Jump to content

Eindversterker kapot

Manus
 Share

Recommended Posts

:confused: Tsja, schaf je dus een paar tweedehands schappelijk geprijsde Magnepans aan en denk je lekker een middagje van muziek te kunnen genieten. Nou, niet dus. Na het opstellen van het spul, klinkt er slechts zwaar vervormde muziek uit de panelen. Ook op een heel zacht volume.

Alle onderdelen getest (oude speakers aangesloten, andere versterkercombinaties. Wat blijkt? De fout zit in de eindversterker, Audio Analogue Donizetti. De dag ervoor deed hij het nog prima. Waarom doet hij het dan nu niet meer?

Het enige wat ik heb gedaan is dat ik alles een uurtje voor het aansluiten van de Magnepans al heb aangezet (cd-speler, DAC, voorversterker en eindversterker. Dat alles zonder er speakers aan te hangen. Is dat dan de fout geweest? Iemand ook een idee wat er kapot kan zijn? Het wordt in elk geval een reparatie vrees ik.

Met vriendelijke groeten,

Manus

Dat weet ik niet. Ik heb geen vonken en rook gezien en ik heb geen geknetter gehoord. Ik hoorde alleen dat de muziek beroerd klonk (vervormd),

Manus

Meer vragen dan antwoorden :unsure: . Weet je zeker dat de Magnepans goed zijn? Heb je ze beluisterd voordat je ze bij jou hebt aangesloten? Kan de versterker deze jongens wel aan? Is de voeding van de Magnepans nog wel OK?

Naar blijkt heb je de eindtorren eruit geblazen. Dit kan door een kortsluiting gebeuren, maar ook door een terugkoppeling van de speakers. Bovendien is het impedantieverloop van zo'n Magnepan niet moeders mooiste. Ze zijn minder kritisch dan de meeste elektrostaten, maar ze kunnen erg laag gaan met hun impedantie.

Ik hoop wel dat je (zeker met speakers) de volgende keer alles uitzet allvorens alles aan te sluiten. Aansluiten met sap erop kan veel apparatuur naar de eeuwige jachtvelden sturen.

Nou, de Magnepans zijn dik in orde hoor. Ze spelen nu even tijdelijk via mijn surroundversterker. Dat is niet ideaal, maar van enige vervorming is helemaal niets te merken. Ik denk in elk geval wel dat mijn eindversterker deze Magnepans wel aankan. Naar eigen zeggen van de fabrikant moet het aansturen van 4 Ohms speakers in elk geval geen probleem zijn.

manus

Manus said:
Nou, de Magnepans zijn dik in orde hoor. Ze spelen nu even tijdelijk via mijn surroundversterker. Dat is niet ideaal, maar van enige vervorming is helemaal niets te merken. Ik denk in elk geval wel dat mijn eindversterker deze Magnepans wel aankan. Naar eigen zeggen van de fabrikant moet het aansturen van 4 Ohms speakers in elk geval geen probleem zijn.

manus

Wat is de laagste impedantie in de curven van de Magnepan? Het kan goed zijn dat ie bij een bepaalde frekwentie wel op 1,5 ohm uitkomt. Kan de Donizetti dat ook aan? Ik heb op de Audio Analogue site niks kunnen vinden over een minimale belasting.

Tech Specs:

DONIZETTI MONO > Technical Specifications

Distorsione (vervorming)

<0.01% @ 1Vrms/47k/1kH

Risposta in frequenza (frekwentie respons)

20Hz - 20KHz

Het is de MG 0.5. Wat de laagste impedantie in de curve van de Magnepan is, weet ik niet. Maar als zelfs mijn uiterst simpele werkkamerversterkertje van Pioneer (de A-109 van 2x40 w) er nog geluid uit weet te krijgen (al klinkt het dan zo plat als een dubbeltje), neem ik aan dat de Donizetti deze speakers ook wel kan aansturen.

Manus

Magnepans hebben een nagenoeg vlakke impedantie rond de 4 ohm over het hele frequentiegebied. Verder hebben ze geen voeding zoals werd gesteld. Mij lijkt kortsluiting tijdens het aansluiten de meest plausibele verklaring. Is niet zo moeilijk als je bedenkt dat de aansluitterminals op een metalen plaatje gemonteerd zijn. Je hoeft dit met beide polen alleen maar even aan te raken...

Had je muziek opstaan bij het aansluiten? Als er geen signaal wordt weergegeven is er weinig kans op kortsluiting, of vergis ik me?

Dat vind ik ook raar. Een versterker onbelast is geen probleem zolang er maar niet op hoog volume muziek aan stond. Zover ik weet iig. Ik heb mijn versterker ook vaak zat onbelast gehad :blink: .

Idd vreemde kwestie dit.

Idd Al geverifieerd met andere speakers?

Hebben die Magnepans misschien een heel hoge capaciteit? (lijkt met niet maar ja).

Frank de Bruijn

Ja, ik heb na dit akkefietje ook even wat andere speakers op de versterker geprobeerd. Zelfde euvel: een zwaar vervorm geluid.

Even voor de duidelijkheid. Het spul stond al aan voordat de Magepans werden aangesloten. Toen de speakers er een voor een opgezet en het volume langzaam opgedraaid. Helaas, het resultaat kennen jullie. En inderdaad ze hebben een impedantie van 4 Ohm.

In elk geval bedankt voor het medeleven en de suggesties.

Manus

Het wisselen van speakers terwijl de amp aan staat is geen enkel probleem, zolang het volume maar geheel is terug gedraaid. Kortsluiten van de speakeruitgangen of het zonder speaker (dus open uitgang) aan staan is dan OK.

Je kunt wel een probleem hebben als het volume hoog staat en je dan de speaker loskoppelt of de uitgang kortsluit.

Misschien een ongelukkige samenloop van omstandigheden?

Oh ja, ik heb hem alvast maar weggebracht ter reparatie. Dan zien we wel wat er aan mankeert en wat de kosten zijn,

Manus