Jump to content

Goed spul, Van den Hul...?

RonL
 Share

Recommended Posts

Afgelopen weekend heb ik een set Van den Hul luidsprekerkabel (Magnum Hybrid, 3 mm?) in huis gehad om eens te proberen of ik verschil zou horen met mijn standaard 2,5 mm koperkabel. Nu was een objectief vergelijk niet helemaal mogelijk want de VDH was 2 x 3 meter en de eigen kabel is (langs de wand) 2 x 5 meter maar ik meen inderdaad een verschil te horen: midden/hoog klonk wat meer brilliant en doortekend. Forummers die deze kabel kennen, wat zijn jullie ervaringen:

* Wat is de samenstelling van deze kabel?

* Kunnen verschillen worden verklaard door diameter/ lengte?

* Kan sprake zijn van benadrukking hoogfrequent signaal en verzwakking laag? Kortom wat doet de kabel met het signaal?

Afgelopen weekend heb ik een set Van den Hul luidsprekerkabel (Magnum Hybrid, 3 mm?) in huis gehad om eens te proberen of ik verschil zou horen met mijn standaard 2,5 mm koperkabel. Nu was een objectief vergelijk niet helemaal mogelijk want de VDH was 2 x 3 meter en de eigen kabel is (langs de wand) 2 x 5 meter maar ik meen inderdaad een verschil te horen: midden/hoog klonk wat meer brilliant en doortekend. Forummers die deze kabel kennen, wat zijn jullie ervaringen:

* Wat is de samenstelling van deze kabel?

* Kunnen verschillen worden verklaard door diameter/ lengte?

* Kan sprake zijn van benadrukking hoogfrequent signaal en verzwakking laag? Kortom wat doet de kabel met het signaal?

Beste Ron,

Ik heb zelf ook lang met deze kabel gespeeld. Het laag werd bij mij wat te bruin en modderig. Ik leverde in aan puntigheid en focus. Op Membraam weergevers kan dat weer heel anders uitpakken.

Lekker ernaar luisteren, pas na een week of twee weer wisselen en dan eens rustig oordelen wat voor jou het mooist is. Misschien moet je zelf ook eens aan het vlechten gaan zoals Hans van Liempd.

Groeten,

Bas

Misschien moet je zelf ook eens aan het vlechten gaan zoals Hans van Liempd.

Groeten,

Bas

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE niet doen.

Het geluid is perfect,

de kosten zijn erg laag

Het ziet en nog mooi uit ook

maar het is me daar een rotwerk om het in elkaar te vlechten

Laat ik deze kabel nou net bij de set tweedehands Magnepans gekregen hebben. Mijn eerste indrukken (ik heb het spul pas een paar dagen): fris hoog en midden, ietsje wollig laag. Maar eerlijk is eerlijk, wat die frisse indruk betreft, het zijn de eerste Magnepans die ik in huis heb, dus daar kan het ook aan liggen. De kabels die ik al had (Nordost Super Flatline, biwired) hebben ook al dat frisse hoog en midden, maar lijken mij een iets strakkere bas te hebben. Let wel lijken, ik moet er eerst nog eens langer naar luisteren.

Met vriendelijke groeten,

Manus.

beste ron ,

denk aan het moeras , heide en mooie bloemen , maar daaronder het stinkende water ;)

Ben jij daarin terecht gekomen met blok beton en Monacor aan het been? Ik zal je komen redden en je een kabeltje toewerpen! Misschien zie je nog kans om op een voorbijdrijvend paneel te klimmen :P

Bedankt voor de reacties. Jullie ervaringen bevestigen mijn idee van benadrukking van midden en hoog. Ik kan niet zeggen dat de laagweergave modderig of zwabberend was. Wel wat dunner maar het is moeilijk kwalificeren: fraaier of niet. Ik had de kabels alleen het weekend te logeren.

Wat ik me wel blijf afvragen is hoe zo'n stukkie kabel -wat er dan ook inzit- van zo'n invloed kan zijn.

Dat dunne laag zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dat het hoog en midden benadrukt lijkt. Dat gebeurt ook vaak bij toepassing van puur zilver kabel.

Een kabel die zoveel verandering in een set teweeg brengt zou ik bijzonder wantrouwen. Het kan namelijk niet zo zijn dat hij beter is, want dan zou je het niet horen. De inferieure standaardbekabeling in de verbonden apparatuur heeft namelijk al zijn verwoestende invloed op het delicate geluidssignaal uitgeoefend. En verziekt is verziekt.

Dat dunne laag zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dat het hoog en midden benadrukt lijkt. Dat gebeurt ook vaak bij toepassing van puur zilver kabel.

Een kabel die zoveel verandering in een set teweeg brengt zou ik bijzonder wantrouwen. Het kan namelijk niet zo zijn dat hij beter is, want dan zou je het niet horen. De inferieure standaardbekabeling in de verbonden apparatuur heeft namelijk al zijn verwoestende invloed op het delicate geluidssignaal uitgeoefend. En verziekt is verziekt.

Ik geloof dat in de VDH inderdaad zilver verwerkt is. Vandaar de term "hybrid"? Je hoort of leest wel vaker dat hoogweergave wordt "opgefrist" door gebruik van zilver bekabeling. Het is waarschijnlijker dat laagsignalen worden weggepoetst en mid/hoog frisser doen lijken. Anyway, nooit eerder dit verschil zelf vastgesteld. Ik ben nu bekeerd geloof ik maar blijf voorlopig nog even bij de standaard koperkabel van 2 of 3 euro de meter.

Wat ik in verband met mijn Magnepans ook wel eens gelezen heb, is dat een grote kabeldiameter van invloed is op laagweergave in kwantitatieve zin. Het wordt er niet fraaier, strakker of beter volgbaar door, eerder wollig om maar eens wat termen aan te halen. Een Magnepan-guru uit de VS zweert bij gebruik van 2,5 mm koper doorsneekabel. Dikkere koperkabel heb ik zelf nog niet geprobeerd maar zou het bijvoorbeeld kunnen dat 4 of 6 mm kabel een betere/vlottere signaaldoorgave kennen maar dat de winst teniet wordt gedaan door de beperkingen van onze huiskamer?

Er staat onzin en waarheid in bovenstaand stukje. Onzin is bijvoorbeeld dat puur zilverkabel het hoog benadrukt. Dat is zeker niet waar. Waarheid is dat een verzilverde koperkabel dat wel doet. De vdH is zo'n verzilverde kabel en is daarom eigenlijk al een toonregelaar op zich. De Magnum en de Clearwater vallen dan nog mee ten opzichte van de rest uit de serie. Feit is echter dat alle "tweelingsnoeren" van vdH niet strak klinken in het laag (eigenlijk ongecontoleerd rommelig) en het midden/hoog extreem naar voren wordt gehaald. Op speakers die van zich zelf al een wat gestresst geluidsbeeld hebben, is dat niet prettig.

Ik ben daarom ook geen voorstander van verschillende geleidermaterialen op elkaar in en kabel te verwerken. Beter is het om 1 soort geleidermateriaal toe te passen en dan liefst in de meest pure vorm, of een combinatie van verschillende materialen, maar dan zo dat de (weer) pure aders elkaar niet raken.

Er staat onzin en waarheid in bovenstaand stukje. Onzin is bijvoorbeeld dat puur zilverkabel het hoog benadrukt. Dat is zeker niet waar. Waarheid is dat een verzilverde koperkabel dat wel doet. De vdH is zo'n verzilverde kabel en is daarom eigenlijk al een toonregelaar op zich. De Magnum en de Clearwater vallen dan nog mee ten opzichte van de rest uit de serie. Feit is echter dat alle "tweelingsnoeren" van vdH niet strak klinken in het laag (eigenlijk ongecontoleerd rommelig) en het midden/hoog extreem naar voren wordt gehaald. Op speakers die van zich zelf al een wat gestresst geluidsbeeld hebben, is dat niet prettig.

Ik ben daarom ook geen voorstander van verschillende geleidermaterialen op elkaar in en kabel te verwerken. Beter is het om 1 soort geleidermateriaal toe te passen en dan liefst in de meest pure vorm, of een combinatie van verschillende materialen, maar dan zo dat de (weer) pure aders elkaar niet raken.

Nou, als het zo is dat verzilverd koper het hoog benadrukt, dan wil ik niet weten hoe weinig hoog je dan bij mijn ouders hoort met een pure koper (of ander materiaal) kabel. Mijn ouders hebben ook een verzilverde koperkabel (merk X) aan hun speakers, maar ik kan nou niet zeggen dat ze het hoog benadrukken. Eerder het laag...

WOEHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAAAA!

Hier staat een nieuw talent op, ik wist dat ze er nog waren.

Ron, schrijf je in bij de kleinkunst academie, dit is humor van het zuiverste water.

2x 3 meter kabel , tegen 2x5 meter en hij hoort verschil.

Ik wil jou in de schouwburg op oudjaarsavond!

Wat het ook kost !!

Ron, schrijf je in bij de kleinkunst academie, dit is humor van het zuiverste water.

Wat het ook kost !!

Hey Awesome Bill,

Ik wil jou zien met een strijker in je achterwerk op oudjaars avond ;)B)

Over de rug van vooroordelen (er zit zilver in dus.....) wordt van den Hul weer in een slecht daglicht gesteld. Luister gewoon naar een kabel en zoek de voor jou meest geschikte kabel. Van den Hul maakt kabels in iedere prijscategorie en allemaal reageren ze weer anders, hebben ze een andere constructie, en hebben ze andere gevolgen voor het geluid.

Wat het ook kost !!

Beste Bill,

Je kunt daar smalend over doen: het verschil was met mijn ingespeeld rack zeker merkbaar. Met de kabel van 5 meter had ik een minstens twee meter dieper geluidsbeeld. En dat aan weerskanten! Ik had de stage liever wat breder gehad, maar dat laat mijn huiskamer niet toe. Nadat ik de kabels over de gehele lengte op steuntjes had geplaatst, leek ook het hoog weer wat te winnen. Wat een beetje tweaken niet kan doen...

Ron,

je moet asymmetrisch steunen. Blokje van drie cm, blokje van 5 cm, blokje van drie cm, enzovoort. Geeft de meest uitgebalanceerde weergave.

Met overal dezelfde blokjeshoogte zullen de aardstralen zich gaan concentreren over de gehele lengte van de kabel in dezelfde golflengte. Krijg je pieken en dalen in je karakteristiek.

Deze tip = geheel gratis !

Paul.

Dat klopt Frank. Klaterend. Maar ook met nog meer zwart. Voor de ogen met name.

Overigens doelde ik op de blokjes onder de kabel.

Daar is 5 meter ls kabel wel in het voordeel boven 3 meter. Kunnen meer blokjes onder.

Paul.

Ron, kanjer ik heb nog een giller voor je.

Kun je wel gebruiken voor je show aankomende oudjaarsavond.

Er was een vent die kegels had onder zijn cd-speler.

Maar het geluid was hem toch te 'modderig' (woehahaha) en de beste man liet zelf kegels maken die meer taps toeliepen, dat scheelde aanzienlijk.

Hij had diverse offertes lopen bij smederijen gnrgnrinkgrink.....!!!!!!

Het resultaat was verbluffend!!

ALs je deze gebruikt mag je freek de J zijn of Youp van't H, maar ze zullen verbleken bij je Ron!

Ron, kanjer ik heb nog een giller voor je.

Kun je wel gebruiken voor je show aankomende oudjaarsavond.

Er was een vent die kegels had onder zijn cd-speler.

Maar het geluid was hem toch te 'modderig' (woehahaha) en de beste man liet zelf kegels maken die meer taps toeliepen, dat scheelde aanzienlijk.

Hij had diverse offertes lopen bij smederijen gnrgnrinkgrink.....!!!!!!

Het resultaat was verbluffend!!

ALs je deze gebruikt mag je freek de J zijn of Youp van't H, maar ze zullen verbleken bij je Ron!

en als andre van duin ermee stopt, krijg jij van mij een seintje. (droplul)