Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste Jeroen,

Het gaat er niet in de eerste plaats om dat er geen pieken en dalen mogen zijn.

Pieken en dalen moeten weliswaar worden vermeden, maar door onvermijdelijke interferentie en door kamerinvloeden zullen ze er toch wel zijn.

En het is een illusie te veronderstellen dat bij elke frequentie de woofer en de esl exact in fase zullen kunnen zijn.

Maar wat Erik wel moet proberen te bereiken, is dat de grondtonen en de eerste paar harmonischen van muziek en zang in gelijke fase zijn.

Hoi spido,

Inderdaad, pieken en dalen zullen er altijd zijn. Door de luisterruimte. Maar liever niet al door de luidspreker veroorzaakt. Vooral niet doordat de verschillende units niet in fase zijn.

Bij lage crossover, zoals ik al zei, heb je de meeste kans om dat te bereiken. Jij adviseert dat nu ook.

Bij hoge crossover en mooi gedrag van de woofer zoals jij beweert, zou dat heel mooi zijn als het lukt. Maar, alleen als je geluk hebt. Of dat een illusie is, nee lijkt me niet. Tenzij de woofer niet presteert zoals jij beweert. Aan het fasegedrag van de ESL zal het normaal gesproken niet liggen.

Hoi Pjotr,

je zei "Dat valt toch ernstig te betwijfelen Jeroen, heb jij daar zo veel ervaring mee dat je dat zo kunt zeggen? Voor het zelfde geld wordt het gehoormatig een ondefinieerbaar zootje."

Helemaal mee eens, net als de rest van je post. Het lukt alleen als Erik geluk heeft. Maar weet wel dat het afstraalgedrag van ESL en woofer ontzettend van elkaar verschillen. Dat integreert niet optimaal. Als een grote overlap lukt zou dat dus mooi zijn.

Erik gelooft niet in een dipoolbas met dynamische luidsprekers. Dat is voor mij eigenlijk echt de way to go als je stevige bas wilt die goed past bij een ESL. Maar ja, dat traject is hier niet relevant.

Feit blijft dat Erik nu een pracht van een baskast heeft en daar kan ie met het juiste gebruik heel veel plezier van hebben!

Groet, Jeroen

Feit blijft dat Erik nu een pracht van een baskast heeft en daar kan ie met het juiste gebruik heel veel plezier van hebben!

Dat is iig iets wat zeker is! :)

Voor de rest is het nog een heel avontuur waar nog lang niet het laatste woord over gezegd is. Hou vol Erik het zal zeker lukken en de moeite waard zijn.

En wie weet komt Bas wel een keer langs met een Crown en een digitaal x-over.

;)

Maar wat Erik wel moet proberen te bereiken, is dat de grondtonen en de eerste paar harmonischen van muziek en zang in gelijke fase zijn.

Erik zou ze nu echter als buitenboordmotor moeten monteren, die SAMs.

Of hij moet er gaten van 155 x 340 mm voor uitzagen, in dat dikke beton.

<_<

Het gaat er niet om dat mijn suggestie perfect zou zijn. Het is wellicht een leidraad om dichterbij het gewenste effect te komen. Door "Trial and Error" zogezegd.

Dat jij de wijsheid in pacht hebt is duidelijk te zien(horen) aan de toon van je postings... :ph34r:

En wie weet komt Bas wel een keer langs met een Crown en een digitaal x-over.

;)

Wauw, dat lijkt me wel wat! Dit riekt weer naar de zoveelste luistersessie bij Erik.

En als dat zover komt zal ik er ditmaal w

Beste Jeroen,

De eerste optie, waartoe Erik volgens eigen zeggen heeft besloten, is de directe aansluiting (full-range) van de woofer op dezelfde versterker die ook de electrostaten aandrijft.

Erik zal er ondermeer voor moeten zorgen, dat de beide overnemende units qua rendement overeenkomen: i.c. moet hij er voor zorgen dan de electrostaat het niveau van zijn woofer haalt.

Wat het faseverloop van de woofer over zijn hogere werkingsgebied betreft: denk je dat een Zobel-netwerkje heilzaam zou kunnen zijn? (Le = 1,5 mH; R = 6,2 Ohm; het RC netwerkje zou kunnen bestaan uit 6,8 ohm + 40

Beste Geerdie,

Jij moet niet zeuren!

Ah...ik raak een gevoelige snaar bij onze grootste zeurkous. :P

btw;Ik ben benieuwd hoever Erik nu gevorderd is. Door al dat geblaat zou ik dat bijna vergeten. ;)

Beste Jeroen,

De eerste optie, waartoe Erik volgens eigen zeggen heeft besloten, is de directe aansluiting (full-range) van de woofer op dezelfde versterker die ook de electrostaten aandrijft.

Erik zal er ondermeer voor moeten zorgen, dat de beide overnemende units qua rendement overeenkomen: i.c. moet hij er voor zorgen dan de electrostaat het niveau van zijn woofer haalt.

Wat het faseverloop van de woofer over zijn hogere werkingsgebied betreft: denk je dat een Zobel-netwerkje heilzaam zou kunnen zijn? (Le = 1,5 mH; R = 6,2 Ohm; het RC netwerkje zou kunnen bestaan uit 6,8 ohm + 40

maar ik ga eens experimenteren met he tnaar voren en achteren schuiven van het esl membraam, om zodoende de looptijd verschillen proberen op te lossen .

ik zet dan een 2khz toon op , en laat mijn vrouw schuiven , volgens mij hoor je direkt wanneer de boel in fase loopt .(denk ik )

hoe lang is eigenlijk een 2khz toon ? dit is toch wel bij te schuiven ?

ongeveer 17 cm.

Vind het overigens een vreemde methode met een enkele sinustoon. Als je het al hoort, dan is het geen garantie voor fasereinheid op andere frequenties.

spido weet het vast wel, die heeft ruime ervaring om te tunen zonder MLSSA.

Dat scherpe hoog kan trouwens komen door die condensator. Probeer eens een kleine C voor de ingang van de eindversterker, rekening houdend met de ingangsimpedantie zodanig dat je ongeveer dezelfde afstemming hebt. Kan een wereld van verschil maken voor de kwaliteit van het hoog, zonder dat je het hoog hoeft te minderen.

Groet, Jeroen

(...) Bij directe aansturing levert zobel niks op behalve een vriendelijker belasting voor de versterker.

Maar dat wist je natuurlijk al, strikvraagje zeker ;) (...)

Beste Jeroen,

Die "vriendelijker belasting voor de versterker" bestaat er toch in dat de elektrische fasedraaiing a.g.v. de spreekspoelinductie door de condensator wordt gecompenseerd?

Nee, ik wist echt niet of het zobeltje ook enige uitwerking zou kunnen hebben op de akoestische fase.

Ik heb die uitwerking zelf nooit vastgesteld.

Ook niet dat er g

Die "vriendelijker belasting voor de versterker" bestaat er toch in dat de elektrische fasedraaiing a.g.v. de spreekspoelinductie door de condensator wordt gecompenseerd?

Hoi spido,

Ja, dat dacht ik te weten. Jij dus blijkbaar ook.

Nee, ik wist echt niet of het zobeltje ook enige uitwerking zou kunnen hebben op de akoestische fase.

Ik heb die uitwerking zelf nooit vastgesteld.

Ook niet dat er g

Jeroen_d Probeer eens een kleine C voor de ingang van de eindversterker,

Is dit nou wel zo slim om de (fout) op te lossen daar waar hij niet zit

Ik ga er van uit dat de versterker waar Erik mee speelt het probleem

niet had,dit probleem komt er nu pas uit .

(dus probleem aanpakken daar waar het zit speakers )

en niet op of in de versterker

Jeroen_d Probeer eens een kleine C voor de ingang van de eindversterker,

Is dit nou wel zo slim om de (fout) op te lossen daar waar hij niet zit

Ik ga er van uit dat de versterker waar Erik mee speelt het probleem

niet had,dit probleem komt er nu pas uit .

(dus probleem aanpakken daar waar het zit speakers )

en niet op of in de versterker

Hoi triode,

Ik ga er vanuit dat Erik niet zomaar een nieuwe ESL heeft aangesloten waar hij de kwaliteit nog niet van kent. Ik neem dus aan dat de fout niet in de luidspreker zit. Als hij wel een nieuwe ESL heeft aangesloten dan geef ik je gelijk, daar had ik niet aan gedacht en dan kan Erik ook daar de fout zoeken.

Ik ga er dus van uit dat Erik zijn ELS voorheen rechtstreeks op zijn versterker aangesloten had. Niet met een condensator tussen versterker en luidspreker. Die zit er nu wel. Condensators hebben heel vaak een slechte invloed op de kwaliteit van midden en hoog, zelfs dure condensators. Deze slechte invloed is echter nauwelijks aanwezig als je met kleine waardes en kleine spanningen kunt werken. Mijn voorstel houdt dus eigenlijk in actieve filtering ipv passieve filtering. Ik heb hier goede ervaring mee en stel dit voor juist omdat Erik een verslechtering van de kwaliteit van het hoog constateert.

Ik geef geen garantie op beter resultaat met die condensator voor de eindversterker, maar het zou kunnen en het leek mij het proberen waard. Makkelijk zat en niet duur.

Groet, Jeroen

effe uitleggen .

dit zijn mijn full range esl's de acoustat spectra 22

P1010025.JPG

hier heb ik twee jaar aan gesleuteld , en die zijn nu goed (naar mijn zin )

ik heb ook nog een setje acoustat spectra 11 hybride esl's .

daar gebruik ik nu alleen de esl van .

die hybride's zijn iets anders van voeding , dus die moet ik nog wat tunen zeg maar .

het hoog is nog te scherp , en het rendement te laag .

ik wil eigenlijk een compleet nieuw esl paneel gaan bouwen , die ik op de oude voeding zet .

al doende leert men , hans ;)

toch had het achteraf wel wat kunnen worden , al had ik toen de resoantie frequentie beter gedempt .

maar toen wist ik dat nog niet . :( vandaar dat ze de kamer uit dreunde :D

affijn , wat ik nu heb , is echt tien keer beter dan dat esl geflapper . :D

net even een opname gedraaid uit de st eustache in parijs .

man o man , echt diep en droog laag tot in je zitvlak toe .

je weet echt niet wat je mist met een esl ,

je hoort nu echt dat hele transparante diepe laag waarvoor je je oren moet spitsen om het te horen , zo diep :rolleyes:

Ik ga er dus van uit dat Erik zijn ELS voorheen rechtstreeks op zijn versterker aangesloten had. Niet met een condensator tussen versterker en luidspreker. Die zit er nu wel. Condensators hebben heel vaak een slechte invloed op de kwaliteit van midden en hoog, zelfs dure condensators. Deze slechte invloed is echter nauwelijks aanwezig als je met kleine waardes en kleine spanningen kunt werken. Mijn voorstel houdt dus eigenlijk in actieve filtering ipv passieve filtering. Ik heb hier goede ervaring mee en stel dit voor juist omdat Erik een verslechtering van de kwaliteit van het hoog constateert.

Oftewel je wilt het speaker level passieve filter vervangen door een line level passief filter. Idd een van de filtersoorten die het minste verprutst (heb ik gelezen.. )

http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html

Da's fijn voor Erik Spido.

Spido, leg ons eens uit: Is die Klaas nu werkelijk zo'n schijterd dat ie hier niet zelf durft te posten en een NEP als jij nodig heeft om zijn woordje te doen? Volgens mij kan Klaas dat zelf veel beter ....

Spido, leg ons eens uit: Is die Klaas nu werkelijk zo'n schijterd dat ie hier niet zelf durft te posten en een NEP als jij nodig heeft om zijn woordje te doen? Volgens mij kan Klaas dat zelf veel beter ....

Misschien bestaat Klaas helemaal niet? :rolleyes:

Misschien bestaat Klaas helemaal niet? :rolleyes:

Nou, dan heb ik een spook gezien, destijds bij Erik... :lol:

Beste Pjotr,

Is iedereen die niet forumt een schijterd?

En is iedereen die wel forumt g