Jump to content

de K&E betonnix 230


erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

 

btw: mag die rotzooi nog wel gebruikt worden? :unsure:

Nee , dus . :D

 

Een vervanger heet Purine en het is een vet . :D

Dat merk is volgens mij ook al zo oud als de weg naar Rome ;) . Werd vroeger in die kleine metalen potjes verkocht.

Je soldeerwerk werd er altijd zo smerig van... <_<

Link to comment
Share on other sites

 

btw: mag die rotzooi nog wel gebruikt worden? :unsure:

Nee , dus . :D

 

Een vervanger heet Purine en het is een vet . :D

En waarom is dat bij de Gammel nog gewoon te koop dan?

 

:rolleyes:

 

Overigens is s39 alleen zinvol als je 15 mm waterleidingbuis als speakerkabel gebruikt Erik en waterorgelmuziek draait.

 

:P;)

Link to comment
Share on other sites

ik vind het zonder s39 slecht gaan,

meestal smeer ik alles onder de s39,

mijn soldeerbout en de draad,

dan vloeit de soldeer veel mooier en hecht het beter,

 

maar de draden gaan na verloop van tijd oxideren door de s39. <_<

 

ik doe nu de 'las' nabehandelen met wd40, :)

Dat is geen s39 maar c37... :blink:

Link to comment
Share on other sites

 

btw: mag die rotzooi nog wel gebruikt worden? :unsure:

Nee , dus . :D

 

Een vervanger heet Purine en het is een vet . :D

En waarom is dat bij de Gammel nog gewoon te koop dan?

 

:rolleyes:

 

Overigens is s39 alleen zinvol als je 15 mm waterleidingbuis als speakerkabel gebruikt Erik en waterorgelmuziek draait.

 

:P;)

Voor jouw ook een geheugensteuntje :http://www.beneluxrail.net/modules.php?file=viewtopic&name=Forums&p=77758 :D

Link to comment
Share on other sites

 

btw: mag die rotzooi nog wel gebruikt worden? :unsure:

Nee , dus . :D

 

Een vervanger heet Purine en het is een vet . :D

En waarom is dat bij de Gammel nog gewoon te koop dan?

 

:rolleyes:

 

Overigens is s39 alleen zinvol als je 15 mm waterleidingbuis als speakerkabel gebruikt Erik en waterorgelmuziek draait.

 

:P;)

maar als ik geen s39 gebruik dan hecht het soldeer niet , ook niet op de tip van de bout.

want ook de bout smeer ik in met s39 voordat ik hem opwarm.

 

en dan soldeert het heel lekker allemaal.

 

ik wilde nu eigenlijk alleen weten of dit de juiste methode is.

 

ps: ik gebruik als "inwendige" bedrading gewoon 1,5 mm massieve installatie draad.

ook het filter soldeer ik daarmee aan elkaar. :)

Link to comment
Share on other sites

Gewoon harskern soldeer gebruiken Erik. Punt uit.

 

Voor 1,5mm2 heb je wel iets van een 100W bout nodig maar meer ook niet. Het is een kwestie van schoon werken. Als de aansluitingen wat geoxideerd zijn eerst even schoonmaken met staalwol of anders met een groene Scotchbrite pad (die heb je vast wel in de werkplaats liggen). En ja, de soldeerpunt gewoon altijd goed vertint houden en schoon. Een stalen pannenspons (zonder zeep!) is daar prima geschikt voor.

 

s39 bevat zoutzuur en dat blijft doorrotten, tenzij je je speakers en filter goed onder de lauwe kraan met water en zeep afspoelt :D

 

;)

Link to comment
Share on other sites

wat ik ook nog even vragen wilde,

 

ik heb mijn tweeters uitelkaar gehaald.

de 4 boutjes los gemaakt, de plaat eraf , de dome eraf,.

nu wil ik de tweeter-frontplaat kleiner maken (afdraaien ) van 10,5 cm naar 8,5 cm.

zodoende kan ik de druppelbehuizinkjes van de tweeters kleiner maken, en ze zelfs een mooie afgeronde baffle geven (schijnt beter te zijn voor de diffractie ;) )

 

maar , kun je tweeters ongestraft demonteren??

of is het eenmalig uitlekaar en nooit meer spelen ?

het lijkt mij dat ze vrij simpel opgebouwd zijn , maar je weet het niet....

Link to comment
Share on other sites

(...) En als je tussen een positieve gelijksspanning en een negatieve gelijksspanning schakelt, heb je dan geen wisselspanning? Wisselspanning is spanning die (periodiek) wisselt van polariteit. Dus het signaal is een tijdje een positieve spanning (mag best een veranderende spanning zijn, maar mag ook een constante spanning zijn) en dan een tijdje een negatieve spanning. Dat is bij Ravons Op-Amp-schakelingetje zo, dus is het wisselspanning wat die schakeling geeft.

 

 

Heb ik nog een vraagje voor je:

Zoals je weet (als je m'n berichten gelezen hebt) ben ik een H-brug aan het bouwen. Die H-brug heeft een voeding van 42V DC en schakelt daarmee dus op de uitgang tussen +42V en -42V. Stel nu dat ik 'm zo laat schakelen dat ie met een frequentie van bijvoorbeeld 100Hz schakelt. Dus eerst is de uitgang 0,005 seconden lang 42V en dan schakelt de brug zo snel mogelijk om en is de uitgang dus 0,005 seconden lang -42V. Hierna herhaalt zich dit. De brug kan met zo'n 100kHz schakelen dus de schakeltijd mag je bij 100Hz verwaarlozen.

 

Dit is dus volgens jou geen 'echte blokgolf', want ik gebruik immers geen sinussen maar een gelijkspanningsbron.

 

Vervolgens biedt ik dit signaal aan een low pass-filter aan (digitaal of analoog, maakt niet uit), en deze stel ik zo in dat ie steil filtert op 105Hz. Dus onder 105Hz laat ie nog gewoon signaal door en alles daarboven blockt ie. En wat zie ik dan op de uitgang van dit filter? Jawel, een sinus van 100Hz. Daar heb je je grondgolfsinus!

 

Verklaar dit nu eens. Want jij zegt dat een dergelijke schakeling (die schakelt tussen een positieve DC-spanning en een negatieve DC-spanning) geen echte blokgolven produceert. Want echte blokgolven bevatten volgens jou sinussen en blokgolven die opgewekt zijn doormiddel van een positieve en negatieve DC-bron bevatten volgens jou geen sinussen en zijn dus geen echte blokgolven. Dan is het toch raar dat ik sinussen kan maken, door simpelweg tussen een positieve en negatieve DC-spanning te schakelen en het signaal dat ik daarmee opwek in een low pass-filter te stoppen, niet waar?

 

Blijkbaar bevat mijn signaal dus ook wel sinussen. En dat kan ook niet anders, want het zijn echte blokgolven! En echte blokgolven bevatten sinussen, of niet dan?

 

Wanneer heb je toch eens door dat dat geneuzel met die sinussen slechts een wiskundige schrijfwijze (benadering) is, die gebruikt wordt om ermee te kunnen rekenen dat er ook andere wegen naar Rome (blokgolven) zijn... :rolleyes:

Beste Henrie,

 

Je plaatst me voor een dilemma. Enerzijds wil ik niet zo onbehoorlijk zijn jouw vraag te negeren, anderzijds wil ik niet de onaangename discussie die ik reeds met iemand anders voerde met jou herhalen...

Wat de manier betreft waarop jij blokgolven wilt genereren: daar durf ik geen uitspraak over te doen. Mijn kennis en inzicht schieten daarvoor tekort: daar kom ik eerlijk voor uit. Ik weet echter wel dat er niet-lineaire amplitudefouten kunnen bestaan die niet Fourier-transformeerbaar zijn, m.a.w. die je niet eens in trigonometrische reeksen tegenkomt. En om een goede blokgolf te krijgen, is een heel secure en consistente opbouw nodig. (De toonregeling of een filter van de voorversterker kan bijvoorbeeld de test compleet verstoren.)

Bovendien dient het signaal m.i. niet in de vorm van een pulsentreintje te worden aangeboden, maar als een echte golf, dus cyclisch, zodat fasedraaiingen/vertragingen van de samenstellende componenten goed in beeld kunnen worden gebracht. (Bij pulsen start de hele familie van harmonischen steeds opnieuw keurig in de pas.)

Ik geef de voorkeur aan een "echte", geijkte (functie)generator, omdat ik daarmee heel precies de (grond)frequenties en de output kan instellen. Zo'n apparaat laat zich ook gemakkelijk aansluiten op een audio (voor)versterker, zodat ik luidsprekers op realistische (geluids)niveaus kan testen. Ook de controle (demping) van de luidsprekers is dan in overeenstemming met de audio-werkelijkheid.

In feite gedraagt de blokgolf zich zo niet anders dan muzieksignaal, en ondergaat dus in de audioketen - maar vooral in de luidsprekers - alle fase-aantastingen die inducties en capaciteiten onder realistische condities in petto hebben.

Link to comment
Share on other sites

Beste Erik,

 

Het solderen van luidsprekerkabels aan connectoren (pennen, stekers, spades e.d.) vergt een bout of soldeerpistool van minstens 100 watt. Liever nog twee stuks: in elke hand eentje, met het kabeleind en het connectortje vastgeklemd in de klauwtjes van je "derde handje", en met het eind soldeerdraad tussen de tanden.

Het solderen van een aantal stukken luidsprekerkabel (4-6 mm) aan elkaar, levert nog grotere problemen op. In mijn vertwijfeling heb ik zelfs wel eens de hobbybrander er bij gepakt... maar dat kan ik je alleen maar afraden.

Ik wijs je voor dergelijke verbindingen op lasdoppen en kroonstenen (installatietechniek voor huisinstallaties). Kroonstenen zijn in diverse formaten leverbaar.

Menigeen beweert dat geschroefde of geklemde verbindingen beter zijn dan gesoldeerde: anderen beweren het tegendeel. Met weerstandsmetingen heb ik nooit bewijs gevonden voor

Link to comment
Share on other sites

even over de tweeter,

 

ik zag dat er achter de dome een soort koepeltje van vilt zat.

zijn er mensen die hiermee aan het tweaken zijn geweest?

is een tweeter trouwens te verbeteren op bepaalde punten?

Jazeker! Kijk hier eens:http://www.speakerdesign.net/tweeter_tweak...ter_tweaks.html en de hoofdpagina voor meer links naar tweeter tweaks en metingen:http://www.speakerdesign.net/home.html

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

de behuizing voor de middentoners is bijna klaar!! :)

vanochtend heb ik ze in de grondlak gezet ,

de mid komt er mooi in verzonken , en zet ik vast met een draadeind dat aan de fasekegel en de achterkant van de behuizing zit .

ik trek op die manier de speaker in de behuizing.

 

ke43.jpg

 

ke44.jpg

 

de opbouw (van binnen naar buiten) is als volgt

loodbitumen

30mm MDF

epoxy met glasvezel

plamuur

grondlak

 

ik denk dat ik ze maandagavond ga spuiten.

 

daarna de middentoners nog afdraaien (de bevestigings gaatjes moeten weg omdat ik hem toch met het draadeind vastzet)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...