Jump to content

meten en luisteren

cgm
 Share

Recommended Posts

Helemaal mee eens Cock....

Alleen, dat jouw speakers boven de 16.000 Hz afvallen is waarschijnlijk niet juist, de decibelmeter houdt het hier waarschijnlijk voor gezien. Ze gaan zeker verder door, alleen "horen" de decibelmeter en onze oren het dan niet meer.

Mijn gehoor houd ergens op bij de 10.000 Hz. Typisch is dat je boven die frequentie nog wel een soort van drukgevoel in je oren hebt.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat de Scan-speaks enorm fijne luidsprekers zijn, het maakt niet uit welke soort muziek je weergeeft, het klinkt allemaal perfect. En dat wil wel eens anders zijn. Ook viel mij op dat ze ook in het laag heel krachtig en goed doortekend hun werk doen. De extra verstevigingen en demping in de kast zullen hier zeker aan helpen.

Cock speelt met een een super DAC en een Sony (670?) SACD speler of zijn NAD CD-speler. In eerste instantie vond ik die een beetje rauw in het hoog klinken. Na verloop van tijd verdween dat echter. Dit heeft waarschijnlijk met opwarmen te maken. Met SACD ontstaat er nog een extra dimensie. Het klinkt dan net allemaal wat soepeler. Meer alsof het zo moet, met meer gemaak zeg maar. Ook het hoog is dan nog iets verfijnder. Dit zegt ook iets over die geweldige Scanspeak ringradiator.

Kwa software hebben we echt alle uitersten opgezocht. Van extreem dynamisch (John Moulder & Ken Hall) tot extreem romantisch (Diane Krall). En alles wordt weergegeven zoals dat (volgens mij) bedoelt is. Daar tussendoor groot orkestwerk (klassiek) en enkele subtiele solo's (jammer genoeg soms vals, maar daar kan de set niks aan doen).

Al met al, vond ik het heel plezierige en gezellige middag.

:)

Aha, ik vond 16000 Hz al vrij vroeg voor die tweeter. Hij zou recht door moeten lopen tot ver boven de 30000. Binnenkort toch maar eens zelf wat meetapparatuur scoren, want ik vond het zeer interessant en je kunt toch niet alles met je oren doen (ik niet tenminste).

Die Sony is een SCD-XE670, een koopje uit de kelder van Corrupt. De NAD is een T562, een 541i met dvd erbij als het ware. De DAC is een M-Audio SuperDAC.

Ik vond trouwens zelf dat die DAC zich kranig weerde voor die 200 euro, zeker nog een modificatie waard (ja ja, ik weet bij wie)..

Hallo Cock.

Zo te lezen zullen die pieken zeer vermoedelijk staande golven zijn. Dat ze constant bij dezelfde frequentie optreden lijkt me logisch: De afmetingen van je kamer wijzigen immers niet en de plaats van je weergevers (neem ik even aan) ook niet.

BTW.

Ik ben er nu zelf achter dat gewoon 18 mm MDF hopeloos onvoldoende is om trilling in de panelen te voorkomen. Bracing is natuurlijk the way to go, maar voortaan ga ik ook eens uit van MDF met de dubbele dikte. Ook voor het middengebied. Sterker nog: Juist voor het middengebied.

De klop- en voeltest heb ik overigens vervangen door een andere test: de oortest. Gewoon een plaatje opzetten en je oor plat op alle panelen van de kast leggen. Je pikt er zo de frequnties uit waarbij de panelen ineens keihard mee gaat doen. Helaas is dat voornamelijk in het (lagere) vocale gebied. Daar waar ook vele instrumenten hun grondtonen hebben ....

Paul.

Ik heb de RTA meter van Erik nog staan, misschien kunnen we volgende week nog eens een paar metingen doen?

Bij mij leek het hoog (op afstand) ook af te vallen, maar de microfoon kon het op 1m afstand en on axis prima meten :)

Andr

De klop- en voeltest heb ik overigens vervangen door een andere test: de oortest. Gewoon een plaatje opzetten en je oor plat op alle panelen van de kast leggen.

En dat df met dubbele dikte zal je niet 2 keer zo weinig trillingen opleveren vrees ik, denk maar aan mijn achterwand met die dubbele plaat.

Zelf zou ik weer gaan voor een combi van bracing en een laag gietbeton of zo, zoals in mijn monitoren.

Heb jij naar een western gekeken Paul? :D

Maar wat betreft die staande golven, dat zal wel kloppen. Nu nog bedenken

De klop- en voeltest heb ik overigens vervangen door een andere test: de oortest. Gewoon een plaatje opzetten en je oor plat op alle panelen van de kast leggen.

En dat df met dubbele dikte zal je niet 2 keer zo weinig trillingen opleveren vrees ik, denk maar aan mijn achterwand met die dubbele plaat.

Zelf zou ik weer gaan voor een combi van bracing en een laag gietbeton of zo, zoals in mijn monitoren.

Heb jij naar een western gekeken Paul? :D

Maar wat betreft die staande golven, dat zal wel kloppen. Nu nog bedenken

Huh, Western ?

En hoe komt het dat er ineens tekst van mij wordt gekwoot die ik niet geschreven heb > ?

Nee, dubbele dikte zal de trilling niet halveren. Maar wel verminderen. Dubbele dikt en rondhoutjes, zou ik zeggen.

Overigens, ter verduidelijking: Ik heb zelf die compacte kassies gebouwd. Natuurlijk is de algemene wijsheid dat een bepaalde MDF-dikte en constructie met geringere kastafmetingen eerder tot tevredenheid zal stemmen dat bij royalere kasten. Ik bedoelde dus eigenlijk te zeggen dat 18 mm MDF zelfs bij 8 liter kassies mij al niet meer zo blij maakt ...

Capiche ?

PAul.

ik stuur de rekening wel .

(14 dagen x 2,50 euro .............) :rolleyes::P

Da's goed, dan stuur ik hem via Schiphol naar 16hoven en vervolgens met een spoedtransport naar jouw adres, onder rembours uiteraard :lol:

Andr

Cock,

welke middentoner wordt er nu precies in jouw vloerstaanders gebruikt ?

Paul.

Deze dus, Paul:

foto_18w_8531g00.jpg

18W/8531G00

Characteristic sensitivity (2.83V / 1m) : 87 dB

Recommended frequency range : 28 - 5000 Hz

Free air resonance frequency, fs : 28 Hz

DC resistance, Re : 5.8 ohm

Voice coil inductance, Le : 0.35 mH

Effective piston area, Sd : 150 cm

freq_18w_8531g00.gif

In de karakteristiek zie ik alleen een -relatief bescheiden- dipje van 3 dB rond de 2k5. Die zal ongewtijfeld in de metingen terug te vinden zijn.

speaker.jpg

klopt dat ongeveer ? Hoe diep was de door jullie gemeten dip op 1 mtr afstand ?

Op welke frequentie wordt er overgenomen door de tweeter en wat is de stijlheid van het filter ?

Paul.

De kantelfrequentie zit op 2500 Hz en het is een tweede orde filter.

De dip zat tussen 2 en 4 db, rond die frequentie dus..

Als zoiets al hoorbaar is,hoe zou ik dat dan moeten aanpakken om het nog lineairder te krijgen, of is dat niet zomaar te beantwoorden?

Zelf ben ik nog druk aan het studeren op Vance Dickason's bijbel.. :)