Jump to content

Het andere forum

Puur
 Share

Recommended Posts

Hai Kermit,

Om het verhaaltje af te maken stelde hij bijna tegelijk dat andere goede versterkers zoals de Quad 306 die toen net was uitgekomen even goed klonken. Dat moest hij beleefdheidshalve wel want hij had de Denons bij Henri van Hessen gemeten. Ik kocht overigens de Quad 34/306 die ik absoluut beter vond klinken dan de 34/405 en andere versterkers. Het verschil verbaasde zelfs mijn vriendin.

Een paar jaar later testte hij de Linn LP 12 met Ittok arm. De combinatie klonk tot zijn verbazing beter dan zijn Thorens 125 met SME (Jan Kool was van mening dat er geen significante verschillen te horen waren tussen platenspelers, maar alleen tussen elementen). Al eerder beschreef hij hoe hij de Axis vergeleek met de LP12. Omdat hij verschillen hoorde verwisselde hij de naalden. Ondanks dit beweerde hij later weer dat platenspelers niet (wezenlijk) anders klonken.

Op zijn kabelartikelen kreeg hij via een advertentie commentaar omdat hij een kabel "testte" met goede resultaten. Hij maakten toen maar een onderscheid tussen kabels en slechte kabels.

Overigens een geweldige en begaafde vent die net als de rest van de wereld de waarheid niet in pacht had.

Tot slot kocht ik vandaag de Hifi plus (leuk artikel over de Talking Heads). In het editorial artikel beschreef de hoofdredakteur een experiment met wijn. Als je goede wijn in een wijnglas met de hand erop een paar keer naar links liet draaien en dronk en vervolgens naar rechts liet draaien en dronk smaakt het volgens hem totaal anders. Hij kon dit niet verklaren net zoals klankverschillen bij stroomkabels.

Maar omdat je hiets niet kan verklaren betekende het volgens hem niet dat er geen (klank)verschillen zijn. Dat ben ik wel met hem eens: hoe meer kennis je hebt hoe meer je je realiseert dat die beperkt is.

Groet,

Carl

Ha Carl

Toch nog maar even reageren..

Het verhaal met de kabel lag anders. Hij had een supra kabel getest en constateerde dat het een prima kabel was, omdat hij zo lekker soepel was en dus makkelijk weg te werken. Ebn het was natuurlijk gewoon een kabel die de signalen goed transporteerde. In het artikel heeft hij dat nog expliciet benadrukt. Dat een detaillist weer eens zeer selectief iets er uit pikte kon Kool niet aan doen...

Ik kan mij herinneren dat Kool ooit 2 draaitafels testte, waarvan een dure luxman, waarbij hij een onverklaarbaar klankverschil hoorde. Bleek later aan de mat te liggen, zoals hij ook duidelijk in zijn verhaal beschreef. Het Linn verhaal kan ik mij ook herinnenren (ik heb het hier nogliggen), maar ik heb dat toch anders gelezen. Overigens herken ik de uitspraak niet dat Kool gezegd zou hebben dat alle draaitafels hettzelfde zouden klinken. Wel dat goede oude thorens-spelers het na 10-tallen jaren nog steeds tegen de moderne spelers op konden nemen.

Ik zal de Linn artikelen er nog eens op naslaan. Je hoort nog van me.

En inmiddels zijn we vier pagina's en anderhalve dag verder... :rolleyes:

Opmerkelijk dat een gebeurtenis op een ander forum hier zoveel geharrewar veroorzaakt. Even opmerkelijk trouwens dat sommigen zich nog niet kunnen losscheuren van het "oude" forum :(

Maar wat is nu het probleem(voor zover er al sprake is van een probleem)?

Er is iemand op dit forum met een ferme mening die daar ook ferm voor uitkomt. En? Op deze apenrots zitten wel meer zilverruggen met een aanmatigende houding die denken de wijsheid in pacht te hebben. Maar dat mag toch? Stel dat we allemaal de neus dezelfde kant op hebben, nou dan is de attractie van dit forum weg. Het forum zelf ook trouwens ;)

En dat het tot irritaties en wilde reacties leidt bij sommigen, jammer. Schieten met een kanon op een mug, dunkt me.

Laat ieder vogeltje nou zingen zoals het is gebekt, erger je eens flink, haal diep adem en bewaar het decorum.

En dat dat best kan bewijst deze discussie. Waar het begon met "leugens" eindigt het met natte vingers in de suikerpot en walsende wijn.

Zoeter kan de (zelf)overwinning niet zijn.

Met opgewekte groet,

Ben het bijna volledig eens met Erik, alleen nu hoef ik lekker het forum niet in rep en roer te brengen want dat doet hij al :D.

Alleen over de cdspelers ben ik het niets eens. Het is tenslotte 'signal processing' en dat komt gewoon heel nauw. Tussen cdspelers zitten dus beduidende verschillen! Alleen moet je veel betalen voor (mooi uiterlijk) veel lucht (inhoudelijk) en weinig hardware en dat vind ik dan wel een beetje jammer.

Kabels 'beinvloeden' -> nou, dat was het, kun je mooi vinden of niet.. (doen alle signaalwegen ;))

Kritisch luisteren doe je ipc alleen als je nieuwe hardware hebt aangeschaft en wilt kijken of deze goed integreerd met de andere componenten. Verder kun je het beste gewoon nuchter blijven en genieten van de muziek.

500 euro voor een netsnoer, fabrikantjes liggen dubbel van het lachen :rolleyes:

Ookal zou ik een krell hebben, komt er gewoon een dikke eurosnoer aan. Kan mezelf voorstellen dat het heel stoer eruit ziet, die dikke kabel-massa allemaal en sommige daar erg van onder de indruk raken :lol:

Mvgr, S

Kijk, ieder zijn meug. Ik vind het leuk te experimenteren met kabels die een paar honderd euro kosten. Ik denk in elk geval zo hier en daar wel wat verschillen te horen, al beschouw ik me absoluut niet als een kenner. Maar tientallen euros neertellen (of nog meer) voor een fles wijn is aan mij niet besteed. Ik proef bijna nooit verschillen. Geef mij maar een gewoon een biertje. Daartussen proef ik bijna ook nooit verschillen, maar de prijzen lopen niet zover uiteen en liggen een stuk lager dan die van wijn.

Kortom, smaken verschillen. En daar mag je best over discussi

Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd ...

Die houden we erin Caro, fantastisch !

Lol, die jongen heet gewoon Sherwin hoor :rolleyes: .

Enneh, ja, we hebben het even over wijn en bier gehad, maar we komen toch weer op kabels uit!

Ps. ik proef wel verschil tussen verschillende merken bier...

Zo hee, da's een kunst! Alhoewel, sommige gangbare pilsmerken lijken wel erg op mekaar.

Ik heb een hoog boekenkastje tegen de wand achter mijn luidsprekers gezet, uiteraard gevuld met boeken. Dat heeft een bijzonder zegenrijke werking op de akoustique van de luisterruimte.

Je vindt akoestiek zo belangrijk dat je het maar gelijk heel mooi spelt :). Maar je hebt wel gelijk hoor. Alleen een boekenkastje van 2 meter voor het raam is ook niet alles :rolleyes: . Gelukkig kunnen de gordijnen dicht :).

Trouwens, zo'n kast ACHTER de speakers heeft bij ESL's misschien wel meer effect dan bij dichte speakers of niet? Want die panelen van jou stralen ook naar achteren uit (hetzij in tegenfase, maar goed).

Frank

Bier en pils zijn niet hetzelfde ;)

Alhoewel... voor sommigen is het even nat :P

Ja, maar ik ging er ff vanuit dat Manus het over pils had. Want als je het verschil tussen verschillende soorten bier nog niet kunt proeven, dan mag je je wel eens na laten kijken... 'Dokter, ik proef het verschil niet tussen Guinness en Korenwolf, is er wat mis me?' ;):blink:

Ik heb een hoog boekenkastje tegen de wand achter mijn luidsprekers gezet, uiteraard gevuld met boeken. Dat heeft een bijzonder zegenrijke werking op de akoustique van de luisterruimte. Ik ga nog zo

Beste getransistoriseerde Dick

Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat bij jou de het boek - transistorquotient de ideale waarde wellicht niet heeft maar dan toch zeer dicht benaderd. Jij bent oneindig veel verder dan de meeste audiofielen. En aangezien jij in beide werelden thuis bent vind je het wellicht niet aanmatigend als ik jou de volgende prangende vraag stel. Veel audiofielen luisteren met de ogen naar hun set. Lees jij nu boeken met je oren? :D

Bier en pils zijn niet hetzelfde ;)

Alhoewel... voor sommigen is het even nat :P

Ja, maar ik ging er ff vanuit dat Manus het over pils had. Want als je het verschil tussen verschillende soorten bier nog niet kunt proeven, dan mag je je wel eens na laten kijken... 'Dokter, ik proef het verschil niet tussen Guinness en Korenwolf, is er wat mis me?' ;):blink:

Nou Henrie, natuurlijk proef ik wel verschillen tussen SOORTEN bier, zoals Guinness en Korenwolf. Wat ik bedoel is: ik proef bijna geen verschillen tussen verschillende merken pilsener. Althans niet dusdanig belangrijke verschillen dat ik liever Heineken drink dan Amstel en bier van de Aldi helemaal links laat liggen. Dat ik daarvoor naar een dokter zou moeten lijkt me niet.

Laat ook eigenlijk maar. Ik had beter een ander voorbeeld kunnen nemen. Mijn boodschap was en is niet anders dan: ieder zijn smaak, ieder zijn voorkeur. Bij de een ligt die bij kabels, bij een ander bij wijn, bij weer een ander bij auto's.

En nou ga ik maar even een slokje nemen. Ik krijg een droge strot van dat tikken.

Met vriendelijke groeten,

Manus

En aangezien jij in beide werelden thuis bent vind je het wellicht niet aanmatigend als ik jou de volgende prangende vraag stel. Veel audiofielen luisteren met de ogen naar hun set. Lees jij nu boeken met je oren? :D

Nou daar zeg je zo wat. Het ritselen van de omgeslagen pagina maakt een essentieel onderdeel uit van het leesritueel :D:D:D

Met opgewekte groet,