Guest Kraus vonBentinck Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 - Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Ik heb ooit op het andere forum eens een poging gedaan m.b.t. de term "warm", maar er lijkt niet echt een behoefte te zijn om tot een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Heb idd ooit eens een goed verklarend woordenlijstje voor al die subjectieve benamingene op internet gezien, weet alleen niet meer waar. Hoewel het eigenlijk over meten bij audio gaat is de inleiding wel aardig om te lezen: http://www.zainea.com/multidimensionalaudio.htm Zelf vind ik het hele artikel wel lezenswaardig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Het grappige is is dat het artikel meer dan 25 jaar geleden is geschreven. We zijn dus niet erg veel opgeschoten met het omschrijven van een audiosysteem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden om bepaalde eigenschappen aan te duiden is levenslink. Niet alleen in de audio, maar ook al in de wereld van de muziekMAKENDE mens zijn de spraakverwarringen niet van de lucht. Wat de meesten in de audio verstaan onder "snelle bas" staat bij mij bekend als "de laagste twee octaven ontbreken geheel en het presence gebied wordt geaccentueerd". Ik heb vaag het idee dat het een generatieverhaal is. Iedere generatie houdt er zo'n beetje zijn eigen jargon op na. Hoeft niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Waarde vrienden, Zou het niet kunnen zijn dat ook een rol is toebedeeld aan de mate van interesse in en kennis van techniek. Gevoed door talent voor. Mijn kennis van techniek vindt zijn grens bij de afstandsbediening. En dan nog blijf ik stomverbaasd hoe het allemaal kan. Ik heb ook even gekeken bj het artikel aangedragen door Pjotr. Na drie zinnen was ik het spoor volkomen bijster en de ter verduidelijking opgenomen afbeeldingen hadden voor mijn part uidraaien kunnen zijn van een seismologisch instituut. Toen ik mijn speakers kocht zat er geloof ik ook zo'n grafisch kunstwerkje bij Maar waarom opnieuw het wiel uitvinden? De door Kraus aangehaalde wijntermen volstaan toch? Ter adstructie zal ik mijn luidsprekers (Elac) omschrijven: Het gebied waaruit de speakers afkomstig zijn heeft een tamelijk aards karakter(de eerste term is al gevallen...). De speakers zelf bestaan uit een barriqe (term twee) van 80x20x40cm (bij benadering). Nadat ik een gespierde cd heb gedecanteerd verspreidt zich soms een astrringent aroma in de kamer, na het stoppen en aanjagen van mijn pijp overgaand in een licht oxiderend fum Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Maar waarom opnieuw het wiel uitvinden? De door Kraus aangehaalde wijntermen volstaan toch?Ter adstructie zal ik mijn luidsprekers (Elac) omschrijven: En, heb je de volgende dag ook koppijn van het luisteren naar je speakers, Dick? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Maar waarom opnieuw het wiel uitvinden? De door Kraus aangehaalde wijntermen volstaan toch? Ter adstructie zal ik mijn luidsprekers (Elac) omschrijven: En, heb je de volgende dag ook koppijn van het luisteren naar je speakers, Dick? Beste cgm, In mijn 57-jarige bestaan heb ik nog nimmer hoofdpijn gehad Waar ik dat aan te danken heb weet ik niet, vermoeden doe ik wel iets Met opgewektye groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Ik zie dat de heden ten dage wat in onbruikte geraakte -eus ismen nog volop gebruikt worden in de vinologie ? Dat doet me deugd ! Zal ik dan ook maar eens een poging wagen ? Voor mij ontvouwt zich een breed plaatje. Er is sprake van een enorme diepgang. Diverse tonen komen soepeltjes de kamer inrollen. Met goed gevoel voor ritme wordt de zaak aan de gang gehouden. Zo. In de volgende aflevering zal ik het geluid van mijn set eens beschrijven. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Een beschrijving van geluid blijft m.i. toch altijd een beschrijving van iemands waardering. Het is net als met kleuren. beschrijf de kleur rood maar eens. De een zal zeggen dat het warm is, een ander dat het fel en agressief is, terwijl ze het toch echt over dezelfde kleur hebben. Met vriendelijke groeten, Manus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Maar waarom opnieuw het wiel uitvinden? De door Kraus aangehaalde wijntermen volstaan toch?Ter adstructie zal ik mijn luidsprekers (Elac) omschrijven: Het gebied waaruit de speakers afkomstig zijn heeft een tamelijk aards karakter(de eerste term is al gevallen...). De speakers zelf bestaan uit een barriqe (term twee) van 80x20x40cm (bij benadering). Nadat ik een gespierde cd heb gedecanteerd verspreidt zich soms een astrringent aroma in de kamer, na het stoppen en aanjagen van mijn pijp overgaand in een licht oxiderend fum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Inderdaad wordt door audiofielen vaak een vergelijking met wijn gemaakt. Men merkt dan bv. op dat je niet kunt zeggen of set A beter is dan set B, want de een houd van deze wijn en de ander weer van een andere wijn. Er is echter een essentieel verschil: in het geval van de wijn heb je te maken met het origineel. M.a.w. je kunt inderdaad zeggen dat je wijn A lekkerder vindt dan wijn B. Net zoals je kunt zeggen dat je meer van klassiek houdt dan van jazz. In deze gevallen is de voorkeur subjectief omdat er geen referentie is naar een origineel Bij het vergelijken van sets is er wat anders aan de hand: je luistert niet naar het origineel, maar naar de reproductie van het origineel. De set die dit het beste kan is wat mij betreft de beste. Wat het echter zo moeilijk maakt is dat de ene set op sommige punten beter in staat is de werkelijkheid te benaderen en de andere set doet dat weer beter op andere punten. Hier kan het dan een geval van smaak zijn welk aspect je het belangrijkst vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Beste Pjotr, Ondanks je nogal warrige betoogtrant begrijp ik wat je bedoelt, maar het was dan ook een persiflage. Ik drink niet eens wijn, kun je nagaan dat het allemaal nergens op sloeg. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Bij het vergelijken van sets is er wat anders aan de hand: je luistert niet naar het origineel, maar naar de reproductie van het origineel. De set die dit het beste kan is wat mij betreft de beste. Wat het echter zo moeilijk maakt is dat de ene set op sommige punten beter in staat is de werkelijkheid te benaderen en de andere set doet dat weer beter op andere punten. Hier kan het dan een geval van smaak zijn welk aspect je het belangrijkst vindt. Beste Zee, Leuk geprobeerd maar hier ga je de mist in. Als je het origineel niet kent en alleen de reproductie hoe kun je dan bepalen welke set het meest het origineel benadert? Dat origineel ken je toch niet? Dat smaak bepalend is in je appreciatie ben ik met je eens. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Beste Dick, Het is niet van belang dat er iets van te begrijpen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Heb idd ooit eens een goed verklarend woordenlijstje voor al die subjectieve benamingene op internet gezien, weet alleen niet meer waar. Hoewel het eigenlijk over meten bij audio gaat is de inleiding wel aardig om te lezen: http://www.zainea.com/multidimensionalaudio.htm Zelf vind ik het hele artikel wel lezenswaardig. Bedankt het lezen waardig Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 februari 2004 Report Share Posted 26 februari 2004 Beste Dick, Het is niet van belang dat er iets van te begrijpen is. dick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts