gvy Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Hallo , Dag Spido, Tja, sorry maar ik vrees dat ik hier niet mee eens ben . ( Hoeft ook niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste Spido, Klaas is bij de filtertest van Jeroen en Hans destijds geweest. Ben daar zelf niet bij geweest maar van mensen die daar wel bij zijn geweest heb ik vernomen dat Klaas het verschil tussen wel of niet coherent (wel of niet faserein, of hoe je het ook noemen wil) niet kon horen. Beste Pjotr, Ik ben er dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 Het onderste signaal is afkomstig van de signaalgenerator of zelfs wat uit de eindversterker komt maar daarna is het nog niet bij de esl unit. Eerst moet het nog de audiotrafo door en het lijkt me zeer, zeer onwaarschijnlijk dat de audiotrafo een dergelijk gemeten signaal oplevert. Iemand die wel eens aan een esl of andere audiotrafo heeft gemeten weet dat dat er dan wel iets anders uitziet (horizontale gedeelten lopen bij dergelijke frequenties al iets schuin af naar de "nul") beste solidstate toch hebben wij dit echt gemeten! K Feenstra , jeroen d sota jerry en diy freak waren er bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 nog even een vraag, kunnen de strijdende partijen nog even een samenvatting van hun stellingen maken.?? ik zie door de blokgolven de betonnix even niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 (...) Iemand die wel eens aan een esl of andere audiotrafo heeft gemeten weet dat dat er dan wel iets anders uitziet (horizontale gedeelten lopen bij dergelijke frequenties al iets schuin af naar de "nul") (...) Diagnose: Low-frequency phase shift. Als het waar is wat je beweert: hoe verklaar jij dan de puike 300 Hz blokgolven die Peter Walker (en anderen) kon registreren van zijn Quad ESL's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 De 'frequentie' van deze zwakzinnige homebrew poging tot blokgolf is 2 Hz. Of stilstaan mogelijk is, hangt af van hoe lang je dat moet doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marp Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste Marp, Maar dit IS Erik's eigen betonnix topic! (Kijk maar naar de titel.) Welnee Spido, al lang niet meer... let maar op een paar posts hierboven en op wat nog komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 (...) Iemand die wel eens aan een esl of andere audiotrafo heeft gemeten weet dat dat er dan wel iets anders uitziet (horizontale gedeelten lopen bij dergelijke frequenties al iets schuin af naar de "nul") (...) Diagnose: Low-frequency phase shift. Als het waar is wat je beweert: hoe verklaar jij dan de puike 300 Hz blokgolven die Peter Walker (en anderen) kon registreren van zijn Quad ESL's? Dat moet je niet aan mij vragen, ik kom niet met die metingen. Ik konstateer dat de trafo daar een probleem heeft. Het kan ook zijn dat metingen niet met een trafo er tussen zijn verricht maar met een direkt gekoppelde HS-versterker (dc gekoppeld) Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 zullen we dit onderwerp sluiten , en verder gaan met wat anders?? ik heb 20 pagina's terug een vraag gesteld over diffractie. misschien moeten we daar eens over gaan bakkeleien. ik zit nl met het probleem dat ik de behuizing van mijn tweeter niet groter wil maken dan de diameter van de tweeter. Misschien wordt je vraag eerder beantwoord als je hem niet botweg in andermans discussie dumpt. Als je nou eens je eigen topic opende om het over de Betonnix te hebben? Een halve golflengte bij jouw wisselfrequentie is overigens korter dan 2 cm, dus waarschijnlijk fungeert de tweeterrand al voldoende als baffle. Btw: ik heb me voor het eerst sinds de start afgemeld bij dit topic, want ik ervaar de melding van nieuwe berichten momenteel als heuse spam. Kom wel een keer terug als dat offtopic gedonder hier is afgelopen, en geen vingerwijzingen a.u.b. want daar hebben we Bush al voor. Beste Erik, Jouw vraag over diffractie had ik al beantwoord. Beste Marp, Maar dit IS Erik's eigen betonnix topic! (Kijk maar naar de titel.) Beste SolidState, Je zei dat het naar de ESL toegevoerde signaal op de foto FAKE was. Fake impliceert bedrog. (Oxford Dictionary: "Make presentable or plausible; alter as to deceive.") En dat was JOUW woord, niet het mijne. Maar goed, je bedoelde het kennelijk dus niet zo erg. Misschien kun je maar beter Nederlands blijven gebruiken. Overigens horen de audiotrafo's bij de ESL: ze maken integraal deel uit van de luidsprekers en worden dus meegetest. Net zoals passieve wisselfilters deel uitmaken van passieve luidsprekers. http://www.stereophile.com/news/121503walker/ (...) Number one was in the spring of 1982, when then-Hi-Fi News & Record Review editor John Crabbe and I had driven up to Huntingdon to hear the prototypes of the ESL-63 loudspeaker and interview Peter for an article that appeared in the July 1982 issue of the magazine. Peter set up a pair of ESL-63s sitting on wooden kitchen chairs and bade us to take turns sitting in the sweet spot. The sound was magic Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Beste SolidState, Overigens horen de audiotrafo's bij de ESL: ze maken integraal deel uit van de luidsprekers en worden dus meegetest. Net zoals passieve wisselfilters deel uitmaken van passieve luidsprekers. Het verschil is dat een meerweg systeem de signalen splitst voor de verschillende drivers. Bij een esl is dat niet het geval. Daarom kun je beter meten wat het signaal is wat uit je trafo komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 De 'frequentie' van deze zwakzinnige homebrew poging tot blokgolf is 2 Hz. Of stilstaan mogelijk is, hangt af van hoe lang je dat moet doen. Iedere zwakzinnige die een grafiek kan aflezen ziet dat de frequentie van die blokgolf g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Een luidsprekertest met een blokgolf komt neer op een periodieke staprespons test, dat zie je pas goed als je de frequentie zeer laag kiest. Dat zeggik Als je dat eenmaal ziet en je weet hoe snel een luidspreker uitdempt, dan begrijp je ook waarom testen met laagfrequente blokgolven zinloos is. Duhh ..... ??? daarmee zeg je dus ook dat en stapresponsie zinloos is. Ben ik niet met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Ravon snapt 't n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Als een luidspreker een blokgolf van 100 Hertz weergeeft, dan geeft-ie gewoon een frequentie (sinus) van 100 Hertz weer...plus nog een aantal hogere frequenties (sinussen) erbij. Is het nou n Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 Als een luidspreker een blokgolf van 100 Hertz weergeeft, dan geeft-ie gewoon een frequentie (sinus) van 100 Hertz weer...plus nog een aantal hogere frequenties (sinussen) erbij. Is het nou n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 is het niet zo dat je alleen een blokgolf meet ???,de scoop weet natuurlijk niet dat het sinussen zijn en daarom geeft ie gewoon een blokgolf weer? Beste Erik, Die sinussen zijn een wiskundig gedachtenspelletje van meneer Fourier. Een manier van er tegen aan kijken dus. En meer ook niet. Eigenlijk slaat dat hele gepluis van blokgolven en sinussen helemaal nergens op zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 is het niet zo dat je alleen een blokgolf meet ???,de scoop weet natuurlijk niet dat het sinussen zijn en daarom geeft ie gewoon een blokgolf weer? Beste Erik, Die sinussen zijn een wiskundig gedachtenspelletje van meneer Fourier. Een manier van er tegen aan kijken dus. En meer ook niet. Eigenlijk slaat dat hele gepluis van blokgolven en sinussen helemaal nergens op zo. gelukkig ik kan weer slapen. maar even samenvattend: het is dus zo dat je dmv blokgolven een speaker kunt testen op faselineairiteit? ook in de lage frequenties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 maar even samenvattend: het is dus zo dat je dmv blokgolven een speaker kunt testen op faselineairiteit? ook in de lage frequenties? Ja, mits je zoals destijds bleek, alle reflecties kan voorkomen EN het meetresultaat juist weet te interpreteren. Ik weet niet meer in welk draadje het was, was het niet in dat filterdraadje destijds, heb ik wat plaatjes laten zien wat faseverschuiving met een blokgolf doet adh van een 2e orde allpass filter. Bij de daaropvolgende luistertest bleek het niet of nauwelijks hoorbaar. Dus ja je kunt er nu wel je levenswerk van maken maar of je er nu veel mee opschiet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Als een luidspreker een blokgolf van 100 Hertz weergeeft, dan geeft-ie gewoon een frequentie (sinus) van 100 Hertz weer...plus nog een aantal hogere frequenties (sinussen) erbij. Is het nou n Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 mei 2005 Author Report Share Posted 23 mei 2005 OK maar wat was dan het probleem? of heeft iedereen gewoon lekker interessant zitten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Je kunt met Fourier namelijk ook wel niet-periodieke signalen (muziek bijvoorbeeld) met sinussen beschrijven. Dat is hypothetisch, moet je wel een oneindig lang window nemen. Praktisch dus niet relevant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 mei 2005 Report Share Posted 23 mei 2005 Je kunt met Fourier namelijk ook wel niet-periodieke signalen (muziek bijvoorbeeld) met sinussen beschrijven. Dat is hypothetisch, moet je wel een oneindig lang window nemen. Praktisch dus niet relevant. Tja, das wat anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Beste Henrie, Inderdaad volgt de luidspreker "het muzieksignaal". Dat muzieksignaal kun je zichtbaar maken op scoop en monitor. Het ziet er heel anders uit dan een stilstaand sinussenpatroon: het is een steeds veranderend berglandschap, zou je kunnen zeggen. Dat komt, doordat het muzieksignaal ook steeds verandert: zowel in toonhoogte als in luidheid. Dit berglandschap is de optelsom van grondtonen, harmonischen, niet-harmonischen en geruis (geluiden zonder harmonische binding). Het berglandschap kun je stilzetten. Je kunt dus een momentopname maken van het muzieksignaal. Als je dat doet met muzieksignalen die je met een microfoon van twee verschillende luidsprekersysteem hebt opgenomen, zul je grote verschillen zien. De momentopname die je vlak bij het midden van een membraan van een fasecoherente luidspreker hebt opgenomen (bijvoorbeeld een Acoustat electrostaat) lijkt heel veel op het oorspronkelijke muzieksignaal zoals dat uit de versterker kwam. Maar de momentopname die je van een normaal drie- of vierwegsysteem hebt gemaakt, wijkt sterk af van het oorspronkelijke signaal. Dat komt door de fasedraaiingen van harmonischen ten opzichte van grondtonen. Die fasedraaiingen worden vooral veroorzaakt door het wisselfilter. Blokgolven zijn te vergelijken met zulk muzieksignaal. Ze zijn een heel regelmatig "berglandschap" met een controleerbare en herhaalbare samenstelling. Dat maakt deze berglandschappen geschikt voor testen en evaluatie. Het spreekt vanzelf, dat een muzieksignaal wanneer het zichtbaar ernstig is aangetast, ook hoorbaar schade heeft geleden. Althans: het is veranderd, "verkleurd". Veel mensen blijken die verkleuring helemaal niet erg te vinden. Sommigen vinden die verkleuring zelfs wel mooi. Verkleuring treedt ook op in luisterruimtes: dat dezelfde luidspreker in de ene kamer anders klinkt dan in een andere, wordt algemeen geaccepteerd. High-fidelity betekent echter, dat er naar gestreefd moet worden het muzieksignaal door de hele audioketen zo onaangetast mogelijk te laten. Het mag onderweg geprocessed en gecodeerd worden, gecomprimeerd en ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Je kunt met Fourier namelijk ook wel niet-periodieke signalen (muziek bijvoorbeeld) met sinussen beschrijven. Dat is hypothetisch, moet je wel een oneindig lang window nemen. Praktisch dus niet relevant. Er zijn diverse toepassingen waar wordt gewerkt met Fourier analyse van niet-periodieke signalen. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 mei 2005 Report Share Posted 24 mei 2005 Muziek kun je ook in een reeks spectra vastleggen als je ook de tijd meeneemt in de analyse. Daarvoor is STFT uitgevonden. Zie deze link. Als de faseinformatie ook wordt vastgelegd, dan kun je vanuit een STFT het oorspronkelijke signaal reconstrueren. Lekker duidelijk linkje Ravon, maar het gaat nog steeds niet over waar Henrie het over had. Op die manier kun je nog steeds geen hele CD naar zijn oorspronkelijke staat terug recontrueren. Je ziet nog steeds een aantal zaken over het hoofd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts