Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Meten is weten !!!

vanonchtend is jeroen d hier geweest.

met meet microfoon en kastjes en draadjes .

de betonnix hebben we midden in de kamer opgesteld ,

daarna heeft jeroen impendantie metingen en ruis metingen gedaan.

aan de hand daarvan gaan we een paar filters ontwerpen.

die filters (het worden totaal drie verschillende ) gaan we over twee weken beluisteren.

ik maak drie paar kastjes met

• 2 weeks later...

filtertechniek.!! :D

leuk om jezelf hier eens in vast te bijten,

wat gebeurt er en waarom ,

nadat jeroen de boel heeft doorgemeten , heb ik een filterontwerp van hem gehad,

dit heb ik gebouwd en beluistert,

er zat iets niet goed!, wat dat weten we nog niet, zaterdag komt jeroen weer.

ondertussen heb ik zelf ook een filtertje ontworpen :o:D

schrik niet :

ps: het leuke is dat je met een spectrum analyser en een pink noise goed kunt zien dat er dippen in de curve komen als je de weergevers t.o.v. elkar gaat verschuiven .

ik ben net zo lang met de weergevers aan het schuiven geweest (van voor naar achter ) totdat mijn curve recht was ,

de units staan nu trapsgewijs : de woofer het verst naar voren , de tweeter het verst naar achteren , en de mid er tussen in .. :)

Waarom denk je dat een UltraCurve van dat leuke speelgoed is,niet alleen maar omdat er een perfecte DAC inzit en ook niet alleen maar omdat je er alles mee kunt instellen en regelen.

ps: het leuke is dat je met een spectrum analyser en een pink noise goed kunt zien dat er dippen in de curve komen als je de weergevers t.o.v. elkar gaat verschuiven .

ik ben net zo lang met de weergevers aan het schuiven geweest (van voor naar achter ) totdat mijn curve recht was ,

de units staan nu trapsgewijs : de woofer het verst naar voren , de tweeter het verst naar achteren , en de mid er tussen in .. :)

Waarom denk je dat een UltraCurve van dat leuke speelgoed is,niet alleen maar omdat er een perfecte DAC inzit en ook niet alleen maar omdat je er alles mee kunt instellen en regelen.

niet helemaal waar,

als twee weergevers elkaar uitdoven doordat ze fasetegenstellingen hebben bij een bepaalde frequentie (of looptijdverschillen) kun je dit niet oplossen met de ultracurve,

de behringen x-over is hier wel heel goed in . :)

ps; ik ben nog steeds heel enthousiast over mijn [

Leuk. Je bent in ieder geval van de straat. :)

misschien kun je hem gaan helpen

Ken je ons dan?

Kijk eens in het dagboek van een herdershond. ;)

Da's mij net te cryptisch, maar ik verwacht natuurlijk wel dat het niet echt een neiuweling is met zo'n opmerking als eerste bericht..

Guest muziekfreak
Beste Erik,

En wat ga je doen wanneer Jeroens meettuigje morgen "onomstotelijk aantoont" dat jouw filter technisch helemaal niet goed is, niet m

:) Hoi Erik,

Als je het goed vindt,kom ik samen met Hans.(nog twee extra oor filters) :P

beste jerry !

natuurlijk ben je welkom !

ps; jouw hoofdtelefoon hangt hier nog steeds.

je wil niet weten wat een steun en toeverlaat dat ding in geweest in de afgelopen woelige maanden waarin ik soms zelf niet meer wist hoe nou een orgel klonk. :D

een hoofdtelefoon als referentie is trouwens een aanrader voor iedereen. :)

ik meen dat hans van liempd en paul jenner en diy freak , al van de partij wilden zijn.

de datum prikken we nog .

:) Hoi Erik,

Als je het goed vindt,kom ik samen met Hans.(nog twee extra oor filters) :P

beste jerry !

natuurlijk ben je welkom !

ps; jouw hoofdtelefoon hangt hier nog steeds.

je wil niet weten wat een steun en toeverlaat dat ding in geweest in de afgelopen woelige maanden waarin ik soms zelf niet meer wist hoe nou een orgel klonk. :D

een hoofdtelefoon als referentie is trouwens een aanrader voor iedereen. :)

Volgende week zaterdag zou mij goed uitkomen.... :)

@spido: inderdaad ga ik natuurlijk niet helemaal af op het oordeel van de anderen . maar soms kun je je zelf doof luisteren (net zoiets als blind staren) naar een bepaald iets en dan zijn oordelen van andere wel handig.

en ja het moet de sph-300ke zijn. :)

@hans: welke vogende week zaterdag? ik ben nl vanaf vrijdag 18 tot vrijdag 25 op vakantie , dus ...... :)

@de rest : ik heb mijn keus al gemaakt denk ik.!!!

zoals ie nu klinkt, droom ik al vanaf dat ik de B&W nautilussen gehoord heb op de VAD. :D geweldig gewoon

ik denk dat ik op de goede weg ben!

[resultaten die ik nu heb , bieden geen garantie voor de toekomst,] volgende week ben ik misschien wel weer aan het tweaken....... :rolleyes::D

@spido: inderdaad ga ik natuurlijk niet helemaal af op het oordeel van de anderen . maar soms kun je je zelf doof luisteren (net zoiets als blind staren) naar een bepaald iets en dan zijn oordelen van andere wel handig.

en ja het moet de sph-300ke zijn. :)

@hans: welke vogende week zaterdag? ik ben nl vanaf vrijdag 18 tot vrijdag 25 op vakantie , dus ...... :)

@de rest : ik heb mijn keus al gemaakt denk ik.!!!

zoals ie nu klinkt, droom ik al vanaf dat ik de B&W nautilussen gehoord heb op de VAD. :D geweldig gewoon

ik denk dat ik op de goede weg ben!

[resultaten die ik nu heb , bieden geen garantie voor de toekomst,] volgende week ben ik misschien wel weer aan het tweaken....... :rolleyes::D

Welke keuze heb je gemaakt... is dan gelijk de volgende vraag.??? :confused:

Ik dacht dus aan 19 feb... maar dat wordt dus niks.... :(

Het zal dus daarna worden denk ik....

:)

even tussendoor nog wat luisterervaringen:

ik speel nu met het filter van jeroen d.

jeroen heeft afgelopen zaterdag nog wat metingen gedaan, en we hebben samen toen een filter inelkaar geknutseld.

mijn wens was een heldere klank , maar niet vanuit het hoog (dat hebben de meeste haifai speakers) maar de betonnix moest helder klinken vanuit het midden.

dit is volgens mij al goed mogelijk doordat ik geen houten behuizing heb , maar met een filter kan je ook nog wat doen.

na wat dagen luisteren kan ik tot de conclusie komen dat het idd een heldere luidspreker is , met name het middengebied is zeer fraai.

ik heb met mijn rta meter nog wat metingen gedaan , het mooie is dat het hoog en het laag bijna nergens boven de gemiddelde lijn uitsteken.

het middengebied domineerd zeg maar iets.

ik vind nl dat een speaker waar het hoog en/of het laag opvalt en/of domineert al gauw irritant gaat klinken.

eventjes is het wel heavy , maar je bent het snel zat.

nog een pluspunt is dat ik niet het idee heb dat ik naar drieverschillendespeakertjesincluziefspoeletjesencondensatortjes zit te luisteren.

het is

even tussendoor nog wat luisterervaringen:

nog en minpunt:

door dat heldere middengebied, en de resonantievrije behuizing , vind ik het soms wat kil klinken.

soms is wat vervorming of resoantie in het geluid best aangenaam. :)

al hoort het er niet bij.

Misschien eens een echte draaitafel met mooi element ?????? ;)

even wat updates:

ik heb nu en week met jeroen zijn filter gespeeld.

bevalt nog steeds goed,

intussen heb ik zelf wat aan mijn filter verandert.

zo ziet het er nu uit.

erik.jpg

een goede trafokern spoel voor de woofer , en een 33uf mkp voor de mid.

alles in fase , en trapgewijs bovenelkaar opgesteld.

klinkt ook heel goed !!! :)

ik wilde al sik terug ben van vakantie (d.v. 25 februari) op een vrijdagavond een filter vergelijking doen. :)

Edited by erik klijnsmit