Jump to content

SCMS.....Hoe zit dat???

Bartok
 Share

Recommended Posts

Heb een aantal testberichten van cd-recorders uit Duitse HifI-bladen opgevraagd en gelezen. Ik dus ook zo'n apparaat (Marantz DR2100), maar nu mijn -dringende-

vraag:

Wie legt mij uit wat het Serial Copy Management System (SCMS) inhoudt?

Een voorbeeld: kan ik van een cd slechts

Ik denk dat je van de digitale kopie niet nog een keer een digitale kopie kan maken. Zo voorkom je dus het sneeuwbal effect dat als iemand een kopie aan iemand anders geeft en deze kan het weer kopieren en aan iemand anders geven enzovoorts.

Overigens zijn er apparaatjes die deze beveiliging kunnen omzeilen door de copy bit te onderdrukken. Zo herkent de beveilingschip (die verplicht in ieder opname apparaat zit) niet dat het een kopie is.

Die apparaatjes zijn nu verboden in Duitsland (M-Audio CO3). Het grappige is dat ik er een tijdje terug een gekocht hebt in Duitsland (voor s/pdif - AES/EBU conversie), maar eigenlijk nooit iets kopieer.

Je kan van een origineel zoveel digitale kopien trekken als je zelf wil. Je kan door het SCMS alleen geen digitale kopie maken van de kopie. Je kan van die digitale kopie wel een analoge kopie maken en van die analoge kopie wel weer een digtale. Is het zo wel duidelijk ;)

BTW: De firma Hucht in Berlijn is sinds eind vorig jaar gestopt met het bouwen en verkopen van de bekende Hucht Kopierschutzkiller. Dit ding verwijdert het copybit uit de digitale kopie en zal nog wel hier en daar 2de hands of als "restposten" worden aangeboden. Check de Duitse Ebay of www.audiomarkt.de