Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

ke35.jpg

beste spido,

hierbij de curve van de monacor sph135kep in de boemenvaas.

hij lijkt erg op die van ESL63, vind je niet?? :D;)

de laagafval is erg afhankelijk van de afstnand van de microfoon, maar is ongeveer tussen de 80(op 75cm) en de 200hz(op 150cm)

de hoogafval is steeds hetzelfde ,

alleen onder een hoek van 45 graden tov de luisteras , valt ie af bij 5khz.

hij bundelt dus idd :)

maar , wat is wijsheid:

1- de mid. in een kleine behuizing zodat ie goed gedempt word en daardoor minder lange uitslagen maakt

2- de mid. in een grote behuizing zodat ie wat eerder en wat geleidelijker afvalt naar het laag.

ps: geeft een (te)kleine behuizing niet een rare resonantiepiek net boven het punt waar ie begint af te vallen??

hoe kleiner de behuizing hoe eerder die afvalt , maar als ik hem invoer in win isd dan krijg ik wel een behoorlijke piek . :rolleyes:

Beste Erik,

Mijn spectrum analyzer (ADC-SA1) met bijbehorende gekalibreerde meetmicrofoon geeft een veel rechter resultaat! Dat komt - maar dan in staafdiagramvorm - meer overeen met de sinussweepcurve die Monacor zelf publiceert.

Vertegenwoordigt elk ledje van jouw display

Beste Erik,

Mijn spectrum analyzer (ADC-SA1) met bijbehorende gekalibreerde meetmicrofoon geeft een veel rechter resultaat! Dat komt - maar dan in staafdiagramvorm - meer overeen met de sinussweepcurve die Monacor zelf publiceert.

Vertegenwoordigt elk ledje van jouw display

vanavond heb ik de inhoud van mijn kruiken eens gemeten.

dit heb i kgedaan door een vuilniszak in de kruik te stoppen , en daarna de kruik vol met water te gieten.

er ging precies 9 liter in :o

ik had gerekend op 4 liter of zo , (ik kan waarschijnlijk niet rekenen)

dus heb ik net even twee kussenslopen bij mijn vrouw uit de kast getrokken, en die gevuld met zand uit de zandbak (ik heb morgen dus een boze vrouw en twee boze kindertjes :D )

in iedere kussensloop heb ik 5 liter zand gedaan.

en die heb ik in de kruik gepropt.

nog wat BAF erbij en wol.

ik ben benieuwd hoe het gaat klinken nu , :rolleyes:

een spoel van 6,8mh 1,32mm 0,26 ohm voor de woofer

de middentoner ongefiltert in een 3,5 liter behuizing

en een condensator van 2,2uf voor de tweeter (weerstanden waren niet nodig bij deze tweeter)

nog even en ik hou helemaal geen filter meer over :)

dus heb ik net even twee kussenslopen bij mijn vrouw uit de kast getrokken, en die gevuld met zand uit de zandbak (ik heb morgen dus een boze vrouw en twee boze kindertjes :D )

Waren de diepvrieszakken op ?

:D;)

dus heb ik net even twee kussenslopen bij mijn vrouw uit de kast getrokken, en die gevuld met zand uit de zandbak (ik heb morgen dus een boze vrouw en twee boze kindertjes :D  )

Waren de diepvrieszakken op ?

:D;)

een kussensloop is natuurlijk high-enderder.

die dempt het geluid een beetje en laat geluid door naar het zand wat ook weer geluid dempt.

een diepvrieszak gaat liggen ritselen ,

en dat moet niet , want dan klinkt het zo esl achtig. ;)

ps;

bij een eerste luisterindruk mag ik opmerken dat het midden/hoog gebied zeer fraai is!!

maar, het laag is wat wollig en hoempiger .

ook lijkt het meer aanwezig (?)

misschien toch maar een dikke trafokernspoel voor de woofer...... :rolleyes:

(...) Misschien toch maar een dikke trafokernspoel voor de woofer...... :rolleyes:

Beste Erik,

Ik weet er nog wel een paar (gratis) voor je te vinden!

Ze liggen in een kast vol met ongebruikt filtermateriaal. Van iemand die

Beste Erik,

Leuk dat je komt!

Voor dat sinterklaasgeld mag je optreden als audioconsulent, als je wilt.

Want Klaas is weer eens een zenuwinzinking nabij.

Hij heeft dringend een paar extra, liefst verse en onbevooroordeelde, goede en jonge luisteroren nodig voor een vergelijking!

Want Klaas w

tja.en dan maar wachten tot klaas een keertje een goede buisenamp gaat proberen.

en ja in die jaren van de leak waren de componenten wel goed geselecteerd op klankechtheid.

kijk maar wat er tegenwoordig allemaal niet overnieuw word uitgevonden zoals componenten, materiaal keuzes (vaak oud nieuws)

maar ik wil hier nog wat anders over kwijt,componenten zoals de condensatoren die in de leak zitten meten zo slecht dat je ze haast weg wilt gooien,maar stop je er een goed metende mundorf in,dan weet je pas hoe slecht die dingen zijn.

zo ook voor de weerstanden de tegenwoordige metaalfilmshit,de koolfilms zijn mooier,de koolcomposiet toch wel het lekkerste.

daarom mag men een mede forumer die gek is op olie C's nooit uitlachen :D

misschien als ik tijd heb wil ik de leak ook wel beluisteren,tenminste als erik plaats heeft.

beste spido,

ik zal Klaas eens bellen binnenkort voor een afspraak,

ps:

hoe bevalt het , de middentoner full range?

bij mijn betonnix speelt het de sterren van de hemel.

het klinkt werkelijk waar fantanstisch (voorzover je dat van je eigen creatie kan/mag zeggen)

ik vind het zelfs beter klinken dan de vorige filterversie met 2.2mh voor de woofer 33uf voor de mid en 2.2uf voor de tweeter.

alleen het laag mag iets srakker ,

het loopt soms wat achter op de rest lijkt het wel.

zal door de spoel komen denk ik :rolleyes:

beste spido , ik verheuge mezelf al bij de gedachte dat iemand heel interessant vraagt : en wat voor filter heb je ontworpen?

nou ehh... :

Beste Erik,

Ik kwam - net zoals jij kennelijk al eerder had gedaan - op het idee om de middentoner full-range aan te sluiten... omdat deze middentoner welhaast een perfecte full-range unit is.

Okay: het formaat bepaalt de beperkingen.

Daar valt niet aan te ontkomen.

Hij is nu eenmaal te klein voor woofer en te groot voor tweeter.

Dit leidt enerzijds tot een vrij vroege basafval (< 120 Hz) en anderzijds tot een vrij vroege hoogafval (> 11 kHz) en een gelijkmatig toenemende bundeling die vanaf ca. 2 kHz merkbaar is. Maar hij kan het hele vocale gebied ongefilterd weergeven.

Puur vanuit de filterologie geredeneerd is het af te wijzen om faserotaties te veroorzaken als die niet echt nodig zijn.

En hier z

Beste Erik,

Dat effect kan niet worden veroorzaakt door een faseverschil tussen woofer en middentoner: dat zou eenvoudigweg leiden tot versterking of verzwakking in bepaalde frequentiegebieden, dus tot een onregelmatige karakteristiek.

Wel tast een spoel met een hogere ohmse weerstand de dempingsfactor van de versterker aan.

Hoe lager die weerstand, hoe beter.

En je betonnixen moeten natuurlijk zelf niet trillen!

Dit lijkt v

Beste Erik,

Dat effect kan niet worden veroorzaakt door een faseverschil tussen woofer en middentoner: dat zou eenvoudigweg leiden tot versterking of verzwakking in bepaalde frequentiegebieden, dus tot een onregelmatige karakteristiek.

Wel tast een spoel met een hogere ohmse weerstand de dempingsfactor van de versterker aan.

Hoe lager die weerstand, hoe beter.

En je betonnixen moeten natuurlijk zelf niet trillen!

Dit lijkt v

ke35.jpg

ik heb net even de middentoner nog een keer gemeten ,

maar dan midden in de kamer op de eetttafel, en de wasmanden van mijn vrouw eromheen opgesteld,

ook een dekbed op de deur gehangen etc,

dat scheelt behoorlijk!!

de curve is hoegenaamd recht.

(er zit nu trouwens ook een zak zand in van 5 liter )

maar ondanks dat loopt ie toch vrolijk tot 160 hz door en het -3db punt op 125 hz. :)

moet ik de behuizing noch kleiner maken?? (hij is nu 3,5 liter.)

Beste Erik,

Het verkleinen van de inhoud (capaciteit) van de middentonerbehuizing heeft dezelfde uitwerking als het verkleinen van de capaciteit van een voorgeschakelde condensator.

Vermoedelijk is de inhoud van je middentonerkastje nu al zo klein genoeg om de weergave van de unit gladjes te laten aansluiten op die van de woofer met 6,8 mH seriespoel.