Hans van Liempd Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Gisteravond weer eens een bijzondere highend avond gehad. Dit keer ging het nauwelijks over apparatuur of kabels, maar vooral over wat je kunt bereiken met aanpassingen aan de acoustiek. Het gaat hier over de set van M. Hij heeft een paar grote Magnepans, op een Mark Levinson installatie. Deze staan opgesteld in een aparte luisterkamer die grenst aan zijn woonkamer. Eerst de oude situatie: De kamer (nieuwbouw ca 6,5 x 4,5 x 2,5 m) heeft een houten vloer (op beton), stuc wanden en een gipskarton gestuct plafond. Er ligt een kleed op de vloer voor de luidsprekers die ongeveer 1 m vanaf de achtermuur en zijmuren staan. Tussen de luisterplaats en de luidsprekers staat een glazen salontafel. Verder meubilair bestaat uit wat lederen designstoelen, een bankje en een soort dressoir en CD-kasten. Er hangen verder nog enkele banen overgordijn in de hoeken van de kamer. In deze ruimte klinkt de set heel behoorlijk, maar mist toch wat natuurlijkheid. Waarschijnlijk komt dit door staande golven en reflecties. Dan de nieuwe situatie: Uiteraard dezelfde kamer met dezelfde meubels. Alleen de salontafel is weg. Verder is het kleed dwars komen liggen zodat dit ook voor de luidsprekers ligt. De luidsprekers zijn ongeveer 1 m verder de kamer in geschoven, en de luisteraar zit nu ongeveer 1 m vanaf de achterwand. Tegen het plafond zijn tussen de luisterstoel en de luidsprekers, 4 tandenschuim matjes van 1 x 0,5 m geplakt. Achter de luidsprekers staan houten kasten (2x 1,5 m x 2 m) met daarin op verschillende diepten reflectievlakken aangebracht (deflectors). Tegen het plafond achter de luidsprekers is dit over de gehele breedte van de kamer, ca 8 cm verlaagd met houtwolcement platen. Achter de luisterstoel is op een oppervlak van 1,5 x 1 m tandenschuim aangebracht. Eenzelfde oppervlak is ook aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 hoe kan dat nu???????????????????????????? nbs kabels kosten 1500 euro en zijn de beste nou moe...?????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 februari 2004 Author Report Share Posted 24 februari 2004 hoe kan dat nu????????????????????????????nbs kabels kosten 1500 euro en zijn de beste nou moe...?????????? Precies.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 24 februari 2004 Report Share Posted 24 februari 2004 Hoi welke magnepans waren het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 februari 2004 Author Report Share Posted 24 februari 2004 Hoi welke magnepans waren het? Ik dacht de 2.6 ze zijn ca 2 m hoog en hebben naast het midden een extra houten lat als afscheiding. Ik kan ze nu niet meer op de site van Magnepan vinden, of het moeten de 20.1 zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leonardus777 Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 ok bedankt. moet maar eens een paar van die grote magnepans gaan beluisteren en kijken of dit iets voor mij is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 De grootste kunst (of uitdaging) bij die aanpassingen lijkt me nog om ze onopvallend aan te brengen. Op een enkele gelukkige na moeten de meeste mensen ook nog wonen in zo'n ruimte. Ik weet wel waar die deflectoren in geschoven zouden worden als ik er mee thuis kwam.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 februari 2004 Author Report Share Posted 27 februari 2004 Wat een mooi en interessant verslag. Het roept wel een paar vragen op:designmeubels en tandenschuimmatjes tegen het plafond en muren? dat smeekt toch om een fotootje. zou graag ook iets horen over de werkwijze van de adviseur; gaat zo'n man de kamer met meetapparatuur te lijf of stuurt hij gewoon een advies op basis van een plattegrond of tekening? en onder welke rubriek staan die mensen in de gouden gids? De adviseur is bij M thuisgeweest en heeft e.e.a. ook beluisterd. Hierna heeft hij een rapport gemaakt waarin de aanbevelingen stonden. Jammer was dat na uitvoering van de aanbevelingen het slechter klonk dan voorheen. Dit bleek echter met wat schuiven van speakers en luisterplaats op te lossen. Hierna zijn er nog enkel adviezen teogevoegd. Waarna e.e.a. nog op een duidelijk hoger nivo is komen te staan. In mijn beleving heeft het acoustische verlaagde plafond de meeste invloed. En mooi.... tja wat is mooi. Een luisterkamer die niet klinkt is als een zwembad zonder water. Bovendien zijn de deflectoren netjes achter een halftransparant gordijn verstopt. Ik moet zeggen het valt mij allemaal erg mee, is heb wel eens andere, en minder mooie acoustiek oplossingen gezien..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 27 februari 2004 Report Share Posted 27 februari 2004 Hoi welke magnepans waren het? Ik dacht de 2.6 ze zijn ca 2 m hoog en hebben naast het midden een extra houten lat als afscheiding. Ik kan ze nu niet meer op de site van Magnepan vinden, of het moeten de 20.1 zijn. Als er een lat tussen laag/mid paneel en ribbon zat, was het waarschijnlijk niet de 2.6. Alleen de modellen 3.# (180 cm hoog) en 20.# (200 cm hoog) kennen zo'n lat. Hans, dikke kans dat je naar het topmodel van Magnepan hebt zitten luisteren . Doet ie ze niet weg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 februari 2004 Author Report Share Posted 27 februari 2004 Hoi welke magnepans waren het? Ik dacht de 2.6 ze zijn ca 2 m hoog en hebben naast het midden een extra houten lat als afscheiding. Ik kan ze nu niet meer op de site van Magnepan vinden, of het moeten de 20.1 zijn. Als er een lat tussen laag/mid paneel en ribbon zat, was het waarschijnlijk niet de 2.6. Alleen de modellen 3.# (180 cm hoog) en 20.# (200 cm hoog) kennen zo'n lat. Hans, dikke kans dat je naar het topmodel van Magnepan hebt zitten luisteren . Doet ie ze niet weg? Dan zal het de 3.6 zijn. Ik denk dat hij ze niet weg doet gezien het geweldig goede geluid wat hier uit komt. Ik heb zelden zo goed gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 februari 2004 Author Report Share Posted 28 februari 2004 Thinqman.... zo zal de adviseur wel heten..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 februari 2004 Report Share Posted 29 februari 2004 Zou graag ook iets horen over de werkwijze van de adviseur; gaat zo'n man de kamer met meetapparatuur te lijf of stuurt hij gewoon een advies op basis van een plattegrond of tekening?en onder welke rubriek staan die mensen in de gouden gids? Het is voor een deel afhankelijk van de wens van de klant of er wel of geen meetapparatuur bij komt kijken. De situatie ter plekke bepaalt ook of er behoefte is aan metingen of niet. Het is in principe mogelijk om in de eerste fase van akoestische ruimte-verbetering op afstand te werken -- m.a.w. zonder een huisbezoek. Niettemin is zo'n huisbezoek de enige manier voor de adviseur om eerstehands informatie te krijgen, met of zonder meetapparatuur, en als zodanig van grote waarde voor het in kaart brengen van het akoestische landschap. In de gouden gids zouden ze staan onder "akoestische adviesburo's", maar vermoedelijk houden ze zich niet, of slechts zeer sporadisch bezig met particuliere initiatieven. Het is hen meer om grotere ruimte-projecten te doen. Daarnaast is er nog een groep adviseurs die zich richt op het inrichten van opname- en editruimtes. Die staan vaak wat dichter bij de luistersituatie die wij als audiofielen kennen -- kleinere ruimtes, gelijksoortige doelstellingen. De tarieven van deze mensen zijn gepeperd, maar als dat geen rol speelt zou je voor een offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 februari 2004 Report Share Posted 29 februari 2004 De adviseur is bij M thuisgeweest en heeft e.e.a. ook beluisterd. Hierna heeft hij een rapport gemaakt waarin de aanbevelingen stonden.Jammer was dat na uitvoering van de aanbevelingen het slechter klonk dan voorheen. Dit bleek echter met wat schuiven van speakers en luisterplaats op te lossen. Hierna zijn er nog enkel adviezen teogevoegd. Waarna e.e.a. nog op een duidelijk hoger nivo is komen te staan. In mijn beleving heeft het acoustische verlaagde plafond de meeste invloed. En mooi.... tja wat is mooi. Een luisterkamer die niet klinkt is als een zwembad zonder water. Bovendien zijn de deflectoren netjes achter een halftransparant gordijn verstopt. Ik moet zeggen het valt mij allemaal erg mee, is heb wel eens andere, en minder mooie acoustiek oplossingen gezien..... De oorspronkelijke doelstelling van M. was niet akoestische optimalisatie van de ruimte, maar het vinden van een optimale luidsprekeropstelling en luisterplaats, gekoppeld aan het behandelen van de eerste reflectiepunten van die nieuwe luisterdriehoek. Het heeft even geduurd voordat we in de vooralsnog onbehandelde ruimte uitgevogeld hadden van waaruit de minste staande golven werden aangesproken. Het vinden van die opstelling is inderdaad een hele toer, en niet altijd is succes verzekerd. Op basis van de bevindingen en de klankmatige verbeteringen die uiteindelijk wel uit een nieuwe opstelling naar voren kwamen heeft M. besloten om de volgende fase aan te pakken: nagalmbeheersing. Het zou geen kunst zijn om met een budget van 3000 euro die ruimte akoestisch volkomen neutraal te krijgen, maar het budget was ongeveer 20% hiervan. Binnen die begrenzingen is gekozen voor plafondbehandeling met de goedkoopste volwaardige akoestische plaatmaterialen en een modulaire zelfbouwdiffuser voor achter de dipolaire schermweergevers -- vier grote kasten die in etappes kunnen worden omgebouwd tot volwaardige breedbanddiffusers, maar van meet af aan in gebruik kunnen zijn als grofmazig diffusief oppervlak. Met deze situatie heeft M. nu ongeveer 9 maanden gespeeld (zonder de diffusers verder te verfijnen) en dat is de situatie zoals je die hebt gehoord. Het feit dat de kasten nog "richtinggevoelig" zijn (indraaien) toont aan dat er nog geen sprake is van echte breedbandige diffusie). Onlangs heeft M. het belang van echte breedbandige diffusie bij dipolaire luidsprekers kunnen vaststellen. De modulaire zelfbouwdiffusers zijn in hun elemenaire vorm duidelijk minder effectief dan bijvoorbeeld 3D-diffusie met RPG Skyline. Door een gecombineerde bestelling van een aantal klanten is het mogelijk geweest om deze panelen voor een gunstige prijs te kopen en het is de bedoeling dat M. er 14 op de wand achter de lsp aanbrengt (dus ipv de zelfbouwkasten, die naar de wand achter de luisterplaats zullen verhuizen en daar wel geschikt voor zijn). Dat zal dan de laatste fase zijn, waarbij zijdelings ook nog gekeken (en gemeten) zal worden ivm aanvullende laagabsorptie. Het is goed mogelijk dat de luidsprekeropstelling opnieuw enigszins zal meeveranderen met deze laatstgenoemde aanpassingen. Met vriendelijke groet, ThingMan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 29 februari 2004 Report Share Posted 29 februari 2004 hebben we een zolder nodig om dan pas goed naar muziek te kunne luisteren?? gelukkig ben ik tevreden met de klanken die mijn woonkamer vullen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 februari 2004 Author Report Share Posted 29 februari 2004 hebben we een zolder nodig om dan pas goed naar muziek te kunne luisteren?? gelukkig ben ik tevreden met de klanken die mijn woonkamer vullen Ik kom regelmatig bij mensen met een aparte luisterruimte. Mijn ervaring is dat het in zo'n ruimte altijd beter klinkt dan in de huiskamer. Zelfs kleine aanpassingen zoals extra gordijnen en vloerkleden doen heel erg veel. Ik heb zelf ook een (te) kleine luisterruimte. Hier beleef ik meer plezier aan de muziek dan in de huiskamer, terwijl daar een veel duurdere set staat. Jammer genoeg kan ik niet altijd in mijn luisterkamer luisteren. Mijn vrouw zou dan vaak alleen in de huiskamer zitten, en dat is ook niet gezellig. Ook is een luisterruimte moeilijker in het gebruik... Je moet zorgen dat zowel de ruimte als apparatuur n.l. op temperatuur zijn als je wilt luisteren. Tenzij je de verwarming en apparatuur aan laat staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 september 2004 Author Report Share Posted 17 september 2004 Afgelopen woensdag nog eens naar deze luisteromgeving geluisterd. De ruimte is nu vrijwel klaar.... Voor zover ik het me kon herinneren was er weinig schokkends veranderd. Het was nog steeds een beleving om hier te mogen luisteren. In zo'n omgeving kun je dan ook alle verschillen horen. Zo was nu wel heel duidelijk het verschil tussen single- en Biwire te horen. Geef mij dan toch maar Biwire.... Ook zag het er nu prachtig uit, met die 14 difusors achter de luidsprekers. In het volgende nummer van Home-studio wordt er een verhaal over acoustiek geplaatst. De hier genoemde ruimte wordt daar als referentieproject in genoemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 september 2004 Report Share Posted 17 september 2004 Gisteravond weer eens een bijzondere highend avond gehad. Dit keer ging het nauwelijks over apparatuur of kabels, maar vooral over wat je kunt bereiken met aanpassingen aan de acoustiek. Het gaat hier over de set van M. Hij heeft een paar grote Magnepans, op een Mark Levinson installatie. Deze staan opgesteld in een aparte luisterkamer die grenst aan zijn woonkamer. Eerst de oude situatie: De kamer (nieuwbouw ca 6,5 x 4,5 x 2,5 m) heeft een houten vloer (op beton), stuc wanden en een gipskarton gestuct plafond. Er ligt een kleed op de vloer voor de luidsprekers die ongeveer 1 m vanaf de achtermuur en zijmuren staan. Tussen de luisterplaats en de luidsprekers staat een glazen salontafel. Verder meubilair bestaat uit wat lederen designstoelen, een bankje en een soort dressoir en CD-kasten. Er hangen verder nog enkele banen overgordijn in de hoeken van de kamer. In deze ruimte klinkt de set heel behoorlijk, maar mist toch wat natuurlijkheid. Waarschijnlijk komt dit door staande golven en reflecties. Dan de nieuwe situatie: Uiteraard dezelfde kamer met dezelfde meubels. Alleen de salontafel is weg. Verder is het kleed dwars komen liggen zodat dit ook voor de luidsprekers ligt. De luidsprekers zijn ongeveer 1 m verder de kamer in geschoven, en de luisteraar zit nu ongeveer 1 m vanaf de achterwand. Tegen het plafond zijn tussen de luisterstoel en de luidsprekers, 4 tandenschuim matjes van 1 x 0,5 m geplakt. Achter de luidsprekers staan houten kasten (2x 1,5 m x 2 m) met daarin op verschillende diepten reflectievlakken aangebracht (deflectors). Tegen het plafond achter de luidsprekers is dit over de gehele breedte van de kamer, ca 8 cm verlaagd met houtwolcement platen. Achter de luisterstoel is op een oppervlak van 1,5 x 1 m tandenschuim aangebracht. Eenzelfde oppervlak is ook aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 september 2004 Author Report Share Posted 17 september 2004 'n trotse..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 oktober 2004 Author Report Share Posted 12 oktober 2004 Afgelopen woensdag nog eens naar deze luisteromgeving geluisterd. De ruimte is nu vrijwel klaar.... Voor zover ik het me kon herinneren was er weinig schokkends veranderd. Het was nog steeds een beleving om hier te mogen luisteren. In zo'n omgeving kun je dan ook alle verschillen horen. Zo was nu wel heel duidelijk het verschil tussen single- en Biwire te horen. Geef mij dan toch maar Biwire.... Ook zag het er nu prachtig uit, met die 14 difusors achter de luidsprekers. In het volgende nummer van Home-studio wordt er een verhaal over acoustiek geplaatst. De hier genoemde ruimte wordt daar als referentieproject in genoemd. Op blz 19.... van Home studio okt.2004. Toine Dingemans is trouwens Thinqman.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 12 oktober 2004 Report Share Posted 12 oktober 2004 Ken ik nog van vroeger (11j.geleden)hier bij Hobo in Den Bosch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts