Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ga je ook nog iets leuks doen met dat chocoladekoekje op de middentoner?

daar ben ik een heel mooi druppelbehuizingkje voor aan het draaien .

hetzelfde model als voor de middentoner , maar dan kleiner.

@jeroen kv: ik weet bijna niet meer hoe mijn esl's klinken,

ik durf ze eigenlijk ook niet meer aan te sluiten,

'k ben net zo lekker aan de conussen bezig ;)

Zo houden!!! :lol::D:lol::D:lol: ........................................................

Beste JeroenKV,

Wat een onzin! Vervorming moet zoveel mogelijk bestreden worden.

Vandaar mijn voorkeur voor spekstenen behuizingen en fasecoherente full-range speakersystemen.

Maar als er een flinke dreun op de grote trom wordt gegeven, dan wil ik die wel uit m'n speakers horen.

Als er een heel lage orgeltoon wordt gespeeld, moet die wel klinken. Net zo laag als in de kerk. En niet alleen de boventonen ervan.

Als een bassdrum heftig wordt gekickt, dan wil ik die kick ook horen. En voelen, ja.

Het ploffen van de aanslag bij een slashende basgitaar wil ik ook niet missen.

Net zomin als het kolken van een diepe trom, het grommend aanzetten van contrabassen, de diepte van bastuba's.

Als ik een opname van een muziekcorps hoor, wil ik dat de lucht in de kamer net zo zindert als die buiten op straat doet.

En een pierement moet me net zo in een wolk van muziek opnemen als op de Keizersgracht of op 't Singel. Onwillekeurig moet ik m'n hand naar de portemonnee bewegen om iets in het mansbakkie te kunnen stoppen...

Dit alles kan een electrostaat niet voor elkaar krijgen.

't Is altijd n

Hap hap hap :P

Ik heb het over de relatief hoge vervorming die een conusspeaker heeft.

De kicks etc. waar je over praat hebben te maken met de overgang tussen laag en mid, dus niet met de laagste tonen. Definitie van wat wij laag vinden komt uit hogere frequentie regionen, daarom is de intergratie tussen middentoner en een woofer zo belangrijk. Full range ESL's hebben dit prima voor elkaar, bij hybrides kom ik er dus achter dat je niet hoger dan 200hz moet filteren.

Speksteen zorgt in iedergeval dat de (lage) mid tonen minder kastinvloeden hebben (goede keus), maar geen kast (en geen filter) is altijd nog vele male beter.

Beste Jeroen KV,

Een kastloze luidspreker straalt, in tegenfase met wat aan de voorzijde wordt geproduceerd, naar achteren toe evenveel geluid af als naar voren. Dat levert een diffuus beeld op. Bij sommige signalen is dat storender dan bij andere.

Verder is de dynamiek van electrostaten niet toereikend voor alle door mij gewenste toepassingen: m.n. in het basgebied.

Als de integratie (je bedoelt waarschijnlijk: fasecoherentie?) van bas en midden bij full-range electrostaten per definitie in orde was, zouden bijvoorbeeld Erik's Acoustats goede blokgolven van 100-200 Hz (grondtoon) op de scoop hebben gebracht.

Maar dat was bij lange na niet in orde.

(Of het verkregen resultaat alleen aan de ESL's, of alleen aan de ruimte, of aan beide heeft gelegen... we weten het niet. Maar dat speelt ook geen rol: een luidspreker moet z

Beste Jeroen KV,

Een kastloze luidspreker straalt, in tegenfase met wat aan de voorzijde wordt geproduceerd, naar achteren toe evenveel geluid af als naar voren. Dat levert een diffuus beeld op. Bij sommige signalen is dat storender dan bij andere.

Verder is de dynamiek van electrostaten niet toereikend voor alle door mij gewenste toepassingen: m.n. in het basgebied.

Als de integratie (je bedoelt waarschijnlijk: fasecoherentie?) van bas en midden bij full-range electrostaten per definitie in orde was, zouden bijvoorbeeld Erik's Acoustats goede blokgolven van 100-200 Hz (grondtoon) op de scoop hebben gebracht.

Maar dat was bij lange na niet in orde.

(Of het verkregen resultaat alleen aan de ESL's, of alleen aan de ruimte, of aan beide heeft gelegen... we weten het niet. Maar dat speelt ook geen rol: een luidspreker moet z

Waarom heeft iedereen het altijd over die blokgolven? Daar zitten alleen oneven harmonischen in. Zaagtandgolven zou ik dan nog logischer vinden. <_<

Het gaat niet alleen om de fase, maar ook amplitude, frequentie en tijd. Alleen in het overgangsgebied speelt zo iets als een "trage" woofer. Een ESL heeft deze integratie problemen gewoon niet.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom dit topic telkens richting ESL wordt gekeerd. Is Erik een ketter omdat hij geen ESL meer gebruikt, en moet hij bekeerd worden?

Bah, enge geloven zijn dat!

Erik baalt er van dat het hem niet gelukt is de betonnix hybride te maken :D ........ daarom komt het steeds weer terug (breedconussen ook trouwens). Dit hele topic komt zo'n beetje uit de discussie ESL en laag.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom dit topic telkens richting ESL wordt gekeerd. Is Erik een ketter omdat hij geen ESL meer gebruikt, en moet hij bekeerd worden?

Bah, enge geloven zijn dat!

Erik baalt er van dat het hem niet gelukt is de betonnix hybride te maken :D ........ daarom komt het steeds weer terug (breedconussen ook trouwens). Dit hele topic komt zo'n beetje uit de discussie ESL en laag.

ESL, LAAG en PP... dit zijn echt de grondtonen van het forum geworden.

Waarom heeft iedereen het altijd over die blokgolven? Daar zitten alleen oneven harmonischen in. Zaagtandgolven zou ik dan nog logischer vinden. <_<

Het gaat niet alleen om de fase, maar ook amplitude, frequentie en tijd. Alleen in het overgangsgebied speelt zo iets als een "trage" woofer. Een ESL heeft deze integratie problemen gewoon niet.

Beste Jeroen KV,

Niet iedereen heeft het altijd over blokgolven!

Alleen Spido heeft het zo nu en dan over blokgolven.

De anderen hebben het er n

Waarom heeft iedereen het altijd over die blokgolven? Daar zitten alleen oneven harmonischen in. Zaagtandgolven zou ik dan nog logischer vinden.  <_<

Beste Jeroen KV,

Waarom heeft iedereen het altijd over die blokgolven? Daar zitten alleen oneven harmonischen in. Zaagtandgolven zou ik dan nog logischer vinden.  <_<

Beste Jeroen KV,

A. Blokgolven bevatten alleen oneven harmonische.

B. Zaagtanden zowel oneven als even.

C. Muziek bevat nooit alleen oneven of alleen even, dus zijn zaagtanden veel relevanter voor een speaker.

D. Een toevoeging van even harmonische wordt zelfs als prettig ervaren (buizen).

Ad A. Klopt!

Ad B. Klopt ook!

Ad C. Klopt niet! Het gaat er hier niet om signaal aan te bieden dat zoveel mogelijk lijkt op het audiosignaal, want dan zou je alleen gecalibreerde pink noise pulsen moeten gebruiken.

Het gaat erom dat je een golfvorm kiest die een goed testmiddel is. Blokgolven testen fasecoherentie, impulsgedrag en frequentielineariteit. Zaagtanden doen dat niet. Dat blokgolven de even harmonischen er niet bij betrekken, is niet van belang. De samenstelling van grondtonen met oneven harmonischen geeft een volledig beeld van de prestaties.

Ad D. Dat is een kwestie van smaak. Een klarinet en een gedekte orgelpijp, bijvoorbeeld, produceren alleen oneven harmonischen. Toevoeging van even harmonischen tast de klankkleur van zulke instrumenten sterk aan. Andere instrumenten gaan "warmer" klinken door toevoeging van even harmonischen. Daar kun je van houden, maar met high fidelity heeft dat niets te maken.