Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ik begrijp het en ik vind het ook hartstikke goed dat je het uiteindelijk helemaal zelf wilt doen en ontwikkelen. Neemt niet weg dat ik benieuwd blijf naar wanneer je deze versie met nieuwe middentonerbehuizing ver genoeg vindt ontwikkeld om weer eens een luistersessie te organiseren :D

(...) Tot mislukken gedoemd :D . Maar ik vind het geen probleem om het te beluisteren hoor, wellicht valt het mee :unsure: .

B) Heerlijk lijkt me dat, als je zo objectief en onbevooroordeeld kunt zijn!!

Misschien bedoeld hij dat wel gewoon als een geintje.. :)

:rolleyes: Misschien ik

• 2 weeks later...

Die holle ruimte tussen die plank en het beton lijkt mij geen goede oplossing. Stop die in elk geval vol met dempingswol.

Ik zou eerder gedacht hebben aan een stofje wat met elastiek om het hout getrokken wordt. Je krijgt dan aan de achterkant een bredere strook doek. Mij lijkt dat mooier.

:)

Zonde van het geld, die dikke spoelen voor een vierde orde filter op 120 Hz. Zoiets moet je actief doen vind ik anders wordt het nooit strak. Tot mislukken gedoemd :D . Maar ik vind het geen probleem om het te beluisteren hoor, wellicht valt het mee :unsure: .

Beste Jeroen,

De vierde-orde 120 Hz filters zijn gereed, getest en uitgeprobeerd.

Het zijn kolossale constructies geworden op platen multiplex van 22 mm dik, 60 cm lang en 15 cm breed. Het gewicht is bijna 7 kilo (per filter), er zit voor ettelijke honderden euro's aan hoogbelastbare low-resistance trafokernspoelen in, en een complete winkelvoorraad aan audiofiele Mundorf polypropyleen condensatoren met een gezamenlijke capaciteit van vele honderden microfarads. En vele uren werk. Ze zien er zeer imposant uit, en verdienen alleen daarom al de kwalifikaties "no compromise", "audiofiel" en "high-end". Achteloos in het zicht gelegd zullen ze niet nalaten diepe indruk te maken op de bezoekers. Maar dat zal vermoedelijk hun enige toepassing worden...

Het doet me altijd veel plezier jou terecht te wijzen, beste Jeroen. Dat weet je inmiddels wel. En dat zou ik in dit geval graag opnieuw doen. Maar daar blijkt nu helaas geen aanleiding toe te zijn, want jouw pessimisme ten aanzien van dit experiment bleek volkomen terecht. Het onderhavige filter vormde met de basluidspreker een overkritische kring, die voor een normale hifi-versterker (Marantz PM82) niet te temmen was. Misschien dat de Bryston het nog wel had gered, maar dat moet niet nodig wezen... Dus die filters werden er gauw weer tussenuit gehaald. Met ruis ging alles nog prima, en de spectrumanalyse gaf bemoedigende resultaten te zien, maar een flink uitgestuurde synthesizerbas of een dik kerkorgel viel niet in toom te houden. Nee, dit is dus ook niks voor de betonnixen... Enfin, we hebben weer iets geleerd.

Wat denk jij... zou een parallelnetwerkje (grote C, kleine R) een beter idee zijn?

Hoi spido,

Het probleem met dergelijk filters is, op zo'n lage frequentie en met zo'n grote spoelen, dat de interactie met de luidspreker impedantie een ramp is. Ook een versterker die volkomen ideaal is en de luidspreker via een 0-ohmig snoer aanstuurt, kan niet voorkomen dat het hele zaakje een nare resonantiepiek krijgt.

Het zou nog enigszins kunnen lukken wanneer je met name de tweede impedantiepiek van de basreflex, degene die het hoogste in frequentie is, compenseert met een RLC-serienetwerk dat parallel aan de wooferklemmen staat. Dat is de enige manier om zo'n filter nog een beetje onder controle te krijgen.

Maar zoals de luistertesten al hadden aangegeven, een enkele spoel van 4 mH werkt eigenlijk al heel goed. De werking zou inderdaad nog ietsje verfijnd kunnen worden door een Zobelnetwerk, zodat het ook naar de hogere frequenties toe echt 6dB/oct blijft.

Ja, bij 120 Hz is hij resistief. Alleen vlak boven de impedantiepiek, ergens rond 60 Hz, gedraagt de impedantie zich erg capacitief en dat gaat met die grote spoel resoneren.

Je plan om een hogere frequentie te nemen kan heel goed lukken. Een derde orde akoestisch op 275 Hz zoals bij die KEF kan met de betonnix bereikt worden met een derde orde elektrisch filter van 5.6 mH, 150 uF, 1 mH. De waarde zijn niet geheel volgens het boekje, maar ook hier moest rekening worden gehouden met het impedantieverloop beneden 100 Hz. Een Zobel netwerk is niet nodig, gezien de steilheid van dit filter kan de oplopende impedantie in het hoog geen roet in het eten gooien.

Of het beter klinkt dan het eerste orde, misschien. Een derde orde in de buurt van 300 Hz is in ieder geval iets dat niet absoluut tot mislukken gedoemd is.

(...) De waarde zijn niet geheel volgens het boekje, maar ook hier moest rekening worden gehouden met het impedantieverloop beneden 100 Hz. (...)

Hallo Jeroen,

Ja, die waarden wijken nogal af van die in het filter van de Cantata (7.0 mH / 100

Door in het ontwerpprogramma van Jeff Bagby te spelen met de filterwaarden. Dit programma is een excel gebaseerd recht-toe-recht aan visualisatie van wat er gebeurt zodra je een berekend filter belast met de echte luidsprekerimpedantie.

Met het filter van de KEF zou je eigenlijk niet moeten vergelijken, dat is een andere driver/kast combinatie. Het filter van de leverancier is een filter volgens het boekje, gaat uit van een ohmse weerstand en houdt ook geen rekening met de eigen akoestische respons van de woofer.

Hieronder de plaatjes van de akoestische respons. Bovenste met het door mij voorgestelde filter en onder met het filter van 6.8 mH, 100u en 2.2 mH. N.B. in de respons is de output van de basreflexpoort niet meegenomen. Beetje moeilijk meten bij Erik, hij zit onderaan dat betonnen geval van 150 kg.

spido.jpg

P.S. let niet op de titels boven de plaatjes, het gaat hier alleen om de SPH-300KE

Beste Jeroen,

Het wonderlijke met het vierde-ordefilter op 120 Hz was, dat het met ruis allemaal prima ging!

En met basjes binnen modale normen & waarden ook wel!

We hebben een ruisanalyse gemaakt van de laagsectie (doordat de speakers voorbereid zijn op bi-wiring en bi-amping was dat eenvoudig te doen) en die toonde aan dat het filter zijn werk uitstekend deed.

Puls-achtige bassen (geplukte contrabas, basgitaar e.d.) ploften en knalden wat spectaculairder dan we gewend waren, maar vielen nog binnen de perken van wat we in het wild ook wel te horen krijgen.

Maar luide (ja, z

Zulke effecten komen niet tot uitdrukking in de frequentie/amplitudekarakteristieken, vrees ik.

Dat hangt ervan af hoe hoog de resolutie van je meting is. De piek die op basis van de impedantie voorspeld kan worden bij het 24 dB LR filter, is smal en steil. Die kan in een 1/3 oct ruisanalyse zoals jij die met jouw spectrumanalyser uitvoert zomaar verloren gaan en zich manifesteren als een heel flauw bultje. Ook kan hij bij veel muziekfragmenten niet opvallen. Zeker niet indien de kamerakoestiek toevallig net een knoop heeft in de buurt van die smalle piek. Maar als de muziek deze piek toevallig wel aanspreekt en dat is inderdaad zeer waarschijnlijk met orgelmuziek, veel laag en veel laagharmonischen, dan kan ie plotseling opvallen.

Maar goed, doe met de 3de orde filtertip wat je wilt. Hij is goed bedoeld in ieder geval.

(...) Hij is goed bedoeld in ieder geval.

Beste Jeroen,

Daar twijfel ik geen moment aan! Nogmaals veel dank voor je moeite.

In eerste instantie zal ik de L2, volgens het ontwerpprogramma van Monacor, op 2,2 mH stellen.

Mocht dat niet bevredigend zijn, dan zal jouw 1 mH worden geprobeerd.

Maar eerlijk gezegd... die inductie lijkt me wel

Beste Jeroen,

Okay, we zullen ze beide maken en gehoormatig vergelijken. Best leuk!

Mijn goede grootmoeder zaliger placht wel eens te zeggen, wanneer ik toekomstvisies ontvouwde van luxe en welvaart: "Ach jongen, de meesten rekenen zich rijk, maar tellen zich arm!"

Zij bleek gelijk te hebben: met name voor wat mijzelf betreft.

Dit legde bij mij een basis voor een diep wantrouwen jegens voorspellende berekeningen: zowel die op blocnotes als die op telramen, zakjapanners en peecees.

Je hebt in dit leven nu eenmaal, wat ik noem, "fiksie en faksie".

Fiksie (fictie) is bijvoorbeeld het grafiekje uit jouw peecee. Fictie kan heel nuttig zijn - en is dat ook vaak inderdaad - maar blijkt in de praktijk vaak niet geheel betrouwbaar.

Faksie (factie) was bijvoorbeeld onze akoestische meting met ruisanalyse ("prima!"), maar ook onze gehoormatige beoordeling van duur-bastonen uit orgels en synthesizers ("og*tteg*tteg*t!").

Zulke muziektonen, en de terugkoppeling vanuit de luisterruimte, lijkt toch wel heel wat meer te eisen dan wat de peecee op het virtuele menu zet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jouw peecee een waarschuwing had gegeven t.a.v. 4e orde wisselen op 120 Hz...

Het is de kunst om de computer zo te gebruiken dat je er dingen mee doet die je daadwerkelijk wat vertellen. Dat je ook weet wat de beperkingen zijn van de voorspellende resultaten, maar dat je ook weet wanneer deze voorspellingen uitermate betrouwbaar zijn. Wat dat passief filteren op 120 Hz betreft, dat heeft praktijkervaring uit het verleden mij al bewezen en de computer heeft me laten zien wat er allemaal fout kan gaan. Zelfs indien je het filter goed krijgt zonder nare resonanties, blijft het een beperkt gecontroleerd geheel. Alle mooie eigenschappen van je versterker worden teniet gedaan door het complexe passieve filter. Voor het midden en hoog heb ik deze beperkingen gehoormatig nooit kunnen waarnemen, maar voor het laag zweer ik inmiddels bij actieve filtering

:) Hoi Jeroen,

Dat een spoel met een hogere Rdc en hoge zelfinductie zelfs beter klinkt (resonanties dempt vooral bij sommige TL's B) )klopt als een bus Jeroen !

Ik ken sommige (voorn.Franse merken) die de problemen v/e grote L best slim opgelost hebben,en ook een bekend Engelse merk. Iets om over te brainstormen :P:D . ;)