Jump to content

Het nut van goede.......

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Het is duidelijk dat er hear mensen zijn die zweren bij tweaks, en andere die het meer dan onzin vinden.

Omdat het rustig is hear, leek me dit wel een aardig onderwerp.

Ik heb zo afgelopen week bij m'n "nieuwe" Renaissance 90 luidsprekers alle unit beplakt met loodbitumen. Of het komt dat ik de binnenkant nu heb gezien, of omdat het werkelijk helpt, maakt me niet veel uit. Ik ben nu veel meer gelukkig met het geluid. Het is opener en aanzienlijk dynamischer geworden.

Eenzelfde tweak had ik al eens uitgehaald met de Kappa 9'ns. Ook hier hetzelfde effect. Openheid en dynamiek.

Allemaal kennen we ook de netkabels van Henno, waarom vindt iedereen nou dat het laag veel beter is met die kabels. Netkabels doen toch niks aan het geluid...??

Ook het Masterbase is zo'n tweak waarvan je denkt...wat is dit nou weer, en toch hoor ik verschillende gebruikers eenzelfde eigenschappen opdreunen. Meer muzikaal en meer diepte in het klankbeeld.

Zit het nou tussen onze oren, of is er ook werkelijk een verschil.

Maar het ergste... waarom vind de een het verschil (als dat al wordt toegegeven) een verbetering terwijl de ander het slechter vind klinken. Kennelijk heeft iedereen andere maatstaven.

:confused:

Wat tweaks betreft staat er op haaifaai.nl een aardige column van ik meen dr. Longbeard? Iets met de hormonen van de man die hem dwingen om dingen aan te passen.

Maar ik kan me vinden in het idee dat ieder zijn eigen werkelijkheid heeft qua ideaal geluid en er daardoor geen absolute criteria zijn. Als men zich hiervan bewust is bij discussies over kabels e.d. dan zou er wat minder verwarring zijn..

Nu komen er gelijk wat leuke tweaks tevoorschijn, waar aardig over gediscussieerd kan worden.

Er zijn toch ook tweaks waar minder discussie over is, die meestal wel een verbetering zijn?

Zo heeft Hans het in zijn eerste bericht over het werken met loodbitumen in de luidsprekerkast (units beplakken).

Veel fabriekskasten kunnen m.i. nog wel wat verbeterd worden door toevoeging van massa, extra bracing, enz. Ik merk op dit gebied minder discussie over het nut, hooguit over de methode van tweaken.

Maar het ergste... waarom vind de een het verschil (als dat al wordt toegegeven) een verbetering terwijl de ander het slechter vind klinken. Kennelijk heeft iedereen andere maatstaven.

:confused:

Als iedereen hetzelfde zou horen of willen horen, had iedereen ook eenzelfde set staan. De een kikt op detail, de ander op techniek en weer iemand anders op een romantisch geluid. Wat voor de een een verbetering is, kan voor een ander dus een verslechtering zijn. Iemand die graag een wollig warm laag heeft, doe je geen plezier met een retestrak laag bijvoorbeeld.

Ik tweak wel. Eigenlijk best wel veel en ook soms rigoreus. Zo moet bijvoorbeeld binnenkort de hele analoge trap van de DAC eraan gaan geloven.

En aan VooDoo doe ik ook :P;). Ik kleur mijn cd-tjes mooi groen (want ik vind dat dat een verbetering geeft) en ik smeer ze in met een bepaalde olie. Ik ben nog niet aan de stickertjes en aan de demagnatiser van Furutech. De demag CD van Densen heb ik ook, maar daar merk ik dus niks van.

Naar blijkt moet ik wel nog een elementen demagnetiseur aanschaffen voor het element in mijn draaitafel. Ik heb er nog nooit mee gewerkt, dus weet niet wat dat kan brengen, maar er zijn personen die dat DE tweak vinden (is het wel een tweak :blink::huh: ).

BTW: Ik "geloof" ook in kabeltjes :D

Leuke discussie!! Hier zijn veel dingen over te zeggen.

Ik betrap me zelf erop dat verandering niet altijd beter hoeft te zijn. Na een bepaalde tijd een "sound" gehoord te hebben wil men gewoon wat anders. Ik ten minste wel.

Sinds ik ben begonnen met zelfbouw (toen 15/16 jaar oud) heb ik heel wat gemaakt. Het en beter dan het ander, maar vooral anders. bass reflex, TL, hoorn, bandpass hoorn, mini karlson.... Allemaal hebben zij hun eigen sound. En stuk voor stuk vond ik ze leuk klinken. Maar als ik na een tijdje geen plezier meer had in het luisteren, dan nam ik gewoon een andere kastje! In het begin een heel stuk BETER??.... nee anders!!!

Men wil nu eenmaal een beetje verandering hebben. En daarnaast zijn we nog zo dom om van alles aan te nemen en de werkelijkheid dan z

Het is duidelijk dat er hear mensen zijn die zweren bij tweaks, en andere die het meer dan onzin vinden.

Ik heb al mijn versterkers en cdspeler met bitumen beplakt.

ook heb ik een 7Kg zware schijf onder mijn box geplakt , na eerst het fineer te

hebben verwijderd. Wat Harmonix plaatjes bij de woofer geplakt en Shunmook

her en der geplakt op diverse dingen. Soundcare spikes onder mijn boxen geplaatst ook de middentoner met wat Ennemoser lak bewerkt. Omdat ik nog wat over had het binnenwerk van mijn versterkers en cdspelers gekwakt hierna

maar mijn draaitafelarm ondergesmeerd. De voeten van alle apparaten vervangen

door SSC voeten en op de netsnoeren wat Furutech connectors gezet.

Volgens mijn vrouw zijn alle tweakers gek.

En zeker dit persoon.

Uiteindlijk zal de mooie stereo vernietigd worden.

"Tweakers willen een verbetering horen en daarom horen zij het ook."

Nietes :

"Vrouwen van tweakers willen geen verbetering horen en daarom horen zij geen verbetering".

Ik geloof niet dat er vrouwen zijn die tweaken.

Maar ik kan mij vergissen.

Ik wil wel erkennen dat verbeelding mee speelt.

Je kunt de volgende vergeijking misschien maken.

Als je met een groep een grote wndeling hebt gemaakt of een berg hebt beklommen dan smaakt het pilsje of glaasje wijn veel beter dan zonder dat deze gezamenlijke inspanning gepleegd zou zijn.

Als je installatie tijdelijk defect is geweest omdat je weer zo een stomme tweak hebt uitgevoerd en het dan na uren ploeteren weer doet dan klinkt het uiteraard weer mooier dan ooit.

Nou en gan ons die illusie.

Zonder tweakers geen vooruitgang.

Ik heb gisteren weer een ontdekking gedaan.

Doordat ik toevallig de stroom van mijn LCD display heb uitgeschakeld heb ik ontdekt dat dit een grote verbetring geeft.

Ik heb al eens eerder gelezen dat LCD displays nare vervuiling kunnen geven.

Maar het is knap onhandig, Daarom is het misschien een idee om een aan uischakelaar voor het LCD display te maken.

Stemming en coditie spelen een hele belangrijke rol bij de perceptie van het geluid.

Zorg dus dat je in een goede bui bent.

Dan klinkt alles beter.

Groeten,

Hans

Nee, tweaken niet, maar faken wel :rolleyes:;)

Nou er wordt anders heel wat aan het uiterlijk "getweaked" met make-up, mascara en fohn. Zie hier toch wel een aardige overeenkomst met het tweaken door de audio-enthousiastelingen ...

:ph34r:

Volgens mijn vrouw zijn alle tweakers gek.

En zeker dit persoon.

Uiteindlijk zal de mooie stereo vernietigd worden.

"Tweakers willen een verbetering horen en daarom horen zij het ook."

Nietes :

"Vrouwen van tweakers willen geen verbetering horen en daarom horen zij geen verbetering".

Ik wil wel erkennen dat verbeelding mee speelt.

Je kunt de volgende vergeijking misschien maken.

Als je met een groep een grote wndeling hebt gemaakt of een berg hebt beklommen dan smaakt het pilsje of glaasje wijn veel beter dan zonder dat deze gezamenlijke inspanning gepleegd zou zijn.

Als je installatie tijdelijk defect is geweest omdat je weer zo een stomme tweak hebt uitgevoerd en het dan na uren ploeteren weer doet dan klinkt het uiteraard weer mooier dan ooit.

Nou en gan ons die illusie.

Zonder tweakers geen vooruitgang.

Ik heb gisteren weer een ontdekking gedaan.

Doordat ik toevallig de stroom van mijn LCD display heb uitgeschakeld heb ik ontdekt dat dit een grote verbetring geeft.

Ik heb al eens eerder gelezen dat LCD displays nare vervuiling kunnen geven.

Maar het is knap onhandig, Daarom is het misschien een idee om een aan uischakelaar voor het LCD display te maken.

Stemming en coditie spelen een hele belangrijke rol bij de perceptie van het geluid.

Zorg dus dat je in een goede bui bent.

Dan klinkt alles beter.

Groeten,

Hans

Hans,

een betere spoel in een scheidingfilter.... is dat een tweak...???

Ik vond n.l jouw PP's op onze PP dag een bijzonder mooie klank presteren.

Het was duidelijk dat hier door die betere spoel een duidelijk betere klank was ontstaan.

:)

:rolleyes:

ik zeg niks :D;)

Waarom niet.... zo ontstaat er geen discussie.

Bijna elk topic wordt verziekt door gelovige, en ongelovige.

Waarom dan niet hear??

Ik geloof b.v. wel in kabels, maar niet in "mac pingo schijven" (of zoiets). Ik wil n.l. wel verschil kunnen horen.

Ik geloof ook in minder trillingen in apparatuur. Hierdoor wordt een apparaat minder microfonisch, en zal minder toevoegen.

Ik geloof ook in goede acoustiek, en eventuele aanpassingen in andere opstellingen.

En ik weet dat er heel veel "high end" opnamen heel beroerd klinken. Ook dat er oude mono opnamen zijn die (per ongeluk) goed klinken.

Elk ding wat je verandert hoor je. Het is alleen de kunst om de zin en onzin van elkaar te scheiden.

En.... als je het verschil niet hoort.... dan gauw dat spul eraf. Maar niet weggooien, want over een half jaar heb je iets veranderd aan je set waardoor het ploseling wel werkt.

Ik denk dat ook luisterervaring meespeelt. Toen ik rnd de dertig was hoorde ik nauwelijks verschil tussen een Yamaha en Quad 405 versteker. Ik begrijp nog steeds niet waarom ik dat toen niet hoorde. Ik denk nu dat ik vooral op tonaal verschil letten. I.p.v. te luisteren naar hoe de instrumenten klinken en klinken ze wel realistisch????

Zoals ik al vaak heb geschreven....

Er zijn veel verschillende installaties, die allemaal de werkelijkheid nastreven...... Maar waarom klinken ze dan allemaal anders...????

We zijn nog ver van huis op het gebied van geluidskwaliteit. Elke dag worden er weer dingen uitgevonden om een betere geluidskwaliteit te krijgen. Ik sta voorlopig dus nog open voor verbeteringen.

Ik denk dus dat het ook een belangrijk stuk geluk was.

Daarin verschillen wij dus van mening ;)

Ik heb in een ver verleden ook nog eens samen met een kennis een drive-in studiootje gehad. Via die kennis heb ik (ca 1975) veel geleerd van hoe het er toen aan toe ging in studio's. Het kwam er eigenlijk op neer dat als je maar veel electronica gebruikte het steeds beter werd.

De mensen die toen in die studios hun werk deden werkte daar al vaak jaaaaren. Zouden die dan het "vak" verleerd zijn....???

Uiteraard waren er ook mensen die wisten hoe het moest. Maar de meeste klassiekliefhebbers vonden toen de DGG opnamen het mooist. Als ik die nu hoor naast een Decca of Philips opname uit dezelfde tijd denk ik dat ze er ver naast zaten.

Nu zijn er ook mensen die veel meer van b.v. elektronica weten, dan wat er gemiddeld geleverd en goed bevonden wordt. Alleen als iedereen roept dat alles wat conventioneel is de juiste klank geeft sta je behoorlijk alleen.

Precies zo is het met tweaks. Wisten jullie b.v. dat de SACD 1000 van Philips pas is gaan klinken nadat er een behoorlijke hoeveelheid tweaks in zijn gestopt...??? Voor die tijd meette die alleen goed. En bij Philips vond men dat je een verschil moest kunnen meten voordat een verandering werd toegepast.

Leve de vooruitgang.... B)

Daar heb je wel gelijk in, maar ze hadden tegelijk ook geen last van meerkanaals mengtafels, compressoren, dubben, vervormende transistor versterkers (jaren '70) enz.

Nou mengtafels en dubben waren lang geleden ook al gereedschap hoor. Maar wat ze vroeger niet hadden was het hele scala aan trukendozen als digitale galmunits en een archief aan samples op schijf. Ook waren er geen meersporenrecorders met een schier onbeperkt aantal sporen.

Veelal werd het tijdens de opnames direct al voor een groot gedeelte uitgemixed naar wat het uiteindelijk worden moest. Je kunt ook zeggen dat er door het gebrek aan eindeloze trukendozen het veel meer bleef bij wat het werkelijk was .

Dat was wel degelijk vakmanschap en weinig geluk. De technici stonden toen ook dichter bij de muzikanten waardoor er ook meer "symbiose" was tussen beiden.

Maar er zijn tegenwoordig ook wel technici die hun vak verstaan hoor.

Het was van de week de week van de jaren'60 op radio 2. Ik moet eerlijk zeggen dat erg veel behoorlijk plat en futloos was opgenomen nu ik het weer hoorde. Maar ja pop is geen klassiek. Er loopt hier ook een topic over drummers. Nou er was in de jaren '60 behoorlijk wat grof hakketakke houthakkerswerk te horen kwa drumwerk ...

Dus ja waar hebben we het over? Vroeger waren er goede en slechte opnametechnici, nu hebben we ze ook. Voor muziekanten geldt hetzelfde.

;)

Daar heb je wel gelijk in, maar ze hadden tegelijk ook geen last van meerkanaals mengtafels, compressoren, dubben, vervormende transistor versterkers (jaren '70) enz.

Nou mengtafels en dubben waren lang geleden ook al gereedschap hoor. Maar wat ze vroeger niet hadden was het hele scala aan trukendozen als digitale galmunits en een archief aan samples op schijf. Ook waren er geen meersporenrecorders met een schier onbeperkt aantal sporen.

Veelal werd het tijdens de opnames direct al voor een groot gedeelte uitgemixed naar wat het uiteindelijk worden moest. Je kunt ook zeggen dat er door het gebrek aan eindeloze trukendozen het veel meer bleef bij wat het werkelijk was .

Dat was wel degelijk vakmanschap en weinig geluk. De technici stonden toen ook dichter bij de muzikanten waardoor er ook meer "symbiose" was tussen beiden.

Maar er zijn tegenwoordig ook wel technici die hun vak verstaan hoor.

;)

Ik ben het er wel mee eens dat iemand die met "slecht" gereedschap iets moois kan maken pas een vakman is....

Ik denk dus dat het ook een belangrijk stuk geluk was.

Daarin verschillen wij dus van mening ;)

Ik heb in een ver verleden ook nog eens samen met een kennis een drive-in studiootje gehad. Via die kennis heb ik (ca 1975) veel geleerd van hoe het er toen aan toe ging in studio's. Het kwam er eigenlijk op neer dat als je maar veel electronica gebruikte het steeds beter werd.

De mensen die toen in die studios hun werk deden werkte daar al vaak jaaaaren. Zouden die dan het "vak" verleerd zijn....???

Uiteraard waren er ook mensen die wisten hoe het moest. Maar de meeste klassiekliefhebbers vonden toen de DGG opnamen het mooist. Als ik die nu hoor naast een Decca of Philips opname uit dezelfde tijd denk ik dat ze er ver naast zaten.

Nu zijn er ook mensen die veel meer van b.v. elektronica weten, dan wat er gemiddeld geleverd en goed bevonden wordt. Alleen als iedereen roept dat alles wat conventioneel is de juiste klank geeft sta je behoorlijk alleen.

Precies zo is het met tweaks. Wisten jullie b.v. dat de SACD 1000 van Philips pas is gaan klinken nadat er een behoorlijke hoeveelheid tweaks in zijn gestopt...??? Voor die tijd meette die alleen goed. En bij Philips vond men dat je een verschil moest kunnen meten voordat een verandering werd toegepast.

Leve de vooruitgang.... B)

1975 :blink: Da's dus al zo'n 25 jaar te laat :rolleyes:

Volgens mij zijn er heel mooie opnamen gemaakt rond 1958. Van wat daarvoor is gemaakt, wordt ik niet echt warm.

:(

Lees je in het een of andere audioblad,intresant stukje over geweldige "high-end" studio's.

kijk je op de bij behorende foto's,staan daar van die hele dikke B&W acht nul nogwat,

met de rug stijf tegen de achterwant,of van die heelveel weg superspeakers idem,moet je aardig mixen om daar iets vatsoenlijks uit te krijgen.

maar 'wij' audiofielen vinden toch alles goed voor de cd geperst of de lp gesneden is,daarna mag je alleen nog maar met 'toonregel' kabeltjes werken,owee dat satans kind die over toonregeling durft te beginnen. ;)