erik klijnsmit Posted 20 april 2005 Author Report Share Posted 20 april 2005 beste spido, wat een fijn bericht! nu kan ik dus de diameter van mijn tweeterbehuizing net zo klein houden als de diameter van de tweeter zelf. misschien , heel misschien als ik een audiofiele bui heb schuur ik er toch stiekum een rond kantje aan...... je weet het niet..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 april 2005 Author Report Share Posted 20 april 2005 vanavond en fagelopen maandagavond ben ik hard aan het zagen geweest (wel eens een decoupeerzaag zo warm laten worden dat je je handen brandt??) het resultaat is twee druppels van 33mm MDF, dit worden de nieuwe middentonerbehuizningen. kleiner dan de stenen kruiken(die waren 9 liter) en wat mooeir van vorm worden ze . ik ga de 'kartels' niet wegschuren maar gewoon opvullen met epoxyhars en glasvezel. ik heb op de zaak nog een jerrycan epoxy staan , en glasvezelmatten zijn ook voorradig. het moet een sterk geheel worden zoals je kunt zien heb ik al een geultje gemaakt voor de tweeterbehuizing. dat word ook een druppel die op een puntje uitloopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 ik ga de 'kartels' niet wegschuren maar gewoon opvullen met epoxyhars en glasvezel.ik heb op de zaak nog een jerrycan epoxy staan , en glasvezelmatten zijn ook voorradig. het moet een sterk geheel worden Ik verheug me op een uitgebreide fotoreportage hoe je dat precies doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 vanavond en fagelopen maandagavond ben ik hard aan het zagen geweest (wel eens een decoupeerzaag zo warm laten worden dat je je handen brandt??) het resultaat is twee druppels van 33mm MDF, dit worden de nieuwe middentonerbehuizningen. kleiner dan de stenen kruiken(die waren 9 liter) en wat mooeir van vorm worden ze . ik ga de 'kartels' niet wegschuren maar gewoon opvullen met epoxyhars en glasvezel. ik heb op de zaak nog een jerrycan epoxy staan , en glasvezelmatten zijn ook voorradig. het moet een sterk geheel worden zoals je kunt zien heb ik al een geultje gemaakt voor de tweeterbehuizing. dat word ook een druppel die op een puntje uitloopt. Erik, Niet anders dan mijn complimenten voor al dat werk. Maarre, kom je nou nooit eens in de verleiding om kant-en-klare-luidsprekers te kopen Weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 april 2005 Author Report Share Posted 20 april 2005 ik ga de 'kartels' niet wegschuren maar gewoon opvullen met epoxyhars en glasvezel.ik heb op de zaak nog een jerrycan epoxy staan , en glasvezelmatten zijn ook voorradig. het moet een sterk geheel worden Ik verheug me op een uitgebreide fotoreportage hoe je dat precies doet. net als papier mach Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Krijg je dan geen holle ruimtes tussen de kartels? Of prop je die vol met glasvezelmatjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 vanavond en fagelopen maandagavond ben ik hard aan het zagen geweest (wel eens een decoupeerzaag zo warm laten worden dat je je handen brandt??) het resultaat is twee druppels van 33mm MDF, dit worden de nieuwe middentonerbehuizningen. kleiner dan de stenen kruiken(die waren 9 liter) en wat mooeir van vorm worden ze . ik ga de 'kartels' niet wegschuren maar gewoon opvullen met epoxyhars en glasvezel. ik heb op de zaak nog een jerrycan epoxy staan , en glasvezelmatten zijn ook voorradig. het moet een sterk geheel worden zoals je kunt zien heb ik al een geultje gemaakt voor de tweeterbehuizing. dat word ook een druppel die op een puntje uitloopt. leuk om te zien, ik mag dit soort dingen wel.(huisvlijt) lekker eigenwijs zelf iets bouwen,en naar eigen idee opzetten. en nou maar hopen dat je een verbetering hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2005 Report Share Posted 20 april 2005 Na zoveel inspanning hoor je ALTIJD verbetering! (Een weekje later kan dat weer anders zijn, natuurlijk...) P.S. Erik, 't ziet er geweldig uit! Maarre... heeft je decoupeerzaag (nog) geen waterkoeling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 21 april 2005 Author Report Share Posted 21 april 2005 Na zoveel inspanning hoor je ALTIJD verbetering! (Een weekje later kan dat weer anders zijn, natuurlijk...) P.S. Erik, 't ziet er geweldig uit! Maarre... heeft je decoupeerzaag (nog) geen waterkoeling? beste spido, ik heb de decoupeerzaag een halfuurtje in de vriezer gelegd. (die staat tochj onder de werkbank in de schuur) daarna was ie weer lekker afgekoeld. (alleen het brood en het vlees was wel ontdooit) Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 april 2005 Report Share Posted 21 april 2005 Spido, Het is geen speksteen waar hij doorheen moet hoor! Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snarf aka Frans Posted 22 april 2005 Report Share Posted 22 april 2005 Erik, Waarom laat je de mid behuizing niet uitlopen in een dunne buis zoals B&W dat doet? Of doen ze dat alleen bij de tweeter? Je krijgt dan een soort van basreflex, of wil je juist een gesloten kast? Verder weer erg leuk om te volgen dit topic... Groet Frans Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 april 2005 Author Report Share Posted 22 april 2005 Erik, Waarom laat je de mid behuizing niet uitlopen in een dunne buis zoals B&W dat doet? Of doen ze dat alleen bij de tweeter? Je krijgt dan een soort van basreflex, of wil je juist een gesloten kast? Verder weer erg leuk om te volgen dit topic... Groet Frans beste frans, het moet een gesloten behuizing worden, zoals dit, bij het zien van dit plaatje kwam ik opeens op een idee!!! ik denk dat ik net als bij de nautilus de middentoner niet met schroeven vastzet , maar met een lang draadeind helemaal aan de achterzijde van de behuizing vastzet, veel mooier gezicht (en misschien klinkt het ook nog wel beter) als ik achter in de magneet een draadeind M8 schroef van zo'n 30 cm lang , dan laat ik dat achter door de behuizing steken , en zet er een moer op en draai zo de middentoner vast in de behuizing . de rand waar normaal de gaatjes voor de schroefje in zitten slijp ik van de speaker af. de speaker frees ik mooi rond in de behuizing (net als bij de nautilus) zo krijg ik een mooi rond aangezicht . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 22 april 2005 Report Share Posted 22 april 2005 ik denk dat ik net als bij de nautilus de middentoner niet met schroeven vastzet , maar met een lang draadeind helemaal aan de achterzijde van de behuizing vastzet Erik, Als je dan toch gaat tappen, snij dan gelijk draad op een pijpje i.p.v. dat je massief en zacht ijzer gebruikt wat je spant als een gitaarsnaar. En aangezien je hem niet in een ventilatiegat schroeft, spuit je dat pijpje in de garage gelijk even vol kit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 april 2005 Report Share Posted 22 april 2005 Wel 'n aluminium, RVS of koperen draadeind gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 .ik ga de 'kartels' niet wegschuren maar gewoon opvullen met epoxyhars en glasvezel. ik heb op de zaak nog een jerrycan epoxy staan , en glasvezelmatten zijn ook voorradig. Niet een te snelle harder gebruiken he, anders fikt het MDF weg Heb je trouwens wel Aerosil en Fillite om de hars in te dikken? Als je zo een goeie dikke plamuur mengt heb je ook geen matten nodig. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 ...en al dit gedoe doordat ze bij B&W niet op het idee kwamen om gewoon een stenen kruik te gebruiken..! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 vanavond en fagelopen maandagavond ben ik hard aan het zagen geweest (wel eens een decoupeerzaag zo warm laten worden dat je je handen brandt??) het resultaat is twee druppels van 33mm MDF, dit worden de nieuwe middentonerbehuizningen. kleiner dan de stenen kruiken(die waren 9 liter) en wat mooeir van vorm worden ze . ik ga de 'kartels' niet wegschuren maar gewoon opvullen met epoxyhars en glasvezel. ik heb op de zaak nog een jerrycan epoxy staan , en glasvezelmatten zijn ook voorradig. het moet een sterk geheel worden zoals je kunt zien heb ik al een geultje gemaakt voor de tweeterbehuizing. dat word ook een druppel die op een puntje uitloopt. Hi Erik, Heb je er wel eens aan gedacht er een Tangband of Fostex in te stoppen? Heb je ook geen tweeter meer nodig. De Tangband W4-657SC zou erg goed passen qua volume. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 Die is leuk, Jeroen Nu is hij eindelijk zover dat hij een mooie behuizing voor zijn middentoner maakt, en dan wil jij hem doodleuk helemaal opnieuw laten beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 april 2005 Author Report Share Posted 23 april 2005 Die is leuk, Jeroen Nu is hij eindelijk zover dat hij een mooie behuizing voor zijn middentoner maakt, en dan wil jij hem doodleuk helemaal opnieuw laten beginnen. toch heeft jeroen een punt, maar hij weet misschien niet dat ik de middentoner full range inzet. van 200hz tot 10.000hz. dat is best breed(band) ps: vanmiddag even Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 23 april 2005 Report Share Posted 23 april 2005 ik moest echt bukken om de stukken MDF te ontwijken.mijn hele creatie in precies 4 stukken uitelkaar geslagen. dry.gif Was dat meteen of toen hij de beitel erop zette. In het laatste geval waarschijnlijk teveel in 1x eraf willen halen. Wees voorzichtig met MDF ( karton ) op een draaibank. Wel sneu voor je, zoiets. Groet Sietse Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 april 2005 Author Report Share Posted 23 april 2005 ik moest echt bukken om de stukken MDF te ontwijken.mijn hele creatie in precies 4 stukken uitelkaar geslagen. dry.gif Was dat meteen of toen hij de beitel erop zette. In het laatste geval waarschijnlijk teveel in 1x eraf willen halen. Wees voorzichtig met MDF ( karton ) op een draaibank. Wel sneu voor je, zoiets. Groet Sietse nee , dat was gelijk met het aanzetten van de draaibank al hij had hem opgespannen , en zette hem aan.... de behuizing was niet helemaal mooi rond inelkaar gezet , dus gaat hij slingeren. als ie dan 500 toeren draait slingert ie echt door de werkplaats hoor ik was dus van plan om het slingeren eruit te schaven met een beitel. vandaar altijd leuke dingen, beetje klooien . Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 Die is leuk, Jeroen Nu is hij eindelijk zover dat hij een mooie behuizing voor zijn middentoner maakt, en dan wil jij hem doodleuk helemaal opnieuw laten beginnen. Och.. een extra plankje er voor en klaar is Erik!! Een Jordan JX92S of een Fostex FE103E hoeft hij niet eens te filteren..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 april 2005 Report Share Posted 24 april 2005 (...) Een Jordan JX92S of een Fostex FE103E hoeft hij niet eens te filteren..... (...) Hoebedoellu?? De Jordan JX92S is een 14 cm unit van ongeveer 370 euro. Hij is uitgerust met een metalen conus, die alle onhebbelijke eigenschappen (break-up, ringing) van die soort vertoont: boven 2 kHz stijgt de frequentie/amplitudecurve tot waarden van gemiddeld + 5 dB op de luisteras, en treden ernstige pieken en -dips op. De Fostex FE103E is een 10 cm unit van ongeveer 40 euro. Hij is uitgerust met een conus die gemaakt is van afval van bananenplantages. Er zijn dips bij 500 Hz en 2 kHz, en pieken bij 8 kHz, 14 kHz en 16 kHz. Boven ca. 1500 Hz begint hij flink te bundelen. Voor Eriks toepassing is hij alleen al vanwege zijn (on)belastbaarheid ongeschikt: 5 W RMS / 15 W muziekvermogen. Eriks huidige middentoner is m.i. in alle opzichten een betere keuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 april 2005 Report Share Posted 25 april 2005 (...) Een Jordan JX92S of een Fostex FE103E hoeft hij niet eens te filteren..... (...) Hoebedoellu?? De Jordan JX92S is een 14 cm unit van ongeveer 370 euro. Hij is uitgerust met een metalen conus, die alle onhebbelijke eigenschappen (break-up, ringing) van die soort vertoont: boven 2 kHz stijgt de frequentie/amplitudecurve tot waarden van gemiddeld + 5 dB op de luisteras, en treden ernstige pieken en -dips op. De Fostex FE103E is een 10 cm unit van ongeveer 40 euro. Hij is uitgerust met een conus die gemaakt is van afval van bananenplantages. Er zijn dips bij 500 Hz en 2 kHz, en pieken bij 8 kHz, 14 kHz en 16 kHz. Boven ca. 1500 Hz begint hij flink te bundelen. Voor Eriks toepassing is hij alleen al vanwege zijn (on)belastbaarheid ongeschikt: 5 W RMS / 15 W muziekvermogen. Eriks huidige middentoner is m.i. in alle opzichten een betere keuze. De Jordan is inderdaad duur -->> 200 euro. Wordt echter bij K+T in hun laatste ontwerp (the wall) ongefilterd toegepast, zonder de zaken die jij beschrijft. De JX53 is een mid/hoog versie van 8 cm zonder break up verschijnsellen. Het was een vraag aan Erik, geen advies. Hij gaf een bevredigend antwoord. Een breedbander met bijpassende ondersteuning in het laag lijkt mij een ideale configuratie. Ik moet alleen steeds wennen dat Erik dit ontwerp maakt vanuit zijn woofer. Dit staat op de Jordan website over de lift bij de JX92S, onzin? Q: Why does the JX92S have a rise in its upper frequency response? A: Because it is intended to be listened to with the axes of the stereo pair toed well in, to cross well in front of the listening area. This optimises stereo imagery over a wide listening area. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 25 april 2005 Report Share Posted 25 april 2005 (...) Een Jordan JX92S of een Fostex FE103E hoeft hij niet eens te filteren..... (...) Hoebedoellu?? De Jordan JX92S is een 14 cm unit van ongeveer 370 euro. Hij is uitgerust met een metalen conus, die alle onhebbelijke eigenschappen (break-up, ringing) van die soort vertoont: boven 2 kHz stijgt de frequentie/amplitudecurve tot waarden van gemiddeld + 5 dB op de luisteras, en treden ernstige pieken en -dips op. De Fostex FE103E is een 10 cm unit van ongeveer 40 euro. Hij is uitgerust met een conus die gemaakt is van afval van bananenplantages. Er zijn dips bij 500 Hz en 2 kHz, en pieken bij 8 kHz, 14 kHz en 16 kHz. Boven ca. 1500 Hz begint hij flink te bundelen. Voor Eriks toepassing is hij alleen al vanwege zijn (on)belastbaarheid ongeschikt: 5 W RMS / 15 W muziekvermogen. Eriks huidige middentoner is m.i. in alle opzichten een betere keuze. Beste Spido de Jordan JX92S heeft geen van de problemen die jij beschrijft mits hij op een wat groter front gemonteerd is (zoals The Wall in K&T) Tegen de Jordan kan bijna geen enkele andere driver op, maar daar is de prijs ook naar Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts