carl Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Hallo, Hoewel ik zeer tevreden ben met mijn MA droom ik soms wel eens verder over luidsprekers. Zo komt JM lab met een Utopia luidspeker met woofers aan de zijkant. Nou worden die Utopia's alom geroemd maar woofers aan de zijkant? Heeft iemand ervaring over de voor-en nadelen en hoe plaats je de woofers naar binnen of naar buiten? Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 Hallo,...Zo komt JM lab met een Utopia luidspeker met woofers aan de zijkant. Nou worden die Utopia's alom geroemd maar woofers aan de zijkant? Heeft iemand ervaring over de voor-en nadelen en hoe plaats je de woofers naar binnen of naar buiten? Een voordeel is dat de kast smaller kan worden wat beter is voor de afstraling van de midden- en hoge tonen. Voor het allerlaagste laag maakt het weinig uit want deze tonen worden rondom afgestraalt en zijn nauwelijks richtinggevoelig. Wat het beste is naar binnen of naar buiten is afhankelijk van je interieur en jouw smaak; wat het beste klinkt is het beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 22 februari 2004 Report Share Posted 22 februari 2004 De baffle step komt bij een smallere kast hoger te liggen, dit is echter geen voordeel omdat je het al gauw in een gebied komt waar je oren gevoeliger zijn. Het is dus alleen maar voor het mooi. http://sound.westhost.com/bafflestep.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Hallo allemaal, ik ben het met pinobot helemaal eens! Ideaal zou zijn om de luidsprekers in de muur in te bouwen. Dan heb je voor alle frequenties een halfbolvormige afstraling. Een oplossing die in de buurt komt is om een luidspreker te nemen die meer dan 2 maal zo breed als diep is en die met z'n rug tegen de muur te zetten (bijvoorbeeld Naim DBL). De meeste luidsprekers zijn echter afgestemd om vrij van de wand te staan (zit een bafflestep compensatie in) en zullen dus gaan boemen met hun rug tegen de muur. Wanneer wordt er weer echte Hi-Fi apparatuur gemaakt? Ik geef dus niet alleen af op die multimedia troep maar ook op de meeste "betere" "Hi-Fi" apparatuur. Dit soort principele zaken schijnt men tegenwoordig helemaal vergeten te zijn en men klooit wel met gouden stekkertjes e.d.. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelvdk Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 hallo, ben zelf in het bezit van de audio physic virgo2 en deze heeft aan beide zijkanten vd kast een woofer. Dit gaat zeer goed. Mijn vorige speaker(thiel cs 3.6) had 1 woofer aan de voorkant, en dat ging bij mij, met mijn accoustiek mis. Dit gaat veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zappa Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Hepta heeft al vrij lang luidsprekers met woofers aan de zijkant en klinken prima, heb 't zelf kunnen ervaren in een luistersessie. Volgens Hepta zelf zijn die luisprekers vrij makkelijk te plaatsen, eigenlijk niet veel anders dan met andere 'gewone' luisprekers. Mvg, Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 De baffle step komt bij een smallere kast hoger te liggen, dit is echter geen voordeel omdat je het al gauw in een gebied komt waar je oren gevoeliger zijn. Het is dus alleen maar voor het mooi. http://sound.westhost.com/bafflestep.htm So what???? Er zijn vele processen die de frequentie-karakteristiek beinvloeden, mits je deze processen identificeert is er niets aan de hand. Ontwerpen is de kunst om naar de juiste compromissen te zoeken, meestal ook nog een iteratief proces. Je kan niet concluderen op 1 verschijnsel of iets werkt of niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Hallo allemaal, ik ben het met pinobot helemaal eens! Ideaal zou zijn om de luidsprekers in de muur in te bouwen. Dan heb je voor alle frequenties een halfbolvormige afstraling. Een oplossing die in de buurt komt is om een luidspreker te nemen die meer dan 2 maal zo breed als diep is en die met z'n rug tegen de muur te zetten (bijvoorbeeld Naim DBL). De meeste luidsprekers zijn echter afgestemd om vrij van de wand te staan (zit een bafflestep compensatie in) en zullen dus gaan boemen met hun rug tegen de muur. Wanneer wordt er weer echte Hi-Fi apparatuur gemaakt? Ik geef dus niet alleen af op die multimedia troep maar ook op de meeste "betere" "Hi-Fi" apparatuur. Dit soort principele zaken schijnt men tegenwoordig helemaal vergeten te zijn en men klooit wel met gouden stekkertjes e.d.. Groeten, Hans Zoals in de reactie op Pinobot, de ontwerper heeft de keuze gemaakt om de luidspreker minder afhankelijk te maken van room gain, wat een preciezere bas kan leveren, dan moet je zo'n speaker niet tegen de muur zetten. Met een vrachtwagen ga je toch ook geen schoolkinderen vervoeren? Mensen die denken principiele zaken te begrijpen zijn nog veel gevaarlijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Ideaal zou zijn om de luidsprekers in de muur in te bouwen. Dan heb je voor alle frequenties een halfbolvormige afstraling. Dit klopt niet. Een bron geeft een bol vormige afstraal-patroon(of geforceerd halfbol door een muur) als de afgestraalde frequentie heeft een golflengte die groot is in vergelijking met de oppervlakte die hem uitstraalt. Dus het hangt nog steeds van je wissselfilter en units af. Je kunt wel baffle effecten mijden. mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts