Pjotr Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 Afschuwelijk... Ik moet er niet aan denken! Maar je doet het toch Is iedereen die niet forumt een schijterd? En is iedereen die wel forumt g Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 april 2004 Author Report Share Posted 3 april 2004 Beste Erik, Klaas stuurt je vandaag een paar MKP's van 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 ..."Het leek echt wel alsof ik in de Ste. Clothilde zat!' zei hij. "Maar Eriks bank was veel comfortabeler dan dat neo-gothische houtsnijwerk..." Daar moet je ook niet met je kont op zitten maar op je knie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 april 2004 Report Share Posted 3 april 2004 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 april 2004 Author Report Share Posted 5 april 2004 zo, vanavond ben ik eens aan het ruisen gegaan altijd leuk om te zien wat je (niet) hoort ik heb de microfoon op de leuning van mijn luisterstoel gelegd en heb eerst de esl panelen gemeten , toen de woofers , en toen allebei . de esl panelen : de woofers : de complete speaker : het midden gebied is een beetje erg aanwezig zoals je ziet . dit was me met het beluisteren ook al opgevallen . het kan ook niet anders , want mijn esl,s zijn nog niet goed afgefilterd . ze komen nu bij 400hz al in , en de woofer stopt pas bij 2khz . een beetje overlap dus toch vallen mij de eerste resultaten niet tegen . de klank is (ondanks een verkeerde klankbalans) erg natuurgetrouw , en heeft een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 Tja Erik, Wat ik nou niet snap is waarom je je ESL's gaat folteren en niet je woefs. Je ESL's lijken mij toch beter te presteren in het mid-bas en hoger gebied. Zou toch die woefs ook eens gaan filteren i.p.v. je ESL's met een passief lijnfilter zoals Hans al aangaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 april 2004 Author Report Share Posted 5 april 2004 tsja potr ik hou niet zo van spoelen voor een woofer (fase draaiing ) volgens mij klinkt daarom geen ene hybride esl fatsoenlijk. maar ik ga het zeker proberen ! alles ga ik proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 Beste Erik, Nee natuurlijk ga je de boel niet verstieren met een spoel voor je woefs. Ik bedoel een 1ste orde laagdoorlaat op lijnniveau, dus voor de eindversterker die alleen je woefs aanstuurt, je Koda b.v. Zo'n laagdoorlaatfiltertje bestaat simpel uit een weerstand met daar achter een condensator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 tsja potr ik hou niet zo van spoelen voor een woofer (fase draaiing ) volgens mij klinkt daarom geen ene hybride esl fatsoenlijk. maar ik ga het zeker proberen ! alles ga ik proberen Erik, als je passief filtert zitten er geen spoelen voor je woofer. Deze zitten dan tussen je voor- en eindversterker. Bovendien hebben die heel andere afmetingen i.v.m. aanpassing op je versterker i.p.v. op je luidsprekers. Je hebt dan wel een tweede eindtrap nodig. Maar waarschijnlijk is de Koda zonder filter beter als je MF m Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 april 2004 Author Report Share Posted 5 april 2004 ho effe dames . jullie bedoelen AKTIEF filteren ? dus gewoon een filtertje voor de ingang van de koda?? (die staat op de woefs) dat kan natuurlijk . maar eerst de condensatoren van klaas afwachten . bij de King gaat het ook (de woofer tot 2khz) dus waarom hier niet ? en uiteindelijk wil ik er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 en uiteindelijk wil ik er Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 april 2004 Author Report Share Posted 5 april 2004 OK maar als het een hele ingewikkelde speaker word met tig versterkers en filters en weet ik al niet wat , dan pleur ik hem eruit . ik wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 ho effe dames . jullie bedoelen AKTIEF filteren ? dus gewoon een filtertje voor de ingang van de koda?? (die staat op de woefs) dat kan natuurlijk . maar eerst de condensatoren van klaas afwachten . bij de King gaat het ook (de woofer tot 2khz) dus waarom hier niet ? en uiteindelijk wil ik er Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 OK maar als het een hele ingewikkelde speaker word met tig versterkers en filters en weet ik al niet wat , dan pleur ik hem eruit . ik wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 april 2004 Author Report Share Posted 5 april 2004 ho hans , mijn woofer zit op dezelfde plek als jouw middentoner denk ik , (effe opmeten )....... hart van de woofer zit op 65 cm vanaf de grond . Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 ho hans , mijn woofer zit op dezelfde plek als jouw middentoner denk ik , (effe opmeten )....... hart van de woofer zit op 65 cm vanaf de grond . Erik je vergist je: woofer : 44 cm (tot 200Hz) Laag-mid: 78 cm (van 200 tot 600 Hz) Hoog-mid: 100 cm (van 600 tot 3000 Hz) Hoog: 113 cm (boven 3000 Hz) Alles naar het midden van de speakers gemeten. Toch valt me die 65 cm niet tegen, mischien valt het daarom mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 april 2004 Report Share Posted 5 april 2004 Beste, Helaas heb ik die discussie tussen actief en/of passief filteren al vaka moeten voeren. Das natuurlijk altijd leuk, van elkaar's meningen leren. Helaas is het vaak een zinloze discussie, omdat veel tegenstanders van Actief filteren totgeel geen idee hebben van wat er zowel mogelijk is, en wat het precies inhoudt. Mijn mening is dat Actief filteren vereweg superieur is aan passieve filters. Ik kom aan deze mening door de harde praktijk waarbij we grote systemen van passief omzette naar actief. Je wilt echt nooit meer terug!! Tevens geloof ik er niet in dat je met welk passief filter dan ook, het strakke en goede laag zult krijgen van actief gefilterd laag. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2004 Report Share Posted 6 april 2004 Beste Bas, "Any loudspeaker sounds better if driven actively," zei een Engelsman eens tegen me. Een Engelsman, overigens, die niet meer onder ons vertoeft, maar die wij beiden nog steeds zeer bewonderen... Het is waar, dat er een veel betere controle over de basluidspreker kan worden uitgeoefend wanneer er zich geen filter tussen de eindtrap en de spreekspoel bevindt. Met name de seriespoel in de laagsectie gooit bij een passief gefilterd systeem vaak roet in het eten. Maar bedenk, dat Eriks bassystemen in feite actief aangedreven luidsprekers zijn! Net als bij de PP's zullen er geen filters tussen de woofers en de eindversterkers zitten. Iedereen mag zeggen of denken dat het gekkenwerk is. Een paar jaar geleden zou ik dat ook hebben gedacht. En ik zou 't gezegd hebben ook nog: "Een dertig centimeter woofer door laten lopen tot ver in het middengebied... waanzin! Denk aan het opbreken! Denk aan de massatraagheid! Denk aan het bundelen! Denk aan... " (enz.) Maar een onderzoekingstocht die ons langs de allerbeste (en allerduurste) spoelen voerde, leerde dat bij dergelijke basunits, met een goede natural roll-off, g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2004 Report Share Posted 6 april 2004 zo, vanavond ben ik eens aan het ruisen gegaan altijd leuk om te zien wat je (niet) hoort ik heb de microfoon op de leuning van mijn luisterstoel gelegd en heb eerst de esl panelen gemeten , toen de woofers , en toen allebei de esl panelen (...) Beste Erik, Het kan verhelderend zijn om de "zeer plaatsgebonden onregelmatigheden" in de karakteristiek te onderscheiden van de meer "algemene onregelmatigheden". De zeer plaatsgebonden onregelmatigheden kun je nauwelijks verhelpen: die kunnen worden veroorzaakt door bepaalde reflecties, resonanties en staande golven die samenhangen met de afmetingen van je kamer. Soms helpt het iets wanneer je de speakers versleept... maar dat is in jouw geval niet meer mogelijk. (Jij zult je kamer moeten verslepen! ) De algemene onregelmatigheden zouden misschien door een technische aanpassing aan je systeem kunnen worden verholpen. Om het onderscheid te kunnen maken, zou je op een aantal verschillende afstanden van de luidsprekers kunnen meten. Je zou ook met de meetmicrofoon van de speakers af kunnen lopen, en dan weer naar ze toe. Kijken of bepaalde onregelmatigheden veranderen, verdwijnen, erger worden... of er nieuwe onregelmatigheden ontstaan. Ook kun je een globaal beeld krijgen van de fase(on?)reinheid van je totale systeem op en rond de overnamefrequentie. Als daar (bij 2 kHz?) een dip zit, zou dat kunnen betekenen dat de esl en de woofer elkaar tegenwerken. In dat geval kan het beter zijn om de esl in omgekeerde polariteit aan te sluiten. Het resultaat (aan ruis) kun je meteen controleren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 april 2004 Author Report Share Posted 6 april 2004 heej spido . ik hecht eigenlijk niet zo heel veel waarde aan de metingen . maar soms vertouw ik mijn oren niet helemaal , en kijk ik effe met een ruis wat de kamer 'doet' . ook vond ik het leuk om te zien wanneer de woefer er mee stopte , en wanneer de esl inzette . wat betreft de laagweergave in mijn kamer : ik had het al tegen klaas verteld : ik hoor op mijn rechter oor een vreemd difuus geluid , bij een bepaalde frequentie in het laag (50-60hz??) met name bij de contrabassen en sommige orgeltonen is het hoorbaar . het klinkt net eender als wanneer je een speaker uit fase hebt staan . het laag is niet meer traceerbaar , het klinkt erg difuus , en je word er ek van . ik heb dit slechts bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 april 2004 Report Share Posted 6 april 2004 Tja Erik, Wat ik nou niet snap is waarom je je ESL's gaat folteren Was dat nou een tikfout of niet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 april 2004 Report Share Posted 6 april 2004 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2004 Report Share Posted 6 april 2004 (...) ik hoor op mijn rechter oor een vreemd difuus geluid , bij een bepaalde frequentie in het laag (50-60hz??)met name bij de contrabassen en sommige orgeltonen is het hoorbaar (...) Beste Erik, In de eerste plaats dienen wij er voor te zorgen dat de luidsprekersystemen "an sich" optimaal zijn. Zoveel mogelijk faserecht, zoveel mogelijk resonantievrij, en met een frequentiekarakteristiek die ook zo recht mogelijk is. Daarna gaan we pas aandacht besteden aan de Nieuwere Frustraties (NFs), stel ik voor! Die NFs zijn een luxe-probleem. Je zult daarmee dus niet op al te veel begrip stuiten, hearzo. Die NFs zullen verband houden met de ontdekking dat je voor realistische orgel- en orkestweergave tenminste een royaal landhuis, een eigen schouwburg, een kerk, een flinke kroeg, een kasteel of een verbouwde boerderij nodig hebt. Full-range hifi past nu eenmaal niet in de doorgesneden nederlandse doorzonhuiskamer: niet qua frequentie-omvang, niet qua dynamiek, niet qua geluidsbeeld (breedte en diepte). Vermoedelijk stoot je nu reeds op een aspect van de NFs. Vijftig Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 april 2004 Author Report Share Posted 9 april 2004 in afwachting op de condensatoren , heb ik intussen even een webpagina gemaakt over de K&E betonnix 230 . ik loop nog wat achter , maar werk het zo snel mogelijk bij >>>De K&E betonnix 230 <<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 10 april 2004 Report Share Posted 10 april 2004 Mooi verhaal,en mooie foto's....en dan houd het ineens op?..... Komt er een vervolg? --Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts