zo slechte methode om impedantie te meten, en neer te schrijven in Ohms (en daarbij voor het gemak en de overzichtelijkheid te vergeten dat inductie en capaciteit hun rollen speelden tezamen met gelijkstroomweerstand), was: je stuurt de versterkeroutput van een toongenerator beurtelings door een schakeling waarin een variabele vermogensweerstand is opgenomen en door een schakeling waarin de luidspreker is opgenomen. Met behulp van de variabele weerstand breng je beide in evenwicht (aflezen op voltmeter). Dan de kring sluiten en de ingestelde weerstand meten. (Niet vergeten om na afloop de weerstand van de testsnoertjes e.d. af te trekken!) Met deze methode kon je bij behoorlijke vermogens nog impedantie meten, wat een realistischer beeld gaf dan sommige andere methodes. Maar het was wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 november 2006 Report Share Posted 4 november 2006 Ik vond bij toeval nog 'n paar betonnixen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 november 2006 Report Share Posted 4 november 2006 2 wegje dit keer http://arolio.free.fr/albedo-beton/albb1.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 februari 2007 Author Report Share Posted 19 februari 2007 al een jaar niet aan de Betonnix gesleuteld. alleen iedere week afstoffen. 'k moet toch weer eens op zoek naar een setje esl's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 al een jaar niet aan de Betonnix gesleuteld. alleen iedere week afstoffen. 'k moet toch weer eens op zoek naar een setje esl's Is dit niks..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 al een jaar niet aan de Betonnix gesleuteld. alleen iedere week afstoffen. 'k moet toch weer eens op zoek naar een setje esl's Is dit niks..?? Vast niet; vreselijke dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Klinken ze dan zo beroerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Klinken ze dan zo beroerd? Dat denk ik niet. Ze gaan echter maar tot ongeveer 70Hz. Sub aanbevolen dus... Dan wordt het wel een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 20 februari 2007 Report Share Posted 20 februari 2007 Klinken ze dan zo beroerd?Ja.De beperkte laagweergave is dan niet eens het grootste probleem. Deze luidspreker is een goed voorbeeld om aan te geven hoe moeilijk het is om een elektrostaat en dynamische luidsprekers te combineren. Dat is hier naar mijn mening dus ook helemaal niet gelukt. Het wat muffige geluid van het laagmidden weergegeven door de woofers valt erg op in vergelijk met het lichte 'elektrostatische' hoog. Het is geen eenheid in weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts