Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

(...) Een Jordan JX92S of een Fostex FE103E hoeft hij niet eens te filteren..... (...)

:blink::blink: Hoebedoellu??

De Jordan JX92S is een 14 cm unit van ongeveer 370 euro.

Hij is uitgerust met een metalen conus, die alle onhebbelijke eigenschappen (break-up, ringing) van die soort vertoont: boven 2 kHz stijgt de frequentie/amplitudecurve tot waarden van gemiddeld + 5 dB op de luisteras, en treden ernstige pieken en -dips op.

De Fostex FE103E is een 10 cm unit van ongeveer 40 euro.

Hij is uitgerust met een conus die gemaakt is van afval van bananenplantages. Er zijn dips bij 500 Hz en 2 kHz, en pieken bij 8 kHz, 14 kHz en 16 kHz. Boven ca. 1500 Hz begint hij flink te bundelen.

Voor Eriks toepassing is hij alleen al vanwege zijn (on)belastbaarheid ongeschikt: 5 W RMS / 15 W muziekvermogen.

Eriks huidige middentoner is m.i. in alle opzichten een betere keuze.

Beste Spido de Jordan JX92S heeft geen van de problemen die jij beschrijft mits hij op een wat groter front gemonteerd is (zoals The Wall in K&T)

Tegen de Jordan kan bijna geen enkele andere driver op, maar daar is de prijs ook naar ;)

Marcel

Hi Marcel,

Ik ben erg benieuwd naar de klank van deze unit. Waar zou ik hem kunnen luisteren??

De prijs vind ik wel meevallen (175 euro), want anders moet je 3 units kopen.....

(...) Een Jordan JX92S of een Fostex FE103E hoeft hij niet eens te filteren..... (...)

:blink::blink: Hoebedoellu??

De Jordan JX92S is een 14 cm unit van ongeveer 370 euro.

Hij is uitgerust met een metalen conus, die alle onhebbelijke eigenschappen (break-up, ringing) van die soort vertoont: boven 2 kHz stijgt de frequentie/amplitudecurve tot waarden van gemiddeld + 5 dB op de luisteras, en treden ernstige pieken en -dips op.

De Fostex FE103E is een 10 cm unit van ongeveer 40 euro.

Hij is uitgerust met een conus die gemaakt is van afval van bananenplantages. Er zijn dips bij 500 Hz en 2 kHz, en pieken bij 8 kHz, 14 kHz en 16 kHz. Boven ca. 1500 Hz begint hij flink te bundelen.

Voor Eriks toepassing is hij alleen al vanwege zijn (on)belastbaarheid ongeschikt: 5 W RMS / 15 W muziekvermogen.

Eriks huidige middentoner is m.i. in alle opzichten een betere keuze.

Beste Spido de Jordan JX92S heeft geen van de problemen die jij beschrijft mits hij op een wat groter front gemonteerd is (zoals The Wall in K&T)

Tegen de Jordan kan bijna geen enkele andere driver op, maar daar is de prijs ook naar ;)

Marcel

Hi Marcel,

Ik ben erg benieuwd naar de klank van deze unit. Waar zou ik hem kunnen luisteren??

De prijs vind ik wel meevallen (175 euro), want anders moet je 3 units kopen.....

kijk ff op www.speaker-online.de hierop staan alle ontwerpen van K&T misschien weten zij een adres waar je ze kan beluisteren. En misschien heeft Speaker en CO ze inmiddels te koop? Ik heb ze zelf eens op internet besteld voor een collega, hij heeft er van die schilderijspeakers mee gebouwd (ik meende 10L basreflex afgestemd op 60Hz) en heeft als Sub een GF250 van Visaton in een 90L reflex kast :rolleyes:

marcel

Beste Marcel,

Laat ik het dan wat duidelijker stellen: de genoemde (goedkope) Fostex unit heeft m.i. in de verste verte niks met high fidelity te maken.

Aardig als goedkope vervangingsluidspreker voor je TV of je computerspeakers, maar niet geschikt voor muziek en zang van enige omvang.

De (dure) Jordan is van totaal andere klasse. Deze unit heeft wel wat van een electrostaat: een helder en fijn timbre, en heel plezierig om naar te luisteren... zo lang je 't hem maar niet te moeilijk maakt.

Daarom wordt-ie nogal eens in een hoorn toegepast: hij hoeft dan niet al te grote uitslagen te maken.

Het hoog is niet zo vrij en sprankelend als bij gebruik van een heel goede tweeter mogelijk is.

Een ontzagwekkende bas moet je er ook niet van verwachten.

Maar wel een fijne, transparante, natuurlijke weergave.

Echter, als je hem op realistisch niveau wilt laten werken (een vleugel zo luid als een echte vleugel, een trompet zo luid als een echte trompet, enz.), dan verandert zijn karakter dramatisch.

Hij krijgt dan iets van een metalen klankschaaltje, dat uit eigen beweging extra boventonen gaat genereren als je het heftig in trilling brengt.

Break-up en ringing, in luidspreker-termen.

Zulke effecten zie je niet in een eenvoudige real-time frequentiekarakteristiek op laag vermogen, maar wel in een vertraagde frequentiekarakteristiek (zoals Fryer beschreef in "Distortions, can we hear them?", HiFi News 22 no. 7) of een cumulative decay spectrum bij een luidheid van ca. 100 dB / C.

Beste Marcel,

Laat ik het dan wat duidelijker stellen: de genoemde (goedkope) Fostex unit heeft m.i. in de verste verte niks met high fidelity te maken.

Aardig als goedkope vervangingsluidspreker voor je TV of je computerspeakers, maar niet geschikt voor muziek en zang van enige omvang.

De (dure) Jordan is van totaal andere klasse. Deze unit heeft wel wat van een electrostaat: een helder en fijn timbre, en heel plezierig om naar te luisteren... zo lang je 't hem maar niet te moeilijk maakt.

Daarom wordt-ie nogal eens in een hoorn toegepast: hij hoeft dan niet al te grote uitslagen te maken.

Het hoog is niet zo vrij en sprankelend als bij gebruik van een heel goede tweeter mogelijk is.

Een ontzagwekkende bas moet je er ook niet van verwachten.

Maar wel een fijne, transparante, natuurlijke weergave.

Echter, als je hem op realistisch niveau wilt laten werken (een vleugel zo luid als een echte vleugel, een trompet zo luid als een echte trompet, enz.), dan verandert zijn karakter dramatisch.

Hij krijgt dan iets van een metalen klankschaaltje, dat uit eigen beweging extra boventonen gaat genereren als je het heftig in trilling brengt.

Break-up en ringing, in luidspreker-termen.

Zulke effecten zie je niet in een eenvoudige real-time frequentiekarakteristiek op laag vermogen, maar wel in een vertraagde frequentiekarakteristiek (zoals Fryer beschreef in "Distortions, can we hear them?", HiFi News 22 no. 7) of een cumulative decay spectrum bij een luidheid van ca. 100 dB / C.

Spido,

Heeft de JX53 hier ook last van?? De JX53 is mooi te crossen op 300hz en je zou evrwachten dat het hoog beter is door zijn kleinere diameter.

Beste Jeroen KV en Spido vergeet niet dat alle speakers compromisen vragen, en van kleine breedbanders mag je aan de boven- en onderzijde van het hoorbare bereik niet te veel verwachten. Ook dynamiek staat op een veel lager nivo als bij een 3weg bijv, maar de JX92S kan op normale geluidsnivo`s stemmen prachtig natuurlijk weergeven.

Ik denk dat een JX92S heel erg goed is om als middentoner in een 3weg te werken.

Marcel

Belangrijk is dus hem niet te veel te laten doen in het laag (net als een ESL :lol: ), de belastbaarheid zal dan behoorlijk stijgen. Als er dan toch een woofer ingezet wordt zou de JX53 wel eens beter kunnen zijn? In het hoog zal deze het toch beter doen?

In de goede oude tijd hadden we systemen als de "Gemini" van Watts: twee ongefilterde 16 Ohms Jordan Watts modules parallel in een reflexkast.

Daar was al heel wat meer dynamiek mee mogelijk: ook in het laag.

En toch... de 32 en 16 voets orgelpijpen, de gr

Belangrijk is dus hem niet te veel te laten doen in het laag (net als een ESL :lol: ), de belastbaarheid zal dan behoorlijk stijgen. Als er dan toch een woofer ingezet wordt zou de JX53 wel eens beter kunnen zijn? In het hoog zal deze het toch beter doen?

ja maar ik zou hem dan wat hoger inzetten, zeg 400a500Hz? het midlaag bereik heeft namelijk ook behoorlijk baat bij een wat groter conusoppervlak.

Marcel

In de goede oude tijd hadden we systemen als de "Gemini" van Watts: twee ongefilterde 16 Ohms Jordan Watts modules parallel in een reflexkast.

Daar was al heel wat meer dynamiek mee mogelijk: ook in het laag.

En toch... de 32 en 16 voets orgelpijpen, de gr

OK

even off topic :D;)

ik heb een paar dikke trafokernspoelen(0,16ohm) in serie met de woofer staan nu,

en dit is dan mijn uiteindelijke filter.

erik1.JPG

afgelopen,

klaar,

genoeg ,

minder kan niet ,

meer klinkt niet,

(en het klinkt nu echt (bijna) naar mijn zin) :)

@jeroen d!

HEEL HARTELIJK BEDANKT!!

voor de leerzame discussies

voor de metingen bij mij thuis,

en voor de componenten die ik mocht lenen(ik ga dit goed maken ;) )

ik hoop niet dat je het erg vind dat ik mijn eigen(wijze) filter ga gebruiken. :)

ps: ik ga de boel afwerken,

wel zorg ik ervoor dat ik makkelijk bij mijn filter kan,

want mezelf kennende ben ik nog wel een jaartje aan het tweaken en tunen.

Ben je er dan al een beetje uit v.w.b. de tweeters? Of maak je de behuizing dusdanig dat je de tweeters ook nog een jaartje naar hartelust kunt omwisselen? :)

@jeroen d!

HEEL HARTELIJK BEDANKT!!

voor de leerzame discussies

voor de metingen bij mij thuis,

en voor de componenten die ik mocht lenen(ik ga dit goed maken ;)  )

ik hoop niet dat je het erg vind dat ik mijn eigen(wijze) filter ga gebruiken. :)

Voor

Ben je er dan al een beetje uit v.w.b. de tweeters? Of maak je de behuizing dusdanig dat je de tweeters ook nog een jaartje naar hartelust kunt omwisselen? :)

ja,

de tweeters kan ik later altijd nog wisselen evt.

Beste Erik,

Levert de 6,8 mH een beter resultaat op dan de 2,2 mH (in combinatie met aanpassing van de grootte van het middentonercompartiment c.q. een seriecondensator voor de middentoner)?

Is dat hoorbaar? Meetbaar?

Heb je het ook al eens op de (huidige) SS30 manier geprobeerd: zonder spoel dus, maar naar opzij gedraaid?

Beste Erik,

Levert de 6,8 mH een beter resultaat op dan de 2,2 mH (in combinatie met aanpassing van de grootte van het middentonercompartiment c.q. een seriecondensator voor de middentoner)?

Is dat hoorbaar? Meetbaar?

Heb je het ook al eens op de (huidige) SS30 manier geprobeerd: zonder spoel dus, maar naar opzij gedraaid?

beste spido,

de middentoner full range bevalt mij prima!

en idd , met de 6.8 bevalt het goed.

de woofer doet minder, en hoe minder hij doet hoe beter het word .

de woofer opzij heb ik ook geprobeerd,

maar das niks (sorry dat ik het zeg)

ik me mezelf na een tijdje toch ergeren aan het 'in de ruimte gesmeten bundelgeluid ' van de woofer.

het word wazig.

dus vandaar dat ik het zo hou.

:)

ps: morgenavond ga ik weer naar de buurman met zijn draaibank. :o om de druppelbehuizingen af te laten draaien.

ik neem mijn helm en handschoenen mee.

tis er levengevaarlijk. :D

(...) de woofer opzij heb ik ook geprobeerd,

maar das niks (sorry dat ik het zeg)

ik me mezelf na een tijdje toch ergeren aan het 'in de ruimte gesmeten bundelgeluid ' van de woofer.

het word wazig.

dus vandaar dat ik het zo hou.

:)

(...)

Beste Erik,

Bedankt! (Heel leerzaam.)

Het hele verhaal over richtingskarakteristiek en primair geluid in relatie tot reflecties is natuurlijk specifiek voor elke kamer en sterk afhankelijk van de locale akoestiek.

Misschien moeten zulke luidsprekersystemen wat dit betreft wel speciaal voor de betreffende luisterruimte worden ontworpen c.q. er op worden aangepast.

Beste allemaal.

Ik heb getracht de hele story in een adem uit te lezen.

Wat een pracht project is dit ( of was dit).

Af en toe rolde ik werkelijk, brullend van het lachen, van mijn stoel. :rolleyes:

Wat een geweldige dosis humor en doorzettingsvermogen!

En al die geweldige behulpzaamheid en tips?!

Soms was Erik er zo dicht bij met zijn elektrostaatjes............

Op slechts een paar decibelletjes afstand maar.

Ik kan mij dan ook haast niet voorstellen, dat iemand die het zo in z'n vingers heeft, en tot zo iets geweldigs in staat is, en weet hoe mooi elektrostaten kunnen klinken, zich vergrijpt aan een stel ordinaire, door een spoel aangedreven, luidsprekerunits :confused:

Het zal volgens mij dan ook niet lang kunnen duren of er wordt weer een frame in elkaar getimmerd en draadjes gespannen.........

In iedergeval iedereen bedankt voor zijn geweldige input op dit forum.

Ik ben benieuwd wat er nog meer borrelt bij al die doorgewinterde zelfbouwers en hoop nog veel van jullie te lezen (en te leren).

Met vriendelijke groet,

Wim

Beste allemaal.

Ik heb getracht de hele story in een adem uit te lezen.

Wat een pracht project is dit ( of was dit).

Af en toe rolde ik werkelijk, brullend van het lachen, van mijn stoel. :rolleyes: 

Wat een geweldige dosis humor en doorzettingsvermogen!

En al die geweldige behulpzaamheid en tips?!

Soms was Erik er zo dicht bij met zijn elektrostaatjes............

Op slechts een paar decibelletjes afstand maar.

Ik kan mij dan ook haast niet voorstellen, dat iemand die het zo in z'n vingers heeft, en tot zo iets geweldigs in staat is, en weet hoe mooi elektrostaten kunnen klinken, zich vergrijpt aan een stel ordinaire, door een spoel aangedreven, luidsprekerunits :confused:

Het zal volgens mij dan ook niet lang kunnen duren of er wordt weer een frame in elkaar getimmerd en draadjes gespannen.........

In iedergeval iedereen bedankt voor zijn geweldige input op dit forum.

Ik ben benieuwd wat er nog meer borrelt bij al die doorgewinterde zelfbouwers en hoop nog veel van jullie te lezen (en te leren).

Met vriendelijke groet,

Wim

Vooral omdat hij geen ESL wilde gebruiken omdat hij de woofer niet wilde filteren...... Actief filter heeft Erik niet geprobeerd jammer genoeg. Ideaal om te combineren met de ESL. B)

(Wat dacht je van een betonnen TL tot 150hz, actief gefilterd met een mooi ESL element :rolleyes: ).

Erik toch,

Full-range ESL=JA, maar dan zonder resonanties hoor!

Niet 3 resonanties per octaaf.

Lage tonen die de resonantie van een ESL-membraan aanstoten worden bijna sinusvormig.

Jij wilt toch niet gaan luisteren naar een speaker die maar

Erik toch,

Full-range ESL=JA, maar dan zonder resonanties hoor!

Niet 3 resonanties per octaaf.

Lage tonen die de resonantie van een ESL-membraan aanstoten worden bijna sinusvormig.

Jij wilt toch niet gaan luisteren naar een speaker die maar

Ga je ook nog iets leuks doen met dat chocoladekoekje op de middentoner?

daar ben ik een heel mooi druppelbehuizingkje voor aan het draaien .

hetzelfde model als voor de middentoner , maar dan kleiner.

@jeroen kv: ik weet bijna niet meer hoe mijn esl's klinken,

ik durf ze eigenlijk ook niet meer aan te sluiten,

'k ben net zo lekker aan de conussen bezig ;)