erik klijnsmit Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 beste forumleden gisteren kwam hans van liempd een passieve pre brengen . die kreeg ik gratis en voor niks van hem !! had ik niet verwacht van die kabelvlechtende array verkoper , zeker niet als je eens kijkt wat ie allemaal van mij heeft te verduren hear. ik veeg de pan aan met zijn kabels , ik geloof nooit zijn verhalen , maar toch , heeft ie mij een pre gegeven . nu wil ik voorop stellen dat je een gegeven pre niet in de bek mag kijken , maar even mijn ervaringen nu . ik had hem gisteravond even aangesloten , en geluisterd . binnen tien minuten koppijn !! het klonk erg troebel , het middengebied klonk als een conservenblikje , ik miste de openheid en de helderheid die ik eerst wel had . hoe kan dit ????? ik heb hem open gemaakt en er zit bijna niks in . dus kan er ook weinig fout gaan h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Vind die passieve pre nou niet echt netjes opgebouwd maar dat hoeft nix te zeggen. Dit is nou typisch iets waar je oeverloos over door kan leuteren zonder een cent wijzer te worden. Gewoon gebruiken wat je het beste bevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Had Hans de Array A2 pre niet bij zich om deze te vergelijken met de AVM? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Beetje domme vraag mischien, maar wat is er passief aan die pre? Ik zie toch duidelijk een voeding zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 februari 2004 Author Report Share Posted 23 februari 2004 Vind die passieve pre nou niet echt netjes opgebouwd maar dat hoeft nix te zeggen. Dit is nou typisch iets waar je oeverloos over door kan leuteren zonder een cent wijzer te worden. Gewoon gebruiken wat je het beste bevalt. ik wil weten waarom ????????? @pinobot de phono pre heeft sap nodig . maar ik gebruik hem zonder Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 23 februari 2004 Report Share Posted 23 februari 2004 Nou zie ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Ik heb het ding eens in een verloren zaterdag in elkaar geknutseld. Het kastje is van een oud modem.. De bekabeling is verzilverd koper wat ik heb geisoleerd met krimpkous. Waarschijnlijk is de aanpassing met je CD-speler en/of eindtrap het probleem. Ook is kabellengte en capaciteit hier veel meer een probleem dan bij een actieve pre. Ik moet wel zeggen dat de potmeter een iets te hoge waarde heeft. maar wanneer hij heel zacht, of vrijwel helemaal open staat zou dat niks uit mogen maken. Ik heb het ding gebruikt met een Sony 202 ES op een Array S eindtrap. Toen ik de passieve pre van Array kreeg gaf dit inderdaad een verbetering. Deze werd echter pas echt veel beter toen die werd omgebouwd naar een actieve. Ik heb altijd met heel korte interlinks (uiteraard gevlochten) gedraaid. In de meeste CD-spelers is de variabele uitgang precies zo uitgevoerd als wat Erik nu heeft. Een voordeel is dan dat je Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Wat wellicht zou kunnen helpen is die draden vervangen door interlinks, euh dropveters in jou geval. Die draaischakelaar stelt weinig voor. Die moet je vervangen door iets anders. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Oh ja en leg dan gelijk dat netsnoer binnen in ver van je signaaldraden. Als je die pu-pre toch niet gebruikt kun je het er wel gelijk helemaal uit laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Wat ontucht met kleine insecten: de potmeter is een aleps of zo . made in japan. ...Kwa gelijkloop en klank niet te vergelijken met de Alephs. Alps Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Wat ontucht met kleine insecten:de potmeter is een aleps of zo . made in japan. ...Kwa gelijkloop en klank niet te vergelijken met de Alephs. Alps Oooo... Alephsch..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 februari 2004 Author Report Share Posted 24 februari 2004 Wat ontucht met kleine insecten:de potmeter is een aleps of zo . made in japan. ...Kwa gelijkloop en klank niet te vergelijken met de Alephs. Alps Oooo... Alephsch..... sorry hans , mijn oren zijn beter dan mijn ogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
chendy Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Geldt ook voor mij... Mooier zonder de pre? Nou dan maar weg ermee. mvg, Chendy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 februari 2004 Author Report Share Posted 25 februari 2004 net nog even vergeleken hans . ik heb vadaag weer een nieuwe cd gekocht van het orgel in de grote kerk in dordt . deze opname kende ik nog niet , dus heb ik hem eens beluisterd op de passieve pre . het klonk echt nergens naar ., erg schreeuwerig middengebied . hierna de AVM weer aangesloten , gewoon mooi open en helder geluidsbeeld . ik snap er niks van , die passieve pre MOET toch beter zijn dan de avm , want de passieve pre heeft niks geen electronica shit aan boord. gewoon recht toe recht aan . misschien toch een defecte potmeter ? btw : weet je hoe ik de klank het beste kan omschrijven dat wanneer je naar een set luisterd die veel te hard staat . dan beginnen je oren dicht te trekken , en klinkt het schreeuwerig . zo klinkt die , maar dan op normaal niveau natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 net nog even vergeleken hans .ik heb vadaag weer een nieuwe cd gekocht van het orgel in de grote kerk in dordt . deze opname kende ik nog niet , dus heb ik hem eens beluisterd op de passieve pre . het klonk echt nergens naar ., erg schreeuwerig middengebied . hierna de AVM weer aangesloten , gewoon mooi open en helder geluidsbeeld . ik snap er niks van , die passieve pre MOET toch beter zijn dan de avm , want de passieve pre heeft niks geen electronica shit aan boord. gewoon recht toe recht aan . misschien toch een defecte potmeter ? btw : weet je hoe ik de klank het beste kan omschrijven dat wanneer je naar een set luisterd die veel te hard staat . dan beginnen je oren dicht te trekken , en klinkt het schreeuwerig . zo klinkt die , maar dan op normaal niveau natuurlijk. Echt begrijpen doe ik het ook niet, maar het zal wel aan de aanpassing liggen. En, ik heb al eerder geschreven, dat een buffertrap toch wel minimaal nodig is om je eindtorren van je CD-speler te ontlasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Erik, passieve elektronica is ook elektronica. Dat het niks met het signaal doet is dus ook onzin. Het verzwakt het signaal namelijk (weet jij ook wel), dus doet ie er wat mee. Hij kan alleen niks toevoegen, omdat er niks van buiten af bij komt. Maar die passieve elektronica kan best van slechte kwaliteit zijn of niet 'matchen' met jouw versterker en/of cd-speler. Dus probeer niet zo krampachtig vast te houden aan het idee dat passief per se beter klinkt dan actief, want je hebt nu zelf het tegendeel gehoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Erik, passieve elektronica is ook elektronica. Dat het niks met het signaal doet is dus ook onzin. Het verzwakt het signaal namelijk (weet jij ook wel), dus doet ie er wat mee. Hij kan alleen niks toevoegen, omdat er niks van buiten af bij komt. Maar die passieve elektronica kan best van slechte kwaliteit zijn of niet 'matchen' met jouw versterker en/of cd-speler. Dus probeer niet zo krampachtig vast te houden aan het idee dat passief per se beter klinkt dan actief, want je hebt nu zelf het tegendeel gehoord... Henrie, de passieve electronica bestaat hier uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Erik, passieve elektronica is ook elektronica. Dat het niks met het signaal doet is dus ook onzin. Het verzwakt het signaal namelijk (weet jij ook wel), dus doet ie er wat mee. Hij kan alleen niks toevoegen, omdat er niks van buiten af bij komt. Maar die passieve elektronica kan best van slechte kwaliteit zijn of niet 'matchen' met jouw versterker en/of cd-speler. Dus probeer niet zo krampachtig vast te houden aan het idee dat passief per se beter klinkt dan actief, want je hebt nu zelf het tegendeel gehoord... Henrie, de passieve electronica bestaat hier uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Erik, passieve elektronica is ook elektronica. Dat het niks met het signaal doet is dus ook onzin. Het verzwakt het signaal namelijk (weet jij ook wel), dus doet ie er wat mee. Hij kan alleen niks toevoegen, omdat er niks van buiten af bij komt. Maar die passieve elektronica kan best van slechte kwaliteit zijn of niet 'matchen' met jouw versterker en/of cd-speler. Dus probeer niet zo krampachtig vast te houden aan het idee dat passief per se beter klinkt dan actief, want je hebt nu zelf het tegendeel gehoord... Henrie, de passieve electronica bestaat hier uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 En, ik heb al eerder geschreven, dat een buffertrap toch wel minimaal nodig is om je eindtorren van je CD-speler te ontlasten. Beste Hans, Gelijk heb je! Ooit is er in eht audiowereljde het nare fabeltje de wereld in geholpen dat "hoe minder componenten, hoe beter". De audiofiel denkt dan. Oh geen componenten, dus geen viezigheid in eht signaal. In gewone mensentaal, Vaak heb je die componenten gewoon nodig om het oorspronkelijke signaal juist intakt te houden. Stress in het systeem (wat voorkomt door te zware belastingen) is nergens goed voor. Meer componenten (buffer en stroomreserve) zorgen er juist voor dat de stress verdwijnt. 10 opamps en een 4 fet's in een Sony ES uitgangstage is juist prachtig! . Ik denk dat een semi passieve pre meer kans van slagen heeft. Met semi bedoel ik, een pre die wel buffert maar geen extra gain geeft. Een kleine maar zeer stabiele buffertrap is al voldoende. Een overkill maar vooral goede voeding. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 februari 2004 Author Report Share Posted 25 februari 2004 het begint te dagen jongens . dus mijn cdspeler vind het waarschijnlijk niet zo fijn om direkt mijn versterker te voeden ??? nou , dan hou ik lekker mijn AVM er tussen . ik was tenslotte niet ontevreden over mijn geluid , maar een experiment is nooi t weg . dus toch maar terug naar een cdspeler die mijn versterker wel kan voeden , zoals een sony die bas zo geil vind ??? of kan die dat ook niet . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 het begint te dagen jongens . dus mijn cdspeler vind het waarschijnlijk niet zo fijn om direkt mijn versterker te voeden ??? nou , dan hou ik lekker mijn AVM er tussen . ik was tenslotte niet ontevreden over mijn geluid , maar een experiment is nooi t weg . dus toch maar terug naar een cdspeler die mijn versterker wel kan voeden , zoals een sony die bas zo geil vind ??? of kan die dat ook niet . Tja ik heb dat ding samen met een Sony ES gebruikt (202 ES). Maar met een actieve trap deed die het toch aanzienlijk beter. Nu is de 202 ES niet een echte topper, maar heeft waarschijnlijk een iets stabielere uitgangstrap dat de HK. De passieve trap klonk overigens wel beter dan de ingebouwde potmeter van Sony. Gewoon proberen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Beste Eric, zoek een CDP X779ES!. Je hebt dan een van de beste loopwerken denkbaar. De uitgangstage kan een speaker voeden zo stabiel! Het volume regel je met de ingebouwde Alps Blue!. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 25 februari 2004 Author Report Share Posted 25 februari 2004 Beste Eric, zoek een CDP X779ES!. Je hebt dan een van de beste loopwerken denkbaar. De uitgangstage kan een speaker voeden zo stabiel! Het volume regel je met de ingebouwde Alps Blue!. Groeten, Bas dus dan kan de MF ook weg ??? het moet niet gekker worden . ps : ik hou het in de gaten bas , als ik er Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Picoso Posted 25 februari 2004 Report Share Posted 25 februari 2004 Beste Eric, zoek een CDP X779ES!. Je hebt dan een van de beste loopwerken denkbaar. De uitgangstage kan een speaker voeden zo stabiel! Het volume regel je met de ingebouwde Alps Blue!. Groeten, Bas Ik weet dat er een tijdje terug een Sony bij Johan Ketelaar in 't Harde in de winkel in de aanbieding stond: Sony CD speler CDP-X77ES nu: 500,-- euro. Is daar de '9' vergeten, of is het een ander type? De advertentie staat er al een tijdje, dus ik weet niet hoe actueel de informatie is. Als het toch het bedoelde type is, dan zou ik zeggen: sla je slag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts